Vraagje over AK aan middelbare scholieren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:17

Leuk om te lezen! Ik deed in 2009 eindexamen dus da's alweer even geleden. Ik vond aardrijkskunde heel leuk, behalve alles over verstedelijking en wonen.

Drie keer raden wat ik daarna wel met enthousiasme ging studeren... sociale geografie :+ En dat gaat alleen maar daarover. Mijn conclusie is dat het vak op de middelbare school gruwelijk saai werd gegeven door de docent die ik had, terwijl veel onderwerpen (zoals dit) zo ontzettend interessant kunnen zijn.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-17 22:28

Schop 'm nog even aan.... want heb nog geen idee welk actie onderzoek onderwerp ik ga doen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 22:51

Ik had met AK (havo) vaak projecten. Bij verstedeling hadden we een project waarbij er groepjes werden gevormd. Elke groep bestudeerde een wijk van de stad waar de school stond. Ontzettend leuk!

Ik begreep dat veel klasgenoten het stuk over drempelwaarde, reikwijdte en voorzieningen niet snapte. (Eigenlijk is dat heel simpel, dus heb ik destijds ook voor mijn klas gestaan om het uit te leggen :') )

Daarnaast was het stuk over windrichtingen, hoge druk en lage druk ook voor veel lastig. Ik vind weer interessant en wist het al lang :=
Ook gingen veel de fout in op de toets met de opbouw van de aarde en de drie(?) lagen tot het heelal. Dat was ook niet mijn sterkste onderdeel...

Wat ik saai vond was (im)migratie. Maar dat komt omdat de rest gewoon veel interessanter was :D
Hopelijk kun je er wat mee. Succes met je opdracht!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 22:56

SergeantRoos schreef:
Ik heb eerder dit jaar eindexamen (vwo) gedaan in onder andere aardrijkskunde, en vond de meeste dingen in de lessen interessant. Wat me alleen écht niet kon interesseren ging over "wonen in Nederland", over VINEX wijken, welke mensen wonen in welk deel van de stad, waarom komen er meer bepaalde winkels door de bevolking, dat soort dingen. Saai, en de logica ontging me ook regelmatig :=

Dit, alleen deed ik AK examen op VMBO-T niveau. Bewust voor gekozen, aardrijkskunde was een van mijn lievelingsvakken :D
Dat kwam ook deels door de docent, die de lessen hilarisch en interessant maakte.

Drempelwaarde, verstedelijking, vergrijzing, ontgroening, dat wat daar mee te maken had vond ik niet leuk en heb ik ook niet zo goed onthouden dus vakinhoudelijk erover praten was nogal lastig :7
Ik kan me vooral herinneren dat ik het nutteloos en oersaai vond om te leren.

De rest vond ik allemaal leuk, de klimaten waren erg lastig te onthouden maar wel interessant om te weten.

Ik weet niet of topografie er standaard bij hoort? Zo ja, gaat dat met stipt op 1. Zal het mij een worst wezen hoe de steden van China heten en waar ze liggen :roll:
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-09-17 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 23:01

Het is al een flinke tijd geleden dat ik eindexamen deed. Was nog voor de 2e fase. En wat ik echt het allersaaiste en niet-boeiendste vond van aardrijkskunde was de mechanisatie in de Franse landbouw :+ Demografische dingen is sowieso niet zo aan mij besteed. Overigens was aardrijkskunde wel één van mijn 2 favoriete vakken.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 06:44

Het is lang geleden dat ik AK heb gehad op de HAVO, heb het zo snel mogelijk als een baksteen laten vallen.

Wij hadden toen heel vaak 'atlas toetsen', ik weet niet of dat nog steeds een ding is. Dan kreeg je coördinaten of iets anders vagers en moest je gaan uitzoeken welke plaats dat was. VERSCHRIKKELIJK. Sowieso die lengte en breedte graden begreep ik geen fluit van en dan kreeg je ook nog die keerkringen erbij... Nee dat is mij nooit duidelijk geweest.

