Verhuisdagenverlof

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiwitje

Re: Verhuisdagenverlof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 06:06

Maar je zegt dat hij het begin mei al wist? Dat is wel ietsje meer dan 4 weken tot de datum. Wanneer heeft hij dat dan afgekeurd? En wat was zijn reden?
Dienst ruilen met collega gaat niet? Niemand die extra wil werken?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 07:00

Ziekmelden om dit soort redenen vind ik echt zo ontzettend zwak.

Kijk eerst wat je zelf evt kunt doen. Ruilen met collega's? Evt 1 van de 2 dagen vrij en de andere dan bv je ouders die je vervangen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 07:18

Ik heb er misschien overheen gelezen, maar heb je het nou schriftelijk aangevraagd in mei? Niet zeker hè?

En ziekmelden kan je heel duur komen te staan: je werkgever weet immers dat je vrij wil dus dikke kans dat hij iemand langsstuurt om te controleren of je daadwerkelijk ziek bent. Blijk je dat niet te zijn (of ben je niet thuis/op het door jou opgegeven adres) dan zit je dik in de penarie.

Oh en les voor de volgende keer: regel het gelijk goed en ruim van tevoren voortaan. Je hebt het in mei al gevraagd, had het dan gewoon schriftelijk gedaan dan had je nu gewoon vrij gehad.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 07:20

Ziekmelden op die dag is vragen om een bezoekje van een arboarts :o Dat gaat je meer ellende opleveren.

Als je in mei al wist welke datum je vrij wou, waarom heb je dat toen niet officieel geregeld?
Als je toen enkel hebt gezegd dat je ergens rond aug vrij wilt, daar kan een leidinggevende andere collega's hun verlof niet voor weigeren omdat die dan nog niet wist of het samen ging vallen.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 07:26

He wat vervelend TS dat je vrije dagen niet doorgaan.
Moet je zelf lijfelijk aanwezig zijn voor het ophalen van de sleutel?
Want je moeder is die dagen wel vrij!
Als het echt echt echt niet anders kan, kan zij misschien een heleboel voor je betekenen.

Ik zou toch nog een keer het gesprek aangaan met je leidinggevende. Misschien valt er tussen neus en lippen door toch wel wat te fabrieken in het rooster.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:20

Je baas wist het dus al sinds mei en vond het eerst goed maar nu ineens niet? Ja, de groeten :\
Ik zou eerst nog even kijken of je in gesprek kan gaan of kan ruilen met een ander. Lukt dat niet dan had ie mooi pech gehad wat mij betreft :o
Arboarts langs sturen kost hun ook geld, dat doen ze niet heel erg snel in zo'n soort bedrijf voor een parttimer.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:32

Heb je in mei een officiële verlofaanvraag ingediend? Of heb je het is bij de neus weg terloops vermeld?

Ik zou als baas met liefde de kosten betalen van een arbo arts, ook al kost het me meer dan het opbrengt. Gewoon al om het principe.

Is het geen mogelijkheid dat je moeder de sleutel kan ophalen. Dan kan er een compromis bereikt worden.

Een sleutel ophalen duurt ook niet een hele dag, kan je die niet de 16de ophalen s morgens?
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 21-07-17 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:33

Is het niet veel makkelijker om de sleutel een volgende dag of een andere dag op te halen wanneer je wel vrij bent? Evenzo met verhuizen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:44

Ik zou het erg zwak vinden als je je ziek meldt. Waar is de arbeidsethos? :x

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:48

Als je de sleutel om half negen op moet halen, kun je daarna toch prima naar huis om 's avonds te werken. Het is niet ideaal, maar je moet in deze situatie in oplossingen denken. Het argument "Ik moet de 15e 's middags een tafel bij de Gamma kopen" is natuurlijk niet heel sterk, dat kan de 16e ook nog wel. Als je alleen maar je kont tegen de krib gaat gooien, wordt de kans op vrij die dagen alleen maar kleiner.

Ziekmelden zou ik absoluut niet doen, dat kan je duur komen te staan. Daarnaast is het sowieso - als je het wel van plan bent - niet verstandig dat op internet te zetten.

