Geld vermist op werk.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 05:30

Vervelend dat je min of meer beschuldigd of verantwoordelijk wordt gehouden van iets wat je niet hebt gedaan. Ik denk dat het heel goed is dat je voor jezelf hebt vastgesteld dat wanneer ze het geld willen inhouden je ontslag neemt.

Ik heb zelf ook in een sushi restaurant gewerkt (niet als bezorging maar als serveerster) maar ik herken de manier van 'zaken doen' wel. Ik wil hier absoluut niet alle aziatische mensen met een sushi restaurant over een kwam scheren maar ik heb gemerkt dat aziatische werk mentaliteit vaak een stuk anders is dan bij de meeste bedrijven. Ze werken echt kei en kei hard waardoor veel 'nederlandse' mensen het bij ons ook niet volhielden. Als er iets mis ging werd er ook vaak persoonlijk gereageerd, ik kreeg al die tijd ook cash uit betaald. Had wel een soort van contract getekend maar het was volgens mij ook een vaag grijs gebied. Ik herken ook dingen zoals bijvoorbeeld dat eigenlijk je baas het geld telt met jou er bij, maar als het druk is (vaak :)) ) moet je maar vast weer verder gaan. Al met al heb ik daar echt wel met ontzettend veel plezier gewerkt en na werktijd had ik ook altijd erg veel plezier met mijn bazen. Er stond altijd eten voor ons klaar, mochten altijd drinken pakken, na werk ook nog eten. En regelmatig gingen we na werktijd ook nog echt iets koken met de mensen die er nog waren. Maar ja als er iets was onder werk tijd, nee dan werd ik niet blij van mijn baas omdat het imo vaak erg persoonlijk was.

Ik denk dat het goed is om jezelf af te vragen of je oké bent met dingen die zo gaan en dat er waarschijnlijk nog wel een keer iets zoals dit zal voorvallen, het niet op de meest witte manier gaat of dat je het echt niet meer wil. Want waarschijnlijk als jij zegt dat je ontslag neemt, willen ze die 50 euro (als ze dat al willen) niet meer van je loon inhouden.
Ik heb bij 'mijn' restaurant denk ik 1,5 jaar gewerkt tijdens mijn studie, ik vond het oké dat het zo ging (al vond ik het wel steeds vervelender worden), dat het allemaal een beetje grijs was en ik werkte met plezier.

Side note; ik denk dat het omdat jij bezorgd en meer risico loopt dat er iets gebeurd, of stel dat je schade maakt aan de scooter. Hoe het zit met de verzekering.

Kinke

Re: Geld vermist op werk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 06:53

Maar waarom zou jij nu opeens de schuldige zijn terwijl dit probleem al veel langer speelt TS?

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 07:10

Snel wegwezen! Geld wegdrukken en jou beschuldigen en zwart betalen...

Waarom werk je in godsnaam zwart:
- ongeluk zeker bij bezorgen groot
- ze kunnen geld niet uitbetalen want jij kunt niets bewijzen
- je betaald als 17 jarige toch weinig belasting je krijgt toch het teveel betaalde terug via je aangifte vanwege je mini inkomen
- je draagt bij aan fraude door de eigenaar en natuurlijk missen ze geld anders kunnen ze jou niet uitbetalen

Klikbrief naar Belastingdienst en wegwezen!
Laatst bijgewerkt door Horsy83 op 11-08-17 07:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 07:16

Lekkere bazen!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 07:18

Een baas die alleen het geld telt (zonder getuige) is zooo fout. Hij/zij kan veel zeggen ;) Lijkt mij dat er begonnen moet worden met kassa tellen als iedereen nog in de zaak is. En als er zo vaak geld mist tja dan klopt er sowieso iets niet! O het systeem is onbetrouwbaar of er is iemand zijn eigen loonsuitbetaling aan het regelen

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 07:48

Heb zo'n soort akkefietje ook aan de hand gehad toen ik bij de mac werkte vroeger. Werd ik ook op het matje geroepen dat mijn kassa 20 euro te weinig had en dat het van mm loon werd afgetrokken. Maar wat ik al ontdekt had was dat er in mijn pauze door de manager doodleuk andere werknemers op mijn kassa werden gezet als het druk was. Ik bleek in dat filiaal de eerste te zijn die daar iets van zei en niet akkoord ging met het aftrekken van loon. De rest liet het gewoon gebeuren 8)7

Als ze niet aan kunnen tonen dat het geld bij jou verdwenen is dan echt op je strepen gaan staan hoor! Zijn ze nou helemaal. Als hun systeem niet deugt mag jij daar niet voor opdraaien.

