'Lies je blijft zitten'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:10

AnnaB schreef:
In dit geval is het financieren van de opleiding volgens mij niet van toepassing. Ik meende vandaag nog gelezen te hebben dat MBO-ers pas collegegeld betalen als zij 18 jaar oud zijn.

Daarnaast is het heus niet vanzelfsprekend dat ouders de studie financieren.

Geen schoolgeld... maar wel alle benodigdheden.
Boeken/laptop enz moet zelf worden aangeschaft.

SavannahNx

Re: 'Lies je blijft zitten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:31

Mag ik vragen welke school je zit? En of je niv 2 doet? Voornamige opleiding van deze was geloof ik Helpende Zorg en Welzijn. Ik was in de laatste 2 jaar dat Helpende nog bestond en nu is de opleiding en naam veranderd.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 19:50

Grappig, mijn eerste reactie is dat je niet op die opleiding hoort.
Natuurlijk moet het ook uit jezelf komen. Maar ik ben van mening dat als je iets doet dat je graag doet en je met plezier doet, de motivatie vanzelf komt. Met andere woorden, ik denk dat je met de opleiding moet stoppen. Je bent nog jong, een jaar ertussenuit om op een rijtje te krijgen wat je echt wil gaan doen is denk ik beter voor je dan nu doorgaan op de weg waarop je zit.
De manier van lesgeven past duidelijk niet bij jou en je verveelt je stierlijk. Ik denk dat dit goed voor je is, het tweede jaar was misschien niet beter geworden.

Ik zou serieus gaan nadenken of je wel verder zou willen, ook als je het tweede jaar wel had gehaald..

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 20:03

laraxXxemma schreef:
Grappig, mijn eerste reactie is dat je niet op die opleiding hoort.
Natuurlijk moet het ook uit jezelf komen. Maar ik ben van mening dat als je iets doet dat je graag doet en je met plezier doet, de motivatie vanzelf komt. Met andere woorden, ik denk dat je met de opleiding moet stoppen. Je bent nog jong, een jaar ertussenuit om op een rijtje te krijgen wat je echt wil gaan doen is denk ik beter voor je dan nu doorgaan op de weg waarop je zit.
De manier van lesgeven past duidelijk niet bij jou en je verveelt je stierlijk. Ik denk dat dit goed voor je is, het tweede jaar was misschien niet beter geworden.

Ik zou serieus gaan nadenken of je wel verder zou willen, ook als je het tweede jaar wel had gehaald..

Een jaar eruit is denk ik geen optie in verband met leerplicht?
Kop op meis! Blijven zitten is geen schande, gebeurt veel mensen vroeg of laat, met allerlei redenen.
Lekker de tijd nemen om iets te zoeken wat beter bij je past :) en betrek je ouders en school er ook in! Zij kunnen wellicht helpen zoeken/adviseren. Zelf zou ik denk ik niet gelijk een een uitvlucht zoeken naar de havo, misschien is een combi werken/leren iets voor jou?

wendyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 20:09

Heb je wel eens aan een BBL opleiding gedacht? Dan werk je een aantal uren per week(minimaal 20 uur dacht ik) en daarnaast ga je 1 keer per week of 1 keer per 2 weken naar school. Dus werken en leren tegelijkertijd.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 20:10

Lieshorses schreef:
Een hoop reacties al! :)
As first, ik ga natuurlijk iets anders zoeken voor volgend jaar. Heel misschien ga ik VAVO doen als dat mogelijk is, aangezien er met een havo diploma toch echt de 'leukere' beroepen zijn te kiezen. Ik vind op het MBO het allemaal nét niet zeg maar.

Vergis je niet. HBO zijn vaak theoretische opleidingen. Als je al niet houd van achter de computer zitten en veel leren uit een boek weet ik niet of dit een goede combi is.