Het is ongelooflijk zuur, dat begrijp ik ook, maar het is gewoon niet slim van je dat je in mei niet alvast je verlofaanvraag hebt ingediend. Het valt in de vakantieperiode (dus veel mensen willen vrij) en als je er dan wat laat mee komt (in juli, ook vakantieperiode) heb je de kans dat er gewoon niet genoeg mensen beschikbaar zijn en jij dus pech hebt. Je had dit kunnen voorkomen door écht vroegtijdig verlof aan te vragen, niet wachten tot je net voor de termijn van vier weken zit. :)

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 09:58

Kun je niet zelf een collega zoeken die toevallig die dagen vrij is maar wel voor je in wil vallen/ruilen? Dan kan je baas moeilijk zeggen dat het niet kan

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:01

Memories schreef:
Je baas wist het dus al sinds mei en vond het eerst goed maar nu ineens niet? Ja, de groeten :\
Ik zou eerst nog even kijken of je in gesprek kan gaan of kan ruilen met een ander. Lukt dat niet dan had ie mooi pech gehad wat mij betreft :o
Arboarts langs sturen kost hun ook geld, dat doen ze niet heel erg snel in zo'n soort bedrijf voor een parttimer.

Ik zo'n geval zou ik als werkgever dus mooi wel de arbo voorbij sturen, ongeacht wat het kost.

Ik laat me toch niet in de zeik nemen door mijn personeel zodra ze hun zin niet krijgen? Kom op, zeg!

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 10:11

Nouja als eigen baas heb je dat makkelijk voor het zeggen, in grote bedrijven moet dat allemaal in overleg en dan kost het al gauw teveel om iemand langs te sturen voor een enorm vervangbaar parttimertje. Binnen een paar dagen heb je weer iemand die hetzelfde werk voor minder doet :=
Moest het zelf eens proberen om eerst ja te zeggen als de baas mij vraagt te werken en dan toch nee... dan mag ik eerst wel op sterven liggen voordat ik er onderuit kom 8)7

Of TS: anders misschien nog aanbieden een halve dag te werken, of de sleuteloverdracht en de meubellevering op 1 dag te doen? Misschien kan ie daar beter mee leven.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 11:25

Memories schreef:
Nouja als eigen baas heb je dat makkelijk voor het zeggen, in grote bedrijven moet dat allemaal in overleg en dan kost het al gauw teveel om iemand langs te sturen voor een enorm vervangbaar parttimertje. Binnen een paar dagen heb je weer iemand die hetzelfde werk voor minder doet :=
Moest het zelf eens proberen om eerst ja te zeggen als de baas mij vraagt te werken en dan toch nee... dan mag ik eerst wel op sterven liggen voordat ik er onderuit kom 8)7

Of TS: anders misschien nog aanbieden een halve dag te werken, of de sleuteloverdracht en de meubellevering op 1 dag te doen? Misschien kan ie daar beter mee leven.

Wat is er mis mee om samen met je baas of wat collega's proberen een oplossing te zoeken ipv als een Calimero direct maar ziek te melden als je een keer je zin niet krijgt.

Toezeggingen terugtrekken is niet leuk, simple gezegd. Maar ga het gesprek aan, wat is wel mogelijk, wat kunnen we samen doen om toch tot een acceptabele oplossing voor beide partijen te komen. Waarbij je zeker niet over heen hoeft laten lopen, maar als een verwende kleuter je kont tegen de krib gooien werkt doorgaans niet.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 11:50

Je hebt dus mondeling aangegeven dat je vrij wilt? Niet op papier of online? Weet niet of je manager of TL de planning maakt, maar als er geen 'bewijs' is, is er ook geen vrij gevraagd. Ik zou nog een keer met je TL en of manager praten. Wie weet willen zij wel wat voor je doen. En anders collega's vinden die willen werken of zelf werken. Ziek melden zou ik heel hoog oppakken... Zeker nu je al een paar keer hebt gezegd dat je niet kan werken, daar trappen ze heus niet meer in.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 12:04

