Uren aangepast op vast contract

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:02

WinSel schreef:
We hebben helaas geen cao....
Branche is makelaardij

Ik laat alles even bezinken en ga goed na denken wat ik ga doen...
Dat maakt het net even lastiger, of niet. Ben je zelf ook werkzaam als makelaar, of een andere functie binnen het kantoor?

Ik ga maandag eens voor je op onderzoek uit.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:03

Is het niet zo dat je binnen een bepaalde tijd bezwaar kan aantekenen of het contract kan laten ontbinden?

Geen idee of dat kan hoor.. maar met een bepaalde aankoop (is ook een overeenkomst) kan het ook, dus wellicht is er een manier...

WinSel

Re: Uren aangepast op vast contract

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-17 12:04

Ik werk als secretaresse.

Ik zal s opzoeken wat de mogelijkheden zijn voor het ontbinden

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:04

Eerst maar eens rustig nadenken en werken. Je voldoet waarschijnlijk prima anders was je er wel uitgeknikkerd. En wat betreft de operatie, wanneer je de vorige keer bent doorbetaald zal dat nu ook moeten gebeuren lijkt mij. Ga het gesprek aan met je werkgever, zeg hem waar je problemen ziet en leg uit dat je de noodzakelijke operatie nu niet uit kunt laten voeren voor jouw gevoel wegens het missen van inkomen. En dat de gevolgen, totale uitval, daarmee aanzienlijk groter zijn.

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:06

Ik weet alleen van ons bedrijf uit.
Dat wanneer je een bepaalde periode het zelfde aantal uren gewerkt heb (en dit kan aantonen)
dat ze je verplicht een hoger uren contract aan moeten bieden.
(tenzij er iets anders afgesproken is over waarom jij nu die uren werkt, zoals bijv zwangerschapsverlof van een collega)
Dit zal je op internet vast ook wel ergens kunnen vinden.
Maar je heb recht op een 39uur contract na (bijv) 3 maanden 39uur gewerkt te hebben.
(het kunnen ook meer dan 3 maanden zijn dat weet ik niet)
Laatst bijgewerkt door lovelyfiefy op 07-10-17 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:07

Als je contract aangepast wordt naar 20 uur, maar je gaat niet 20 uur werken en je feitelijke arbeidsomvang wijzigt niet, zou ik bij ziekte de stelling wel aandurven dat je recht hebt op loon gebaseerd op de werkelijke arbeidsomvang van de laatste referentieperiode. Maar neem vooral ook contact op met het UWV of je bij ziekte in dit geval niet ook in aanmerking komt voor een ziektewet-uitkering omdat je nu eigenlijk deeltijd ww-er bent geworden. Het klinkt als een complexe situatie met het aantal uren dat je nu formeel kwijt bent, maar er wel naast werkt.

Eens kijken of je geen vriendelijker werkgever kan vinden is een goed plan :j

Aan twee kanten muisarm klinkt ook alsof er in je arbeidsomstandigheden iets niet goed is, trouwens.

Arbeidscontracten en consumentenkoopcontracten zijn niet vergelijkbaar. Bij de laatste heb je inderdaad bedenktijd, maar die is wettelijk geregeld. Bij arbeidscontracten geldt een bedenktijd alleen bij ontbinding - en die ook pas sinds kort.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:19

TS vervelend voor je dat je bij een bedrijf werkt wat zo met zijn mensen omgaat. Je weet al dat je nooit meer zomaar moet tekenen. Door dat ik dyslectisch ben kan ik, zeker onder druk, dergelijke stukken niet a la minute goed doorlezen. Daarom neem ik het altijd in ontvangst met de mededeling dat ik het doorlees en ze het zo spoedig mogelijk terug krijgen. Ook bij de bank en zo. Soms sputteren ze wat maar uiteindelijk gaan ze altijd akkoord. Want het is toch raar dat je niet eens de kans krijgt om het grondig te lezen en eventueel even overleg kan hebben.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:32

Jeetje wat balen zeg dat het zo is gespeeld door je werkgever.