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 07:53

Aparte gang van zaken...
Ik zou opzoek gaan naar een ander bijbaantje.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 14:32

Kinke schreef:
Maar waarom zou jij nu opeens de schuldige zijn terwijl dit probleem al veel langer speelt TS?

Tja dat weet ik ook niet, vaak dan wordt het bedrag wat er mist gesplit onder de werknemers.
Nu is mijn zus maar een bezorging weg, en weten ze nog dat ze het terug gaf. Dus is het voor mij alleen.

Maar komt erop neer dat zij steeds geld missen, en dat het volgens hen altijd de schuld is van een werknemer. Dus wij mogen er dan voor opdraaien.

Bedankt voor de reacties allemaal! Ik ga het er vandaag over hebben, en ik kijk of ze mij er nog van beschuldigen. Zo niet, en ze bieden hun excuses aan dan kijk ik het nog even aan. Als ze het wel doen stap ik gelijk op.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:38

Als dit al lang speelt krijg ik eerder het vermoeden dat die bazen het bij al die mensen die het maar een maand volhouden ook hebben geflikt. En dus zo "extra" geld overhouden als het bijv van lonen ingehouden wordt.

Als t al zo lang speelt gaat er ergens al niet goed hè

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:39

fenijro_tani schreef:
speurneusc schreef:
geen geld meer neerleggen, maar waar baas bij is uittellen op een briefje bedrag zetten en baas tekent voor ontvangst, zo hoort het te gaan.

Dat zou wel het logischt zijn, alleen mijn baas zegt zelf "leg maar neer ik kan nu even niet kijken."
En op dat moment wachten er al twee bezorgingen op mij. Aangezien mijn baas dan niet nodig vind om het op de nette manier te doen (überhaupt eigenlijk nooit). Maar meestal tellen ze het wel gelijk.

Dus de baas wil niet het geld tellen in bijzijn van medewerkers om zeker te zijn dat het geld klopt, en schuift een fout hierin op zijn werknemers af, terwijl hij niet zeker is of hij de goede beschuldigt...
Lekker makkelijk geld verdienen. Een halve euro meer per uur betalen, maar dat krijg je toch ruimschoots terug, want je houd gewoon bij iedereen om de beurt wat van het loon in.

Ik zou zeggen, dikke doei :evaw:
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 11-08-17 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:39

nine1987 schreef:
Wacht.. De eerste twee maanden waren proefmaanden? Je contract gaat morgen pas in?

Je baas telt JOUW geld helemaal alleen, zonder jouw bijzijn?

Ik zou daar heel gauw wegwezen als ik jou was..

Begin dienst zelf controleren (in bijzijn van de baas) wat er in de kassa/portemonnee wat dan ook zit.. Zorgen dat jij de enige bent die met dat geld werkt.. En na de dienst zelf je geld weer tellen (in bijzojn van de baas) en dan pas naar huis..

Nu kan hij zelf makkelijk stelen en jou de schuld geven..

Rare zaken daar...

Dit.

Op mijn werk beheer ik ook een kas.
Bij overdracht naar collega tellen we samen.
Er zitten 10 briefjes van 5 in de kas
3 briefjes van 20
1 van 50
6 euro's
11 20 euro cent muntjes

Dat in een bestaand exel bestand dus snel te doen
Dat printen we uit en dan zetten we een handtekening en dat gaat in een map.
Overdracht naar volgende collega doen we het zelfde.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:42

Ik zou niet zelf je ontslag geven. Daar krijg je spijt van. Dat lijkt wel erg op een bekentenis, zoiets gaat als een vuurtje rond en kan je toekomstige carrière schaden.

Als zij jou verdenken is het aan hun om te bewijzen. Dit is laster en eerroof.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:48

Mondy schreef:
Als dit al lang speelt krijg ik eerder het vermoeden dat die bazen het bij al die mensen die het maar een maand volhouden ook hebben geflikt. En dus zo "extra" geld overhouden als het bijv van lonen ingehouden wordt.

