Baby op komst: hoeveel blijven werken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:53

Ik mag morgen met verlof. :) Per 1 november neem ik 1 dag ouderschapsverlof op en zal ik vier dagen gaan werken. In mijn functie (projecten) is drie dagen net niet handig. Gevoelsmatig is het nét teveel, maar ik ga wel zien hoe dat in de praktijk werkt. Mijn man kan makkelijk thuis werken dus zal wellicht de kleine vaak wat eerder ophalen bij de gastouder.

De gastouder zit 500 m verder op en mijn moeder gaat een dag oppassen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 10:57

Ligt aan het kind hoeveel en of je kan blijven werken. Je gaat er vanuit dat je kind gezond, maar stel dat het extra zorg nodig heeft of het is een huil baby dan wordt het een ander verhaal.

Tink89

Re: Baby op komst: hoeveel blijven werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 12:05

Ik ben nog niet zwanger, maar hier is het plan om 3 dagen vanuit kantoor te werken (hele dagen weg) en 2 halve vanuit thuis: 32 uur dus. Man heeft z'n eigen bedrijf en is druk, maar flexibel. Van de drie dagen die ik er niet ben, zou hij er sowieso eentje helemaal opvangen en gaat de kleine één dag naar mijn schoonouders of komen de schoonouders (zeker in het begin) bij ons in huis. Wrs hebben we dan maar 1 dag opvang nodig.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:10

Ik ben van 5 naar 3 dagen gegaan. Is inderdaad even wennen, nieuwe salaris.
Maar vind het heerlijk dat ons kindje niet naar de opvang hoeft (dus ook die kosten niet)

Uiteindelijk wil ik wel weer wat meer gaan werken :)

Heleen_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:15

Dochtertje van ruim 9 maanden. Vriend werkt 4 dagen, 36 uur. Ik werk 4 dagen, 32 uur. 2 dagen opvang en 1 dag oma. Prima te doen. Zou niet minder willen werken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:19

Ik ben destijds net als mijn man 4 dagen gaan werken. Nu de kinderen 9 en 12 zijn werk ik weer fulltime.

Financieel het meest gunstig schijnt te zijn als je beide minder gaat werken. Was laatst op de radio.

Alter_Ego

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:22

Ik werk 20 uur op kantoor, dinsdag en donderdag hele dagen. Woensdag alleen de ochtend. Mijn vriend heeft papa-dag op dinsdag, op donderdag gaat ons zoontje naar kdv en op de woensdag gaat hij mee naar mijn werk. Ik heb een box in mijn kantoor staan, ideaal. Zoontje is ook wel makkelijk gelukkig (nu 4 maanden).

Dan geef ik 's avonds nog lessen en help ik op 'vrije' dagen en in het weekend zoveel mogelijk mee op ons familiebedrijf (trainingsstal) dan passen mijn ouders op of ik zet hem naast de stallen. Even passen en meten maar dit is te doen. Ik zou niet meer dan 20 uur op kantoor willen werken!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:25

Dat is wel afhankelijk van beide inkomens. Als mijn man 1 dag minder werkt scheelt dat jaarlijks ongeveer mijn jaarsalaris :')

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:31

Bij ons ook idd lautje :') Bovendien wil hij dat eigenlijk ook helemaal niet. Nouja prima, dan regelen we het anders.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:41

Niwla schreef:
Bij ons ook idd lautje :') Bovendien wil hij dat eigenlijk ook helemaal niet. Nouja prima, dan regelen we het anders.

Maar hij heeft toch niet meer rechten dan jij?

Bij ons scheelde het financieel ook veel dat mijn man minder ging werken. Maar dat moet dan maar.

Ik zou als ik een man was ook mijn kindje willen verzorgen. Hij mist dan toch ook vanalles?

Nu is het ook zo dat ik helemaal niet minder dan 4 dagen kon gaan werken.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:44

Met een partner wiens werk zo inflexibel is als een blok beton en erg onregelmatig (dan weer lange dagen en 5 avonden van de week weg en een dag in het weekend werken, dan weer gewoon 40 uur), vond ik 4 of 5 dagen werken met een uur reistijd in ieder geval niet te doen :n Ik werd gek van het geregel, vooral de keren dat ik weer in de file stond en weer iemand moest ritselen om mijn kind op tijd van het kdv te halen. Dan hielp ook nog niet mee dat hij tot voor kort meerdere keren per nacht wakker werd en op het kdv niet wilde slapen (op die dagen extra feest 's nachts)

Dus ik heb afgelopen maart de stekker eruit getrokken en afgezwaaid. Mijn baas stond niet open voor minder uur per week, bovendien wilde ik dat zelf niet (alles of niets), financieel kon het makkelijk en daarnaast was ik er toch wel een beetje op uitgekeken. Wat de beslissing makkelijk maakte was dat ik op het moment van weggaan een reïntegratietraject begeleidde van iemand die door de combi moederschap/rest van de wereld in een burn out terecht was gekomen en ik daar wel erg veel in herkende. En ik was niet van plan om voor mijn baas een burn out op te lopen.

