Spaarrente historisch laag - alternatieven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:03

De plus en de hoogvliet zijn het meest rendabel. Bij de hoogvliet kan je iedere keer je punten inruilen en zelfs je spaarpunten ervan betalen, kan je 6% rente krijgen over 1 dag. De plus heeft een hoog rentegehalte met een laag spaarbedrag (4 euro en je krijgt 6 euro). Nog los van dat het dus veel beter betaalt dan de AH, moet je bij de AH 49 euro sparen (voor 52 euro). De tijd dat zij je gespaarde geld hebben is dus veel langer.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:19

Ik zeg altijd: beleg in jezelf.

Dus gewoon op de spaarrekening en niet in allerlei beleggingen en of deposito's, er zitten risico's aan en je moet weer daarvan aan de belasting afdragen........

Spaarrekening is veilig en geheel in jouw eigen handen..........

Spaarzegels bij supermarkten is ook heel veilig en een goed alternatief.

Anoniem

Re: Spaarrente historisch laag - alternatieven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:33

Noemt niemand hier de bitcoin?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:37

Ik heb er begin 2016 voor gekozen om 2000 euro te beleggen in fondsen van de Asn-bank. Zij hebben 7 fondsen (zie https://www.asnbank.nl/beleggen/beleggi ... ndsen.html) waar ik me qua doel wel in kan vinden en die volgens vergelijkingssites ook de moeite waard zijn.

Ik heb er 2000 euro opgezet en haal aan het eind van het jaar de winst eraf. Vorig jaar was dat 260 euro. Dit jaar is het helaas was lager, de koers stortte in toen Trump werd gekozen. Nu heb ik 143 euro 'winst', maar het jaar is nog niet voorbij :-)

Ik durf ook niet al mijn spaargeld in te zetten, maar dit vind ik dan wel het risico waard.

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:39

beert schreef:
Ik heb er begin 2016 voor gekozen om 2000 euro te beleggen in fondsen van de Asn-bank. Zij hebben 7 fondsen (zie https://www.asnbank.nl/beleggen/beleggi ... ndsen.html) waar ik me qua doel wel in kan vinden en die volgens vergelijkingssites ook de moeite waard zijn.

Ik heb er 2000 euro opgezet en haal aan het eind van het jaar de winst eraf. Vorig jaar was dat 260 euro. Dit jaar is het helaas was lager, de koers stortte in toen Trump werd gekozen. Nu heb ik 143 euro 'winst', maar het jaar is nog niet voorbij :-)

Ik durf ook niet al mijn spaargeld in te zetten, maar dit vind ik dan wel het risico waard.

Kan die €2000 ook minder worden (verlies dus)? Of blijft dat bedrag altijd bestaan en kun je enkel winst krijgen?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:41

Anoukloves_ schreef:
beert schreef:

Kan die €2000 ook minder worden (verlies dus)? Of blijft dat bedrag altijd bestaan en kun je enkel winst krijgen?

Kan ook minder worden. Maar je kan elke dag inloggen en bekijken wat ze stand van zaken is. Dus er is wel enig risico, maar dat staat er ook bij :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:48

Renee1991 schreef:

Bitcoin is op dit moment niet zo lucratief meer. Mensen die in de vroege fasen hebben geïnvesteerd kunnen daar nu de vruchten van plukken en worden daar letterlijk rijk mee, maar nu nog een bitcoin kopen en hopen dat je die ooit nog met winst kan verkopen is een beetje optimistisch. Het gaat al een hele tijd niet zo heel lekker met de koers voor zover ik het weet. Ik heb er zelf niet zo veel verstand van maar wel veel vrienden die hieraan doen, en die geven aan dat je nu beter in een andere online currency kan stappen, maar daarvan is het risico wel heel groot omdat je niet weet wat het gaat doen. Bitcoin is dus leuk als je een heel klein rendement wil maar ook het risico wil lopen dat hij verder keldert en dat je uiteindelijk verlies draait.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:00

Renee1991 schreef:

Is ook een manier, maar er zitten veel risico's aan en niemand weet hoe de toekomst van cryptocurrencies eruit ziet. Enerzijds is het een alternatief voor banken (en daarmee maatschappijen die corrupt oid kunnen zijn) anderszijds is de anonimiteit waarin het nu verkeert ook een nadeel, omdat je nooit zeker weet dat de munt blijft bestaan.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 21:02

beert schreef:

Alsnog wel een fiks rendement gerealiseerd, lekker bezig!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 11:36

beert schreef:

...hoe ging het ook al weer?

Als je inleg 2000 euro is en de winst (= de bedrijven maken winst waar jij in deelt) is 200 euro,
dan is dat 10%.

Zou je de 260 en 143 optellen krijg je 403 - dat is ook "elk jaar 10%".

Leve de ASN bank!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:14

Ik probeer eea te spreiden. Heb een spaarrekening waar ik nog 0,4% rente op krijg. Niet veel, maar nog aan de hogere kant volgens mij. Voordeel is dat ik daar altijd op terug kan vallen mocht ik ineens geld nodig hebben.