Tips over het contract heb ik helaas niet voor je.
Kun je nu je een vast contract hebt wellicht wel aanspraak maken op zaken als bijv een ergonomische muis e.d. zodat je klachten niet verergeren?
En... voor een evt volgend contract: leer jezelf het zinnetje: "daar wil ik even over nadenken". En doe dat dan ook. Dat is echt niet raar, en voorkomt dit soort gedwongen keuzes.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:47

Wat vervelend zeg dat je werkgever je zo voor het blok gezet heeft.

Hier staat wat over het recht hebben op meer uur als je al 3 maanden die uren werkt (en langer dan een jaar in dienst bent) https://www.lindasresources.nl/werkneme ... beidsduur/
En de wet zelf: http://wetten.overheid.nl/BWBR0011173/2016-01-01
Ik zou hiermee zeker nog naar je werkgever gaan. Of het moet een bedrijf met minder dan 10 werknemers zijn, dan ligt het dus anders.
Sowieso zou ik even het juridisch loket bellen en vragen wat je het beste kunt doen in deze situatie :j

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 12:52

Guys, waar het hier om gaat is dat TS al getekend heeft voor een nieuw contract met minder uren.

Dan is het heel fijn dat men recht heeft op meer uren, indien aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Teken je echter een contract waarin staat dat je akkoord gaat met minder uren, dan sta je gelijk veel minder sterk.

Enige wat TS nu kan doen is het gesprek aan gaan en onderzoeken of er nog een wijze is om dit contract te ontbinden/aan te passen.

Helaas, maar door het tekenen heeft TS een hoop rechten opgegeven.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 13:28

WinSel schreef:
Ik werk als secretaresse.

Ik zal s opzoeken wat de mogelijkheden zijn voor het ontbinden

Alleen als je opzegt en voor jouw beroep geen hand vol maar een land vol...

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 14:05

WinSel schreef:
Het is absoluut niet slim van me dat ik getekend heb. Daar heb ik nu ook zeker spijt van maar goed dat kan ik nu niet meer terug draaien.

Ik weet wel waarom ze op contract die 20 uur hebben gezet. Ik heb door het werk aan beide kanten een muis hand en ben net aan links geopereerd en rechts moet eigenlijk ook nog. Ze hebben zich in gedekt maar als ik me nu laat opereren en ben een paar weken uit de running kan ik niet rond komen als ze die 20 uur pakken. Dus operatie is dan niet mogelijk....

Ik was totaal overdonderd en heb hier totaal geen ervaring mee. Is mn 1e vaste contract... Maar ik ga wel rond kijken naar wat anders.

Rondkijken naar wat anders, omdat je het niet durft te zeggen dat je achteraf het niet zo,n goede deal vind? Denk je dat het bij een andere baas beter gaat? Kan je wel vertellen, dat dit niet zo is en dat vele bazen zich beter inleven in het bedrijf, dan in zijn personeel. Het is helemaal niet erg om te vertellen aan je baas dat je achteraf gezien dit geen goede deal vind en dat je het anders wil. Zij hebben een reden gegeven waarom ze je officieel op 20 uur hebben gezet, dus jij kan een reden opgeven waarom je een dit contract niet zo ziet zitten. Het was natuurlijk beter geweest als je dit meteen had gedaan, maar er is geen zwijgplicht achteraf! Je operatie levert mij vragen op. Is dit gekomen door je werk? Zo ja, dan kan je dit ook ter sprake brengen. Je werkgever hoort er voor te zorgen dat je werkplek niet ziekmakend is en er moeten aanpassingen komen. Het praten over rechten en plichten kan wel thuis, maar op de werkvloer zou ik het anders aanpakken en vriendelijke realiteit in de strijd gooien. Achteraf kan je dan tegen je zelf zeggen dat je het in ieder geval geprobeerd hebt. Zoeken naar een andere baan kan altijd nog en ik wens je dan veel succes naar het vinden van een ideale werkgever.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 14:16

Prrrr schreef:
Arbeidscontracten en consumentenkoopcontracten zijn niet vergelijkbaar. Bij de laatste heb je inderdaad bedenktijd, maar die is wettelijk geregeld. Bij arbeidscontracten geldt een bedenktijd alleen bij ontbinding - en die ook pas sinds kort.

