Gehandicapten zorg..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:31

Ik werk al vanaf mijn 16e in de zorg en heb verschillende doelgroepen gehad. Ouderenzorg in de thuiszorg en verzorgingshuis. Gehandicaptenzorg met lvg jongeren en gedragsproblematiek. Volwassenen met matige beperking. En psychiatrie op langdurige zorg, verslaving en op crisis en fact afdelingen. Nou werk ik met lvg en psychiatrie.

Ik heb wel gemerkt dat er bij veel doelgroepen toch een combinatie is. Zo heb je vaak ook psychiatrie in de gehandicapten zorg en in de psychiatrie ook wel een overlapping met gehandicapten zorg. Als ik je een tip mag geven probeer zoveel mogelijk doelgroepen tijdens je opleiding zodat je een breed beeld krijgt en dan weet je ook wat je leuk vind.

In het begin van mijn werk vond ik verzorging vreselijk maar door de jaren heen heb ik geleerd het te waarderen al zou ik nooit op een extreme zorg afdeling willen werken maar als je iets jezelf eigen maakt dan word het makkelijker.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:34

Het moeten inderdaad relevante opleidingen zijn :j

Iedere organisatie heeft zijn eigen functiebeschrijvingen, daar kunnen wel wat verschillen in zitten. Maar het zorgkantoor of de gemeente stelt vaak minimumeisen in hun inkoopvoorwaarden.

LienC

Re: Gehandicapten zorg..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:42

Ook ik werk in de gehandicaptenzorg. Ik heb hier in mijn derde jaar van de studie SPH gaan stagelopen en nooit meer weggegaan. Ik werk op een groep met dove jongeren (jongste is 11 en de oudste 22) die gemiddeld op ongeveer 4 jaar functioneren. Daarnaast zijn er inderdaad gedragsproblemen.
Voor deze groep heb ik als flexer gewerkt op verschillende groepen, ook meer richting de zorg kant ipv begeleiding (op mijn huidige groep is het wel eens een keer helpen met douchen, maar geen luiers bv.).
Ik vind eigenlijk alle groepen erg leuk. Zowel het begeleiden als de zorgkant, iedere groep heeft wel weer wat! Ik werk nu alleen nog op het woongedeelte, hiervoor ook op de dagbehandeling gewerkt.
Mijn diensten gaan 'normaal' ongeveer zo: in de middag fruit eten met de jongeren, dan ieder z'n eigen dingetje, een aantal douchen/bad voor het eten, dan eten, weer een aantal douchen/bad, nog even een stukje wandelen/beweging, iedereen voert zijn eigen huishoudelijke klusje uit (kiezen ze in de middag) en dan nog even ontspannen (tv/boek) (lees: boek is plaatjes kijken) en dan is het tijd om te gaan slapen. Bij ons werk je alleen op de groep, dus moet je sowieso MBO4 hebben gedaan. Tenzij er meer dan 4 kinderen zijn, dan werk je met z'n tweeën.

Qua opleiding: de meesten hebben SPH, pedagogiek of SPW gedaan. Een enkeling verpleegkundige, maar die hebben dan ook andere taken (voorlichten, cursus geven)

Mocht je meer vragen hebben, laat maar weten.

Besje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:46

Ik werk op een dagbesteding al begeleidster op een groep met meervoudig beperkten en laag niveau.
Wij maken producten kaarsen, schalen en dingen van hout waar iedereen aan mee werkt we hebben gemengde groepen dus iedereen kan zijn kwaliteiten gebruiken.

We hebben veel verzorging en we hebben ook te maken met agressie.
Ik heb hiervoor ook nog op een logeerhuis gewerkt verschillende niveaus en er werden veel activiteiten ondernomen. Ik vond het leuk maar de onregelmatige tijden kon ik niet echt aan wennen..

Ik heb de opleiding maatschappelijke zorg gedaan ben blijven plakken bij mijn toen stage adres en heb het nog steeds erg naar mijn zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:53

Dan wel een agressie vraag... leer je hier goed mee omgaan?
Daar ontbrak het compleet aan op m'n vorige werkplekken namelijk.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:58

Dat ia geheel afhankelijk van de organisatie en je team.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:04

Wesco schreef:
Dat ia geheel afhankelijk van de organisatie en je team.

Klopt, maar ook of jij zelf goed in staat bent om aan te geven waaraan je behoefte hebt...

