Problemen met werkgever, tevens ex (goedgekeurd schaduwacc)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:30

Vervelende situatie waar geen oplossing voor lijkt op je werk. Dus mijn advies is, ga ander werk zoeken, pappen en nathouden totdat je dat hebt en dan vertrekken. Sorry TS, ik zie geen andere oplossing zonder dat jij nog meer beschadigd wordt. Dit omdat hij de baas is en die trekken gewoon altijd aan het langste eind!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:41

Memories schreef:
pinto_1 schreef:
Ik zou ook weggaan, maar vind TS niet bepaald onschuldig hierin. Je gaat willens en wetens een relatie aan met iemand die samenwoont, als hij niet wil kiezen ga je zijn vriendin inlichten... :roll:

Vind dit wel een hele harde reactie... dat is maar liefst 10 jaar geleden gebeurt, eenmalig, en zo te zien heeft TS er van geleerd want ze heeft een hoop kansen gehad om dat te herhalen maar heeft ervoor gekozen om het niet te doen.

Als hij een beetje naam heeft en je bent bang dat hij dat gaat misbruiken om jou zwart te maken zou ik al helemaal m'n biezen pakken. Het speelt nu al 10(!!!) jaar, hier kom je gewoon niet zomaar meer vanaf als je op dezelfde voet door blijft gaan. Dat is wachten tot hij het een keer zat is en gezien de tijd dat ie het al volhoudt kun je nog lang blijven wachten. Zie je jezelf nog (minstens!) 10 jaar werken onder hem, onder dezelfde omstandigheden?

Eenmalig? Ik las dat de relatie jarenlang is doorgegaan, ook toen hij haar baas was.
En zij heeft er last van, hij niet. Dus ja, dan zou ik kiezen om weg te gaan. Dat vind ik niet zo oneerlijk, ik vind het eerder niet slim om een relatie met een collega, laat staan je leidinggevende te beginnen.
Naast het feit dat ze allebei in een andere relatie zaten.

Alternatief is om de andere 3 leidinggevenden in te lichten, maar dat zou ik persoonlijk wel erg genant vinden. Dan moet je ook toegeven wat er jaren heeft gespeeld, en blijft het feit dat je baas ook je ex is. Grote kans dat het bedrijf je dan inderdaad ontslaat, het geeft immers een verstoorde werkrelatie.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:43

Neem je verlies en ga weg, zodat je een nieuwe start kunt maken.
Je bent natuurlijk wel degelijk een beetje medeverantwoordelijk voor het ontstaan van deze situatie. Een geheime relatie beginnen met een collega is niet slim, dat dat toestanden oplevert had je je van tevoren kunnen bedenken. Dat de collega in kwestie uiteindelijk je baas zou worden en deze positie nu blijkbaar misbruikt om macht over jou uit te oefenen, had je niet kunnen voorzien. Dat is gewoon pure pech. Laat je niet verleiden wraak te nemen door de vuile was buiten te hangen of hem terug te pakken. Daar heb je geheid alleen jezelf mee. Hou de eer aan jezelf en zoek zo snel mogelijk werk binnen een andere organisatie waar je geen kans loopt hem tegen te komen. Als je zo goed bent in je werk als je verhaal suggereert, dan moet dat toch niet te moeilijk zijn. Succes!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:45

pinto_1 schreef:
Eenmalig? Ik las dat de relatie jarenlang is doorgegaan, ook toen hij haar baas was.
En zij heeft er last van, hij niet. Dus ja, dan zou ik kiezen om weg te gaan. Dat vind ik niet zo oneerlijk, ik vind het eerder niet slim om een relatie met een collega, laat staan je leidinggevende te beginnen.

Alternatief is om de andere 3 leidinggevenden in te lichten, maar dat zou ik persoonlijk wel erg genant vinden. Dan moet je ook toegeven wat er jaren heeft gespeeld, en blijft het feit dat je baas ook je ex is. Grote kans dat het bedrijf je dan inderdaad ontslaat, het geeft immers een verstoorde werkrelatie.