Zou je nog iets met proeftijd kunnen? Geldt dit ook als bedenktijd? Mits er in dit contract een proeftijd staat natuurlijk.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 14:16

Gewoon het gesprek aan gaan samen dat in ieders belang. Je wil ook geen ontevreden werknemer als werkgever.
De werkgever heeft jou een contract voorgelegd met voorwaarden waar hij voordelen in ziet. Bij nader inzien vind jij het geen goed aanbod.
Schrijf een aantal goede argumenten op voor je zelf en ook voor het bedrijf en start de onderhandelingen opnieuw.onderhandel een beter contract uit. Ze willen je graag hebben anders hadden ze je geen vast contract aangeboden, dus je hoeft echt niet bang te zijn. Neem initiatief en ga gesprek aan met goede argumenten. Echt een contract is heus niet in beton gegoten, met wederzijds goed vinden valt veel te wijzigen.

Ik kom in mijn werk bij veel bedrijven en bij allemaal valt in goed overleg echt wel wat te regelen.

Wat moet jij als secretaresse doen waar je zulke heftige klachten van krijgt? Geen goede werkhouding? Belangrijker dat jij de werkplek arbotechnisch zo laat aanpassen dat je geen of veel minder last heb.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 14:36

@Ailill: ik snap wat je bedoelt en ik kan me goed voorstellen dat het invloed heeft dat ze net getekend heeft. Maar aan de andere kant geldt deze wet toch ook voor mensen die ooit ook een contract hebben getekend met minder uur. Wellicht kan ze niet nu direct aanspraak maken op de wet (omdat het pas net getekend is), maar over bijvoorbeeld 3 maanden is haar situatie toch zo dat ze hier wat mee kan lijkt me. Dan is haar situatie namelijk precies zo dat ze constant meer uren werkt dan in haar contract staat. Maar ik kan me voorstellen dat ts liever nu verandering ziet dan pas over zo'n lange tijd.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 15:06

MizzMontana schreef:
Prrrr schreef:

Zou je nog iets met proeftijd kunnen? Geldt dit ook als bedenktijd? Mits er in dit contract een proeftijd staat natuurlijk.

Proeftijd kan alleen in een eerste contract of na een functiewijziging.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 15:15

Ah ok. Zal ik dan wel gehad hebben omdat ik van detachering naar opdrachtgever ging, met aangepaste functie.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 15:17

MizzMontana schreef:
Ah ok. Zal ik dan wel gehad hebben omdat ik van detachering naar opdrachtgever ging, met aangepaste functie.
Waarschijnlijk, of niet. Dat heeft te maken met het feit dat je 'op papier' van werkgever bent verandert, dan kunnen de contracten weer opnieuw beginnen en dus ook een evt. proefperiode.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 15:38

Ailill schreef:
Guys, waar het hier om gaat is dat TS al getekend heeft voor een nieuw contract met minder uren.

Dan is het heel fijn dat men recht heeft op meer uren, indien aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Teken je echter een contract waarin staat dat je akkoord gaat met minder uren, dan sta je gelijk veel minder sterk.

Wat jij vergeet is dat dit nog steeds een optie is. Als TS namelijk vanaf haar nieuwe contract 13 weken aaneengesloten die 39 uren draait heeft ze kans dat ze alsnog recht heeft op wijziging van het contract.
Daar moet TS zich dus even in verdiepen, in de exacte regels daaromtrent.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 16:44

Ailill schreef:
MizzMontana schreef:
Waarschijnlijk, of niet. Dat heeft te maken met het feit dat je 'op papier' van werkgever bent verandert, dan kunnen de contracten weer opnieuw beginnen en dus ook een evt. proefperiode.