Dus tja, dan ben ik nu mijn eigen ergste nachtmerrie, thuisblijfmoeder 8)7 Heerlijk, wat geeft dat een rust. Kind slaapt sindsdien ook spontaan door. Ik geloof niet dat ik dit een jaar volhou, maar voor nu is het wel even prima.
Laatst bijgewerkt door Kaka op 26-06-17 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 13:45

Soms is dat makkelijker gezegd dan gedaan, bijvoorbeeld vanuit een directiefunctie of als eigenaar van een bedrijf. En idd, je moet het ook willen natuurlijk. Genoeg vrouwen die ook fulltime blijven werken, het is toch juist mooi dat we die keus hebben? En dat je dat samen met je partner kunt beslissen.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 14:32

Ons zoontje is nu 13 maanden. Na mijn verlof ben ik 24 uur gaan werken. Ik zit gedetacheerd bij de overheid en kan per half september hier in dienst. Was een vacature voor minimaal 32 uur, dus ik ga vanaf dan dus weer 4 dagen werken. Vind ik best een beetje spannend. Ik wil ons zoontje niet meer dan 3 dagen naar de opvang doen, dan is hij meer weg dan thuis. We hebben overigens echt een fantastische gastouder, waar hij eigenlijk gewoon een soort 4e (deeltijd)kind is, echt heerlijk. Mijn man gaat per september ouderschapsverlof opnemen zodat hij de vrijdagen thuis is. Hij heeft een functie waarin dat niet heel erg gebruikelijk is, maar gunt mij ook mijn carrière dus zo kun je er samen ook uitkomen. Hij levert op zich ook maar 2 uur loon in (4 uur ouderschapsverlof en de helft wordt doorbetaald), dus dat is nog wel te overzien. Z'n werk zal er niet minder van worden, maar dat moeten we dan op een andere manier zien te plannen en dan vindt dat z'n weg ook wel weer.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:09

Sunrise_ schreef:
denice schreef:
Ik heb net een baby 'gekregen' :') en geloof mij je wik niet teveel werken. Ik denk dat 3 dagen zat is. Je eigen leven is heerlijk weer denk ik maar je hebt het druk man! En zo'n klein hummeltje heeft gewoon zn moeder nodig.

Vader toch net zo goed?

Uiteraard. Al gaat het nu even over haar werktijden. Ik dacht dat ik 4 dagen wilde werken, maar nu werkt mijn man er 4 en ik straks 3 en zo zijn we veel thuis. Vinden we een fijne gedachte!

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:21

Misschien is 3,5 dag wat voor je? Ik ben ook zwanger, van de eerste. Ik ga over 6 weken met 'verlof'. Ik ben dan 34 weken. Ik heb een eigen bedrijf waar ik ongeveer een 50 a 60 uur in de week in stop. als ik met verlof ga zal ik alleen smorgens van 9 tot 12 administratie doen ipv ook nog mee werken in het bedrijf.
Mijn man is iedere dag van 05.00 tot 18.30 aan het werk. Zodra ik weer wat kan na de bevalling zal ik vanuit huis administratie doen en de baby blijft ook thuis of bij opa en oma. En de bedoeling is om dan 5 dagen alleen de ochtend te gaan werken vanuit huis en het meewerken laat ik even voor wat het is.
Maar misschien heb ik makkelijk praten? Als ik iets later wil beginnen dan doe ik dat. Maar moet wel een heel bedrijf draaiende houden ook al ben ik met verlof of net bevallen, álles moet geregeld worden.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:33

NatasjavE schreef:
Niwla schreef:

Maar hij heeft toch niet meer rechten dan jij?

Bij ons scheelde het financieel ook veel dat mijn man minder ging werken. Maar dat moet dan maar.

Ik zou als ik een man was ook mijn kindje willen verzorgen. Hij mist dan toch ook vanalles?

Nu is het ook zo dat ik helemaal niet minder dan 4 dagen kon gaan werken.

Nee, daarom juist. Als hij full-time wil blijven werken is dat zijn goed recht, wil hij 2 dagen gaan werken: ook prima. Ik wil wel minder werken, hij niet. Opgelost toch?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:36

Ik vind dat altijd zo'n dooddoener: 'Mijn man kan niet minder werken'..
Hij is toch minstens zo belangrijk in de opvoeding/verzorging van het kind van jullie beide? In de praktijk is een hoop mogelijk hoor, kwestie van regelen en prioriteiten stellen.
Toen onze kinderen zo klein waren is mijn man (na veelvuldig aandringen bij zijn baas want 'kon niet minder werken') 4 dagen gaan werken en ik 3.
Nu de kinderen op school zitten werk ik nog steeds 3 dagen en mijn man heeft inmiddels zijn eigen bedrijf. Rete druk maar hij zorgt ervoor dat hij er voldoende is voor de kinderen. Gaat met ze naar hockey en voetbal, is er woensdagmiddag voor ze en we eten in principe altijd samen.
Het is trouwens niet zo dat als de kinderen op de basisschool zitten, je ineens meer kan werken. Ik vond het tenminste enorm tegenvallen qua tijd. Keer de kinderen ziek, marge dagen, leraren op cursus en daarbij wordt er behoorlijk wat van je gevraagd aan begeleiding/vervoer met uitjes, leesouder, luizenouder, helpen bij sportdagen en dan nog elke 6 a 8 weken schoolvakanties.. Nou hoef je niet overal als ouder aan mee te doen met school maar af en toe iets is toch wel fijn en gewenst.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:46