Dan lees je niet goed. Ze hebben 2 jaar een affaire gehad, toen kreeg ze een serieuze relatie met iemand anders, is ze weggegaan bij het kantoor, hij is ook weggegaan bij het kantoor, toen kwam ze weer terug en hij ook, maar dit keer als haar baas. Dat je adviseert dat ze weg moet gaan vind ik ook niet het oneerlijke, maar dat je haar deels de schuld geeft van zijn rare gedrag nu wel.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 17-07-17 12:46, in het totaal 1 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:45

Als jullie weer samen zitten, maak hem heel duidelijk dat je hier niet van gediend bent en geef heel duidelijk aan waar je grenzen liggen, ook met nieuwe klanten en de manier van overdracht. Geef aan dat als zijn gedrag zo onprofessioneel blijft je escaleert naar de andere 3 bazen. Licht misschien alvast iemand in, een collega of andere baas zodat meerdere mensen weten wat er aan de hand is en niet de zieligerd uit kan gaan hangen. Verandert het gedrag nog steeds niet of wordt de relaties zo gespannen dat het echt niet fijn werkt kan je altijd nog weg (of hij - zijn gedrag is bepaald niet professioneel)

Monster_tos

Re: Problemen met werkgever, tevens ex (goedgekeurd schaduwacc)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:49

Wat voor contract hebt je TS? Want ze kunnen jou niet zomaar de laan uitsturen, al zouden ze willen. Doen ze dit wel dan sta je heel sterk in een eventuele rechtzaak.
Willen ze van je af, laat ze je dan maar uitkopen.

Willen ze van hem af, dan hebben ze zeker een legitiieme reden. Namelijk het lasting vallen van een medewerker.

Dus als jullie beide een vast contract hebben zal het proces matig makkelijk zijn hem de laan uit te sturen dan jou.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:49

lieveli schreef:
pinto_1 schreef:

Dan lees je niet goed. Ze hebben 2 jaar een affaire gehad, toen kreeg ze een serieuze relatie met iemand anders, is ze weggegaan bij het kantoor, hij is ook weggegaan bij het kantoor, toen kwam ze weer terug en hij ook, maar dit keer als haar baas. Dat je adviseert dat ze weg moet gaan vind ik ook niet het oneerlijke, maar dat je haar deels de schuld geeft van zijn rare gedrag nu wel.

Ik lees dit:

"Het contact is korte tijd minder geworden maar de spanning kwam toch weer terug en zo zijn we elkaar toch weer wat op gaan zoeken".

Nadat hij was teruggekomen als haar leidinggevende.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:53

Ik heb dat totaal niet geïnterpreteerd als zijnde weer de affaire oppakken.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 12:55

Ik las daar ook 'elkaar weer wat op gaan zoeken' in de zin van, we hebben wat meer contact, er is weer wat over en weer spanning maar we zijn niet full-on aan het vreemdgaan. Maar goed, ik snap dat dat een beetje multi-interpretabel is. Of het slim is om met je collega een relatie te starten laat ik even in het midden, maar het was inderdaad de insinuatie dat TS schuld heeft aan het claimerig flirtgedrag en stalk-achtige neigingen op het werk (terwijl ze nu heel duidelijk is geweest en dat niet meer wil! Om nog maar te zwijgen over hoeveel professionaliteit dat uitstraalt als baas zijnde) waar ik een beetje moeite mee had.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:06

Zolang je voor jezelf er geen problemen mee hebt dat hij het op deze vrij onschuldige manier blijft proberen zou ik het compleet naast me neer leggen en er proberen om te lachen. Hij is tenslotte de verliezende partij want jij bent volledig op hem afgeknapt. Een vaste baan waar je het zo naar je zin hebt is ook wat waard. Die vind je ook niet zo snel weer terug.
Wellicht dat het helemaal over is als de kleine wordt geboren in zijn nieuwe gezinnetje...

Wieldop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:13

Ik denk dat hij denkt dat je wel weer van gedachten veranderd. Immers heb je dat eerder ook gedaan. Ben je wel zo duidelijk/standvastig tegenover hem? Heb je duidelijk aangegeven dat je het niet prettig vindt hoe hij doet en wat voor gevoel hij je geeft?

