Weer fulltime naar school? Hoe zit het met vaste lasten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 21:32

Emmaa_ schreef:
Je hoeft je niet voor 1 mei in te schrijven, dat is alleen als je mee wilt doen aan de studiekeuzecheck. Later inschrijven is bij opleidingen zonder numerus fixus zeker wel mogelijk, je kan dan alleen niet meedoen aan de check en hebt dus in principe geen inzicht in hoe je de studie gaat vinden (studiekeuzecheck geeft niet-bindend advies over of een studie bij je past, als je ervoor 'zakt' mag je gewoon die opleiding gaan doen maar het wordt afgeraden), maar in het geval van TS lijkt dat me niet echt aan de orde.

TS, ik weet niet in wat voor veld je werkt maar als je al zo veel werkervaring hebt, is het dan niet mogelijk om gewoon bij een ander bedrijf te gaan solliciteren? Daar aangeven dat je wel bekend bent in de sector en weet hoe het werkt, maar gewoon geen bijpassend papiertje hebt.

Oh echt waar? Dat wist ik niet. Ik hoorde namelijk laatst van een universiteit dat je (bij hun in ieder geval) na 1 mei geen toelatingsrecht meer hebt.

TS, is het dan geen idee om nog even bij je huidige werkgever te blijven en op eigen kosten een deeltijd of duale studie er naast te doen?

Slagroomsoes

Re: Weer fulltime naar school? Hoe zit het met vaste lasten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 22:21

Het is zo dat als je je na 1 mei inschrijft dat je studiekeuzecheck wel bindend is. Als de school jou een negatief advies geeft kunnen ze je weigeren en voor 1 mei mogen ze dat niet. Alleen aangezien ts hier al in werkt en het goed oppakt lijkt mij niet dat een negatief advies gegeven gaat worden.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 09:57

Maar is het dan geen idee om wel gewoon je werk te blijven doen bij deze werkgever en dan in de avonduren op eigen kosten dat papiertje te gaan halen?

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 18:32

Ik zou de auto gewoon houden als ik jou was, je krijgt gratis ov, dan ben je in ieder geval geen kosten kwijt aan benzine.
En inderdaad, of de studie gewoon in de avonduren doen, mbo stelt toch niet zoveel voor, dat diploma haal je zo.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 18:42

Ik heb een half jaar geleden de keuze gemaakt om te stoppen met mijn vorige (fulltime) baan en weer te gaan studeren. Ik heb voor een deeltijdstudie gekozen en werk daarnaast in de sector waar ik voor gestudeerd heb en momenteel voor studeer. Fulltime studeren is niet mogelijk met onze koophuis, auto en andere vaste lasten.

Jij woont nog thuis, maar ik lees dat je vrij hoge vaste laste hebt. Als je niet bereid bent deze op te geven, dan is een voltijd studie denk ik niet geschikt. Tegenwoordig zijn heel veel studies gelukkig ook deeltijd te volgen.

Volg je gevoel en laat je niet ompraten. Succes met het maken van je keuze.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 07:21

Gucci_ schreef:
Ik zou de auto gewoon houden als ik jou was, je krijgt gratis ov, dan ben je in ieder geval geen kosten kwijt aan benzine.
En inderdaad, of de studie gewoon in de avonduren doen, mbo stelt toch niet zoveel voor, dat diploma haal je zo.

Bij deeltijd HBO krijg je geen OV.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 07:37

GrumpyCat schreef:
Emmaa_ schreef:
Je hoeft je niet voor 1 mei in te schrijven, dat is alleen als je mee wilt doen aan de studiekeuzecheck. Later inschrijven is bij opleidingen zonder numerus fixus zeker wel mogelijk, je kan dan alleen niet meedoen aan de check en hebt dus in principe geen inzicht in hoe je de studie gaat vinden (studiekeuzecheck geeft niet-bindend advies over of een studie bij je past, als je ervoor 'zakt' mag je gewoon die opleiding gaan doen maar het wordt afgeraden), maar in het geval van TS lijkt dat me niet echt aan de orde.

TS, ik weet niet in wat voor veld je werkt maar als je al zo veel werkervaring hebt, is het dan niet mogelijk om gewoon bij een ander bedrijf te gaan solliciteren? Daar aangeven dat je wel bekend bent in de sector en weet hoe het werkt, maar gewoon geen bijpassend papiertje hebt.

Oh echt waar? Dat wist ik niet. Ik hoorde namelijk laatst van een universiteit dat je (bij hun in ieder geval) na 1 mei geen toelatingsrecht meer hebt.

TS, is het dan geen idee om nog even bij je huidige werkgever te blijven en op eigen kosten een deeltijd of duale studie er naast te doen?

Je hebt inderdaad geen recht, ze mogen je dus weigeren. Echter word je vaak dus nog wel toegelaten maar voor 1 mei ben je zeker van je plekje (mits geen numerus focus of decentrale selectie oid)

Succes ts
Ik ben een 19 jarige uitwonende student. helaas niet met jouw situatie te vergelijken, heb geen paard, geen auto en eigenlijk ook verder niet veel luxe haha.

Betaal je ook mee voor de boodschappen etc?
Want anders zullen de kosten dus enkel zijn voor studie (+/- 2500 per jaar), voor je paard, uitjes en de auto? Tja een auto is dan wel echt luxe die onodige kosten mee brengt (denk dat je liever de auto weg doet dan een paard haha). En tja bij uitjes en dergelijke zul je ook veel moeten korten. Ik denk dat het echt wel mogelijk is, maar voor "onnodige" dingen is dan weinig ruimte.

Is het niet anders een optie om nog een jaar door te werken en alvast minder uit te geven om zo alvast een beetje gespaard te hebben om studie kosten te dekken.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 07:39

Misschien heel stom gezegd.
Maar waarom solliciteer je niet gewoon voor die functie ergens anders?
Meestal kijken ze eerst naar opleiding ja. Maar als jij een goede motivatie brief kan schrijven en je hebt deze functie al. Dan zie ik absoluut geen reden waarom ze het niet zouden doen.
Dat gebeurt vaak genoeg

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 07:56

Met een zeer goed loon bedoel je neem ik aan boven modaal? Dan moet je toch ontzettend veel gespaard hebben als je nog bij je ouders woont?

Moet je veel kostgeld betalen? Dan zou je wellicht met je ouders kunnen afspreken dat het tijdens je studie niet hoeft? Met een simpel bijbaantje ernaast zou je dan echt wel rond moeten komen.

En anders een goedkopere auto?

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-17 18:54

Tiggs schreef:
Met een zeer goed loon bedoel je neem ik aan boven modaal? Dan moet je toch ontzettend veel gespaard hebben als je nog bij je ouders woont?

Moet je veel kostgeld betalen? Dan zou je wellicht met je ouders kunnen afspreken dat het tijdens je studie niet hoeft? Met een simpel bijbaantje ernaast zou je dan echt wel rond moeten komen.

En anders een goedkopere auto?

Ja boven modaal inderdaad. Uiteraard heb ik spaargeld maar het voelt voor mij niet goed om daar echt van te gaan leven. Daarnaast heb ik mijzelf natuurlijk ook wel aardig verwend met alle luxe dingen. Gelukkig kan ik wel makkelijk schakelen en een tijdje minder tot niet luxe leven. :)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 19:01

Ik zou ook eerder voor een deeltijdse studie kiezen en je werk ondertussen blijven doen of solliciteren voor een ander bedrijf. Als het werk zelf wel jouw ding, zou het toch zonde zijn om dat helemaal op te geven als het misschien helemaal niet hoeft.