Nee. Bij opvolgend werkgeverschap na een eerder contract van meer dan twee maanden kan bij een gelijkblijvende functie niet opnieuw een proefperiode overeengekomen worden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 16:48

GDG schreef:
Ailill schreef:

Wat jij vergeet is dat dit nog steeds een optie is. Als TS namelijk vanaf haar nieuwe contract 13 weken aaneengesloten die 39 uren draait heeft ze kans dat ze alsnog recht heeft op wijziging van het contract.
Daar moet TS zich dus even in verdiepen, in de exacte regels daaromtrent.
Die optie was ik inderdaad vergeten.

Dan nog denk ik niet dat TS in een handige positie staat. Als ik het goed begrijp zit er nog een operatie aan te komen, wellicht ergens binnen een tijdsbestek v.d. 13 weken. Dan kan ze weer opnieuw beginnen.

Daarnaast wil de werkgever haar nu duidelijk max. 20 uur laten werken, ik verwacht dat er vanaf nu dan ook geen periode van 13, aan een gesloten, weken gaat komen. Ik klink wellicht wat negatief binnen dit topic, echter maakt die handtekening het TS erg lastig, werkgever is duidelijk niet van plan 40 uur te bieden. Al spreekt het uiteraard voor TS dat ze haar wel voor 20 uur vast willen hebben.

Persoonlijk zou ik mezelf goed voorbereiden, las goede tips hier en inzetten op 32 uur op contract.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 16:49

Prrrr schreef:
Ailill schreef:

Nee. Bij opvolgend werkgeverschap na een eerder contract van meer dan twee maanden kan bij een gelijkblijvende functie niet opnieuw een proefperiode overeengekomen worden.
Hebben we het nu over payroll of deta?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 16:51

Ailill schreef:
Daarnaast wil de werkgever haar nu duidelijk max. 20 uur laten werken,

Waar baseer je dat op? Ik kreeg eigenlijk niet de indruk dat haar inroostering is veranderd, alleen haar contract.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 16:58

Ik heb zo'n vermoeden, al baseer ik het voornamelijk op persoonlijke ervaring en inschatting.

Werkgever heeft een vast contract aan moeten bieden, dus denk ik extra nagedacht en alles tegenover elkaar af gewogen. Hij (of zij) zal hebben gekeken naar de mogelijkheid om TS 40 uur te laten werken, of wellicht niet eens. Punt is nu werkgever niet meer dan 20 uur op papier wil, het lijkt me dat hij dan ook er voor gaat waken dat TS recht blijft houden op max. 20 uur.

Zo niet, dan zou ik TS adviseren een dossier op te bouwen en zodra de 13 weken voorbij zijn, werkgever ermee om z'n oren slaan. Maar ik verwacht het niet.

FemkeVH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 17:02

speurneusc schreef:
als jij aan kan tonen dat jij altijd 39 uur werkt, dan gaat na een bepaalde periode toch dezelfde rechten in voor 39 en niet voor 20 uur op papier. Zou dat eens nazoeken bij bv uwv en ze dat laten zien, dat ze met deze stap nix opschieten.

klopt, je werkgever is na 1 of 2 jaar verplicht om jouw contract aan te passen aan het aantal uur dat je systematisch hebt gewerkt in die tijd.
(dus als je een contract van 20 uur hebt, en elke week 39 uur draait, is je werkgever na een x aantal jaar verplicht om jouw contract naar die uren te verhogen. Mocht jij dat niet willen dan niet, maar als je het wel wilt is je werkgever er toe verplicht). Dit geldt alleen voor een vast contract.

Edit: ik lees net dat deze regeling niet voor jouw branche werkt, helaas..