Ik wil als BBL'er geen zaterdagbaan...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:43

Ik denk als je in een bepaalde richting gaat werken dat het wel raar is.
Wil je werken in een winkel, in de horeca, in de zorg, dan weet je dat zater of zefs zondagen erbij horen.
Ga je bij de HR werken bij een kantoor kun je er van uit gaan dat het wellicht van maandag tot vrijdag is :)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:46

Wanneer je een bbl opleiding gaat volgen in een branche waarbij de zaterdag als een gewone werkdag geldt, dan zul je je daar gewoon naar moeten voegen. Dat geldt voor winkelbediendes, mensen in de zorg, etc.

Je kunt het aangeven, maar voor jouw werkgever is dat niet meer dan een verzoek. Ze hoeven het niet in te willigen.

Persoonlijk zou ik het niet aankaarten, voor jou 10 anderen.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:46

Eens met bovestaande reacties :) . Bij deze branche hoort werken in het weekend er gewoon bij net als bijv in de zorg. En ja er zijn dus heel veel mensen die daardoor hun sport op een ander moment moeten plannen omdat werk toch wel voorgaat want daar zal je die hobby/sport toch mee moeten bekostigen :D . Als je hier al een tijdje werkt of afgestudeerd bent kan je altijd voorzichtig wat voorkeursdagen aangeven om te werken en ligt het aan je werkgever of daar gehoor aan gegeven word.
Het is jammer dat je andere verwachtingen had, de leer die je hier uit kunt halen is altijd vragen voor je een contract tekend wat er van je verwacht word en wat je werkdagen zijn. :)

Shaggy09

Re: Ik wil als BBL'er geen zaterdagbaan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 12:48

Ja daar heb je gelijk in. Maar had toen ik dit als bijbaantje kreeg ook al aangegeven liever niet op de zaterdag te willen. Ach ja.
Wanneer ik gewoon vriendelijk vraag of het mogelijk is dat ik niet iedere zaterdag hoef te werken is er toch niks aan de hand? Neem aan dat ze me niet gelijk op straat gooien als ik dat vraag.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:53

Ik zou het zeker normaal vinden dat jij niet als goedkope zaterdagoplossing gebruikt gaat worden maar zeker twee zaterdagen vrij bent.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:55

Lieshorses schreef:
antje_vip schreef:
Wat is precies je probleem met zaterdag? Dan ben je toch op vrijdag lekker vrij? :D Tegenwoordig is er meer vraag dan aanbod qua werk, wees blij dat je iets hebt.

Ik krijg juist het idee dat ze overal mensen nodig hebben deze tijd.

Ik wil gewoon graag doordeweeks werken, dat kan toch? :) Sommige hebben toch de sportclub op Zaterdag? Dat zeggen hun toch ook niet ineens af voor werk of wel?
Maar hoe leg je vriendelijk uit dat je liever niet werkt op de Zaterdag?

Met die baan betaal je het sporten :+ Lijkt me dus dat werk voor sporten gaat. En dat je dan niet elke zaterdag met de wedstrijd mee kan doen... tja, welkom in de echte grote mensen wereld :)

bigone schreef:
Ik zou het zeker normaal vinden dat jij niet als goedkope zaterdagoplossing gebruikt gaat worden maar zeker twee zaterdagen vrij bent.

Een bbl' er is niet goedkoper dan een andere werknemer van dezelfde leeftijd toch?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:55

Lieshorses schreef:
Ja daar heb je gelijk in. Maar had toen ik dit als bijbaantje kreeg ook al aangegeven liever niet op de zaterdag te willen. Ach ja.
Wanneer ik gewoon vriendelijk vraag of het mogelijk is dat ik niet iedere zaterdag hoef te werken is er toch niks aan de hand? Neem aan dat ze me niet gelijk op straat gooien als ik dat vraag.

Heb je mijn tips gelezen? Kan je daar wat mee?

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 12:56

Lieshorses schreef:
antje_vip schreef:
Wat is precies je probleem met zaterdag? Dan ben je toch op vrijdag lekker vrij? :D Tegenwoordig is er meer vraag dan aanbod qua werk, wees blij dat je iets hebt.

