Ziekmelding 0 uren contract

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:01

Oh ja hoor, ik heb ook een keer met buikgriep gewerkt. Heb het toilet vaker gezien dan de stallen, maar ik was er wel..

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:02

Es_ther schreef:
Oh ja hoor, ik heb ook een keer met buikgriep gewerkt. Heb het toilet vaker gezien dan de stallen, maar ik was er wel..

Ik denk alleen dat paarden iets minder om de bacteriën geven dan mensen die broodjes komen eten :))

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:06

Hoe hard heeft jouw vriend deze baan nodig? Ik zou als ik hem was iets anders gaan zoeken.
Ik zou iets terugsturen in de richting dat je vriend op het moment te beroerd is om goed na te denken en dat ze voor dat briefje de bedrijfsarts mag sturen.

Allegra

Re: Ziekmelding 0 uren contract

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:19

Idd, heel snel ander werk zoeken! Dit is absoluut slecht werkgeverschap.

Zoals eerder genoemd, dat doktersbriefje hebben ze niks mee te maken, dit moet via een arbo-arts. Vanaf dit jaar zijn bedrijven zelfs weer verplicht een contract af te sluiten met een arbodienst of arboarts. Overigens mag je vriend die ook altijd bellen voor advies, een gesprek met de arboarts hoeft niet persé op initiatief van de werkgever te zijn.

Let verder idd ook goed op of het loon doorbetaald wordt. Als je langer dan 3 maanden een bepaald aantal uur werkt zal de werkgever dat ook bij een 0-uren door moeten betalen. Zo'n 0-uren contract is niet meer de loophole die het vroeger was waarmee je als werkgever overal onderuit kwam.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:22

Destination schreef:
Es_ther schreef:

Ik denk alleen dat paarden iets minder om de bacteriën geven dan mensen die broodjes komen eten :))

Die mensen komen wel bij de Subway, dus je zou ervan uit mogen gaan dat ze op dat vlak geen al te hoge verwachtingen hebben.

Overigens heeft de vriend van TS met dat hele doktersbriefjesverhaal niets te maken. Ziek is ziek, en bij twijfel is het de werkgever die daarvoor de arboarts mag inschakelen. De bewijslast ligt zeker niet in de eerste plaats bij de ziekmelder. Die heeft slechts de plicht om eerlijk te zijn en zich alleen bij ziekte ziek te melden.

Over de geldigheid van dat 0-urencontract valt trouwens ook nog te twisten. Wanneer hij langere tijd (3 opeenvolgende maanden dacht ik) aantoonbaar en structureel meer uren maakt dan in zijn contract staan, dan heeft hij, als ik het goed heb, recht op om behandeld te worden alsof hij een contract met dat aantal uren heeft. Daaronder valt dan ook (gedeeltelijke) doorbetaling bij ziekte.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 10:24

Bovenstaand advies van Allegra zou ik zeker opvolgen. Wil je me een privebericht sturen met de locatie/plaatsnaam van de zaak?

Fijne werkgever zolang je op komt draven zoals het uitkomt, totdat er iets niet gaat zoals het moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:09

Als je vriend al eens eerder het juridisch loket heeft ingeschakeld, dan zou ik dat mooi nog een keer doen. een werkgever die zo met zn personeel omgaat kan het van mij ook hard krijgen ook. Dan maar verstoorde arbeidsrelatie, er zijn genoeg andere zaken (ook Subways zelfs) met franchisers waar het echt wel beter gesteld is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:11

Ziekmelding mag ook gewoon op een 0-uren contract. Het enige verschil is dat wanneer je je ziekmeldt op een contract met vaste uren je doorbetaald krijgt en als je ziek wordt op een 0-uren is het geloof ik afhankelijk van wat er in je contract staat hoe veel je doorbetaald krijgt. Ik kreeg meestal maar maximaal 2 dagen achter elkaar en daarna was het voor mijn eigen rekening.

Een doktersbriefje is in NL niet aan de orde, als de werkgever twijfelt aan de oprechtheid van de ziekte kan de arboarts ingeschakeld worden om het te komen controleren. Ik weet dat het in België wel gebruikelijk is om doktersbriefjes te vragen bij ziekmelding.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:16

Ik weet niet wat er allemaal gecommuniceerd wordt op de app, maar daar zou ik mee stoppen. Ziek is ziek en dat weten ze nu. Telefoon weg, en de werkgever moet dit zelf regelen. Dat is het risico van werkgever zijn.
Met een 0-uren contract mag je gewoon ziek zijn en krijg je gewoon het gemiddelde aantal uren van de afgelopen 13 weken uitbetaald.