Zelf heb ik eerst een MBO opleiding gedaan en ik zit nu in mijn laatste jaar HBO. Ik denk dat ik achteraf spijt heb van mijn keuze om HBO te gaan doen (maar je gaat niet stoppen in je laatste jaar natuurlijk). Zeker in dit jaar heb ik er totaal geen zin meer in, terwijl het enige wat ik nog moet doen is 'even' afstuderen. Op papier lijkt het heel weinig. Ik ben zelf meer een MBO persoon ben ik achter gekomen.. Lekker met je handen werken en in mijn geval de hele dag buiten kunnen zijn. Mocht je graag met je handen willen werken of zo gezegd 'praktijk' werk willen doen... Zou ik echt gaan kijken naar een MBO opleiding ipv HBO. Ik was daar veel gelukkiger namelijk, maar dat kan voor jou natuurlijk weer anders zijn ;-)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 23:23

Ik zal even wat verduidelijking geven op een rijtje :) bedankt voor de reacties iig!
Ik ben leerplichtig dus mag geen tussenjaar nemen maar moet daarnaast dus ook
redelijk snel een nieuwe opleiding vinden omdat het al Juni is, en de opleidingen allemaal
al volstromen, pff %) Echt verschrikkelijk vind ik dit, ik dacht even rustig de tijd te nemen
om iets te zoeken wat wél bij mij past zodat ik geen overhaaste beslissingen neem en weer
iets vind wat niet bij mij past. Maargoed, veel tijd is er dus niet...

VAVO is volgensmij niet zeker of ik daar binnen kan stomen, dat zou ik sowieso eerst moeten doen voordat ik überhaupt HBO kan doen. HBO lijkt me ontzettend zwaar en lastig, dus ik ben daar op het moment sowieso niet echt serieus genoeg voor ben ik bang.. De opleidingen op HBO lijken me echter een stuk interessanter dus dan zou ik wel weer meer motivatie hebben natuurlijk.
BBL zit ik ook over te twisten, zou ik best willen doen, maar dan moet het ook iets zijn wat ik leuk vind en ook een tijdje wilt gaan doen aangezien je dan een veel dingen vast zit. Zo heb je maar 24 snipperdagen per jaar (dagen dat je vrij mag nemen) op uitzondering van feestdagen en ben je vaak een aantal jaar na je opleiding ook nog in dienst bij dat bedrijf. Dus als je dan iets hebt wat je maar doet omdat 'het moet' dan denk ik dat de lol er ook gauw vanaf is.. Mijn vriend doet BBL autotechnicus en vind dit geweldig leuk, daarom heb ik er zeker wel interesse in maar dat word dus ook even goed uitzoeken of daar iets voor me tussenzit. Mijn vriend moet na zijn 3-jarige opleiding nog 3 jaar daar in dienst blijven anders moet hij schoolgeld terug betalen wat het bedrijf nu voor hem betaald.

Ik vind het gewoon heel lastig, ik denk dat als ik iets heb waar ik serieus voor gemotiveerd ben ik vanzelf wel stop met spijbelen en werk voor laten gaan. Op de momenten dat ik school wel serieus nam werkte ik ook zoveel mogelijk tijdens mijn vrije uren.
Nu is het dus waarschijnlijk haast erachter gooien en iets nieuws zoeken, of het zaakje overnieuw doen. Al zie ik dat laatste ook weer niet echt zitten :\

Edit: Ik lees mijn post na en het lijkt echt alsof ik helemaal niks leuk vind :Y) Ik weet gewoon even niet zo goed wat ik moet, ik wil naar school, een centje verdienen maar hecht ook veel waarde aan mijn vrije tijd. :o

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 23:40

En, zoals ik eerder suggereerde, een professionele beroepskeuzetekst doen?

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 23:45

Ach ts er zijn weinig mensen die op hun 16e precies weten wat ze willen worden. Ik geef les op het mbo en zit er dus met mn neus bovenop. De deadline voor het inschrijven voor mbo opleidingen was 1 april en veel opleidingen zitten vol en werken met intake gesprekken en wachtlijsten. Ik zeg altijd tegen mijn mentorleerlingen ' Ik geef je een miljoen, maar je moet er 5 jaar voor werken, het maakt niet uit wat voor werk, wat zou je dan willen doen?'. Dus dat ze gaan nadenken dat als ze voor hun ( en vooral met) plezier werken ze leuk vinden om te doen. Heb helaas geen miljoenen om uit te delen maar toch :$

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-17 23:47

Heb je een voorbeeld van zo'n professionele beroepstest? Ik heb het op internet weleens gedaan en dat was redelijk simpel dacht ik..