Nirvana_

Re: Vraagje over AK aan middelbare scholieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 13:55

Topografie vond ik ook rot, maar gewoon omdat ik het haat om dingen in m'n hoofd te moeten stampen. Was echter alleen als SO in de onderbouw, en heb daarna AK wel als vak in de bovenbouw genomen. Vond het een beetje algemene opvoeding. Wat ik me vooral kan herinneren was dat je een paar kringlopen moest kennen, en heel veel gigantisch logische termen :') (VWO, overigens)

Topo zou zoveel leuker kunnen worden gemaakt! Was een website die het als soort quiz vragen deed, met een camera die uit en inzoomde op de plaats die je moest benoemen. Geen idee meer hoe het heet, maar bleef hangen!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 14:16

Lienie_F schreef:
De steden in Nederland leren begrijp ik nog, maar alle grote steden van China (30 + ) is toch iets minder zinvol heb ik het idee.

Als je ze wel had geleerd had het nog niet echt geholpen omdat ze dan ineens anders moeten heten. Peking? Kanton? Zelfde geintje doen ze overigens ook in India nu.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 14:38

Ik heb zelf VWO gedaan, ik heb me nooit kunnen interesseren voor de wateren toen ik nog in Limburg woonde. Dijken waren er toch nietin de buurt...
Nu ik in de Betuwe woon zijn binnendijkse gebieden ed opeens veel interessanter. Het moet allemaal gewoon wat praktischer worden gemaakt.

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 14:51

Ik heb m'n havo diploma ook al ruim twee jaar, maar als ik iets verschrikkelijk vond was het wel topo (dat valt onder aardrijkskunde toch?). Ik had geen idee hoe ik dit moest leren en haalde daardoor altijd onvoldoendes

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 14:52

Ik vond ak echt een van de leukste vakken, ik heb het gehad op havo :) Het moeilijkste vond ik dat met moessons en passaten, je kon het me zo vaak uitleggen als je wilde maar ik begreep het gewoon niet :+

Edit: ik heb er zo weinig van begrepen dat ik niet eens meer weet wat ik niet begreep :')

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 15:29

Ik vond AK echt een leuk vak! Wij hadden ook best een leuke docent, dat scheelt inderdaad veel.

Het meest moeilijke vond ik de weerfenomenen zoals El Nino en weerkaarten etc. Met hoge druk en lage druk. Dat soort dingen.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 15:29

Ik heb 6 jaar VWO gedaan, en nu zit ik in Havo 5. Het moeilijkste, en tegelijkertijd het saaiste vind ik globalisering en Nederland. Globalisering is zo'n breed aspect, dat je eigenlijk geen idee hebt wat je nu moet verwachten. Nederland zijn ook zo ziek veel feiten waarvan je denkt: wat heeft het voor nut dat ik weet dat Nederland twintigduizend plannen heeft om water om te leiden? :')

Topografie, klimaat, systeem Aarde en atlasvaardigheden vind ik wel weer geweldig (A)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 15:38

Ik deed in 1978 eindexamen.
Oma vertelt.

Het is een ontzettend breed vak en dat maakte het erg onduidelijk en onoverzichtelijk.
"Hoe is de geo geordend, waar staat van alles en waarom staat het daar" - klinkt aardig, er zijn bakken vragen bij te stellen.
Moeder Aarde is ten dele door haarzelf geordend, geologie. Ten dele door zaken als ijstijden (...Veluwe, etc.) en bewegende continenten (de Pyreneeën, de Himalaya).

Verder hebben allerlei ordenende principes een door de geschiedenis bepaalde functie: de regering zit tot op de huidige dag in Den Haag: dat was een veilige plek achter de duinen en vlakbij het moeras van Vlaardingen waar de keizer verdronk - een soort voorbode van de Stelling van Amsterdam en de Hollandse waterlinie die uit buiten de Grote Oorlog hield (1914-18).

Topografie is lekker concreet, maar ik heb mij vreselijk geergerd aan zinnetjes als "een regeringsstad is er om een land te regeren" - zit ik op de kleuterschool ofzo...?
(Die regering is er wel voor het hele land, maar de stad Den Haag is er voor zichzelf of hoe zeg je dat.)
Ik bedoel maar: abstracties zijn prima, maar juist als het onderwerp al breed is, moet een formulering kloppen.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 21:03

Het is alweer een jaar of 8 geleden dat ik AK had, maar ik kan me herinneren dat ik al die waterdingen heel erg stom vond (wat is een uiterwaarde etc.). Daarbij vond ik dat er wel erg veel herhaling in zat, voornamelijk wat betreft klimaatzones enzo, dat kwam volgens mij elk jaar wel weer voor.