Bridleless schreef:
Wow haha, zoveel reacties had ik niet verwacht! :')
Ik kan niet op iedereen reageren, maar gezien er veelal dezelfde vragen langskomen, beantwoord ik ze hieronder.
Het is inderdaad op een onhandige dag in de vakantieperiode, maar mijn baas wist dit als sinds begin mei, ga destijds aan dat het geen probleem was. Heb hem hierna nog meerdere keren over gesproken zodat hij het niet zou vergeten. Dus met de smoes komen dat ze niet uitkomen met het rooster, vind ik slap. Gisteren heeft een andere part-timer namelijk ook zomaar onverwachts vakantie gekregen voor volgende week terwijl hij al stond ingepland. Natuurlijk weet ik hier de achterliggende reden niet van, maar toch..
Helaas is mijn kamer 200 km verderop en met het OV een lange reis van 3,5 uur een enkeltje, dus even op en neer reizen gaat niet. Ook heb ik de hulp van mijn ouders nodig met het verhuizen van alle spullen. En mijn moeder heeft al met veel moeite vrij kunnen krijgen voor die twee dagen, dus op een latere dag verhuizen kan niet. De sleutel moet ook echt 15 augustus opgehaald worden, en de levering van het bed en de kast staan al zo goed als vast voor de 16e, kon helaas niet een dag eerder. Dus eigenlijk heb ik het liefst ook nog die 17e erbij, maar dat gaat het 'm dus helemaal niet worden.

Ik heb inderdaad vier weken van tevoren aangevraagd en mijn baas heeft daarop ook binnen de termijn erop gereageerd.
Ik snap best dat hij qua mensen krap aan kas zit die week, maar hij moet ook begrijpen dat deze verhuizing onvermijdelijk is. Ik kan geen halve dienst werken die dagen, want ik moet om half 9 's ochtends al de sleutel ophalen, dus om 6 uur van huis weg, en s' middags naar de Gamma voor mijn tafel, en de dag daarna natuurlijk de levering van mijn spullen. En die dag rijd ik ook al op en neer waarschijnlijk of het wordt ergens overnachten.
Als het echt niet anders kan zal ik me toch ziek moeten melden voor die dagen, ook al vind ik dat geen nette manier..
Dit is waarschijnlijk een slechte manier maar... Ik neem aan dat je dus ook niet meer hier blijft werken volgend schooljaar? Want opzich zou ik nog een keer het gesprek aangaan met de baas, maar als hij je geen vrij geeft, kun je ook gewoon niet komen :7 Nee het is niet netjes, maar als hij het al sinds mei wist had hij er gewoon rekening mee kunnen houden, en jij zou een paar weken later toch stoppen daar...

Dit natuurlijk indien er niets valt te regelen qua ruilen/avonddienst werken ipv ochtend enz. enz. Het moet ook een beetje van 2 kanten komen denk ik dan. Als jij oplossingen aandraagt en niets is goed en je baas wist het al zo lang, kun je het bekijken als "het is maar mijn supermarkt bijbaantje en volgende maand moet ik toch weg ivm verhuizing".

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 12:37

In 20 mei heb ik het huurcontract getekend, maar toen was het nog niet precies zeker op welke dag ik de sleutel kon ophalen. Dit i.v.m. het bouwen van de studio zelf. Die moest sowieso 1 september gebruiksklaar zijn, maar een precieze datum durften ze toen nog niet te geven. Dat weet ik pas sinds anderhalve week. Toen heb ik ook gelijk verlof aangevraagd via internet (Sam voor gedegene die ook bij de AH werken), dus wel allemaal officieel. De assistent-supermarktmanager heeft het toen afgekeurd gisteren. Ik weet ook niet wie en hoeveel van mijn collega's op vakantie zijn in die periode, dat zal ik nog na moeten vragen. Ik sta op de delikaas, dus ik kan niet zomaar iemand van de kassa of AGF vragen om voor mij in te vallen. Wel weet ik dat er sowieso 2 andere collega's die week wel aanwezig zijn, maar eentje daarvan is part-time tot 12 uur (wil wel graag meer werken) en de andere een senior-medewerker die tevens ook de roosters maakt voor onze afdeling. Van brood weet ik dat er ook wel een paar op de deli kunnen staan, maar daarvan weet ik al helemaal het rooster en vakanties niet. Ook hebben zij vaak handen te kort, dus van hen kan ik ook weinig verwachten denk ik.
Wat nog eventueel een andere optie zou kunnen zijn is dat ik naar de supermarktmanager zelf stap in uiterste nood, maar die is nog minder makkelijk in dat soort dingen.
Ik heb ook al contact gezocht met de Jysk (waar ik mijn spullen door laat bezorgen), maar zij kunnen echt alleen op de 16e, dus die optie valt helaas af om het in een dag te doen. En ik moet fysiek ook aanwezig zijn tijdens het ophalen van de sleutel. En gezien er ook nog wat andere dingen met de hogeschool geregeld moeten worden die dag, red ik het niet om daarna razendsnel naar huis te karren om dan een middagdienst te kunnen draaien. Ik zit dus vrij beperkt in mijn mogelijkheden die dagen.
Ik heb straks of morgen wel een gesprek bij de AH, dus ik zie wel hoe en wat.