Verder heb ik nog wat constructies voor langere periode. Er loopt een spaarverzekering waar ik sowieso 2,75% rente op krijg per jaar. En evt. nog winstuitkering als het bedrijf winst maakt. Maandelijks gaat er een bedrag naar toe voor minimaal 10 jaar.
En ik heb onlangs een beleggersrekening geopend. Maandelijks zet ik een klein bedrag opzij waarmee ik jaarlijks aandelen kan kopen. En dan bij voorkeur aandelen van een bedrijf wat dividend uitkeert en het dividend investeren in nieuwe aandelen. Moet alleen nog verder hierin duiken.

Op termijn zou ik het nog wel interessant vinden om te investeren in vastgoed. Bijvoorbeeld studentenappartementen of starterswoningen. Als je die kunt verhuren, valt er ook nog wel mooi rendement uit te halen. Maar dat is meer iets voor over een tijdje.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:13

Jibbel schreef:
En ik heb onlangs een beleggersrekening geopend. Maandelijks zet ik een klein bedrag opzij waarmee ik jaarlijks aandelen kan kopen. En dan bij voorkeur aandelen van een bedrijf wat dividend uitkeert en het dividend investeren in nieuwe aandelen. Moet alleen nog verder hierin duiken.

Op termijn zou ik het nog wel interessant vinden om te investeren in vastgoed. Bijvoorbeeld studentenappartementen of starterswoningen. Als je die kunt verhuren, valt er ook nog wel mooi rendement uit te halen. Maar dat is meer iets voor over een tijdje.

Je kunt dat werk uitbesteden: de vaklui van de bank zoeken binnen een bepaald profiel naar bedrijven die waarschijnlijk dividend gaan uitkeren.

Persoonlijk zou ik niet in vastgoed investeren. Voor mijzelf is de afkeer van het arbeidsloze inkomen wat het zwaarte weegt. (Een huis dat 100.000 euro kost, kan in de goede tijd het dubbele waard zijn. Dat geld komt ergens vandaan. Het wordt echt niet 'gemaakt'. Iemand heeft daar hard voor moeyen werken.)

2e punt, in het verlengde hiervan is de crisis van 2008.
Erg veel beleggers in vastgoed wisten niet hoe het zat, of (...het boek van Joris Luyendijk 'Dit kan niet waar zijn' over bankiers in de Londense City....) ze willen het niet weten, of ze weten het wel maar geven geen volledige informatie.
En dan dondert per definitie het banksysteem in elkaar.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:21

Er zijn nogal wat haken en ogen aan vastgoed verhuren. Het valt soms best tegen en je moet je er zorgvuldig in verdiepen.

Mijn ouders hadden een stadsappartement die met periodes hiervoor ingezet zou worden (voornamelijk voor werknemers van ons bedrijf, verder zat mijn vader er doordeweeks als hij in die buurt moest werken). Alleen de VvE bleek dit niet toe te staan, niet alleen in de variant "geen busje oostblokkers in een klein appartement" maar helemaal niets. Mijn vader mocht in eerste instantie niet eens gebruik maken van het zwembad omdat het appartement officieel op mijn moeders naam stond, en dus gaven ze geen zwembadpas af toen hij erom vroeg.

Als het goed is, is het appartement nu verkocht (verkocht onder voorbehoud) want het werk in die regio is klaar. Al met al zijn we waarschijnlijk precies quite gedraaid als je het tegenover de extra gewerkte uren en de niet aanwezige hotelkosten + maaltijden buiten de deur afzet. Het kleine beetje dat het appartement meer waard is geworden in de 5+ jaar (3-4%) is daarbij zeker nodig om de hoge VvE-kosten die we hebben gehad door fouten bij het (collectief) vervangen van de dakbedekking incl. terrassen te dekken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:28

Huis kopen om te verhuren kan een hele goede belegging zijn. Echter, een hypotheek krijg je er vaak niet voor dus moet je al een redelijk bedrag hebben. Verhuurinkomsten zijn vrij van belasting. Wel is het zo dat in grotere steden heel veel panden niet verhuurt mogen worden aan meer dan twee personen, voor drie ben je een verhuurvergunning nodig en die is soms heel lastig te krijgen. Ook zorgen voor iets waar geen vve opzit, dan is verhuren aan eigen kinderen geen probleem, aan vreemden wel.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:30

M'n vriend en ik hebben wel geld belegd in crypto currencies. Het gaat inderdaad nog niet zo hard. Dan daalt iets, verkoopt iedereen massaal want paniek, en dan zit je weer even laag. Maar we hebben geen haast. Vriend had toen 200 euro winst in 2 maanden tijd. (Weinig ingelegd) dus ach. Als je geduld hebt en het niet erg vindt als het misschien helemaal weg kan zijn. Hij heeft het in een stuk of 10 munten zitten en wisselt regelmatig. Z'n collega heeft hem het een beetje uitgelegd, die gozer is nu miljonair en gaat met 50 met pensioen in een warm land :+

