Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
NadjaNadja schreef:Celiien: heb je zelf ook gestudeerd/gereisd? Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat je niet 4 uren op een dag gaat reizen voor je school.
Er wordt altijd maar van alle kanten aan je getrokken. Je moet studeren, want dat is goed voor later. Je moet werken, want je moet centjes verdienen om jezelf te kunnen redden. Je moet op kamers, want dat is goed om zelfstandig te worden óf je moet reizen, want dat bespaart geld. Je moet vrienden maken en houden, want dat is goed voor je sociale leven. Je moet sporten, want dat is gezond voor je.
Ik snap wel, het moét niet per se allemaal, maar dat gevoel krijg je wel. En dat is soms best frustrerend als student.
corrina1994 schreef:Tja dat leen systeem is er zodat je kan studeren.
Biebz schreef:Ik ga dit jaar ook starten met een HBO opleiding.
Krijg geen steun van mijn ouders.
Leen een klein beetje bij.
Boeken deels tweedehands gekocht en de rest in 3 termijnen.
Collegegeld ga ik maandelijks betalen en dan zou ik het net moeten redden. Maar geen ruimte om op kamers te gaan, uitgebreid van het studentenleven te genieten, of andere leuke uitjes.
IsaCalixa schreef:Ik snap Steeph wel hoor, ze heeft wel geluk dat haar ouders collegegeld betalen maar het is echt niet te doen om iedere dag 4 uur te reizen. Dat breekt je uiteindelijk op. Het is inderdaad theoretisch gezien mogelijk om te reizen, maar ik denk dat het in de praktijk niet vol te houden is.
Nou zijn er vast mensen die het misschien (financieel) zwaarder hebben of andere problemen hebben maar ieder mag toch zijn eigen mening hebben?
_suus19_ schreef:Misschien erg radicaal.. Maar is het erg als studeren alleen voor de 'elite' is zoals jullie het noemen?
Ik heb naast mijn studie altijd zoveel gewerkt dat ik 4/500 euro per maand verdiende. Het is niet onmogelijk. Maar er zijn genoeg mensen die verwachten dat ze alles op een presenteerblaadje aangereikt krijgen. Dat is ook gebeurd en daar zien we nu het resultaat van.
Momenteel zitten er zoveel net afgestudeerden thuis, of in een ongeschoolde of MBO functie.. wat is het nut daarvan?
Nederland heeft een tekort aan vakmensen, mensen die gewoon met hun handen werken in een vak wat ze geleerd hebben op een goed te betalen MBO opleiding. Dus degene zonder rijke ouders of die niet keihard willen werken, tja.... er zijn meer opties.
In mijn vakgebied heb je bijna meer aan een MBO opleiding en vanuit daar doorgroeien dan aan WO. Je hebt namelijk of niet genoeg ervaring (ze kunnen uit 400 mensen kiezen bij iedere vacature er is altijd wel iemand met meer ervaring) of je bent overgekwalificeerd. En mijn vakgebied is zeker niet de enige waar dit al jaren aan de hand is.
_suus19_ schreef:Misschien erg radicaal.. Maar is het erg als studeren alleen voor de 'elite' is zoals jullie het noemen?
Citaat:Momenteel zitten er zoveel net afgestudeerden thuis, of in een ongeschoolde of MBO functie.. wat is het nut daarvan?
Steef schreef:Ik denk dat of je ernaast veel kunt werken echt aan je studie ligt en aan hoe zwaar het voor jou is. Ik heb 2 jaar lang twee WO bachelors naast elkaar gedaan, maar meer dan 1 dag id week werken trok ik daarmee echt niet. Zelfs met maar die ene dag had ik al genoeg mental breakdowns, puur omdat het zoveel en zo druk was. Natuurlijk heb ik daar zelf voor gekozen en is dat een bewuste keuze geweest. Ik had wat dat betreft veel geluk dat mijn ouders mijn studie betalen, dus het werken puur voor extraatjes en leuke dingen is. Kan me wel goed voorstellen dat sommige het al best lastig kunnen vinden op bijv. het HBO, waardoor het voor hun niet te doen is om er 20 uur bij te werken..
Lauraennala schreef:Dat je naast geneeskunde niet kan werken of reizen is ook niet waar. Ik ken mensen die er zelfs nog een extra bachelor naast volgen, meerdere baantjes hebben, 5 uur reizen per dag én een baantje hebben enz..
Waar ik dan weer wél over val is dat ik "maar" 3 jaar stufi heb gekregen, terwijl de meeste mensen het voor 4 jaar krijgen. En als dat het nou was.. We krijgen 0 betaald voor coschappen, terwijl daarnaast voldoende werken om niet te hoeven lenen erg lastig is. Al kregen we maar 100p.m. "stagevergoeding" dat is over die 3 jaar dan toch 3,5 duizend euro...
Terug naar jouw vraag TS: mijn ouders betalen collegegeld en de boeken (ik koop vrijwel alles, gebruik het veel), ik betaal zelf grotendeels kamer en eigen onderhoud (ouder financieren nog wel iets mee). Tijdens mn bachelor werkte ik veel en redde ik het makkelijk waardoor ik kon sparen, komende jaren ga ik een klein bedrag lenen.. Zonder uitwonende stufi loop je toch bijna 300,- mis per maand, dat gat kan ik niet dichten door extra te werken.
badeendje schreef:In de vakantie van tevoren werken, door het jaar heen ook gewoon veel werken, aanvullende beurs aanvragen als je daar recht op hebt en lenen! Ik betaal alles zelf en vind dat prima hoor, ik werk het door het jaar heen wel makkelijk uit. Betaal ook in termijnen inderdaad.
Edit: Ik woon trouwens nog thuis. Ik ben juist vóór het leenstelsel. Het zorgt ervoor dat je wel twee keer nadenkt over je studie, je uitgaven, je woning etc. Helemaal niet verkeerd.
Dobbelicious schreef:badeendje schreef:In de vakantie van tevoren werken, door het jaar heen ook gewoon veel werken, aanvullende beurs aanvragen als je daar recht op hebt en lenen! Ik betaal alles zelf en vind dat prima hoor, ik werk het door het jaar heen wel makkelijk uit. Betaal ook in termijnen inderdaad.
Edit: Ik woon trouwens nog thuis. Ik ben juist vóór het leenstelsel. Het zorgt ervoor dat je wel twee keer nadenkt over je studie, je uitgaven, je woning etc. Helemaal niet verkeerd.
Uiteraard, het treft die 'fladderaars', maar het treft juist ook die mensen die het toch al niet makkelijk hadden. (Lastige thuissituaties, ver van de studie-stad wonen, mensen die heel hard moeten werken om de gewenste studieresultaten te halen, etc.)
@Lollieloes: Gefeliciteerd trouwens![]()
@TS: Ik weet niet waar je je boeken besteld hebt, maar misschien kun je een aantal terugsturen onder de noemer 'per ongeluk het verkeerde boek besteld' ofzo? Bij kopen op afstand (via webshop dus) heb je altijd het recht om te retourneren.
Hier ook inderdaad eerst afwachten welke boeken daadwerkelijk nodig zijn voordat er iets aangeschaft wordt. Verder maximaal lenen en dus naar het (goedkopere) buitenland verkast (wel Nederlandse 'stufie' (lening), maar studeren tegen Belgische prijzen).
badeendje schreef:Edit: Ik woon trouwens nog thuis. Ik ben juist vóór het leenstelsel. Het zorgt ervoor dat je wel twee keer nadenkt over je studie, je uitgaven, je woning etc. Helemaal niet verkeerd.