Vrij krijgen werk voor hippiade.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laurie
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:19

__Astrid schreef:
En jep ik studeer rechten, dus ik weet hoe het systeem in elkaar zit (het Belgische althans ;) )
Dus ik weet ook goed genoeg wat de marge is, en hoe er mee gesjoemeld wordt zonder dat er wat op gezegd wordt... Neemt niet weg dat het wellicht niet legaal is, maar ik maak de regels niet en ik pas ze niet toe. Ik ben er alleen om de mensen de mogelijkheid van de grens te wijzen :D

Ja, zo kom je er wel :D

TS, ga eens met je baas in gesprek.
⚠️ Laurie kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.
Laatst bijgewerkt door Laurie op 01-08-17 13:23, in het totaal 4 keer bewerkt

elenaMM77

voor dit jaar pijnlijk maar helaas denk ik.. tenzij je (zonder te zeuren of te pushen) het belang nog overgebracht krijgt bij je werkgever..

als je sport op hoog niveau beoefent waardoor je aan nationale kampioenschappen kan/mag deelnemen (heb ik het niet over nk beginnersklasse of zo.. dat is heel leuk dat je je kwalificeerd.. maar je bent dan niet echt met subtopsport bezig natuurlijk). Dan zou je je bedrijf/werkgever enthousiast kunnen maken voor waar je mee bezig bent/wat je aan het bereiken bent (niet natuurlijk als je heel laag nog in de sport staat en je doel is over 20 jaar misschien, ooit, wellicht, perongeluk, als alles meezit hoog komt)..
Hierdoor kweek je een 'wij' gevoel ver voordat je zijn 'wijgevoel' nodig hebt. In zo'n geval kun je makkelijker 'prioriteit' krijgen op verlof ten op zichte van mensen die gewoon een dagje vrij willen.. want vrij willen voor je hobby is natuurlijk geen reden om vrij te krijgen boven iemand die bijvoorbeeld met een vriendin een dagje efteling in gedachten had op die dag.

kortom betrokkenheid creëren bij wat je doet helpt enorm

Vayo

__Astrid schreef:
Je kan toch niet ontslagen worden als je ziek bent...
Als je een doktersbriefje hebt, ben je perfect legaal afwezig.
Enige die daarbij risico loopt is de dokter die het geschreven heeft.

En kom op, mij maak je niet wijs dat de praktijk je niet bekend is...
Heb het zelf nooit gedaan, maar ken er genoeg die indertijd op school "toevallig" ziek waren als het sportdag oid was...

Je moet je schamen! Als de dokter hieraan meewerkt, wetende dat je niet echt ziek bent is dit puur fraude. En dan nog, als jij je ziek laat verklaren moet je toch gewoon thuis zijn en op de bank of in bed liggen? Dan kun je toch niet naar een endurance wedstrijd of op een ander uitje?
Ziek verklaard of niet, als jij gewoon naar een leuk uitje gaat ben je echt wel fit genoeg voor de baas om te komen werken. Zeker weten dat je hiervoor ontslagen kan worden, ook in België.

Juist om dit soort fraude te voorkomen denk ik dat je in België een ziekteverklaring moet halen bij je huisarts. Echt schandalig zo'n belabberde instelling! Ik neem aan dat je huisarts je niet voor een snotneus thuis schrijft. Dat betekend dan toch wel dat je willens en wetens jezelf daar aan zit te stellen om jezelf onterecht thuis te laten schrijven. Of je hebt een behoorlijk corrupte huisarts. School tot daar aan toe, maar bij gewoon betaald werk >;) De mogelijkheid van de grens, dit is ver over de grens.

TS je baas hoeft je hier inderdaad geen vrij voor te geven. Maar je zou nogmaals kunnen uitleggen hoeveel het voor je betekend om daar heen te gaan en vragen of hij akkoord wil gaan als jij zelf vervanging regelt. En de tip van reclame maken vind ik ook heel leuk! Wie weet ziet je baas hier de humor wel van in!
TS

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:22

Leuk arbeidsrecht hebben jullie daar :=[/quote]

Ik werk in België. Ik ben jurist, net zoals mijn werkgevers. Dus de bazen weten ook goed wat ze wel en niet kunnen. De wetgeving ziet er op papier vaak beter uit als op de werkvloer.

