Schoolboeken/studie, hoe doen jullie dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-17 14:36

Bedankt voor je uitgebreide reactie met goede tips Shadow0!

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:37

Ik ga dit jaar ook starten met een HBO opleiding.
Krijg geen steun van mijn ouders.
Leen een klein beetje bij.
Boeken deels tweedehands gekocht en de rest in 3 termijnen.
Collegegeld ga ik maandelijks betalen en dan zou ik het net moeten redden. Maar geen ruimte om op kamers te gaan, uitgebreid van het studentenleven te genieten, of andere leuke uitjes.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:37

NadjaNadja schreef:
Celiien: heb je zelf ook gestudeerd/gereisd? Ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat je niet 4 uren op een dag gaat reizen voor je school.

Er wordt altijd maar van alle kanten aan je getrokken. Je moet studeren, want dat is goed voor later. Je moet werken, want je moet centjes verdienen om jezelf te kunnen redden. Je moet op kamers, want dat is goed om zelfstandig te worden óf je moet reizen, want dat bespaart geld. Je moet vrienden maken en houden, want dat is goed voor je sociale leven. Je moet sporten, want dat is gezond voor je.

Ik snap wel, het moét niet per se allemaal, maar dat gevoel krijg je wel. En dat is soms best frustrerend als student.

Zeer zeker, echter had ik het geluk dat ik maar 3kwartier met de trein enkele reis moest.

Ik heb die frustraties die jij hier opnoemt echt nooit gehad hoor, en meer mensen in mijn omgeving niet. Misschien zie ik het te zwart-wit hoor, maar het is voor alsnog een investering in jezelf, waarbij je al heel veel toegeschoten krijgt. Want die 40k studieschuld kan zo opeens zonder subsidies, 72k zijn (zonder studieuitloop meegerekend).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:39

corrina1994 schreef:
Tja dat leen systeem is er zodat je kan studeren.

Nee, dat leensysteem is omdat we hebben toegestaan dat ons systeem van studiefinanciering is ondermijnd. We hadden een andere oplossing, een leensysteem is niet nodig om dat te laten functioneren. Maar dat is stelselmatig uitgehold, en nu weg. (En niet omdat we dat als maatschappij niet kunnen betalen.)

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:40

Biebz schreef:
Ik ga dit jaar ook starten met een HBO opleiding.
Krijg geen steun van mijn ouders.
Leen een klein beetje bij.
Boeken deels tweedehands gekocht en de rest in 3 termijnen.
Collegegeld ga ik maandelijks betalen en dan zou ik het net moeten redden. Maar geen ruimte om op kamers te gaan, uitgebreid van het studentenleven te genieten, of andere leuke uitjes.

Wat ik nog even wou aanvullen.
Ik heb anderhalf uur enkele reis.
Maar met de studenten OV vind ik het wel waard.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:45

IsaCalixa schreef:
Ik snap Steeph wel hoor, ze heeft wel geluk dat haar ouders collegegeld betalen maar het is echt niet te doen om iedere dag 4 uur te reizen. Dat breekt je uiteindelijk op. Het is inderdaad theoretisch gezien mogelijk om te reizen, maar ik denk dat het in de praktijk niet vol te houden is.

Nou zijn er vast mensen die het misschien (financieel) zwaarder hebben of andere problemen hebben maar ieder mag toch zijn eigen mening hebben?

Ik werk 6 dagen in de week en reis ook zoveel. En ik ken wel meer (fulltime) werkende mensen die zoveel reizen. Als je die 4 uur per dag bespaart door op een kamer te gaan zitten, kan je toch ook een stuk meer werken om de kamer te betalen? Dan is het niet eens nodig om maximaal te lenen lijkt mij. Gewoon werken voor je eigen onderhoud.