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:07

Ik werk sinds januari in de gehandicaptenzorg. Ik draai alleen maar nachtdiensten. Wij zitten snachts met een vrij groot team op een behoorlijk terrein. Ik zou niet anders meer willen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:08

Ik zou dan zelf behoefte hebben aan kennis en """ handgrepen" dus wat kan ik doen om agressie te voorkomen.. en hoe houd ik mezelf veilig bij lichamelijke agressie

Nicjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:15

Ik heb bijna 6 jaar op een observatiegroep gewerkt, leeftijd van 4-18jr. Erg leuk en uitdagend, goede training en protocollen rondom agressie. Vooral dag diensten, wel wisselende en ook feestdagen en weekend. Qua werken vond ik de weekenden en feestdagen het meest rustig en fijn. Maar voor kijneigen sociale leven was het minder fijn. Mezelf opgewerkt tot persoonlijk begeleider. Nu werk ik als ambulant jeugdhulpverlener in de gehandicaptenzorg. Erg leuk! Vooral opvoedondersteuning en begeleide bezoeken. Veelal gescheiden ouders, vechtscheidingen, schuldproblematiek etc. Ik kan zelf mijn uren inplannen. Ben nu ook persoonlijk begeleider. Veel afstemming met verschillende instanties en het netwerk. Het is bij mensen thuis, agressie komt zelden voor. Zijn ook allemaal protocollen in uitgezet bij vermoedens van oid. Ik vind het heerlijk op dit moment. Let wel het is een hbo functie, ben ook skj geregistreerd en moet best veel verplichte cursussen scholing en intervisie volgen, maar ook dat vind ik erg leuk. Afweging clienttijd en kantoor/scholingtijd is 30/70.. dat moet je dus ook wel liggen, er komt veel kantoorwerk bij kijken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:17

Heb je mwd gedaan?

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:20

Bij ons ook veel mogelijk qua agressie trainingen. Je moet het inderdaad wel zelf aankaarten dat je dat graag wilt. Tenzij er een crisis is, dan wordt het hele team betrokken.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:22

Anoniem schreef:
Gelderland.
Werk je wel gewone 8 uurs diensten?
Veel agressie?

Als ik je aanbreng bij ons krijg ik 150 euro...ook Gelderland. Zo groot is het tekort.
Laatst bijgewerkt door Liebeskind op 26-07-17 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Jojoju

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:29

Ik werk nu bijna twee jaar in de gehandicaptenzorg als invalkracht. Het is niet mijn droombaan, maar voor nu is het ok. Eind dit jaar loopt mijn contract af en dat vind ik prima, ben tegen die tijd 6 maanden zwanger dus komt dat goed uit.

Ik werk op een woonvoorziening met laag niveau, er zijn twee groepen met in iedere groep 9 bewoners. We werken dus ook altijd met twee begeleiders, in de nacht worde de afdeling in de gaten gehouden door de organisatie een verdieping onder ons, daar wonen mensen met dementie.

Ik heb de opleiding SMD gedaan en het was in het begin echt wel wennen. Tijdens mijn stage heb ik ook iets totaal anders gedaan dan met gehandicapten werken. Denk ook niet dat ik terug zou gaan werken in de gehandicaptenzorg als ons kindje ouder is.

Ben denk ik te zelfstandig en vind al die vergaderingen waarin iedereen zijn zegje perse wil doen vreselijk. Ben ook blij dat ik daar niet aan mee hoef te doen als invalkracht.

De bewoners zelf vind ik juist wel heel erg leuk om mee te werken, het is het hele teamverband wat me niet zo aanstaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:30

Nabster schreef:
Anoniem schreef:
Gelderland.
Veel agressie?

Als ik je aanbreng bij ons krijg ik 150 euro...ook Gelderland.

Waar werk je

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:48

Ook ik werk in de gehandicaptenzorg, inmiddels al weer 6 jaar. Veel verschillende groepen gezien tijdens mijn stage. Ik zie dat jij je heel erg focust op het stukje agressie en of je dit aan zou kunnen.. Ik ben van mening dat wanneer je met cliënten met gedragsproblemen werkt je moet kunnen kijken naar het stuk achter de agressie. Dus waardoor komt het? En dit willen onderzoeken maar ook kunnen begrijpen. Want de meeste cliënten die agressie vertonen willen je wat vertellen of duidelijk maken en als jij wil begrijpen waarom ze dat doen is het beter te relativeren en kun je het makkelijker aan. Mocht je hier vragen over hebben mag je me altijd PBen.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:52

Super interessant!

Ik heb zelf spw jeugdzorg gedaan, en ben nu ook op zoek naar een bijbaantje in de jeugdzorg/gehandicaptenzorg, heb alleen niet veel ervaring op groepen etc.
Ik woon onderin Overijssel, is hier ook zo'n tekort?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:56

SophieFT schreef:
Super interessant!

Ik heb zelf spw jeugdzorg gedaan, en ben nu ook op zoek naar een bijbaantje in de jeugdzorg/gehandicaptenzorg, heb alleen niet veel ervaring op groepen etc.

Ik woon niet ver bij jou vandaan... het tekort is nog niet zo groot als op een aantal andere plekken, maar ook hier is het lastig om goede mensen te vinden ja :j

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:57

Wendy schreef:
SophieFT schreef:
Super interessant!

Ik woon niet ver bij jou vandaan... het tekort is nog niet zo groot als op een aantal andere plekken, maar ook hier is het lastig om goede mensen te vinden ja :j

Bedankt! Heb je eventueel tips waar ik kan proberen te solliciteren?
Of gewoon open sollicitaties naar Aveleijn etc?

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 13:59

Ik heb zelf net mmz afgerond op niveau 4 en werk nu in de gehandicaptenzorg.
Bij vragen mag je me altijd een Pb sturen.