Ik zou de TS vooral willen aanraden om in gesprek te gaan.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:24

__Astrid schreef:
En jep ik studeer rechten, dus ik weet hoe het systeem in elkaar zit (het Belgische althans ;) )
Dus ik weet ook goed genoeg wat de marge is, en hoe er mee gesjoemeld wordt zonder dat er wat op gezegd wordt... Neemt niet weg dat het wellicht niet legaal is, maar ik maak de regels niet en ik pas ze niet toe. Ik ben er alleen om de mensen de mogelijkheid van de grens te wijzen :D

Voor een rechtenstudent vind ik je anders niet al te snugger overkomen. Maar dat je iets studeert wil ook niet zeggen dat je de stof uiteindelijk ook echt gaat beheersen natuurlijk.

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:25

Even voor de duidelijkheid: heb het zelf nog nooit gedaan, ook niet voor school indertijd en ben ik ook niet van plan. Ben eerder iemand die ziek nog zal gaan werken dan thuis te zitten :')
Neemt niet weg dat ik er wel een aantal ken die het gedaan hebben, dus ondanks dat het geen correcte praktijk is, bestaat de praktijk wel. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:28

__Astrid schreef:
Goh, ben je toch toevallig ziek zeker die dag... ;)
als je een meewerkende dokter hebt zo gepiept, ze moeten maar meewerken op je werk :Y)
Uiteraard wel eerst alles doen om een dag vrij te krijgen, maar als echt niks wil...
Alleen dan wel niet uitgebreid verslag doen op FB :+

dit valt dan onder het kopje "misdaad loont" !!!!
wat een onsympathiek advies

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 13:31

Ik werk via een uitzendbureau, en ik krijg dus een week ervoor mijn rooster. Meestal zijn dat 3 dagen, soms minder. Maar heb al voorgesteld 1 van die andere vrije dagen dan ipv die vrijdag te werken, maar ze hebben zwaar personeelstekort (iedereen gaat lopen, omdat t bedrijf eind van het jaar naar Roemenië gaat) en die vrijdag is er kermis in die plaats, dus enige optie is om te ruilen met een collega die die dag al wel vrij heeft gekregen, omdat ie dr optijd bij was.

bulck

Re: Vrij krijgen werk voor hippiade.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:37

Je hebt toch recht op vakantiedagen? Ik zou het gewoon nogmaals voorleggen, eventueel iemand vinden met wie je kan wisselen, zodat de permanentie verzekerd blijft.
En anders heb je pech. In de toekomst toch maar al die dagen vroegtijdig vastleggen, annuleren kan altijd.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:38

__Astrid schreef:
Even voor de duidelijkheid: heb het zelf nog nooit gedaan, ook niet voor school indertijd en ben ik ook niet van plan. Ben eerder iemand die ziek nog zal gaan werken dan thuis te zitten :')
Neemt niet weg dat ik er wel een aantal ken die het gedaan hebben, dus ondanks dat het geen correcte praktijk is, bestaat de praktijk wel. ;)

Sorry maar ik betwijfel of jij echt iemand bent die er alles aan zal doen om gewoon te gaan werken. Dat je dit voorstelt zegt voor mij al genoeg.
Wij hebben een eigen bedrijf en ik heb geen 9 tot 5 mentaliteit en voor een snotneut blijf ik niet thuis, maar echt ziek is gewoon ziek. Dan zou ik nooit iemand anders aanraden zich ziek te melden en lekker te gaan, al ken ik honderden anderen die dat wel gedaan hebben.
Dit zegt gewoon iets over je mentaliteit.

Ah vervelend TS, maar je zou die collega misschien toch lief aan kunnen kijken en desnoods voorstellen om voor hem of haar twee dagen terug te komen werken in ruil voor die ene dag (als dat boekhoud technisch mogelijk is).
Wat voor werk is het? Ben je gebonden aan bepaalde uren? Is de dag ervoor tot laat doorwerken en op de dag zelf 's ochtends werken gene optie?