Als t al zo lang speelt gaat er ergens al niet goed hè

Dat gevoel krijg ik ook, ts, geen ontslag nemen maar er op staan dat er een betere regeling komt. Daarbij eisen dat de bezorgers aanwezig zijn bij het kas opmaken want ik heb het gevoel dat hier een heel dik luchtje aan zit.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:48

xLes schreef:
Ik zou niet zelf je ontslag geven. Daar krijg je spijt van. Dat lijkt wel erg op een bekentenis, zoiets gaat als een vuurtje rond en kan je toekomstige carrière schaden.

Als zij jou verdenken is het aan hun om te bewijzen. Dit is laster en eerroof.

TS is zeventien jaar en dit is een bijbaantje. Als zij ontslag neemt omdat ze onterecht wordt beschuldigd van diefstal heeft dat echt geen gevolgen voor haar verdere carrière en dat is al helemaal geen bekentenis.

Daarnaast schrik ik ook heel erg van dat zwart werken. Stel je inderdaad voor dat TS een ongeluk zou hebben gekregen tijdens het bezorgen...

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 14:57

Zou het toevallig ook niet kunnen dat ze hebben mis geteld?
Ik verwerk administratie van klanten en hoe vaak die wel eens mis tellen dat valt niet meer op 2 handen te tellen.
Daarnaast als het al zo lang aan de gang is zouden ze het misschien niet expres doen?

En volgens mij wat al eerder door andere bokkers is aangehaald kloppen er heel wat zaken niet binnen dit bedrijf.
Kijk maar uit en vertrouw op je gevoel.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 14:59

Hoe zouden jullie het veranderen? Een papier maken waar iedereen een handtekening zet als we het neerleggen, en een handtekening als het wordt geteld?

Als ik ontslag zou nemen zou het in principe niet er voor zorgen dat ik nergens anders kan werken. Ik doe dit ook puur als bijbaan. Ik zou dit werk bijvoorbeeld ook van mijn cv af kunnen laten, aangezien ik hier pas kort werk.

Ik zou wel voor betere werkomstandigheden willen zorgen, maar als ze mij echt beschuldigen kom ik alleen terug om de laatste beetjes van mijn loon op te halen.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 15:04

yvje86 schreef:
Zou het toevallig ook niet kunnen dat ze hebben mis geteld?
Ik verwerk administratie van klanten en hoe vaak die wel eens mis tellen dat valt niet meer op 2 handen te tellen.
Daarnaast als het al zo lang aan de gang is zouden ze het misschien niet expres doen?

En volgens mij wat al eerder door andere bokkers is aangehaald kloppen er heel wat zaken niet binnen dit bedrijf.
Kijk maar uit en vertrouw op je gevoel.

Het kan inderdaad makkelijk dat ze mis hebben geteld. Ik was er niet bij toen ze telden. Ze missen wel vaker iets dus het kan makkelijk. Het is opvallend dat ze precies €50 missen.

Op mijn gevoel zal ik zeker afgaan. Ben momenteel aardig beledigd, maar ik ben benieuwd wat ze te zeggen hebben.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:04

Je zou kunnen aangeven, ik weet zeker dat ik eerlijk ben.
Maar dit gesteggel wil ik in de toekomst voorkomen. En om mijn eerlijkheid aan te tonen stel ik het volgende voor.
Dus we tellen samen het geld en zetten een handtekening bij aanvang dienst.
En dat doen we weer bij einde dienst.

Dikke kans dat ze dat niet willen, want dan kunnen ze je geen oor meer aan naaien.
Maar dan zou ik dus niet akkoord gaan. Bescherm je zelf bij zulke bazen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:09

Ik begrijp niet zo goed waar TS niet verzekerd voor zou zijn?
Dat je zwart uitbetaald krijgt is natuurlijk niet de juiste gang van zaken. Ze horen gewoon 1 iemand te kiezen waar ze mee willen werken (of twee) en dan krijg je gelijk een contract met 1 of 2 proefmaanden waarin beide zijden zonder goede reden de overeenkomst mogen beeindigen. Wat betreft teveel moeite voor de boekhouding, als ze een boekhouder hebben en ze hebben mensen in dienst, dan is het alleen maar de moeite om het voorgekauwde contract in te vullen op jouw situatie, die op te sturen naar de boekhouder en daar voor te betalen. Het is niet zo dat ze daar per maand meer voor gaan betalen ofzo.

maar goed, stel jij maakt schade bij het wegbrengen van een bestelling. Je rijdt tegen iemand aan. Dan maakt het niks uit of je een contract hebt toch? je moet gewoon de schade vergoeden of aanspraak doen op je aansprakelijkheidsverzekering/WA. Als iemand jou schade aandoet, moeten zij het vergoeden/hun aansprakelijkheidsverzekering. Een bedrijfsongeval kan gebeuren maar dat geld toch alleen als het onder werk tijd op de werkvloer gebeurt met machines etc van het bedrijf?