Hou er rekening mee dat je in sommige gevallen 8 uurs diensten zult draaien. Maar dat er ook regelmatig korte dienstjes zullen zijn. Bij de ene werkplek is dat meer als de ander.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 14:01

Ik werk ook sinds 1,5 jaar in de gehandicaptenzorg. Eerst heb ik op een groep gewerkt met 6 clienten met een ernstig verstandelijk/meervoudige beperking. 3 hiervan waren rolstoelafhankelijk, 5 van de 6 slechtziend of blind en allemaal functionerend op het niveau van een baby/peuter. Hier had ik wel regelmatig te maken met wat agressie. Nu werk ik op een groep met 7 clienten met een matig verstandelijk beperking, 2 meer richting een ernstig verstandelijke beperking. 1 client is rolstoelafhankelijk en kan fysiek agressief worden. Voor de rest heb ik wel te maken met schelden, tegen deuren aan schoppen etc. Beetje peuterachtig gedrag eigenlijk.
Ik zie de agressie eigenlijk meer als het niet op een andere manier kunnen vertellen wat er is. De client bij mij nu op de groep die fysieke agressie laat zien doet dit omdat op dat moment de spanning zo hoog is dat ze het verbaal niet meer kan vertellen. Ze heeft hierna ook altijd spijt en maakt het dan weer goed en kan dan goed vertellen waarom ze dit gedrag liet zien. Op mijn vorige groep konden clienten dat niet zo specifiek maar toch lieten ze op hun manier zien dat ze er spijt van hadden. Als je nog vragen hebt mag je me altijd PBen.

ellen_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 14:01

ik werk nu 7 jaar in de gehandicaptenzorg eerst 2 jaar op dagbesteding met mensen met een heel lag niveau (emb 0 tot 18 maanden).

nu werk ik al 5 jaar op een woon locatie waar mensen met NAH (niet aangeboren hersenletsel) zitten VG en LG. Wij hebben hierdoor veel diversiteit. wij hebben in totaal 22 clienten in huis verdeeld over 3 groepen en onze woning staat midden in een woonwijk. In de spits werken we in de ochtend met 5 mensen en in de avond met 4, maar zoals het op veel plekken gaat is dit op moment niet haalbaar bij ons door zieken/vakantie en personeel tekort. Hierdoor staan we geregeld zowel in de avond als in de ochtend met 3 man personeel.

Ik ben binnen gekomen met MMZ (spw) (wel binnen de stichting voor alle handelingen BIG kunnen halen) diploma hierna heb ik op de woonlocatie waar ik nu werk de mogelijkheid gekregen om de VIG in 2 jaar te doen. Deze heb ik met beide handen aangegrepen dus ondertussen ben ik VIG-er op mijn locatie.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 14:16

Ik werk inmiddels zo'n 8 jaar op een woongroep voor 8 mensen met een verstandelijke beperking en ernstig complex gedrag.
Onze taken bestaan uit het ondersteunen van de clienten bij ADL en reguleren van gedrag. Overdag gaan de meesten naar dagbesteding, een enkeling blijft op de woongroep en bieden we zelf activiteiten aan. 's avonds wandelen/fietsen. Verder taken die je in een normale huishouding ook ziet: clienten voorzien van ontbijt/lunch/avondmaaltijd, boodschappen doen, wasvouwen, wat lichte schoonmaakwerkzaamheden etc.

Daarnaast hebben wij geen teamleider meer en zijn deze taken ook op de woongroep terecht gekomen en verdeeld onder het team. We moeten dus bijvoorbeeld ook zelf het rooster maken en sollicitatiegesprekken voeren etc.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:33

Nabster schreef:
Anoniem schreef:
Gelderland.
Veel agressie?

Als ik je aanbreng bij ons krijg ik 150 euro...ook Gelderland. Zo groot is het tekort.

Wij bieden 500 euro *\o/* Reinaerde.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 09:21

Jeetje 500 euro. Dan moet diegene wel de proeftijd doorkomen en minstens een jaar blijven lijkt me? In de provincie Utrecht zijn momenteel heel veel vacatures. En er zitten in deze regio heel veel grote zorgaanbieders, zoals Amerpoort, Reinaerde, Sherpa, Abrona, s' Heerenloo (dat is wel Gld, maar ook dichtbij hier). Ook kleinere organisaties die bijvoorbeeld werken op antroposofische basis en diverse ouder initiatieven. Vooral dat laatste is leuk lijkt me, omdat je vaak werkt met een klein en zeer betrokken team, en omdat je nauw samenwerkt met de ouders. Er is minder regeldruk dus meer effectieve tijd om met de clienten door te brengen.

Ik werk zelf wel bij een grote organisatie en vind het wel jammer dat er zoveel tijd op gaat aan dingen die ervoor zorgen dat je niet gewoon op de groep kan zijn, of een 1 op 1 gesprek kan voeren. Zorg is wel erg veranderd in de jaren dat ik er werk. Werkdruk is in die zin flink toegenomen vind ik.