Verder inderdaad wachten tot het jaar begonnen is en dan pas boeken kopen. Studeren is echt duur. Ik heb door omstandigheden geen studie afgemaakt, en ik verdien niet bepaald slechter dan de mensen die wel gestudeerd hebben. Dus ik ben blij dat ik niet die jaren tijd én geld erin geinvesteerd heb. :o

ontherun

Re: Schoolboeken/studie, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:54

4 uur reizen per dag is best vol te houden hoor, ik doe het ten slotte al een jaar. En een vriendin met mij, aangezien we samen reizen. En ja, daar werken we ook nog 1 dag per week bij (proberen we ten minste), ik woon op mezelf en ik leen maximaal.
Makkelijk? Nee. Financieel ronduit poedersuiker soms? Ja, heel erg. Maar wat ben ik blij dat ik door die lening toch kan studeren, toch mijn beroep kan doen straks waar ik van houd. Want ik zou, ondanks dat reizen en die financiele oliebol, toch doodongelukkig zijn als ik volgens mijn mbo-papiertje moet werken. Omdat het mijn werk gewoon niet is. En zoveel meer komt er dan niet binnen, waardoor ik mijn hele leven in die financiele zooi zou zitten. Nu is er zicht op om daaruit te komen.

En hoe je dat doet? Weinig tot soms zelfs niks sparen, goed plannen, lenen, boeken niet of tweedehands kopen of downloaden (legaal, via de e-library)... En ja, toch sport ik daar nog bij (kost mij echt veel geld relatief gezien), kan ik weekendjes weg, kleding kopen, soms starbucks op het station kopen... Kwestie van plannen, budgetteren en weten wat je hebt, en wat niet. Keuzes maken.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 15:20

Ik leen maximaal, plus 150 euro collegekrediet, aanvullende beurs én een wezenpensioen van mijn vaders werk, en ik kan nauwelijks ervan rondkomen. Ik woon op mezelf, en mijn moeder weigert mee te betalen aan mijn studie omdat ik al zo oud ben.
Meestal houd ik wel zo'n 250 euro in de maand over, maar daar moet ik nog boodschappen van doen, af en toe leuke dingen, en dan ook nog sparen. De dokter en de tandarts heb ik al jaaaren niet meer gezien omdat het eigen risico gewoon niet te doen is voor mij. :n
Ik begrijp ook echt niet hoe andere mensen het kunnen doen.
Daarnaast is mijn school (met wat geluk) 3 uur reizen op een dag. Dit betekend om 5:45 opstaan. Ik heb net het eerste jaar afgerond en ik heb het gevoel dat ik helemaal niks geleerd heb. Ik heb altijd de hoogste cijfers van de klas gehad zonder me ook maar iets in het zweet te werken en daardoor wordt het steeds moeilijker om volgende week weer terug naar school te moeten gaan. Wil ik echt 50.000+ euro schuld voor iets waar ik niks aan heb?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 15:26

Misschien erg radicaal.. Maar is het erg als studeren alleen voor de 'elite' is zoals jullie het noemen?
Ik heb naast mijn studie altijd zoveel gewerkt dat ik 4/500 euro per maand verdiende. Het is niet onmogelijk. Maar er zijn genoeg mensen die verwachten dat ze alles op een presenteerblaadje aangereikt krijgen. Dat is ook gebeurd en daar zien we nu het resultaat van.

Momenteel zitten er zoveel net afgestudeerden thuis, of in een ongeschoolde of MBO functie.. wat is het nut daarvan?

Nederland heeft een tekort aan vakmensen, mensen die gewoon met hun handen werken in een vak wat ze geleerd hebben op een goed te betalen MBO opleiding. Dus degene zonder rijke ouders of die niet keihard willen werken, tja.... er zijn meer opties.

In mijn vakgebied heb je bijna meer aan een MBO opleiding en vanuit daar doorgroeien dan aan WO. Je hebt namelijk of niet genoeg ervaring (ze kunnen uit 400 mensen kiezen bij iedere vacature er is altijd wel iemand met meer ervaring) of je bent overgekwalificeerd. En mijn vakgebied is zeker niet de enige waar dit al jaren aan de hand is.
Teveel hoogopgeleiden, te weinig banen. Minder hoogopgeleiden lijkt mij een prima oplossing.

Wat hier gezegd wordt, dat je moet willen investeren in een lening en dat later ruimschoots terugverdient omdat je een betere baan hebt, is momenteel echt niet zo. Misschien in enkele beroepen, maar zeker niet bij alles.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 15:30

_suus19_ schreef:
Misschien erg radicaal.. Maar is het erg als studeren alleen voor de 'elite' is zoals jullie het noemen?
Ik heb naast mijn studie altijd zoveel gewerkt dat ik 4/500 euro per maand verdiende. Het is niet onmogelijk. Maar er zijn genoeg mensen die verwachten dat ze alles op een presenteerblaadje aangereikt krijgen. Dat is ook gebeurd en daar zien we nu het resultaat van.