Daarnaast laat je je erg beïnvloeden door zijn gedrag. Ik snap dat het vervelend is, maar als hij niet het gewenste resultaat krijgt bij je houdt hij toch op een gegeven moment wel op?

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:21

Ik denk dat je eerst moet beslissen hoe hard jij wil vechten.

Wat staat er in je contract - kunnen ze je ontslaan zonder reden?

In tussentijd alles bijhouden en elke keer bij contact hem duidelijk en direct afwijzen.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:22

meggiemeg schreef:
Wellicht dat het helemaal over is als de kleine wordt geboren in zijn nieuwe gezinnetje...

Kan het evengoed erger maken hoor!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:23

FatCat schreef:
meggiemeg schreef:

Kan het evengoed erger maken hoor!

Ook dat is is inderdaad een mogelijkheid

Schaduw2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-17 13:43

Bedankt voor jullie reacties, het is wel goed om eens te zien hoe anderen hier tegenaan kijken en het geeft me ook wel wat meer inzicht en ideeën.

Ik ga later even in op een paar berichten voor wat meer duidelijkheid! Het is overigens dus zeker niet veranderd sinds de kleine er is, die inmiddels namelijk al een jaar of 3.

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:49

Dit zijn ongewenste intimiteiten. Jij hoeft je niet te laten wegjagen! Hij is in de fout. Jij hoort je goed en veilig te voelen in jouw werkomgeving, deze man denkt dat hij zijn machtspositie kan misbruiken om jou terug te krijgen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 13:50

Wat een vervelende situatie. Ook ik zou aanraden een gesprek aan te gaan met de 3 andere bazen. Eventueel ook wat zaken verzamelen, als die er zijn.

Want dit is wel degelijk een vorm van chantage en machtsmisbruik. Zelf opstappen, tenzij je dit zelf wenst uiteraard, zou ik niet doen. Je bent als werknemer ook wel beschermd tegen dergelijk gedrag. Ben je aangesloten bij een vakbondsafvaardiging? Wel is het van belang zelf neutraal en zakelijk te blijven. Subjectieve zaken, zoals je die overuren aanhaalt of koffie, kan ook je eigen interpretatie zijn en zal al snel weerlegd kunnen worden. Als baas is het immers logisch dat hij overuren doet en ja een koffie halen is nog steeds niet te verbieden. Waar ik niet mee wil zeggen dat ik de psycholigische kant wil onderschatten. 10 jaar op een plek, waar je zelf graag zit en je collega's tevreden zijn, dat zou ik niet zomaar laten varen. succes!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 15:17

Mijn tip, vraag HR een gesprek tussen jullie te organiseren met 1 HR medewerker en een van de andere 'bazen'. Of de bedrijfsarts of vertrouwenspersoon.
Maak met zijn vieren goede werkafspraken hoe nu verder en zet een gezamenlijke streep onder jullie verleden. Zodat het voor iedereen duidelijk is.
Dit is niet alleen schadelijk voor jou, maar ook voor de werksfeer op de werkvloer. Want geloof me, de roddels zullen heus aanwezig zijn en komen de werksfeer niet ten goede.
Als een van de partijen zich niet houdt aan de werkafspraken, dan kan een van de bazen diegene er op aanspreken.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:22

je geeft aan nog 3 andere bazen te hebben.
Spreek hem erop aan dat als dit niet stopt je naar hun toe stapt en het openbaar maakt, want wat hij doet is niet gezond, is gewoon stalken en stalken is ook volgens de wet strafbaar, jij geeft aan het zakelijk te willen houden en hij niet dus in dat geval zit hij fout

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:32

Ik vind dit een hele lastige kwestie. Ik begrijp heel goed dat jij de baan niet kwijt wilt, maar je zult toch een manier moeten vinden om zijn gedrag te stoppen. Wellicht dat je het hem nog één keer goed duidelijk kunt zeggen, met daarbij consequenties vermelden? Ik had persoonlijk, mits het daarna niet op zou houden, zelf zijn huidige vriendin ingelicht, of ze wel weet wat de vader van haar kind wilt uitspoken :') Op die manier los je het extern op i.p.v. direct je andere bazen te betrekken en de kans om je baan misschien kwijt te raken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:39