Bulck, maar vanwege personeelstekort of laat aanvragen mag een baas dit verzoek weigeren.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:39

Ik dacht altijd als je via een uitzend bureau werkt dat dit meestal op 0 uren basis is en je dus kan aangeven als je een keer niet kan werken.. maar ik zal er wel flink naast zitten..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:41

bulck schreef:
Je hebt toch recht op vakantiedagen? Ik zou het gewoon nogmaals voorleggen, eventueel iemand vinden met wie je kan wisselen, zodat de permanentie verzekerd blijft.
En anders heb je pech. In de toekomst toch maar al die dagen vroegtijdig vastleggen, annuleren kan altijd.

Dat staat hierboven ook al aangegeven :) en daar heeft ze ook al op gereageerd.
Een werkgever mag een vakantie aanvraag weigeren :) en zo te zien is er een personeels tekort en hebben haar collega's al eerder vrijgevraagd.
Heel jammer voor de TS, maar niets aan te doen

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:42

Dus je hebt een contract op uitzendbasis? 0 uren?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:44

nouklime schreef:
Ik dacht altijd als je via een uitzend bureau werkt dat dit meestal op 0 uren basis is en je dus kan aangeven als je een keer niet kan werken.. maar ik zal er wel flink naast zitten..

Dat zou een andere zaak zijn, het mes van het 0 uren contract snijdt aan twee kanten.
Dan kun je simpelweg zeggen dat je niet werkt op die dag. Heb je een onsympathieke baas, dan kán die natuurlijk ook met het volste recht zeggen "dan hebben we je niet meer nodig".

Mandy_89

Re: Vrij krijgen werk voor hippiade.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 13:45

Als ze mij dan zouden ontslaan hebben hun een groter probleem dan ik

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:45

nouklime schreef:

Ja en nee.
Zodra je ingeroosterd bent zul je wel moeten komen opdagen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:46

nouklime schreef:

kenmerk van een nulurencontract:
De werknemer gaat aan het werk als de werkgever hem oproept.

enige dat je dus vooruit kunt doen bij het aangaan van het contract is aangeven op welke dagen/tijden je standaard onbeschikbaar bent.. de vrijdag/maandag en woensdagmiddag worden meestal niet geaccepteerd als standaardbloks (omdat je anders mensen hebt die nooit een lang weekend kunnen nemen omdat anderen deze standaard bezet houden). dat is dan de reden voor een bedrijf om voor iemand anders te kiezen die die dagen niet blokt bij voorbaat.. De rest van de dagen zul je dus inderdaad vooruit moeten vragen of die dag als 'onbeschikbaar' gezet kan worden (dus ipv vrij/verlof).. ik denk dat TS dat ook bedoelt met 'vrij' krijgen.. in haar geval, niet ingeroosterd worden.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:47

Mandy_89 schreef:

Als dat je inschatting is zou je het er op aan kunnen laten komen. Gewoon eerlijk dus, zeggen dat je niet beschikbaar bent die dag. Met het risico dat je dit baantje kwijt zou kunnen raken.
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 01-08-17 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:47

Mandy_89 schreef:

Bedenk wel; niemand is onmisbaar.
Ook al is het druk en heeft je baas je hard nodig; dat houdt niet in dat jij de wet maar kan overtreden door je onnodig ziek te melden.
Ik zou als werkgever dan toch maatregelen treffen; ondanks dat ik dan mss (tijdelijk) een probleem creëer.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:48

__Astrid schreef:

Even voor de duidelijkheid ;-), of je het nu zelf wel of niet hebt gedaan, het is behoorlijk naïef om vanuit jou positie (studie en ambities) TS een dergelijk advies te geven. Uiteraard zal de praktijk bestaan, maar die praktijk heeft ook echt wel consequenties.