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 00:00

Kan je niet havo "gewoon" volgen ipv via vapo. Lijkt me opzich best goede keuze als je niet weet wat je wil en je opties van opleidingen erna zijn groter en je bent iets ouder ook dan :)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 00:04

Ach, ik blijf dit jaar waarschijnlijk ook zitten, ben al teruggeplaatst van niv. 3 naar niv. 2 omdat mijn competenties nog niet sterk genoeg zijn/waren en nu afhankelijk van hoe mijn cijfers zijn ga ik naar mijn laatste jaar niv. 3 of doe ik t 2e jaar opnieuw en in bijde gevallen krijg ik als t goed is men mbo 2 diploma
De opleiding die ik doe past ook niet helemaal bij mij (je word letterlijk opgeleid om in de voedsel verwerkende industrie/fabriek te werken)
Met voedsel werken en leren wat voedsel doet met je lichaam vind ik wel echt interessant (de docenten waren ook niet helemaal eerlijk bij de uitleg over t Berkel bij de open dsg die ik destijds was geweest)
Je bent dus zeker idd niet de enige die nog niet precies weet wat ie wilt (en zeer waarschijnlijk blijft zitten)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 01:21

Overleg met je ouders qua zakgeld en werk za+vakanties ipv door de week tijdens school/kantooruren.
Kranten/folderwijk geen optie? Valt wel buiten je schooltijd. Diploma hoger dan middelbare school is heel handig om te hebben, zelfs al is het niet van toepassing op de vacature, het toont werk en denkniveau aan en dat wil een werkgever vaak wel bewezen zien.

Leer budgetteren (ja ook saai, stom en niet leuk), maar wel een heel rustgevende vaardigheid als je op jezelf wil wonen. Zekerheid dat de vaste lasten betaald kunnen worden (ook als je werkgever een foutje maakt met salaris storten oid) scheelt veel stress. Hypotheek kunnen krijgen is ook nogal afhankelijk van spaarpot en geen schulden tegenwoordig, dus wat is je droom voor zeg 10 jaar in de toekomst?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 01:38

Ik denk dat je je ook moet afvragen of je volgend schooljaar wel de motivatie kunt opbrengen om er meer je schouders onder te zetten, en hoe je dat gaat doen.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 03:56

Je gaat toch niet je opleiding selecteren aan de hand van snipperdagen? Ik heb mijn opleiding (4 jarig) in 2 jaar afgerond. Schooldagen van 09:00 tot 18:20 en in de zomermaanden liep ik stage, dus geen vakantie. Je bent nog jong, dus ik zou zeggen raap jezelf bij elkaar en zet je schouders eronder.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 06:46

Via de decaan op school kun je beroeps keuze testen doen a ben ik van mening dat ze vrij zinloos zijn ;)
Probeer voor jezelf 10 beroepen te vinden waarvan je denkt, ja dat zou kunnen... En kijk dan eens welke beroepen elkaar kruisen. VB je vindt doktersassistente leuk en apothekers assistente, ga je daar dan in verdiepen :j

Lastig he... Ik vond het toen ook heel moeilijk!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 06:52

Ach, blijven zitten is geen ramp.. een tweede keer moeten blijven zitten (na hetzelfde jaar) en van school af moeten, en dit pas horen in je vakantie.. Dat is pas een ramp. Zie dan nog maar een opleiding te vinden ;)
Overigens is dit mijn situatie geweest en heb zelfs ik een opleiding gevonden die ik daadwerkelijk leuk vind, en net heb afgerond. Over een maand mag ik eindelijk mijn diploma in ontvangst nemen.

En wat je zegt over bbl klopt niet helemaal. Misschien dat je vriend er al werkte en van het bedrijf een opleiding aangeboden krijgt? Mijn broertje doet dit namelijk ook en krijgt gewoon salaris. Hij had eigenlijk voor zijn 2e jaar moeten switchen van bedrijf maar het bedrijf wilde hem graag houden dus mocht hij blijven. Nu doet mijn broertje iets met metaalbewerking (lassen) en is daar weinig in te vinden, maar zover ik weet wordt zijn opleiding qua school niet betaald door het bedrijf.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 07:29