Eleadoras schreef:
Ik vind dit een hele lastige kwestie. Ik begrijp heel goed dat jij de baan niet kwijt wilt, maar je zult toch een manier moeten vinden om zijn gedrag te stoppen. Wellicht dat je het hem nog één keer goed duidelijk kunt zeggen, met daarbij consequenties vermelden? Ik had persoonlijk, mits het daarna niet op zou houden, zelf zijn huidige vriendin ingelicht, of ze wel weet wat de vader van haar kind wilt uitspoken :') Op die manier los je het extern op i.p.v. direct je andere bazen te betrekken en de kans om je baan misschien kwijt te raken.

En wat denk je dat meneer doet wanneer hem echt duidelijk word dat hij geen kans meer maakt?? Door zijn gedrag laat hij duidelijk merken dat nee niet in zijn woordenboek voor komt. Komt bij dat hij voor de buitenwereld een goede naam heeft en haar baas is. Wanneer ts dit op die manier aanpakt dan werkt hij haar zo weg door haar het leven flink zuur te maken. Dit soort kerels wil gewoon zijn zin hebben en wanneer duidelijk word dat het er niet meer inzit worden het vaak zeer vervelende personen. En dat soort gasten moet je op een heel andere manier aanpakken. Wil ts het volgens het boekje doen zal het werken voor haar daar ook echt wel eindigen in een afscheid met een schadevergoeding en wil ze blijven werken zonder last van hem te hebben dan zijn er misschien andere manieren van toepassing. Op dit moment ligt de macht bij hem en zij zal er voor moeten zorgen dat de macht en bewijslast bij haar ligt.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 16:42

Als ik jou was zou ik in ieder geval aan dossieropbouw doen, mocht er gedonder van komen dan heb je in ieder geval de boel vastgelegd.

Dus een dossier met mailtjes, data van gesprekken die hij met je voert etc, elke keer dat hij er over begint een notitie maken met datum en onderwerp van gesprek.

Wellicht kan het bedrijf het werk anders organiseren zodat jij hem niet meer hoeft te ondersteunen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-17 17:12

Schaduw2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-17 09:55

Iedereen bedankt voor de reacties, haal er echt wel nuttige tips uit :)

Ik ben inderdaad ook niet goed bezig geweest en er veels te lang in meegegaan, dus ik kan hem wat dat betreft niet slechter noemen als ik zelf ben. Echter op het moment dat ik aangeef er echt mee te willen stoppen, heeft hij dat te accepteren in mijn ogen.

Even een reactie op een aantal vragen:

Het betreft een klein kantoor en informele sfeer. De vertrouwenspersoon is dan ook iemand waarmee ik het goed kan vinden. Ik vind het juist daarom lastig om met haar te praten erover, ik had dan liever iemand gehad die er wat meer vanaf staat of waarmee het contact zakelijker is. Ik vind het lastig uitleggen maar het voelt te persoonlijk om dit te bespreken met diegene.

Ik denk zelf dat er 4 opties zijn.

- Blijven werken en zijn gedrag negeren (vind ik dus lastig, begin me flink te irriteren)
- Zelf weggaan (meest "makkelijke" oplossing, maar eigenlijk niet wat ik wil aangezien ik het naar m'n zin heb en dat is ook wat waard)
- Anderen erbij gaan betrekken als in vertrouwenspersoon en/of andere bazen (in dit geval gaat hij mij zeker het leven zuur maken, kost het me sowieso mijn baan en misschien ook problemen bij volgende werkgevers)
- Nog 1 maal met hem gaan praten en dreigen dat ik de boel op tafel ga gooien als hij ermee doorgaat (ook in dit geval zal hij het me niet makkelijk gaan maken, dreigen is ie niet bepaald van gediend)

Ik vermoed dat wanneer ik dit bij de andere bazen op tafel gooi, ze mij eruit gaan willen hebben maar op een nette manier zodat dit verhaal niet verder naar buiten komt. Ik gok dat ze me een bedrag gaan geven en gaan vragen of ik zelf wil gaan en er verder niet over praat. Hem eruit gooien wordt knap lastig, hij is tenslotte mede eigenaar van het bedrijf.