Momenteel zitten er zoveel net afgestudeerden thuis, of in een ongeschoolde of MBO functie.. wat is het nut daarvan?

Nederland heeft een tekort aan vakmensen, mensen die gewoon met hun handen werken in een vak wat ze geleerd hebben op een goed te betalen MBO opleiding. Dus degene zonder rijke ouders of die niet keihard willen werken, tja.... er zijn meer opties.

In mijn vakgebied heb je bijna meer aan een MBO opleiding en vanuit daar doorgroeien dan aan WO. Je hebt namelijk of niet genoeg ervaring (ze kunnen uit 400 mensen kiezen bij iedere vacature er is altijd wel iemand met meer ervaring) of je bent overgekwalificeerd. En mijn vakgebied is zeker niet de enige waar dit al jaren aan de hand is.

Ik kan je heel goed volgen :j Ik vraag het me ook af.
maar dat is net zoiets als dat ik me afvraag waarom tegenwoordig alles een hbo/wo opleiding moet zijn.. Begrijp me niet verkeerd, maar als paardenhouderij tegenwoordig een HBO-studie is... (en niet alleen die opleiding hoor, maar daar zijn er wel meerdere van.. of van die opleidingen waar voor 99% van de studenten geen baan te vinden is later..)

Qua werk naast je studie, ik werkte naast mijn voltijd HBO-studie, zo'n 20-25u per week. Omgerekend had ik zo', 800,- aan salaris, netto. Ja ik heb wel studievertraging opgelopen, maar dat had niet te maken met het feit dat ik teveel werkte oid..

Klein editje: Ik heb een van de zwaarste hbo-studies gedaan :) En nee ik ben geen sterleerling van mezelf.
Laatst bijgewerkt door Celiien op 25-08-17 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 15:43

-
Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 06:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 15:48

_suus19_ schreef:

Ja, dat is erg. Dat heeft een negatieve invloed op de kwaliteit van leven voor iedereen. Een maatschappij waar iedereen zich kan ontwikkelen is leuker om in te leven, veiliger, gezonder.

Citaat:

Dat die mensen dingen in zichzelf hebben mogen ontdekken en kennis hebben mogen opdoen, die wellicht van pas komt. En niet alleen maar in hun werk, ook het dagelijks leven. Niets mis met MBO, maar ook niets mis met andere opleidingen. Het gaat niet alleen maar om werk.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 16:04

Ik probeerde boeken tweedehands te kopen. Daarnaast gingen een aantal boeken digitaal de ronde onder de studenten, dus sommige heb ik niet eens gekocht.

Je kan trouwens vaak ook wel een oudere editie gebruiken. Verschilt vaak minimaal maar de kosten die je bespaart zijn enorm. Heb ik voor een aantal boeken ook gedaan en dat ging prima. :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 16:16

Ik studeer in deeltijd, en werk ernaast. Zou niet anders willen!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 16:17

Eerst erachter zien te komen hoeveel je daadwerkelijk nodig hebt van die boeken. Soms zijn het maar een paar hoofdstukken en dan is het veel goedkoper om een geleend boek onder het kopieerapparaat te leggen.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 16:29

Ik vind ook wel dat sommige erg hard zijn. 4 uur reizen per dag kan prima voor sommigen, maar houden jullie er ook rekening mee dat dit niet voor iedereen een optie is? Net als werken naast een studie, niet iedereen red het om 400-500 bij te verdienen naast school. Dat zou voor mij 20+ uur per week zijn. Niet te doen. De ene heeft veel meer werk aan school dan de andere.
Plus, ik denk dat rond je 20e uit huis gaan heel erg goed is voor je ontwikkeling en sociale contacten. Ook niet geheel onbelangrijk lijkt mij.

Ik ben het helemaal met je eens ts, het is zo oneerlijk :(. Sommigen die ik ken hebben nog nooit in hun leven gewerkt, en krijgen alles van papa en mama. Ik heb altijd alles zelf betaald en dat is soms ook echt poedersuiker, hierdoor heb ik al een schuld aan het mbo overgehouden. Maar uiteindelijk denk ik dat wanneer je dingen zelf betaald je veel verantwoordelijker met geld om kan gaan later, en ik denk dat als ik straks klaar ben met het hbo ik trots op mezelf kan zijn dat ik het allemaal voor elkaar heb gekregen!

Succes ts! :)

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 16:43

Steef schreef:
Ik denk dat of je ernaast veel kunt werken echt aan je studie ligt en aan hoe zwaar het voor jou is. Ik heb 2 jaar lang twee WO bachelors naast elkaar gedaan, maar meer dan 1 dag id week werken trok ik daarmee echt niet. Zelfs met maar die ene dag had ik al genoeg mental breakdowns, puur omdat het zoveel en zo druk was. Natuurlijk heb ik daar zelf voor gekozen en is dat een bewuste keuze geweest. Ik had wat dat betreft veel geluk dat mijn ouders mijn studie betalen, dus het werken puur voor extraatjes en leuke dingen is. Kan me wel goed voorstellen dat sommige het al best lastig kunnen vinden op bijv. het HBO, waardoor het voor hun niet te doen is om er 20 uur bij te werken..

Precies dit. Bij sommige studies (bijvoorbeeld geneeskunde) worden er naast de studie nog zoveel extra activiteiten van je verwacht dat werken ernaast of reizen sws niet te doen is. Daar heb je simpelweg geen tijd voor. Of je moet al met 4 uur slaap per nacht kunnen functioneren. Dus je bent dan wel verplicht om op kamers te gaan en dus veel uit te geven. Het stomme aan het leenstelsel is dat het inderdaad zo is dat mensen met een hbo of wo opleiding niet meer verzekerd zijn van een dik vet salaris en dat er dus straks inderdaad mensen met enorme schulden blijven zitten. Dan komt het argument dat het je dan voor een deel kwijtgescholden wordt, maar zodra je weer meer verdient, mag je alsnog terugbetalen. Vroeger riepen ze 'je moet hard werken en zo hoog mogelijk inzetten op je ontwikkeling en onderwijs, zodat je later een goede baan hebt en lekker kunt verdienen'. Toen was het het nog wel waard om 4-6 jaar krom te liggen en je in het zweet te werken, want daarna werd het beter en kon je genieten van een goed salaris. Tegenwoordig gaat dat niet meer op. Na die 4-6 jaar ploeteren, kun je nu alsnog krom liggen als je een goede baan krijgt, omdat je studieschuld nog terugbetaald moet worden. Hoe meer je verdient, hoe meer je moet aflossen.

Wat ik dus ook enorm scheef vind; MBO hoeft dus helemaal niet te lenen (terwijl, zoals iemand eerder al zei, die mensen bijna allemaal nog thuiswonen). Dat is volgens de overheid eerlijk, omdat HBO- en WO-opgeleiden later een hoger salaris gaan verdienen en dus makkelijker af kunnen lossen. Maar dat geldt lang niet voor alle HBO en WO-opleidingen. Waarom gaan we dan niet met z'n allen lekker lui doen en massaal MBO opleidingen doen? (Dan doel ik dus op de mensen die meer in zich hebben, uiteraard niet banketstaaf bedoeld naar de mensen voor wie mbo het maximaal haalbare is.) Ik vind dat je ambitie moet stimuleren. Denk eens na; Nederland heeft een kennis-economie. We hebben geen olie, geen grote hoeveelheden gas, geen bijzonder grote export. Waar wij het wél altijd goed in gedaan hebben, is het verkopen van kennis. Onderzoek, ontwikkelingen, onze ingenieuze oplossingen met water bijvoorbeeld (deltawerken, Afsluitdijk, etc.) worden wereldwijd gevraagd (en dus verkocht!) omdat wij daar de besten in zijn. Hoe stom ben je dan als regering wanneer je bij de grootste bron van inkomsten van je land de investeringskraan gaat dichtdraaien??

En dan zeggen ze; dat doen we niet, want al het geld wat beschikbaar komt door het leenstelsel in te voeren, wordt terug in het onderwijs geïnvesteerd zodat we beter onderwijs krijgen. Allemaal leuk en aardig, maar daar heeft de generatie die nu, op dit moment, studeert niks aan. Want wij moeten wel onze studielening terugbetalen, maar voordat dat extra geld beschikbaar komt, moet er eerst door iemand afgelost worden. En dat gaat de huidige generatie pas over een aantal jaren doen, na de studie. Dus geen beter onderwijs voor ons, maar wel de kosten dragen voor het betere onderwijs van de volgende generaties.

Ik zelf ben onder andere om deze reden uitgeweken naar Belgie. Het onderwijs is hier heel goed en het collegegeld is maar de helft van dat wat het in Nederland is. En hier klagen de Belgen al, omdat het collegegeld de laatste jaren gestegen is (eerder was het maar 450 euro per jaar). De laatste jaren komen er steeds meer Nederlanders naar hier: daaaag kenniseconomie van Nederland! :wave:

Hier is een ander systeem van toepassing om het geswitch tussen de opleidingen (jaartje dit, jaartje dat, Nah, is het ook niet helemaal, toch maar weer iets anders) in te dammen.
Het collegegeld is hier laag, waardoor studeren voor iedereen toegankelijk is, maar hier is geen studiefinanciering en ook geen leenstelsel. Als je begint met studeren wanneer je van het middelbaar komt, krijg je een 'spaarpotje' met 140 studiepunten. Deze punten kun je 'besteden' wanneer je gaat studeren. Een eerste jaar opnemen kost je 60 studiepunten (evenveel als dat het je EC's zou opleveren), dan heb je dus nog 80 punten in je spaarpot. Elk vak is een aantal punten waard en als je aan het eind van het schooljaar bepaalde vakken gehaald hebt, krijg je de punten voor die vakken weer terug in je spaarpot. (De punten van eerstejaars vakken krijg je dubbel dubbel terug, dus als je van de 60 opgenomen punten 40 punten haalt, krijg je 2x40 = 80 punten terug in je spaarpot. Dit geldt dan wel alleen voor eerstejaarsvakken.) Gedurende je hele studieperiode moet je je spaarpot in de plus houden. Zijn de studiepunten in de spaarpot op, dan mag je niet meer studeren in heel België (dus ook geen andere opleiding doen!). Wanneer je dus merkt dat een studie niks voor jou is, is het de bedoeling dat je snel ingrijpt (en dus niet 'maar een jaartje doorgaat, want wat moet ik anders?'), want als je binnen een bepaalde termijn switcht naar een andere studie, kun je je punten (deels) terugkrijgen.

Met dit systeem worden ambitieuze mensen gestimuleerd en kunnen zij onbeperkt door blijven studeren tegen een laag tarief. (Als je dusdanig goed studeert dat je aan het eind van je studie nog veel punten in je spaarpot hebt, kun je nog een nieuwe studie beginnen!)

Edit: Daarnaast vind ik dat ze áls ze dan in Nederland perse zo nodig een leenstelsel moeten invoeren, dat ze dat dan ook wel stapsgewijs hadden kunnen doen. Nu is het van het ene op het andere moment: 'jij krijgt je studie nog volledig van ons, maar jij bent net een jaartje te laat, dus jij krijgt niks'. Waarom niet afbouwen (bijvoorbeeld nieuwe generatie een jaar minder stufie geven of nieuwe generatie nog wel de bachelor, maar niet meer de master financieren) ipv direct de knop om te zetten? Lijkt me enorm banketstaaf voor de mensen waarover je wel eens leest, die net een halve punt te kort kwamen om hun middelbare school diploma te halen. Dat dat je dan ook nog eens net overkomt in het jaar waarin je nog net stufie had kunnen krijgen, maar dus nog een extra jaar middelbare school moet doen + je volledige studie zelf te moeten betalen....
Laatst bijgewerkt door Dobbelicious op 25-08-17 16:56, in het totaal 2 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 16:49

Het verschilt ook enorm per persoon en per studie. Waar de ene energie genoeg heeft om naast de studie 20 uur te werken, kan een ander dat mentaal misschien niet aan? En als je ook 4 uur reistijd op een dag hebt een nog huiswerk, het klinkt mij best heftig.

Ik vraag me ook af in hoeverre het invloed heeft op een hypotheek. Wat als je na een studie geen baan kan vinden? Ik weet dus niet helemaal hoe het zit met die lening, maar het lijkt me lang voor iedereen geen makkelijke start als je gediplomeerd bent. Sommige worden zelfstandig en hebben dan weer een lening nodig om te kunnen investeren. Ik heb altijd geleerd om zo min mogelijk te lenen, de enige lening is dan ook mijn huis, maar ik zat nog in de goede tijd met studiefinanciering.

Mijn vriend viel nog net in de oude regeling, maar zijn schuld was anders rond de 15.000 en dan heb ik zijn boeken, laptop etc niet meegerekend.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 16:54

Dat je naast geneeskunde niet kan werken of reizen is ook niet waar. Ik ken mensen die er zelfs nog een extra bachelor naast volgen, meerdere baantjes hebben, 5 uur reizen per dag én een baantje hebben enz..

Waar ik dan weer wél over val is dat ik "maar" 3 jaar stufi heb gekregen, terwijl de meeste mensen het voor 4 jaar krijgen. En als dat het nou was.. We krijgen 0 betaald voor coschappen, terwijl daarnaast voldoende werken om niet te hoeven lenen erg lastig is. Al kregen we maar 100p.m. "stagevergoeding" dat is over die 3 jaar dan toch 3,5 duizend euro...

Terug naar jouw vraag TS: mijn ouders betalen collegegeld en de boeken (ik koop vrijwel alles, gebruik het veel), ik betaal zelf grotendeels kamer en eigen onderhoud (ouder financieren nog wel iets mee). Tijdens mn bachelor werkte ik veel en redde ik het makkelijk waardoor ik kon sparen, komende jaren ga ik een klein bedrag lenen.. Zonder uitwonende stufi loop je toch bijna 300,- mis per maand, dat gat kan ik niet dichten door extra te werken.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:02

Lauraennala schreef:
Dat je naast geneeskunde niet kan werken of reizen is ook niet waar. Ik ken mensen die er zelfs nog een extra bachelor naast volgen, meerdere baantjes hebben, 5 uur reizen per dag én een baantje hebben enz..

Waar ik dan weer wél over val is dat ik "maar" 3 jaar stufi heb gekregen, terwijl de meeste mensen het voor 4 jaar krijgen. En als dat het nou was.. We krijgen 0 betaald voor coschappen, terwijl daarnaast voldoende werken om niet te hoeven lenen erg lastig is. Al kregen we maar 100p.m. "stagevergoeding" dat is over die 3 jaar dan toch 3,5 duizend euro...

Terug naar jouw vraag TS: mijn ouders betalen collegegeld en de boeken (ik koop vrijwel alles, gebruik het veel), ik betaal zelf grotendeels kamer en eigen onderhoud (ouder financieren nog wel iets mee). Tijdens mn bachelor werkte ik veel en redde ik het makkelijk waardoor ik kon sparen, komende jaren ga ik een klein bedrag lenen.. Zonder uitwonende stufi loop je toch bijna 300,- mis per maand, dat gat kan ik niet dichten door extra te werken.

Ik zeg niet dat het voor iedereen zo is, maar in die hoek is het gebruikelijk (niet verplicht, dus jouw kennissen hebben daar misschien niet voor gekozen) om naast je studie allerlei activiteiten te doen die ervoor zorgen dat je later meer kans maakt om bij een bepaalde richting of coschappen binnen te komen. Tijdens je studie al aan je 'CV' bouwen voor de studiejaren die nog volgen.

Daarnaast is het zo dat een bepaalde studie die voor de 1 goed te doen is, voor een ander juist echt keihard werken is. Waarom moeten júíst diegene die wél de motivatie heeft en er keihard voor wil werken dan de dupe worden van de bezuinigingen?

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:03

In de vakantie van tevoren werken, door het jaar heen ook gewoon veel werken, aanvullende beurs aanvragen als je daar recht op hebt en lenen! Ik betaal alles zelf en vind dat prima hoor, ik werk het door het jaar heen wel makkelijk uit. Betaal ook in termijnen inderdaad.

Edit: Ik woon trouwens nog thuis. Ik ben juist vóór het leenstelsel. Het zorgt ervoor dat je wel twee keer nadenkt over je studie, je uitgaven, je woning etc. Helemaal niet verkeerd.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:11

badeendje schreef:
In de vakantie van tevoren werken, door het jaar heen ook gewoon veel werken, aanvullende beurs aanvragen als je daar recht op hebt en lenen! Ik betaal alles zelf en vind dat prima hoor, ik werk het door het jaar heen wel makkelijk uit. Betaal ook in termijnen inderdaad.

Edit: Ik woon trouwens nog thuis. Ik ben juist vóór het leenstelsel. Het zorgt ervoor dat je wel twee keer nadenkt over je studie, je uitgaven, je woning etc. Helemaal niet verkeerd.

Uiteraard, het treft die 'fladderaars', maar het treft juist ook die mensen die het toch al niet makkelijk hadden. (Lastige thuissituaties, ver van de studie-stad wonen, mensen die heel hard moeten werken om de gewenste studieresultaten te halen, etc.)

@Lollieloes: Gefeliciteerd trouwens :D

@TS: Ik weet niet waar je je boeken besteld hebt, maar misschien kun je een aantal terugsturen onder de noemer 'per ongeluk het verkeerde boek besteld' ofzo? Bij kopen op afstand (via webshop dus) heb je altijd het recht om te retourneren.

Hier ook inderdaad eerst afwachten welke boeken daadwerkelijk nodig zijn voordat er iets aangeschaft wordt. Verder maximaal lenen en dus naar het (goedkopere) buitenland verkast (wel Nederlandse 'stufie' (lening), maar studeren tegen Belgische prijzen).

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:18

Dobbelicious schreef:
badeendje schreef:

Uiteraard, het treft die 'fladderaars', maar het treft juist ook die mensen die het toch al niet makkelijk hadden. (Lastige thuissituaties, ver van de studie-stad wonen, mensen die heel hard moeten werken om de gewenste studieresultaten te halen, etc.)

@Lollieloes: Gefeliciteerd trouwens :D

@TS: Ik weet niet waar je je boeken besteld hebt, maar misschien kun je een aantal terugsturen onder de noemer 'per ongeluk het verkeerde boek besteld' ofzo? Bij kopen op afstand (via webshop dus) heb je altijd het recht om te retourneren.

Hier ook inderdaad eerst afwachten welke boeken daadwerkelijk nodig zijn voordat er iets aangeschaft wordt. Verder maximaal lenen en dus naar het (goedkopere) buitenland verkast (wel Nederlandse 'stufie' (lening), maar studeren tegen Belgische prijzen).

Dankjewel! *\o/*
Dat klopt, ook die mensen worden getroffen, maar de mensen die knokken voor hun studieresultaten moeten ook weten dat ze dat later dubbel en dik terugbetaald gaan krijgen. Als je nu niet bereid bent om te investeren, zal je dat later ook niet terug krijgen. Ik merk bij mijn medestudenten echt wel dat de mensen die alles betaald krijgen door hun ouders minder gemotiveerd zijn en minder hard hun best doen. Dat is natuurlijk niet erg, je bent maar één keer student/jong, maar ik denk dat het best goed is om bewust te zijn van je eigen geld op die manier.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:42

badeendje schreef:

Alleen... veel mensen hebben juist een studietijd nodig om dat soort dingen te kunnen ontdekken: je moet namelijk ook gewoon levenservaring op doen. Het is helemaal niet belangrijk dat mensen meteen de juiste studie kiezen. Foute keuzes kunnen ook waardevol zijn.

(En wat ik verder op het leenstelsel tegen heb is dat het niet eerlijk is, omdat de studenten van nu moeten concurreren met allerlei mensen die geen leenstelsel hebben gehad. Ik vind het bijvoorbeeld extra harteloos dat een deel van de politici die het hebben over hoe 'eerlijk' een leenstelsel is, zelf gewoon langdurig hebben kunnen studeren met studiebeurs.)

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 18:05

Ik vind de aanvullende beurs is wat totaal niet eerlijk is. Er wordt met heel veel factoren geen rekening houden. Ben je enig kind en verdienen je ouders net onder de grens? Hup, gratis geld voor jou.
Verdienen je ouders net boven de grens en heb je 5 andere broers en zussen. Jammer joh, lekker pech voor jou je zoekt het zelf maar uit.

Op het moment dat mensen gaan studeren is eigenlijk iedereen volwassen. Dus waarom wordt er nog gekeken naar wat je ouders op dat moment verdienen? Mijn stiefbroertje kan lekker geld vangen omdat zijn ouders niets verdienen en mijn vader hun onderhoudt. Maar mijn vader wordt niet meegenomen in de kromme berekening.
Is dat eerlijk? Naar mijn idee totaal niet.

Het leven is nou eenmaal niet eerlijk. Als ik kijk naar landen als Engeland en Amerika dan hebben wij in Nederland ook zeker niet slecht. Natuurlijk heb ik straks een flinke lening staan, ik kan daar helaas ook niets aan doen, maar het is inderdaad investeren in mezelf en in mijn toekomst.