Ontslag nemen heeft ook wel door mijn hoofd gespeeld, zeker omdat ik straks toch alleen nog in het weekend thuis zou kunnen komen. Maar gezien de opzegtermijn dan pas eind augustus zou aflopen, schiet ik daar weinig mee op. Ook heb ik dat inkomen hard nodig straks, zeker tot die tijd dat ik mijn eerste stufie krijg. Verder is dit wel de eerste echte bijbaan waar ik het oprecht naar mijn zin heb met mijn collega's (minus mijn baas dan, maar die zie ik toch amper). En inderdaad, ziekmelden zou me in nog grotere problemen brengen.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:15

Nou ja goed in theorie sta je niet sterk. Als je het pas anderhalve week geleden via Sam heb ingevoerd, was wss het rooster al 2/3 weken bekend... Een AH gaat dan geen verlof meer voor jouw regelen, omdat het rooster al is gemaakt en jij het dus zelf moet oplossen.

Ik kan ook wel weken tegen mijn baas zeggen dat ik ergens die week vrij moet hebben, maar als ik het niet in GO! zet, dan weet hij niet wanneer en krijg ik geen vrij. Dan moet ik het toch echt zelf gaan regelen.

(Elke AH waar ik heb gewerkt werkt zo, mocht je een franchise werken, dan weet ik niet hoe het zit.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 14:58

Tja als je het niet in het systeem zet kan je ook niks natuurlijk. Je baas staat nu gewoon in zijn recht.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 15:53

1.5 week geleden officieel verlof aangevraagd, verlof juist in een vakantieperiode, uurrooster zal waarschijnlijk al gemaakt zijn en hij heeft netjes binnen termijn geantwoord.
Het enigste wat je kan doen als je het op een nette manier wilt doen is een compromis proberen te sluiten.

Kan iemand in jou plaats de sleutel niet gaan ophalen, schrijf desnoods een volmacht dat die persoon jou toestemming hebt.
Als jij de 15de kan komen werken en daarmee je goede wil laat zien, ben je de dag erna waarschijnlijk wel vrij.
Of je kan het vuil spelen zoals je zelf al aangaf maar dan de consequenties erbij nemen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 15:59

Als je anderhalve week geleden pas officieel verlof hebt aangevraagd, heb je eigenlijk geen poot om op te staan. Het enige wat je nu nog kunt proberen is een compromis te sluiten met je werkgever of met collega's te kunnen regelen dat zij die twee dagen voor jou werken en jij twee diensten op andere dagen overneemt.

Als je ontslag neemt is de kans heel groot dat je alsnog moet werken die twee dagen, dat is dus je eigen glazen ingooien. Het betekent namelijk niet dat als je ontslag neemt je zelf kan en mag bepalen wanneer je op komt dagen gedurende je opzegtermijn. :+

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 17:29

Bridleless schreef:
Dat weet ik pas sinds anderhalve week. Toen heb ik ook gelijk verlof aangevraagd via internet (Sam voor gedegene die ook bij de AH werken), dus wel allemaal officieel. De assistent-supermarktmanager heeft het toen afgekeurd gisteren.

In dat geval zal de bezetting door vakantiedrukte wel dermate laag zijn dat ze je inderdaad niet zonder meer kunnen werken, en aangezien je baas binnen twee weken gereageerd heeft kan hij het afwijzen als er dan een bezettingsprobleem ontstaat.

Bridleless schreef:
Ik heb ook al contact gezocht met de Jysk (waar ik mijn spullen door laat bezorgen), maar zij kunnen echt alleen op de 16e, dus die optie valt helaas af om het in een dag te doen. En ik moet fysiek ook aanwezig zijn tijdens het ophalen van de sleutel.