Veel werkgevers proberen dit te verdraaien, maar het is gewoon wettelijk zo geregeld. Veel werkgevers geven 0-uren contracten in een poging mensen een oor aan te naaien... zelf ook gehad. “Bij ontslag bij ee 0-uren contract heb je geen recht op een transitievergoeding”. Dikke doei! Echt wel!
Laatst bijgewerkt door eilleen333 op 02-10-17 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:17

Subway valt ook onder de CAO Horeca / Horecawet. Volgens mij heb je dan bij ziekte ook wachtdagen, dus krijg je 1 of 2 dagen niet doorbetaald. Als de vriend van TS meer dan (ik geloof) 16 weken veel uren gemaakt heeft moet hij daarnaar uitbetaald krijgen ook.

Ik denk dat het Juridisch Loket inschakelen echt geen gek idee is hier. Ook ivm het zelf vervanging moeten regelen (moet dat ook als hij op de IC zou liggen bijvoorbeeld? Onzin lijkt mij. Je hebt niet voor niets leidinggevenden en planners) maar ook het eisen dat hij een doktersbriefje meeneemt. Dat is overtreding privacywetgeving.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:21

Ook met een vast contract kan het zijn dat je de eerste dag dat je ziek bent bijv. niet betaald krijgt. In mijn vast contract stond dat de eerste dag van ziekte een wachtdag was en je daarop geen loon kreeg.
Dus ik zou zeker even goed het contract nalezen wat daar in staat. Het is inderdaad niet zo dat je bij een 0 uren contract standaard niet uitbetaald hoeft te worden bij ziekte.

Maar een ziektebriefje? Ik geloof niet dat een huisarts daar zomaar aan meewerkt en daarnaast hoef je een werkgever niet te laten weten wat je mankeert als je je ziek meld. Bij twijfel kunnen ze gewoon een arbo arts sturen zoals eerder al gezegd is. Deze ben je wel verplicht te vertellen wat je reden van ziekmelden is.

En zelf vervanging regelen .... wat een belachelijke regel! Dit is gewoon de taak van de leidinggevende. Lekker makkelijk om het zo op jouw vriend af te schuiven.

Ik zou gewoon melden dat je de collega's al gevraagd hebt en helaas niemand kan. Dat je het heel vervelend vindt, maar dat je nu je bed induikt omdat je echt ziek bent. Dat het de taak van de leidinggevende is om dit soort dingen te regelen. Verder inderdaad stoppen met appen en lekker zijn bed in.
Als er blijkbaar zo'n groot probleem ontstaat als er 1 iemand ziek is binnen het team, dan moeten ze misschien eens beter naar de bezetting kijken ... maar ja geld hé .... >;)
En ziektebriefje zou ik niet eens op reageren. Als ze er nog eens naar vragen, gewoon melden dat de huisarts hier niet aan meewerkt i.v.m. geheimhoudingsplicht en dat ze dan een arbo arts moet sturen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:26

KB01 schreef:
Dit is de subway in nederland. Hij heeft net al zijn overige collega's maar gevraagd voor in te vallen en niemand kan. Nu loopt de teamleidster weer berichten te sturen van ja hoe lossen we dit op etc.

Haha, die TL wordt toch betaald om zulke dingen op te lossen?? :+ dat kan je echt niet bij je medewerkers neerleggen. Tenzij dit al de 100ste keer is dat je vriend zich ziek meldt dit jaar.

Wat een mafkees. Zou mooi ergens anders gaan werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:29

Gezien vriend de afgelopen maanden 50 uur per week maakt lijkt het mij dat hij zich eigenlijk nooit / of nauwelijks, ziek heeft gemeld. Ik proef hier een leidinggevnede die zelf de taken niet wil doen ivm vervanging. Dat zie je in de zorg bijvoorbeeld ook: ziek, zelf vervanging regelen. Zo ook bij vakantie als ze je ondanks je verlof gewoon inplannen. Ik vind dat zo raar, dat is gewoon management taken bij het personeel zelf neerleggen. Zou wat zijn asl ze dat op kantoren ook doen.. dat ik me ziek meld (ik ben wat vaker ziek ivm een afwijking) en ik zelf elke keer vervanging zou moeten regelen. Toen ik niet kon komen omdat ik mijn been brak heeft mijn baas zelf vervanging geregeld, zoals het zou moeten.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:41

Tips zijn er al genoeg gegeven lijkt me. Daarnaast over verlof aanvraag. Ze zijn verplicht om binnen 2 weken te antwoorden op je verlofaanvraag, doen ze dat niet? Heb je gewoon automatisch verlof en mogen ze je niet alsnog inzetten!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:54

Jans schreef:
Gezien vriend de afgelopen maanden 50 uur per week maakt lijkt het mij dat hij zich eigenlijk nooit / of nauwelijks, ziek heeft gemeld. Ik proef hier een leidinggevnede die zelf de taken niet wil doen ivm vervanging. Dat zie je in de zorg bijvoorbeeld ook: ziek, zelf vervanging regelen. Zo ook bij vakantie als ze je ondanks je verlof gewoon inplannen. Ik vind dat zo raar, dat is gewoon management taken bij het personeel zelf neerleggen. Zou wat zijn asl ze dat op kantoren ook doen.. dat ik me ziek meld (ik ben wat vaker ziek ivm een afwijking) en ik zelf elke keer vervanging zou moeten regelen. Toen ik niet kon komen omdat ik mijn been brak heeft mijn baas zelf vervanging geregeld, zoals het zou moeten.