Dat is altijd zo'n discussie zonder einde Majabeestje. Als je als man niet minder wil werken omdat je je werk te leuk vindt, waarom zou je dat dan opgeven? Tuurlijk, je moet beiden concessies doen maar over het algemeen willen vrouwen wel minder werken. Wat is dan het probleem?

Als je beiden full-time wil blijven werken en het geen probleem vindt om je kind veel weg te brengen: lekker doen. De één vindt dat een no-go, voor de ander werkt het wel. Leven en laten leven.

Mijn man gaat er niet gelukkig van worden om veel thuis te zijn, waarom zou ik dat dan in hemelsnaam van hem verlangen? Ik denk niet dat hij (en onze relatie) er dan leuker op wordt.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 15:58

Het is makkelijk gezegd dat als je echt minder wil werken als man dat prima kan. Ook bij een eigen bedrijf.

Nou ik kan mededelen: hier kan dat niet :+

Hij eet tussen de middag altijd thuis en in principe s'avonds ook (eens in de week ongeveer niet). Maar verder is het gewoon werken, werken, werken.
Als je een dergelijk bedrijf hebt als bij mijn man (met 'levend waar', tomaten) kan je niet zeggen ja sorry ik moet naar de hockey, laat die klimaatinstellingen maar even zitten.
Daar zijn teveel mensen van afhankelijk. Je personeel, afname, de hele keten, etc.

Plus dat mijn man het ook niet zou willen. Hij roept altijd dat hij iedere dag vakantie heeft en zijn werk zijn passie is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:02

Mee eens sommige kunnen hun werk niet zo maar echter laten.

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:03

Ik vind het heerlijk (maar ook zwaar hoor) om minder te werken en veel thuis te zijn met de kinderen. Mijn vriend zou het echt niet zien zitten om zoveel thuis te zijn met onze stuiterballen. ;) En ondanks dat je recht hebt op ov, werkt het in de praktijk vaak iets minder flexibel.

Lekker ouderwets, maar ik vind het prima zo. En zo moet iedereen lekker doen waar die zich goed bij voelt. :)

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:13

Majabeestje schreef:
Ik vind dat altijd zo'n dooddoener: 'Mijn man kan niet minder werken'..
Hij is toch minstens zo belangrijk in de opvoeding/verzorging van het kind van jullie beide? In de praktijk is een hoop mogelijk hoor, kwestie van regelen en prioriteiten stellen.

Mee eens. Juist als eigen baas heb je ook meer vrijheid om je eigen tijd in te delen.

En ja, natuurlijk is dat soms lastig, vervelend, moeilijk etc. Maar dat is het ook voor die andere die hun fulltimebaan nu opeens in (bijvoorbeeld) 3,5 dag moeten proppen.

Want laten we eerlijk blijven. Vervanging komt er bijna nooit :+

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:16

Destijds zijn mijn partner allebei 4 dagen gaan werken, De oma's paste in totaal 2 dagen op en 1 dag naar het KDV

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:22

Niwla schreef:
Ik mag morgen met verlof. :) Per 1 november neem ik 1 dag ouderschapsverlof op en zal ik vier dagen gaan werken. In mijn functie (projecten) is drie dagen net niet handig. Gevoelsmatig is het nét teveel, maar ik ga wel zien hoe dat in de praktijk werkt. Mijn man kan makkelijk thuis werken dus zal wellicht de kleine vaak wat eerder ophalen bij de gastouder.

De gastouder zit 500 m verder op en mijn moeder gaat een dag oppassen.

Ik doe ook projecten. 3 dagen vond ik ook net te weinig, maar toch de eerste 4 jaar gedaan. Daarna terug naar 4 dagen. Manlief werkt in de ploegen, dus kinderen gaan gemiddeld 3 dagen per week naar de BSO.

4 dagen vind ik best pittig, dus wel een hulp in de huishouding, zodat ik niet de 5e dag alleen maar aan het poetsen ben ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 16:33

Ik merk wel aan onze dochter dat ze het op de opvang wel erg leuk vindt, het is eigenlijk nooit drama met wegbrengen. Wel met ophalen, dan wil ze niet mee want spelen is zo leuk met vriendjes :D dus wat dat betreft zou ik haar als ik strks weer fulltime moet werken met een gerust hard nog wel een dag brengen :j