Je hebt geprobeerd te schuiven met Jysk, maar heb je ook bij je verhuurder gevraagd of de sleuteloverdracht op de 16e kan in plaats van de 15e? In dat geval hoef je nog maar één dag vrij te hebben en kun je wellicht wat makkelijker proberen met iemand te wisselen of wat anders te regelen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 17:32

Bridleless schreef:
Wow haha, zoveel reacties had ik niet verwacht! :')
Ik kan niet op iedereen reageren, maar gezien er veelal dezelfde vragen langskomen, beantwoord ik ze hieronder.
Het is inderdaad op een onhandige dag in de vakantieperiode, maar mijn baas wist dit als sinds begin mei, ga destijds aan dat het geen probleem was. Heb hem hierna nog meerdere keren over gesproken zodat hij het niet zou vergeten. Dus met de smoes komen dat ze niet uitkomen met het rooster, vind ik slap. Gisteren heeft een andere part-timer namelijk ook zomaar onverwachts vakantie gekregen voor volgende week terwijl hij al stond ingepland. Natuurlijk weet ik hier de achterliggende reden niet van, maar toch..
Helaas is mijn kamer 200 km verderop en met het OV een lange reis van 3,5 uur een enkeltje, dus even op en neer reizen gaat niet. Ook heb ik de hulp van mijn ouders nodig met het verhuizen van alle spullen. En mijn moeder heeft al met veel moeite vrij kunnen krijgen voor die twee dagen, dus op een latere dag verhuizen kan niet. De sleutel moet ook echt 15 augustus opgehaald worden, en de levering van het bed en de kast staan al zo goed als vast voor de 16e, kon helaas niet een dag eerder. Dus eigenlijk heb ik het liefst ook nog die 17e erbij, maar dat gaat het 'm dus helemaal niet worden.

Ik heb inderdaad vier weken van tevoren aangevraagd en mijn baas heeft daarop ook binnen de termijn erop gereageerd.
Ik snap best dat hij qua mensen krap aan kas zit die week, maar hij moet ook begrijpen dat deze verhuizing onvermijdelijk is. Ik kan geen halve dienst werken die dagen, want ik moet om half 9 's ochtends al de sleutel ophalen, dus om 6 uur van huis weg, en s' middags naar de Gamma voor mijn tafel, en de dag daarna natuurlijk de levering van mijn spullen. En die dag rijd ik ook al op en neer waarschijnlijk of het wordt ergens overnachten.
Als het echt niet anders kan zal ik me toch ziek moeten melden voor die dagen, ook al vind ik dat geen nette manier..

Je hebt het in mei mondeling aangegeven en daarna nog een paar keer? Dus niet gelijk in mei schriftelijk aangevraagd? Niet handig dus. Had je gelijk in mei schriftelijk aan moeten vragen.

Heb je een vast contract? Zo niet, kijk dan uit dat ze dit niet als reden gaan zien om je na je contract eruit te gooien.

Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 18:10

In mei wist ik nog niet wanneer de precieze datum was, anders had ik het toen meteen aangevraagd. En toen ik het aangevraagd heb anderhalve week geleden was het rooster voor die week nog niet gemaakt, die wordt pas a.s. dinsdag gemaakt.
Ik heb vandaag ook een gesprek gehad met mijn collega van deli die de roosters maakt. In die week zijn er 4 andere collega's in principe beschikbaar, dus volgens haar valt er wel wat te regelen. Dus ik heb hoop.
Met de verhuurder bellen is inderdaad ook nog een optie, dat ik 'm in de avond ophaal, dan zou ik de ochtend eventueel kunnen werken. Sowieso moet ik op die dag ook nog mijn certificaat van wiskunde ophalen bij de HZ en die zijn alleen op die dag bepaalde uren open ivm vakantie. Dus helemaal thuisblijven kan niet.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 18:11

Zoals verwacht heb je in mei dus helemaal geen exacte datum aangegeven, maar enkel globaal erover gehad.
Had je werkelijk verwacht dat je manager de verlof van anderen zou afkeuren omdat mogelijk jij in die periode niet beschikbaar zou zijn?

Slimste is om zo snel mogelijk een collega proberen te vinden die met je kan ruilen qua dienst.