gebroken dienst, 3 keer laten komen, mag dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:02

2Morrow schreef:
Marit schreef:
Wat moet je precies doen dat ze specifiek jou een kwartiertje nodig hebben om 12 uur?

de ochtend is het hooi/brok voeren , molens draaien en vegen.
middag brok voeren
avond hooi/brok voeren en vegen

Dus je moet komen opdraven om wat brok in de bakken te gooien? :') kan werkelijk niemand anders dat doen?

Dit klinkt alsof je ongelooflijk word uitgebuit want je baas probeert gewoon voor zo min mogelijk centen iets gedaan te krijgen. Ik zou heel gauw jezelf afvragen waar je aan begint :+ Ik persoonlijk zou d'r heel hard uitgelachen hebben als ze met dit rooster komt :')

knollentuin

Re: gebroken dienst, 3 keer laten komen, mag dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:10

Ik vermoed zomaar dat dit zwart is, zonder contract en zonder rechten aan jouw kant, niet vreemd in stallen land. 'n er zijn er genoeg die hier akkoord mee gaan want werken in de paarden is een droombaan (not)

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 11:12

haha ja dit is ook te bizar voor worden. Denk niet zozeer dat ze ons uit wilt buiten maar ze heeft er zelf gewoon geen zin meer in.
Ze wacht mij regelmatig in de ochtend op om hierover in discussie te gaan. Dus ga best wel met tegenzin naar mijn werk tegenwoordig.
Ander werk zoeken op korte termijn valt ook niet mee.
Mbo opgeleid en gezondheidsklachten (in de stallen doe ik geen zwaar werk) ( moet veel bewegen niet belasten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:14

Ik ging toen ik nog op stal werkte ook wel is extra heen en weer om te voeren als de baas op concours was, maar dat was een uitzondering en geen vast rooster. Als vast rooster, het spijt mij, maar ik had allang m'n spullen gepakt of geweigerd. Al helemaal omdat het puur is omdat ze er zelf geen zin in heeft...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:17

Precies, niet accepteren,belachelijke indeling, een dienst zou minstens 3-4u aansluitend moeten zijn. Beetje creatiever worden met je planning maken

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:21

Zou dit echt niet accepteren hoor :n tegenwoordig is er meer dan voldoende werk te vinden, ook voor mbo opgeleiden :)

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:48

Hoe aardig je werkgever misschien ook mag zijn, maar ze maakt gewoon misbruik van je.
Dit rooster is onaanvaardbaar, je bent meer aan het heen en weer rijden dan dat je werkt.
Natuurlijk is het jou keuze om 20 minuten van je huis bij deze stal te werken.

Maar ook al woon je om de hoek, het is belachelijk dat deze werkgever van iemand verlangt de gehele zondag paraat te staan en dit nog eens financieel weet op te lossen voor het ruilen met een doordeweekse dag met tijd voor tijd.

Is het wel "wit" werk (met contract en opgave belasting) of gewoon iemand die een extra hulpje nodig heeft voor een habbekrats?

Mag ik brutaal zijn en vragen hoe oud / jong je bent? 18 ? Omdat je het hebt over file's, dus neem aan dat je auto rijd.
Het klinkt namelijk dat je werkgever je gebruikt als makkelijke en goedkope arbeidskracht. Jongeren zijn daar de ideale prooi voor, jeugdloon van € 4,29 en ook nog eens niet voor eigen belang durven op te komen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:54

Ik zou in gesprek gaan of je in de week dat je zondag moet werken aansluitend administratie doet zodat je dag doorloopt en je niet steeds naar huis hoeft..misschien het werkrooster aanpassen met je collega dus met 3 om de tafel..