AK vond ik sowieso in de onderbouw super makkelijk en vanaf de vijfde werd het opeens heel moeilijk. Sociale geografie vond ik wel interessant volgens mij.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-17 08:01

AK was echt een van m'n favoriete vakken. Ik vond het allemaal echt super interessant. Alweer een poosje geleden dat ik eindexamen deed (2009, Havo) maar ik merkte om mij heen dat vrijwel de meeste leerlingen het echt een saai/stom vak vonden. Lieten het ook vallen zodra het kon.

Een leraar die het boeien kan brengen (had ik) werkt natuurlijk wel mee, maar de meeste klasgenoten vonden er nog steeds niks aan.

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 21:22

Ik vond het onderwerp Klimaat erg moeilijk, ik heb het vorig jaar gehad in VWO4. Ik begrijp er nog steeds vrij weinig van als ik eerlijk ben. Het vak zelf vind ik wel erg interessant!

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 21:29

Hier een aardrijkskunde liefhebber! Hoewel ik met tegenzin naar school ga, kijk ik altijd uit naar de lessen aardrijkskunde. Ik heb een ontzettend fijne docent. Hij praat de hele les en maakt er een goed verhaal van. Duidelijk, begrijpelijk en leuk om naar te luisteren. Maakt het niet moeilijker dan het is.
Door zijn manier van vertellen, heb ik geen moeite met bepaalde onderwerpen. Mijn docent geeft ontzettend veel voorbeelden uit het nu erbij. Ik heb het meeste plezier in de sociale delen van aardrijkskunde. Als ik het erover heb, krijg ik spontaan zin in aardrijkskunde. Als zo'n schoolliefhebber ken ik mezelf helemaal niet :D . Maar stiekem is aardrijkskunde gewoon erg interessant.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 09:41

Bedankt voor jullie reacties. Ondertussen heb ik een onderwerp. Ik ga uitzoeken hoe virtual reality die moeilijke onderwerpen kan verduidelijken en of het haalbaar is om dat in elkaar te zetten voor docenten.

Kunnen jullie even stemmen op dit topic. Alvast bedankt.

[STW] Gebruiken van Virtual Reality in de les

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:44

Alweer 2 jaar van de middelbare school, maar ik vond het gedeelte planologie (menselijke inrichting) heel saai. Boeit mij het of iets een stad of aglomeratie is :')

Dingen over vulkanen, aardbevingen enzovoorts vond ik leuk!

En wat altijd helpt is een leuke docent. Ik had een hele enthousiaste en creatieve (zet helm op, kruipt onder tafel; 'in limburg hadden de mijnwerkers het heel krap'). Dat maakt het veel leuker :j

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:53

Gymnasium gedaan, al een tijdje klaar maar wat ik heel moeilijk vond waren de sociale vraagstukken. Omdat ik heel sterk het idee kreeg dat je maar naar CITO 'hun mond moest banketstaaf', terwijl vooral dat gebied van AK best ruim interpreteerbaar is en er niet per se één antwoord goed is. Dus ik had daar onwijs veel moeite mee en had niet het idee dat ik echt mijn eigen antwoord kon geven maar het via trucjes aangeleerde goede antwoord (door CITO bepaald als HET goede antwoord).

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:57

Ik vond altijd de fysische geografie erg leuk! In de onderbouw krijg je dit een beetje, maar in de bovenbouw had ik aardrijkskunde gekozen en gehoopte dat ik naast sociaal ook fysische geografie zou krijgen. Nou nee, meestal was alles sociale geografie -O- Tip is misschien een keer fysische geografie en sociale geografie mengen! Weet niet of dit haalbaar is. Een idee wat mij nu te binnen schiet is misschien iets met vulkanen in Zuid-oost Azie (fysische geografie) en de bevolkingen die hier wonen ten opzichte van steden (sociale geografie). Geen idee of dit interessant is maar dan heb je een mix.