Ik heb geen rechtsbijstandverzekering, ik zal me hier eens in verdiepen of dat handig is in deze situatie, om eventuele problemen voor te zijn.

Ik kan dit natuurlijk keihard gaan spelen allemaal, maar deze man is echt in staat me het leven zuur te gaan maken, en eerlijk gezegd zit ik daar niet zo op te wachten. Aan de andere kant probeer ik het nu al zo lang op een nette manier, en dat lijkt echt niet te helpen -O-

Iemand zei nog: hij houdt uiteindelijk wel op als hij niet het gewenste resultaat krijgt. Blijkbaar niet, of ja wie weet uiteindelijk wel maar ik ben inmiddels al 1,5 jaar aan het aangeven dat het echt over is tussen ons en nooit meer wat wordt. Hij blijft dit tegenspreken en is echt volledig overtuigd dat wij wel samen komen.

Ik las ook het idee van het inlichten van zijn huidige vriendin. Ik zou het inderdaad ook persoonlijk kunnen uitvechten buiten de werkvloer om. Maar dan ga ik ten 1e het leven van zijn huidige vriendin op zijn kop zetten, ten 2e gaat hij me dan evengoed het leven zuur maken.

Ik heb alle apps bewaard, hij verzoekt me telkens om alles te verwijderen nadat hij weer eens een liefdesverklaring gestuurd heeft, maar ik ben natuurlijk niet achterlijk en bewaar dus ook alles. Daarin is ook duidelijk te lezen dat ik er niet voor open sta, niet reageer of afwijzend reageer.

Uiteindelijk zijn er dus meerdere wegen die ik nu in kan slaan, geen ervan is ideaal -O-

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 10:26

Schaduw2017 schreef:
Ik vermoed dat wanneer ik dit bij de andere bazen op tafel gooi, ze mij eruit gaan willen hebben maar op een nette manier zodat dit verhaal niet verder naar buiten komt. Ik gok dat ze me een bedrag gaan geven en gaan vragen of ik zelf wil gaan en er verder niet over praat. Hem eruit gooien wordt knap lastig, hij is tenslotte mede eigenaar van het bedrijf.

Ik heb geen rechtsbijstandverzekering, ik zal me hier eens in verdiepen of dat handig is in deze situatie, om eventuele problemen voor te zijn.

Voor een rechtsbijstandverzekering ben je te laat, omdat dit al de afgelopen jaren speelt, en je "bewijs" speelt ook al van voor je de verzekering afsluit, dus zal je voor deze zaak geen hulp krijgen. Je kan uiteraard wel zelf een advocaat inschakelen, maar dat wordt een kostbaar plaatje.

Ik raad je aan om echt bij jezelf te rade te gaan wat het je waard is om daar te blijven werken en wat de nadelen zijn van overstappen naar een ander bedrijf. Je kan bij een andere bedrijf wellicht eenzelfde salaris verdienen en het evengoed naar je zin krijgen zonder dat je continu op je tenen loopt. Je kan het ook inderdaad hard gaan spelen, naar de andere bazen stappen en kans is dan idd dat ze je op een nette manier verzoeken om zelf op te stappen met een afkoopsom (hou je er in ieder geval nog iets aan over) of dat ze het je lastig maken (maar is dat nu eigenlijk ook niet het geval door de constante psychische druk die op je gelegd wordt door je ene baas?). Ik denk persoonlijk dat ze het je echt niet zo snel moeilijk zullen maken om bij een ander bedrijf aangenomen te worden want als hij echt zo'n goede naam heeft, zullen ze die niet ten grabbel willen gooien want als ze jou zwart willen maken, is dat meteen ook geen goede reclame voor hun eigen bedrijf.
Je kan ook de eer aan jezelf houden en zelf iets anders gaan zoeken, maar ik zou dit niet zo door laten sudderen. Het kost zo veel negatieve energie en een nieuwe relatie zal dit inderdaad niet zo makkelijk accepteren.
Ik wens je heel veel succes en hoop dat je het op een positieve manier af kan handelen