Misschien kan ze in de ochtenden een extra meisje aannemen en dat jij met collega de middag doet opgevuld met admin zodat je een hele middag daar bent..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 11:54

Of ander werk zoeken of samen met je collega de zondag verdelen, bvb van 8 tot 12 en van half 1 tot half 5. En op je strepen blijven staan want madam zal zelf in de buurt van de stal wonen en kan s'avonds de laatste voerbeurt wel doen.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-17 12:01

bridgetF schreef:
Hoe aardig je werkgever misschien ook mag zijn, maar ze maakt gewoon misbruik van je.
Dit rooster is onaanvaardbaar, je bent meer aan het heen en weer rijden dan dat je werkt.
Natuurlijk is het jou keuze om 20 minuten van je huis bij deze stal te werken.

Maar ook al woon je om de hoek, het is belachelijk dat deze werkgever van iemand verlangt de gehele zondag paraat te staan en dit nog eens financieel weet op te lossen voor het ruilen met een doordeweekse dag met tijd voor tijd.

Is het wel "wit" werk (met contract en opgave belasting) of gewoon iemand die een extra hulpje nodig heeft voor een habbekrats?

Mag ik brutaal zijn en vragen hoe oud / jong je bent? 18 ? Omdat je het hebt over file's, dus neem aan dat je auto rijd.
Het klinkt namelijk dat je werkgever je gebruikt als makkelijke en goedkope arbeidskracht. Jongeren zijn daar de ideale prooi voor, jeugdloon van € 4,29 en ook nog eens niet voor eigen belang durven op te komen.

Ik ben 27 jaar. Een goedkope arbeidskracht ben ik niet. verdien een stuk meer dan minimumloon. Ik werk inderdaad Wit.

voor andere opties dan dit staat ze niet open...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 12:02

onder welke CAO val je? En ben je lid van een vakbond?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 12:03

Is dit elke zondag? Dan is het niet te doen. Of je moet wat paarden kunnen rijden tussen door of zo.
Maar af en toe eens is nog wel vol het houden.
Of het mag, geen idee.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 12:09

Dus ze is zo gul jou 2,5 uur vijf te geven doordeweeks terwijl jij je hele zondag opoffert voor haar??
Toedelodokie! Wat denkt ze wel niet :')

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 12:12

2Morrow schreef:
Ik ben 27 jaar. Een goedkope arbeidskracht ben ik niet. verdien een stuk meer dan minimumloon. Ik werk inderdaad Wit.

voor andere opties dan dit staat ze niet open...

En dit is gewoon geen optie voor jou punt. Dit niet tot jouw probleem maken hoor. Dan moet zij het maar beter regelen. Dat zij het zelf niet wilt doen is natuurlijk helemaal prima, maar dan moet ze wel zo eerlijk zijn om jou een hele dag te laten komen of om de eerste 2 diensten tot 1 lange te maken en een andere oplossing voor de derde dienst te vinden. Of gewoon voor die dag 9 uur rekenen.

Ik zou gewoon zeggen dat je dit zo niet doet. Jij hebt als werknemer ook rechten hoor. Ik geloof ook niet dat ze zomaar iemand anders vindt die dit wel zo op zondag zou willen doen voor 2,5 uur ''betaald'' krijgen.

Krijg je die uren vrij dan toch wel 200% dus 5 uur? Of krijg je er geen toeslag op ondanks dat je op zondag werkt? Ik heb ook een tijd op zondagen gewerkt en wij kregen dan 100% tijd voor tijd en 100% uitbetaald.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 12:40

Vraag eens rond bij andere stallen hoe dit wordt opgelost.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 12:53

2Morrow schreef:
Marit schreef:
Wat moet je precies doen dat ze specifiek jou een kwartiertje nodig hebben om 12 uur?

de ochtend is het hooi/brok voeren , molens draaien en vegen.
middag brok voeren
avond hooi/brok voeren en vegen

En dat lukt in een kwartier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 12:54

Indestal schreef:
Vraag eens rond bij andere stallen hoe dit wordt opgelost.