Ik werk in de zorg en bij ons zie je dat echt niet hoor :n Zelf vervanging regelen als je ziek bent.
Als je kortdurend ziek bent (1 dag) vangen de directe collega's het even op en als je langer ziek bent regelt de planningsafdeling dat de bezetting rond komt.

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 18:17

Subway stuurt net een bericht dat mijn vriend morgen moet komen of zijn eigen vervanging zoekt want aan dit feest gaan ze niet meewerken. Letterlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:20

Heeft hij niet gebeld om ziek te melden? Dat zou ik doen. En thats it :)

Ricie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:21

Misschien ver gezocht, maar een jurist of iets in die richting inschakelen? Ben een stille meelezer vanaf het begin maar dit hoort naar mijn weten echt niet op deze manier te gaan. Ik heb een tijdje terug ook in de ziektewet gelopen. Ik kon en mocht me ook echt niet ziek melden, ik moest komen want ze hadden me nodig. Ja dikke doei, ziek is ziek, de balle dacht ik. Dus gewoon ziekgemeld en medegedeeld dat ik er niet zou zijn. Kreeg ik een berichtje dat ik gewoon moest komen en dan die week wel 2 dagen vrij zou krijgen. Ja dat is leuk, maar dan nog als ik ziek ben ben ik ziek. Nou, maandag er op contact gehad met het uitzendbureau en die zeiden me dat ik "schijt" moest hebben aan de werkgever en als ik ziek was ik gewoon thuis moest blijven. Zo gezegd zo gedaan. Uiteindelijk heeft het mij mn baan gekost. Maar ik ben er liever weg als het zo moest gaan. Dus heb een soort gelijke ervaring....maar naar mijn idee gaat het nergens over.

Weet niet of je wat kan met mn idee, maar das het eerste wat nu even in me op komt.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:21

Feest? Oooohhh nooit geweten dat het leuk is om ziek te zijn.
Kan hij niet verder kijken naar een baan met werkgever die zich gewoon aan de regels houdt?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:23

KB01 schreef:
Subway stuurt net een bericht dat mijn vriend morgen moet komen of zijn eigen vervanging zoekt want aan dit feest gaan ze niet meewerken. Letterlijk.

Bizar :n

Hebben ze een reden om te denken dat je vriend zich voor de lol ziekmeldt?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:27

Dan sturen ze maar een arboarts naar het feestje. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. :P

KB01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-17 18:32

verootjoo schreef:
KB01 schreef:

Bizar :n

Hebben ze een reden om te denken dat je vriend zich voor de lol ziekmeldt?

Nee totaal niet. Hij is nooit ziek geweest en heeft ook nog nooit vakantie gehad of langer dan 1 dag verlof omdat ze altijd moeilijk deden over alles.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:39

De werkgever zet je vriend onder druk. Dit mag niet.

Het is heel simpel, je meld je ziek en daar heeft een werkgever het mee te doen. Hij mag niet vragen wat er is, indien de werkgever twijfels heeft of de stand van zaken wil weten dan moet er een arbo arts worden ingeschakeld.

Volgens mij kan de werkgever wel verplichten om naar de huisarts te gaan.. (hoewel dat nooit te checken valt ivm beroepsgeheim huisarts)

Dus, je vriend moet bellen dat hij ziek is en daarmee uit.
Niet reageren op appjes.

Hou er rekening mee dat deze werkgever heel vervelend kan worden met betrekking tot niet uitbetalen..
(Dat baseer ik op wat ik nu allemaal gelezen heb)

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:43

Ik zou morgen (mits ziek) gewoon lekker thuis blijven. Als ze twijfelen aan het ziek zijn sturen ze de arbo arts maar langs en vervanging regelen is de taak van de leidinggevende en niet van degene die ziek is..

En daarna heel gauw opzoek naar een andere werkgever!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 18:45

Berichtje terug met de mededeling dat, als er getwijfeld wordt aan zijn ziekte, hij de oproep van de bedrijfsarts afwacht, en dat hij weer komt werken als hij beter is.

Vervangen is niet zijn probleem, dus daar zou ik geen woorden meer aan vuil maken.

Hoe lang heeft hij al een contract, eigenlijk?

Ik zie verschillende keren het advies om niet te reageren op appjes, maar dat zou ik niet doen. Je houdt je daarmee ook onbereikbaar voor de werkgever, en dat is dan weer niet zo'n goed idee. Maar twee keer per dag reageren (begin en einde van de dag) is schappelijk.