VWO 6 - 2017/2018

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 13:44

Welkom Emma! Wel lekker dat je niet gelijk met lessen begint als je weer naar school moet, lijkt me best relaxed.

Oeh jullie hebben wel lekkere roosters hierboven! (Bijna) elk rooster heeft wel een middag vrij in ieder geval, lekker! Maar hoeveel uur hebben jullie in totaal dan? Want ik heb het gevoel dat ik dan veel meer uur heb, of lijkt dat zo? (34 lesuren van 50 min)
Myrthe, Magister ging donderdag open met roosters enz. en wij moeten maandag weer naar school :) Lekker dat je nog een weekje hebt!

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 19:30

Pacific schreef:
emma_evg schreef:
Ik meld me ook hier!
Boekjes heb ik allemaal al gekaft, er zaten ook examenbundels enz tussen dus t komt wel erg dichtbij al haha. Maar ik zie er niet tegenop!
Ik heb mn rooster al een paar weken en ik ben er echt blij mee! Vorige jaren echt prut roosters gehad maar nu stukken beter. Ma 14.55 Di 15.45 wo 14.05 do 10.45 *\o/* vr 14.05.
Dinsdag heb ik een soort schoolopening met praatje van de decaan enz, woensdag een oprningsactiviteit en donderdag beginnen de lessen.

Jij bent helemaal nieuw? Welkom dan :j je naam is Emma denk ik?

Ja klopt helemaal nieuw :D en ik heet Emma idd.
Hoeveel uren ik in totaal heb... geen idee, zou ik ff moeten tellen. Maar heb wel t idee dat het er minder zijn dan voorgaande jaren. Geen probleem natuurlijk :)

Zijn jullie ook al lekker bezig met jullie PW? Ik zit nu op 30vd80 uur.

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 19:35

Ik heb hem vorig jaar al in moeten leveren! :) Waar doe je het over?

Myrthe64

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 20:21

Frankaas schreef:
Oh god Myrthe ben ik nou vergeten jou in de OP te doen? |o

Oh ik zie het haha. Ach joh, wat maakt het uit :Y)

Yael, ik heb denk ik 30 uur, dus juist minder dan vorig jaar?

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 20:52

Jaa ach het is niet van wereldbelang, alleen dan even je mailtje over het hoofd gezien toen ik bezig ging }:0.
Welkom Emma!
Voor de rest lees ik hier ook best fijne roosters. Vorig jaar was voor veel mensen een stuk erger, tenminste bij ons wel. Ik heb 29 uren van 50 minuten als ik goed geteld heb.
Pws moeten wij trouwens nog aan beginnen :+. Ben hard opzoek naar een onderwerp, ik weet wel dingen maar die zijn eigenlijk al best wel onderzocht...

odilekk

Re: VWO 6 - 2017/2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 21:01

Ik meld me hier ook! Heb mijn boeken en rooster nog niet, maar begin ook pas op 5 september weer!

Wij hebben vorig jaar al ons onderwerp voor PWS in moeten leveren en krijgen na de vakantie te horen welk van de onderwerpen het is geworden.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 21:03

Ohh hou op over pws _O- we hebben een onderwerp, maar daar is het ook wel meegezegd. Ik loop al vast bij de hoofdvraag, heel erg :')

Franka, welk vak wil je doen? Afgelopen weken toen we nog school hadden een ziljoen onderwerpen gehoord en bekeken, dus wie weet weet ik nog wat.

Welkom odilekk! Je woont in het noorden dus? Wat is je naam :)?
Edit: na je profiel te hebben bekeken, heb ik mijn antwoorden al.. :') welkom dus!

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 21:07

Welkom odilekk!
Ik ga het vak aardrijkskunde nemen, ik heb zeker wat richtlijnen maar volgensmij is mijn kant van het verhaal van het onderwerp wat minder populair :'). Wil het over iets van de "huidige klimaatverandering" doen en dan niet alles op CO2 gooien. Is alleen nogal een gevoelig onderwerp en eigenlijk al heel veel onderzoek naar gedaan. Zit nu te kijken op een andere tijdschaal, misschien iets met eventuele veranderingen in de atmosfeer/zeestromen/etc en dan kijken naar wat de invloed daarvan was bij een forse afkoeling/opwarming in het verleden. Sorry, beetje onduidelijk verhaal :+

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 21:12

Ah, aardrijkskunde.. klimaatverandering is indd lastig, ik kom zo ook op niks dat niet al volledig uitgemolken is. Misschien een bruikbare tip, wat Quests doorbladeren? Ik las er laatst een paar en ik baalde dat ik al een onderwerp had _O- of misschien brengt die documentaire van Al Gore je wel op ideeën? An incovenient truth.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 21:18

Ja die documentaire heb ik al een gezien en hij is ontzettend controversieel... Ik ben het zegmaar niet helemaal mee eens met wat hij allemaal zegt :+. Misschien kan ik hem inderdaad nog een keer gaan kijken en kan ik er juist iets uit halen om verder te onderzoeken. De Quest is ook een interessant tijdschrift, als ik er echt niet uit kom kan ik daar zeker nog in gaan kijken. Wat is jouw onderwerp?