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:47

Er zijn ook organisaties die dit soort projecten hebben. Bouwen bijv. een appartementencomplex met studentenwoningen. Woningen zijn te koop puur als investering. Zij regelen de verhuur van het pand, vve en vvv zijn allemaal geregeld. Rendement tussen de 5-7%.
Vind het toch wel interessant, zeker omdat je zelf geen omkijken hebt naar het onderhoud van het pand, maar dit allemaal al geregeld is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 17:51

Jibbel schreef:
Er zijn ook organisaties die dit soort projecten hebben. Bouwen bijv. een appartementencomplex met studentenwoningen. Woningen zijn te koop puur als investering. Zij regelen de verhuur van het pand, vve en vvv zijn allemaal geregeld. Rendement tussen de 5-7%.
Vind het toch wel interessant, zeker omdat je zelf geen omkijken hebt naar het onderhoud van het pand, maar dit allemaal al geregeld is.

Voor zover ik weet verhuren ze die zelf aan studenten, woningcorporaties in grote studiesteden kunnen zo meer geld verdienen dan wanneer ze die verkopen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 19:19

Jibbel schreef:

Ten eerste vind ik persoonlijk niet dat een woning een investering "moet" zijn - het ding is er voor woongenot.
En verder: als dingen te mooi lijken om waar te zijn, dan zijn ze dat vaak ook.
...een organisatie die verhuur, toezicht en onderhoud netjes regelt - en jou een winst van 5% belooft.
Vraagje: wat verdient deze organisatie zelf...?
En waar komt die 5% precies vandaan? (Uit huuropbrengsten, grondspeculatie, hypotheken, belastingconstructies...?)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 21:26

Precieze antwoorden kan ik je daar niet op geven, omdat ik er nog niet voldoende diep in ben gedoken. Een van de projecten van Clusius is bijv. zo'n studentenappartemenren conplex. Volgens mij komt een deel van het rendement uit verhuur en hypotheken.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:01

Doe vooral ook onderzoek naar de integriteit van de organisatie die dit aanbiedt.
Op papier kan het heus "dus dat zal best kloppen" en is niet superinteressant.
Maar heeft de organisatie bijvoorbeeld een bankvergunning...?
(Ik pieker er niet over om mijn spaarcentjes te beleggen bij een clubpie dat zichzelf heeft opgericht om geld te verdienen, geen AMF toezicht heeft, etc.)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:17

Volgens mij is dat het ook niet Janneke. Het is een projectontwikkelaar waarvan je een appartementsrecht binnen een studenten appartementencomplex koopt. De woning wordt dus echt van jezelf. Hypotheek wordt ook verstrekt via de bank en je moet een deel zelf investeren, omdat de bank in dit soort gevallen vaak maar 70% wil financieren.
Je gaat een soort leaseovereenkomst aan met een organisatie die het beheer doet van het gebouw. Zij zorgen voor het onderhoud en de verhuur van het pand. Evt. leegstand is voor risico van de belegger, maar in een studentenstad lijkt die kans me nihil. Uiteraard draag je kosten af aan die organisatie die alles regelen.

Voor op termijn lijkt het me wel interessant. Vastgoed is redelijk waardevast over lange periode. En tegen de tijd dat ik 60 ben, zal ik nog wel 2 of 3 x een crisis hebben meegemaakt waarin de woningprijzen zijn gaan dalen en stijgen. Alleen moet ik dan eerst nog een tijdje sparen, anders krijg ik niet eens een hypotheek voor een investeringsobject.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:23

Voor iedereen die een hypotheek heeft...aflossen is nog steeds een hele goede besteding van je spaargeld. (kijk wel in de voorwaarden hoeveel % je per jaar extra mag aflossen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:46

studiemiep schreef:
Voor iedereen die een hypotheek heeft...aflossen is nog steeds een hele goede besteding van je spaargeld. (kijk wel in de voorwaarden hoeveel % je per jaar extra mag aflossen)

Dat is precies waar wij ook op uitkwamen.. Verreweg het meest gunstig :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 19:52

Ik heb nu rond de 22000 euro staan maar daarvan is deel bedoeld voor betaling van belastingdienst. Ik krijg allimentatie bruto en moet dus 50 % afstaan weer. Dus de helft gaat standaard naar spaarrekening met nagenoeg 0 euro rente. Zolang het niet - wordt staat het best. Rest moet blijven staan ivm een mogelijke aankoop,van woning.

Wat ik overhoud op de andere rekeningen per maand gaat daar ook heen. Dat wisselt maar meestal rond de driehonderd euro per maand.

Whupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 22:30

Als je je hyptheek afgelost hebt/maximaal aflost: beleggen in beleggingsfondsen. Dit is relatief veilig op de lange termijn en levert zeer waarschijnlijk meer op dan sparen.