Ik krijg juist het idee dat ze overal mensen nodig hebben deze tijd.

Ik wil gewoon graag doordeweeks werken, dat kan toch? :) Sommige hebben toch de sportclub op Zaterdag? Dat zeggen hun toch ook niet ineens af voor werk of wel?
Maar hoe leg je vriendelijk uit dat je liever niet werkt op de Zaterdag?

Ik pas mijn leven aan op mijn werk ja. Sommige dingen kunnen dus niet meer. Maar ik verdien wel gewoon geld verdienen. Jij wil enkel de lusten, niet de lasten. Wees blij dat je deze kans krijgt.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:02

bigone schreef:

Waarom is zij een goedkope zaterdagoplossing dan? Ze heeft verdorie een contract voor 32 uur gekregen :') Daar is niks goedkoops aan...

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:04

Als jij besloten hebt te willen werken in de detailhandel, dan hoort daar de zaterdag helaas gewoon bij. Als jouw werkgever je de kans en mogelijkheid geeft om opleiding te volgen (al dan niet die je zelf moet betalen), dan vind ik dat je niet te veeleisend moet zijn en al absoluut niet moet liegen over je zaterdagbesteding.

Call me a bitch, maar ik vind dat je overkomt als een ontzettend verwend kind, die haar zin wil krijgen en als 't niet lukt dan er nog voor wil liegen ook.

Wees blij met de kansen die je krijgt en grijp ze met beide handen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:06

Je geedt aan om liever niet op zaterdag te willen werken. Je werkt alleen in een winkel, en daar worden geen lieverkoekjes gebakken. Dan moet je niet in de detailhandel gaan, heel simpel.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:06

Je zou vragen hoe het werken op zaterdag/in de weekends verloopt voor de andere mensen met een (bijna) voltijds contract inde Etos waar je aan de slag bent/gaat. Ik heb als student in een boekhandel gewerkt en was daar juist aangenomen voor de zaterdagen (die overigens een stuk lekkerder wegwerken dan de trage maan- of dinsdagen). De vaste krachten werkten om de beurt een zaterdag, dus zij waren eens in de 3-5 weken aan de beurt om een zaterdag te draaien. Ik kan me voorstellen dat zo'n afspraak ook op jouw BBL-plek is gemaakt en je zou dus kunnen meedraaien in dat schema. Ik ben van mening dat zaterdagen (of zondagen, of koopavonden) er in een winkel gewoon bij horen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:08

Wendy schreef:
bigone schreef:

Waarom is zij een goedkope zaterdagoplossing dan? Ze heeft verdorie een contract voor 32 uur gekregen :') Daar is niks goedkoops aan...

Ga er van uit dat een oudere werkneemster flink meer verdient dan een bbl-er.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:10

Maar je werkt toch maar 3 dagen, en 1 dag in de week naar school. Dat zijn vier dagen. De meeste mensen zijn toch echt 5 dagen kwijt aan een fulltime job, dus je hebt al drie 'weekenddagen', alleen wellicht niet op zaterdag.

Vind het naïef om te denken dat je in een winkel niet op zaterdag hoeft te werken, de mensen die daar gewoon in dienst zijn, moeten ook op zaterdag werken. Risico van de richting die je gekozen hebt. Als je kiest voor een kantoorbaan, bij een organisatie die in het weekend ook gesloten is, dan kan je doordeweeks werken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:10

Bigone: Ik ga er vanuit dat iedereen evenredig aan zijn contract zaterdagen draait ;) Op zaterdag worden er vaak ook meer mensen ingepland. Dus wie zegt dat de oudere werknemers thuis zitten op zaterdag?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:12

Je werk naast je BBL opleiding is in mijn ogen geen 'bijbaantje'. Daarnaast weet je toch dat in die branche een zaterdag een standaard werkdag is, en vaak zelfs ook de zondag. Lijkt me dat je hierover nadenkt voordat je een beroep/opleiding uitkiest.