Van mij mag je best weten. ik werkte ook gewoon wit, part-time en had dus gewoon en contract. Maar zulke gekke roosters had ik echt niet, gewoon vaste tijden (voor mij ma-vrij van 8:30 tot 12:30, maar dat kan natuurlijk per stal verschillend zijn).
Als het een keer voor kwam dat ik 1 (of nog een uitzondering gewoon 2 of 3x terug moest) om te voeren, kreeg ik dat extra zwart betaald. (voor mij 10 minuten heen en 10 minuten terug om nog geen 5 minuten bezig te zijn met brok in 13 stallen te gooien) Gewoon voor de moeite omdat ze blij waren dat wij dat wouden doen.

Als vast rooster was ik het daar niet mee eens geweest, daar moet een andere oplossing voor zijn.
Dus als uitzondering en een keertje extra vond ik het prima, ook in het weekend als ik helemaal niet hoefde te werken ging dat op deze manier.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:07

Kan ik mij ook niet voorstellen hoor dreamer....maar dit zijn wel arbeidsplaatsen waar men van alles doet en probeert...

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:17

Ik begrijp eerlijk gezegd niet eens hoe je werkgever erop komt dat dit kan en redelijk is? Als mijn baas me op zou roepen voor 15 minuten werk dan zou ik me ziek melden ivm dat ik van mijn stoel ben gevallen van het lachen om dit achterlijke voorstel?? :o?

Ik kan me trouwens ook niet voorstellen dat het niet anders op te lossen valt dan dat jij daarvoor moet komen opdraven. Ik bedoel een beetje hooi en brok voeren kan toch iedere klant of buurjongen (m/v) een keer overnemen als het de stalbaas niet uit komt op zondag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:18

Ik hoor inderdaad wel vaker van mensen die op een stal werken dat ze is een keertje extra heen en weer moeten om te voeren, maar dat lijkt mij inderdaad "het risico van het vak" dat dat soms is voorkomt. En je hoort wel meer gekke verhalen over "eisen" om in de paardenwereld te werken, maar dat dat iemand vaste rooster is heb ik echter nog nooit gehoord...

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:20

Twee zondagen in de week zou ook knap zijn, ik ga ervan uit dat je bedoelt jij twee zondagen en je collega twee zondagen per maand?
Is het misschien een idee om ze te splitsen dus jij de ochtend tot middag voer en je collega de avond? En andersom?
Mocht je een paard hebben staan kun je die tussendoor rijden en degene met de avond dienst hoeft dan alleen ff heen en weer om te voeren zo iets?
Scheelt jullie beide het heen en weer reizen en of het blijven hangen tussendoor...
En dit natuurlijk alleen als je er echt uit wil komen, als je het helemaal niet ziet zitten zou ik een andere baan zoeken.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:21

Ik woon bij mijn werk en heb echt niet dit soort uren. Tussen de middag iets doen nee, in hoge uitzondering voer ik eind van de middag wel maar ik ga niet voor brok voeren thuis zitten wachten als je nog even weg kan na de ochtends ronde.

Als ik wel moet voeren heb ik er minimaal paar uur vrij tussen zondag andere dagen werk ik gewoon hele dag.meestal een dag helemaal vrij

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:23

Sorry, maar dit zou ik echt weigeren.
Ik heb geen idee hoe dit juridisch zit, maar lijkt mij niet dat dit normaal is.
Zeg maar dat je dit niet wilt doen, maar dat je voor de zekerheid nog in gesprek gaat met het juridisch loket.
Als het nl onredelijk is, mag je wel degelijk werk weigeren en ik vind dit onder het kopje onredelijk vallen, maar dat is mijn mening

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:25

Ik zou gewoon zeggen dat je het niet wilt doen en dat ze maar iemand anders inhuurt voor de zondag.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 13:45

Heb je zelf een paard daar staan? Dan hoef je "maar" 2x op en neer en kan je de ochtend opvullen met je paard.