Anyway, ik zou me daar ook niet prettig voelen.

Blue_Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:18

Twee proefmaanden mag alleen bij contracten langer dan twee jaar of bij een vast contract.

Maar dat je daar nog wilt werken zeg. Je zegt zelf ik wil betere werkomstandigheden oid? Wat bedoel je met deze zin?

fenijro_tani schreef:
Ik zou wel voor betere werkomstandigheden willen zorgen, maar als ze mij echt beschuldigen kom ik alleen terug om de laatste beetjes van mijn loon op te halen.

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-17 15:24

bruintje123 schreef:
Je zou kunnen aangeven, ik weet zeker dat ik eerlijk ben.
Maar dit gesteggel wil ik in de toekomst voorkomen. En om mijn eerlijkheid aan te tonen stel ik het volgende voor.
Dus we tellen samen het geld en zetten een handtekening bij aanvang dienst.
En dat doen we weer bij einde dienst.

Dikke kans dat ze dat niet willen, want dan kunnen ze je geen oor meer aan naaien.
Maar dan zou ik dus niet akkoord gaan. Bescherm je zelf bij zulke bazen.

Bedankt! Ik ga dat zeker aankaarten.

xMereltje schreef:
Twee proefmaanden mag alleen bij contracten langer dan twee jaar of bij een vast contract.

Maar dat je daar nog wilt werken zeg. Je zegt zelf ik wil betere werkomstandigheden oid? Wat bedoel je met deze zin?

fenijro_tani schreef:

Ik bedoelde daar meer mee dat ik er voor wil zorgen dat dit niet nogmaals gebeurd. Aangezien dit voor niemand een pretje is.

Verder zijn de werkomstandigheden goed, goede uren, eten, drinken ed.

Ik wil hier in feite blijven werken als ze hun beschuldigingen intrekken en excuses aanbieden. En dan samen ervoor zorgen dat we een betere regeling maken.
Het is een leuk bedrijf, en ik vind de werkzaamheden hier ook erg leuk. Daarom zou ik nu niet gelijk weg willen als ik dit kan oplossen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:28

Dit zaakje stinkt. Inderdaad een betere portemonnee omgang aandragen, zijn ze nou helemaal dat ze jou beschuldigen. Zeker als dit al zo lang aan de gang is, is er iemand die óf niet kan tellen óf zijn eigen salaris aanvult.
Laat je niet afschepen hoor.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:42

RoyceMack schreef:
maar goed, stel jij maakt schade bij het wegbrengen van een bestelling. Je rijdt tegen iemand aan. Dan maakt het niks uit of je een contract hebt toch? je moet gewoon de schade vergoeden of aanspraak doen op je aansprakelijkheidsverzekering/WA. Als iemand jou schade aandoet, moeten zij het vergoeden/hun aansprakelijkheidsverzekering. Een bedrijfsongeval kan gebeuren maar dat geld toch alleen als het onder werk tijd op de werkvloer gebeurt met machines etc van het bedrijf?

Anyway, ik zou me daar ook niet prettig voelen.

Hoho... nee als je in dienst bent en je bent met bedrijfsmateriaal onderweg dan valt het zeker weten onder de verzekering van het bedrijf. Schuldig al dan niet schuldig. De verzekering van het bedrijf waar je werkt dient het uit te maken met de verzekering van de tegenpartij.
Anders zouden koeriers, vrachtwagen chauffeurs ect niet verzekerd zijn tegen bedrijfsongevallen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:44

En niet akkoord gaan dat ze dit inhouden van he loon. Dan zullen ze eerst een onderzoek moeten instellen en eventueel bij diefstal zelfs politie voor laten komen.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 15:45

Plus als de belastingdienst erachter komt dat er medewerkers zijn die zwart worden betaald kan het bedrijf EN de medewerkers die zwart werken flink betalen.