Je kan het wel aangeven aan je werkgever, maar denk niet dat hij je dan heel serieus gaat nemen.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:14

Denk dat de zaterdag er gewoon bij hoort in de branch waar je in gaat.
Ik doe dierenartsassistente en moest mijn stages op zondag lopen en kreeg hier helemaal niks voor betaald, niet eens reiskosten vergoeding terwijl zondag voor een normale werkgever extra betaald werd (waarschijnlijk ook de reden dat ze mij die dag inzette, lekker goedkoop/gratis) Maargoed, was al heel erg blij met een stage plaats.
Je kan altijd vragen of ze je bijvoorbeeld om de week op zaterdag in willen plannen, maar zo niet zou ik tevreden zijn met wat je hebt.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 13:17

24 ;)

Wendy schreef:
bigone schreef:

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-17 13:21

Ik doe toch geen werk naast mijn BBL opleiding?

Booooo schreef:
Je werk naast je BBL opleiding is in mijn ogen geen 'bijbaantje'. Daarnaast weet je toch dat in die branche een zaterdag een standaard werkdag is, en vaak zelfs ook de zondag. Lijkt me dat je hierover nadenkt voordat je een beroep/opleiding uitkiest.

Je kan het wel aangeven aan je werkgever, maar denk niet dat hij je dan heel serieus gaat nemen.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:23

Ik heb zelf ook altijd BBL gedaan in de Detailhandel, en als BBL'er ben je gewoon een complete werkneemster zegmaar. Geen stagiair oid..
Hierdoor komt het ook dat je op alle dagen ingepland kan worden.
Je zou bijvoorbeeld kunnen overleggen dat je om en om de zaterdag werkt? Zo combineerde ik het paardrijden met mijn werk. :-)

Succes!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:23

Lieshorses schreef:
Ik doe toch geen werk naast mijn BBL opleiding?

Booooo schreef:

Ik had je OP even verkeerd gelezen. De Etos is nu je bijbaan, en nu ga je daar dus je BBL doen. Maar werkte je al niet op de zaterdagen dan?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:24

Aangeven dat je op zaterdag liever niet werkt kan natuurlijk altijd, wie weet is er een collega die doordeweeks op school zit en juist graag de zaterdagen werkt. Ga in gesprek met je werkgever en mocht het niet kunnen geven ze dat vast ook aan. Ze zullen je echt niet direct op straat zetten als jij dit op een nette manier aankaart.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:29

Overleg met je baas, enkele zaterdagen hoort er wel bij als je bedrijf koopzondagen heeft misschien ook wel. In overleg is er vast wel wat mogelijk.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:31

Detailhandel is nu eenmaal dat de kans en mogelijkheid bestaat dat je dus wel eens op een zaterdag en/of zondag moet werken.
Misschien is dit maar voor 1x, weet je dat?

Daarbij, ook met BBL mag dit.
Ik heb 4 jaar geleden ook BBL opleiding Detailhandel gedaan, en bij mij was dit ook het geval, niet elke week. Maar wel bv als er weinig weekendkrachten waren, of vakanties e.d. Ja, dan moet je je soms maar aan passen, en natuurlijk kan dat niet altijd, en is dat niet altijd even leuk! Maar zo is het werkleventje wel! En in overleg kan vaak alles! Als je maar eerlijk bent!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 13:32

Als werken in de detailhandel je keuze is, ja dan is dat raar om dat te verwachten.. Tegenwoordig zijn winkels bijna 7 dagen per week open dan kies je daar dus heel erg bewust voor. Dan moet je ook niet raar opkijken dat je alle dagen en tijden kunt worden ingezet. Tuurlijk kun je altijd het gesprek aan gaan en wie weet kan het ook in jullie iliaal. Maar ook koopavonden bv (afhankelijk van leeftijd) horen daar ook bij :j Ik probeerde altijd zondag/maandag vrij te hebben dan had ik toh een soort weekend. Maar dat gaat ook niet overal :n

Lieshorses schreef:
Ik wist niet dat in de weekenden werken normaal was bij BBL. Ik dacht dat de 5 dagen werkweek daar ook van toepassing was.
Ik zou ook best af en toe op Zaterdag ingezet willen worden, alleen mijn voorkeur is gewoon om zoveel mogelijk doordeweeks te werken. Is dat echt zo raar? :?