Volgensmij moet jij gewoon even een gruwelijke schop onder je kont hebben.
Wake up, je gaat niet spijbelt om te kunnen werken, omdat je blijkbaar dat ene extra topje belangrijker vind dan je opleiding?!
Zoals je zelf al aangeeft, je resultaten waren met ups en downs, dan had je toch dan ook al kunnen zien dat als je wél op school bent je punten dan beter zijn als wanneer je er niet bent?
Serieus. Make up, benzine en een extra topje gaat voor school. Manmanman. Waarvoor heb je uberhaupt benzine nodig? Je hebt een studenten OV. Make up is een keuze, net als dat ene extra topje. Je zoekt smoesjes om je eigen gespijbel te rechtvaardigen. Ik zal je even met twee pootjes om de aarde zetten, want die zijn er NIET. Waarom? Omdat je leerplichtig bent.
Je bent potverdorie 16 en vind geld voor jouw keuzes blijkbaar belangrijker dan je opleiding. Dit zag je zelf ook al van mijlen ver aankomen. Je vind je opleiding niet leuk, waarom ben je dan niet aan het begin van je jaar dan al gaan zoeken?
Wanneer moet je dan geld verdienen? Gewoon, in de avonduren of weekenden, net zoals elke andere scholier die dagen maakt van 9 tot 4-5- soms 6.

Word wakker TS. Je blijft zitten en je hebt het zelf gedaan.

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:42

Steeph schreef:
Wake up, je gaat niet spijbelt om te kunnen werken, omdat je blijkbaar dat ene extra topje belangrijker vind dan je opleiding?!
Zoals je zelf al aangeeft, je resultaten waren met ups en downs, dan had je toch dan ook al kunnen zien dat als je wél op school bent je punten dan beter zijn als wanneer je er niet bent?
Serieus. Make up, benzine en een extra topje gaat voor school. Manmanman. Waarvoor heb je uberhaupt benzine nodig? Je hebt een studenten OV. Make up is een keuze, net als dat ene extra topje. Je zoekt smoesjes om je eigen gespijbel te rechtvaardigen. Ik zal je even met twee pootjes om de aarde zetten, want die zijn er NIET. Waarom? Omdat je leerplichtig bent.
Je bent potverdorie 16 en vind geld voor jouw keuzes blijkbaar belangrijker dan je opleiding. Dit zag je zelf ook al van mijlen ver aankomen. Je vind je opleiding niet leuk, waarom ben je dan niet aan het begin van je jaar dan al gaan zoeken?
Wanneer moet je dan geld verdienen? Gewoon, in de avonduren of weekenden, net zoals elke andere scholier die dagen maakt van 9 tot 4-5- soms 6.

Ik denk dat TS dit zelf echt wel beseft.
Maar hé, je bent jong en je wilt wat. Hard werken en leren is helemaal niet erg, maar er moet gevoelsmatig wel iets tegenover staan.
Ik kom zelf uit die situatie, jezelf motiveren en concentreren op iets waar je niet achter staat is niet leuk en ook niet af te dwingen, door anderen al helemaal niet. (Tenmiste, ik ging alleen maar meer verzetten en in mijn schulp kruipen. Zo ben ik met een hele omweg van 5 VWO naar 5 Havo gestuurd)

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:56

Steeph studenten ov zal ts niet hebben, die krijg je pas vanaf 18. Je krijgt hooguit met veel geluk een tegemoetkoming in de kosten als je een speciaal geval bent. Dus ik denk dat het om benzine voor een scooter gaat.

TS, ik zou echt eens een professionele keuzetoets doen zoals al is voorgesteld. En schrijf je alsnog niet té snel in, ik heb me zelf ook ooit eigenlijk te laat aangemeld, maar als het geen lotingstudie is heb je gewoon kans dat je nog kunt beginnen hoor. Vriendin van mij is zelfs pas na 2 weken ingestroomd, dus ja, tijd dringt, maar laat je daardoor niet verleiden tot te snelle (foute) keuzes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:00

Tegenwoordig krijg je als mbo student ook voor je 18e een studenten ov toch? Dat hadden ze aangepast geloof ik.

Tja, TS, als je echt gemotiveerd bent laten ze je idd na 2/3 weken nog wel toe. De vraag is alleen; kan jij jezelf net zo goed motiveren om te leren als om te werken voor het zoveelste topje en lippenstift..