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 21:27

Welkom Odile! :)

Oeh dan heb ik helaas toch een stuk meer uur helaas. Maarja opzich nog steeds een prima rooster :D

Wow lijkt me best interessant Franka! Alleen wel erg lastig omdat het zo breed is qua opvattingen enzo. Maar wel gaaf dat je het daarover doet!

Lekker bezig Emma! 30 uur is al best veel!

Ahh Gerbrich, maar een geruststelling; wij hebben echt al best veel maar het correct formuleren van de hoofdvraag vinden wij ook nog lastig hoor. Wat is je onderwerp inderdaad?

Wij doen ons PWS over (toekomst van medicijnen bij) Cystic Fibrosis (= taaislijmziekte). We doen het met z'n tweeën, dus 180 uur. We hebben er nu 25, maar vergeleken met onze klas zijn we al heel ver haha. En volgende week woensdag is ons onderzoek bij het Hubrecht instituut! Ontzettend veel zin in eigenlijk :D

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 21:31

Welkom Odile!
Ik weet mijn aantal uur van dit jaar niet, vorig jaar was het iets van 34 (+ 7 tussenuren *\o/* )
Wauw gaaf zeg Yael!

Ik doe mijn PWS over de schaduwkanten van de jongerencultuur in de jaren 60. Oprecht wel heel interessant om te doen. Want het leek allemaal wel superleuk toen allemaal, maar eigenlijk was dat helemaal niet zo.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 21:55

Misschien krijg jij de tweede helft wel een stuk minder uren Yael :). Ja het is ontzettend breed en heel veel dingen zijn al onderzocht, maar het is ook weer niet zeker. Ook interessant zeg jouw onderwerp, fijn dat je het voor elkaar hebt gekregen dat je onderzoek mag doen bij zo'n instituut!
Ook leuk Kim, dat is niet iets waar je erg vaak hoort.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 22:26

Franka en Yael, ons onderwerp is 'nudging'. Dat is een vorm van manipulatie die o.a. door de overheid gebruikt wordt; bvb. dat het gezonde eten op ooghoogte ligt en het ongezonde op een vervelende hoogte, zodat je erg door je knieën moet of juist moet reiken. Offff, dat orgaangedoe, dat is ook zoiets. Dat je nu ipv. standaard niet, wel een donor bent. Geen donor zijn = minder wenselijk en makes ze dus zo dat het meer moeite kost.

Ingewikkeld onderwerp lijkt me Yael, technisch!

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 23:06

Welkom nieuwe mensen!

Ik heb maar 26 uren in de week :+
Maandag 8:30-15:20
Dinsdag 10:30-14:20
Woensdag 10:30-15:20
Donderdag 9:20-14:20
Vrijdag 10:30-15:20

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 23:43

En ik weet nog steeds mijn rooster niet :x

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 23:54

Interessant onderwerp Gerbrich, wel een slimme tactiek is dat nudging :P. Wel eens wat van gehoord.
Voor 26 uur vind ik dat je nog best laat naar school moet Guusje, wel lekker laat beginnen.

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:44

Interessant Kim! Is ook iets waar niet veel over bekend is in het algemeen denk ik.

Gaaf onderwerp Gerbrich! Is ook best wel breed lijkt me. En je ontdekt ook allemaal nieuwe dingen waarschijnlijk die stiekem worden gedaan zeg maar. Lijkt me best leuk!

Ja ons onderwerp is wel een beetje ingewikkeld, maar gelukkig zijn mijn vriendin en ik heel gemotiveerd dus moet wel goed komen hoop ik :)

Wow vet lekker Guusje! Je kan ook lekker uitslapen over het algemeen :D

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:04

Leuke onderwerpen komen er voorbij! Dat nudging lijkt mij ook wel heel interessant.
Ik heb het vak scheikunde en ik had het geluk dat de vrouw van mijn PW begeleider ook diergeneeskunde heeft gestudeerd (werkt nu in het onderzoek) en mij aan een leuke opdracht heeft geholpen. Ik moet de betrouwbaarheid van een nieuwe methode om de hoeveelheid antistoffen in (koeien)biest gaan onderzoeken. Dus nu ben ik vooral informatie aan het verzamelen enzo voor de deelvragen. Best interessant, maar soms ook best wel moeilijk, allemaal engelstalige wetenschappelijke artikelen doorspitten met veel vaktaal enzo := :')

odilekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:08

Ik heb nu voor mijn PWS twee onderwerpen op moeten geven. Bij onze eerste keus gaan we een onderzoek doen naar het leergedrag van gerbils. Onze tweede keuze gaat over bioplastics, hoe goed deze afbreekbaar zijn en of je ze zelf kan maken.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 17:37

Ik las trouwens dat iemand zei, 180 uur in totaal met z'n tweeën? Moeten jullie dan pp 90 uur eraan besteden?

Odile, dat klinken als behapbare onderwerpen :j zal misschien wel lastig zijn om dat goed op niveau te krijgen? Ben iig wel benieuwd naar welke van de twee het uiteindelijk gaat worden! Jij ook denk ik :D heb je zelf een voorkeur?

Quanneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:09

Gaaf Emma! Leuk dat je zo'n connectie hebt gekregen! Ja dat van wetenschappelijke artikelen kopen wij ook tegenaan soms. Is best lastig om nog een beetje om te zetten en effectief de info eruit te halen af en toe.

Leuk Odile! De school kiest dan voor je neem ik aan?

Oeps grapje, dat was ik. Nee, we moeten per persoon 80 uur eraan besteden minimaal, dus 160 :) Denk dat we er sowieso wel overheen gaan, maar dat wordt ook alleen maar aangemoedigd.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 18:13

Ahja dacht al Yael :D ja ik denk ook dat dat makkelijk gaat, ik zat nu ook al op zo'n tien uur met alleen maar bronnen zoeken :+ houden jullie dat ook al goed bij, een logboek zeg maar? En bronnenlijst natuurlijk? Gelijk voetnoten toevoegen als je dingen schrijft.. scheelt zoveel zoeken later!

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 20:10

Ik zit weer een beetje te kijken naar paardrijlessen/verzorgpaardje oid. Maar ik zit wel een beetje in dubio, aan de ene kant heb ik zoiets; nu woon ik nog lekker in een dorp, met volop bos e.d. en dat vond ik toch altijd wel heerlijk om te rijden. Maar als ik komend jaar slaag zal ik toch wel op den duur naar de stad verhuizen. Nu heb ik zoiets, ik kan nog zeker een jaar lekker gaan genieten van het feit dat ik hier nog woon, maar ik vind het tegelijk wel moeilijk om weer voor iets 'vast' te gaan, met het idee in je achterhoofd dat het straks allemaal weer anders moet :\ net als met een bijbaan nemen nu nog.
Aan de andere kant, je kunt ook moeilijk een jaar gaan zitten wachten eh? Ik vind het lastig :(

emma_evg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 20:56

Pacific schreef:
Ahja dacht al Yael :D ja ik denk ook dat dat makkelijk gaat, ik zat nu ook al op zo'n tien uur met alleen maar bronnen zoeken :+ houden jullie dat ook al goed bij, een logboek zeg maar? En bronnenlijst natuurlijk? Gelijk voetnoten toevoegen als je dingen schrijft.. scheelt zoveel zoeken later!

Ja ook logboek en bronnenlijst enzo. Logboek is bij ons ook verplicht, en aangezien straks in het eindverslag ook een bronnenlijst moet is het wel net zo handig om hm nu al bij te houden.
Ik werk verder heel veel in google drive. Heb van alle deelvragen een mapje gemaakt, met daarin bruikbare artikelen. En van elk artikel maak ik een soort samenvatting. En de titel van elk drive-document is in steekwoorden de inhoud van het artikel. Dan kan ik snel zien wat er in dat artikel staat, en zo houd ik het ook nog een beetje overzichtelijk. Zoooo veel info :')

En ojaa wat willen jullie gaan studeren? Ik ben dus nieuw in dit topic dus ik heb nog geen idee van jullie plannen. Zelf ga ik dus voor diergeneeskunde. Ik weet nog niet echt welke richting ik daarna opga, neig wel richting de paarden (natuurlijk :D). Heb ook al een paar keer meegelopen met dierenartsen, lijkt me heel gaaf werk.