Mijn werkgever zou mijn contract in iedergeval ontbinden of me iig voorzien van een flinke waarschuwing en al zou het bij dat laatste blijven; de vertrouwensband is (onherstelbaar) beschadigd de lijntjes worden strakker getrokken en de sfeer is vergald. Gelukkig werk ik in een symphatiek bedrijf en is er in overleg heel veel mogelijk en mede daardoor ben ik ook erg zuinig op de band die ik heb.

Balen TS, je werkt niet in een functie waar ze tijdelijk een uitzendkracht kunnen plaatsen?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:50

Brainless schreef:
Mandy_89 schreef:

Bedenk wel; niemand is onmisbaar.
Ook al is het druk en heeft je baas je hard nodig; dat houdt niet in dat jij de wet maar kan overtreden door je onnodig ziek te melden.
Ik zou als werkgever dan toch maatregelen treffen; ondanks dat ik dan mss (tijdelijk) een probleem creëer.

Al is het alleen maar uit principe. Zou ook liever even een probleem hebben, dan dit zomaar te laten passeren.

Men staat altijd direct op de barricade als de werkgever iets fout doet of niet volgens de wet, maar blijkbaar als werknemer moet je je niet meer aan de regels houden.
Vind je dat niet een beetje krom?

Zeker omdat het je eigen fout is, je had vroeger vrij moeten vragzn, ongeacht of je al geselecteerd was of niet.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 01-08-17 13:53, in het totaal 2 keer bewerkt

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:50

@TS: als je echt, echt, echt, echt heel graag wil gaan en je denkt nooit meer zo'n kans te krijgen...
En er is geen enkele collega die echt niet wil/kan ruilen met je zodat je die dag vrijaf bent, en je hebt inderdaad zo'n 0-uren uitzend contract op basis waarvan je kan zeggen "ik werk die dag niet" (ken die NL regels niet, dus weet niet exact hoe het in elkaar zit).
Dan zou ik gewoon proberen beetje druk bij je baas te zetten in de zin van: je vraagt vrijaf aan, doet die moeilijk, dan wijs je hem op het recht dat je hebt om gewoon te zeggen dat je in principe niet verplicht bent om te werken als jij die dag niet wil werken. Wellicht beseft hij dat ook wel snel en probeert hij alsnog een oplossing te zoeken...
Erg loyaal naar je collega's zal het waarschijnlijk wel niet zijn, want hoogstwaarschijnlijk draaien zij dan zwaar onderbezet op een heel druk moment...

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:51

__Astrid schreef:
@TS: als je echt, echt, echt, echt heel graag wil gaan en je denkt nooit meer zo'n kans te krijgen...
En er is geen enkele collega die echt niet wil/kan ruilen met je zodat je die dag vrijaf bent, en je hebt inderdaad zo'n 0-uren uitzend contract op basis waarvan je kan zeggen "ik werk die dag niet" (ken die NL regels niet, dus weet niet exact hoe het in elkaar zit).
Dan zou ik gewoon proberen beetje druk bij je baas te zetten in de zin van: je vraagt vrijaf aan, doet die moeilijk, dan wijs je hem op het recht dat je hebt om gewoon te zeggen dat je in principe niet verplicht bent om te werken als jij die dag niet wil werken. Wellicht beseft hij dat ook wel snel en probeert hij alsnog een oplossing te zoeken...
Erg loyaal naar je collega's zal het waarschijnlijk wel niet zijn, want hoogstwaarschijnlijk draaien zij dan zwaar onderbezet op een heel druk moment...

Misschien moet je gewoon stoppen met reageren hier, aangezien je geen kaas hebt gegeten van het NL stelsel en dus echt heel dom advies geeft.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:52

Tja heel eerlijk, ik zou mijn baan (ook al is het interim) niet op het spel zetten voor een hippiade.
Zonder werk, allicht ook geen paarden meer.

Trek er gewoon een les uit, indien je de werkgever echt niet overtuigd krijgt.
Eerlijk duurt het langste en gewoon duidelijk communiceren is vaak nog het meest efficiënt.

Brainless
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 13:55

__Astrid schreef:

Zo zit het dus niet in elkaar in Nederland; dus heeft je advies ook geen zin.