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:02

Klopt, studenten ov kan je nu ook onder de 18 krijgen :)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:04

Tsja,
Maak een lijstje van beroepen die je wat lijkt. Informeer je over de beroepen en streep dan af wat afvalt ....
En wat betreft geld verdienen, ik betaalde al toen ik vrij jong was mn schoolgeld etc zelf.
Mn ouders hadden het geld niet.
Kreeg geen zakgeld geen kleedgeld niks.
Was zwaar, heb veel naast school gewerkt.
Maar ik heb niet gespijbeld voor werk.

Vergeet 1 ding niet, zonder opleiding ga je niet zoveel verdienen als wanneer je een opleiding hebt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:14

Santigo_ schreef:
Steeph studenten ov zal ts niet hebben, die krijg je pas vanaf 18. Je krijgt hooguit met veel geluk een tegemoetkoming in de kosten als je een speciaal geval bent. Dus ik denk dat het om benzine voor een scooter gaat.

Studenten OV krijg je tegenwoordig al wanneer je naar het MBO gaat.

TS, je bent net zo oud als ik, hoe kan het in godsnaam dat je er niet genoeg aan hebt als je in de avonduren en weekenden werkt? Dan kan je echt wel richting de 200 euro gaan per maand.
Ik werk 1 dag in de week, krijg een bepaald bedrag voor de nodige kleding en spullen en de rest kan ik lekker zelf uitzoeken. Ik verdien 100/125 euro in de maand, en hiervan gaat dus ook benzine (en ik tank 2x in de week, reken maar uit hoeveel er dan wel niet doorgaat in een maand ;) ) netflix en spotify af. En dan heb ik nog genoeg over voor eten of zo nu en dan een leuk uitje hoor :=
Dat extra topje is dan jammer, maar ik denk altijd maar "Ik heb al genoeg kleren. Koop wel weer iets als het écht nodig is" Dus hup, leer met geld omgaan, ga werken in de avonduren en weekenden, en stop met spijbelen.

Kwa school kan ik je niet meer advies geven als de rest: doe beroepentesten, kijk wat je leuk vind en aanspreekt, doe mee met meeloopdagen en maak een beslissing.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 09:58

Why in f*cking godsake zou ik met de overvolle bus gaan, waar je opgekropt op elkaar staat of soms niet eens meer in mee kan als ik een scooter heb? :+ Terwijl iedereen van alles uit geeft, zelf lekker op een houtje bijten? Want zo'n gevoel krijg ik altijd. En ik koop al zelden een make-upje of kledingstuk.
Maargoed.. dat even terzijde
Boze houding heb je, zelf leraar of leerplichtambtenaar misschien?
Ik zoek zeker geen smoesjes want spijbelen is fout, dat wist ik natuurlijk allang. Ik wou alleen maar zeggen dat ik het lastig vind om school en werk te combineren, en daarom gewoon zoiets had van ik sla een middagje school over want ik heb ook mijn geld nodig. Was dit het slimste idee? Nee Ik heb dan 2 baantjes die s'avonds eigenlijk ook niet uitgevoerd kunnen worden dus dat is gewoon ook niet fijn. Ik zou opzich wel een ander baantje willen zoeken dat wel s'avonds kan, alleen ik krijg hier gewoon ontzettend goed betaald dus of dat slim is.. Ik weet het niet, maar dat werk even terzijde
Daarnaast, heb ik al gezocht naar een andere opleiding een halfjaar terug. Ik had op dat moment niks gevonden waarvan ik echt dacht; dat is m, daar heb ik motivatie voor. En moest daarnaast stage zoeken voor mijn huidige opleiding dus ik zat eigenlijk in een soort spagaat want je richten op 2 verschillende opleidingen is onmogelijk. Ik krijg trouwens geen zakgeld/ andere inkomsten

Ja Steeph, ik heb het zelf gedaan. Heb nooit gezegd dat andere het hebben gedaan, het enige wat ik zeg en wat mijn ouders ook vinden is dat mijn school ontzettend niet-betrokken is, overal te laat mee aan komt en gewoon totaal geen interesse in haar leerlingen heeft. :)

Steeph schreef: