"Ongewenste" salarisverhoging?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cookies

Re: "Ongewenste" salarisverhoging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:52

Wow, met zo'n werkgever heb je geen vijanden meer nodig. Ongelofelijk dit. Eerst maar eens goed uitzoeken, want dit kan natuurlijk niet.
Hij had dit bij meer mensen gedaan? Misschien kunnen samen hier tegenin gaan. Nooit mee akkoord gaan in elk geval. Is ie nou helemaal van de wilde coyotes besnuffeld.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 10:53

Het lijkt me zeker een goed advies om in gesprek te gaan met de FNV hierover. Ze hebben dit niet voor niets opgelegd aan jouw werkgever!

Gaat het bedrijf ook zo om met de andere medewerkers? Dit zegt genoeg trouwens:
eponine schreef:
De baas weigert iets zwart op wit te zetten omdat ze bang zijn dat dit naar buiten gebracht wordt

Ze weten wel dat ze fout zitten..

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 11:16

Dat je baas niks zwart op wit wil zetten, hoeft jou er niet van te weerhouden dat wel te doen. Je hebt kennelijk een (functionerings)gesprek gehad hierover? Dan onder het mom van vaststellen of je het wel allemaal goed begrepen hebt een gespreksverslag maken, met alleen de feiten. Geen oordelen, overwegingen, en al helemaal niet wat je hier schrijft “dat je de baas wel kan begrijpen”.

En dan die als hardcopy of als pdf naar je baas sturen met “dit is wat wij [datum – tijd] besproken hebben”. Heeft u nog aanvullingen?”

Gebruik hiervoor een wettelijk erkend medium: post, mail of fax. Als je mail gebruikt, schakel dan de "bezorgd" en "geopend/gelezen" opties in. Deze retourmails goed bewaren/uitprinten. Bij fax de bevestiging ook goed bewaren. Bij post: zet je adres (postcode + huisnr is voldoende) op de achterzijde van de envelop. Dan komt hij bij onbestelbaar of "retour afzender" bij je terug. Je kan ook aangetekend versturen, maar dat vind ik in dit stadium nog even te zwaar geschut. Als hij je gewone post niet accepteert, kan je daarop over gaan.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 13:25

Wow wat een reacties! En wat een eensgezindheid hahaha!

De 2000 euro die ik ontvangen heb, gaat alleen over het afgelopen jaar, dus niet de jaren daarvoor. Oke, kan ik mee leven.
Inderdaad deel ik de meningen dat ik er recht op heb, al voelt dat voor mij niet zo. Mijn baas staat slecht bekend in onze sector als werkgever, maar er zitten teveel voordelen aan, voor mij persoonlijk, om te blijven.
Ik heb rechtsbijstand, maar wil er geen zaak van maken, omwille van de toch al niet al te beste werksfeer.

Ik ben ergens wel bang, dat, wanneer ik niet akkoord ga, ik getreiterd ga worden met verlofaanvragen en dergelijke.

Ik ben ooit aangenomen als order enten, maar ondertussen al verschoven naar assistent planning, customer service, telefoniste, vanalles wat. Tot hetgeen ik nu doe, en eigenlijk behoorlijk onder mijn kunnen is..

Wat wel in de openbaarheid is gebracht door anderen ( en dus niet vanuit het bedrijf) is dat men in totaal ruim 20.000 euro heeft moeten betalen wegens achterstallige loonuitkeringen, toen ik dat las, begon ik dan ook te twijfelen aan het verhaal van de baas..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:27

Wil je daar nog wel blijven werken als ik het zo hoor?

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:31

Verlof heb je ook gewoon RECHT op....

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:33

Dus de werkzaamheden zijn onder je kunnen maar je snapt je werkgever wel dat je teveel betaald hebt gekregen?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:39

eponine schreef:
Ik ben ergens wel bang, dat, wanneer ik niet akkoord ga, ik getreiterd ga worden met verlofaanvragen en dergelijke.

Ik ben ooit aangenomen als order enten, maar ondertussen al verschoven naar assistent planning, customer service, telefoniste, vanalles wat. Tot hetgeen ik nu doe, en eigenlijk behoorlijk onder mijn kunnen is..

Ik kan me goed voorstellen dat je bang bent voor de werksfeer. Van de andere kant, als je nu al 5 jaar werkervaring meer hebt dan toen je begon én je onder je niveau werkt lijkt die loonsverhoging niet meer dan terecht.

Lastige situatie wel, heb ook niet 1-2-3- een oplossing -O-

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 13:43

Ik heb niet teveel betaald gekregen. Ik ben aangenomen in een bepaalde schaal en de werkgever heeft verzuimd hier de jaarlijkse verhoging op toe passen. Ik had nooit rekening gehouden met die verhoging, is ook nooit over gesproken.
Mijn loon gaat nu onverwachts wat hoger uitvallen

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:49

ga in gesprek met je baas en leg het probleem bij hen neer ipv bij jou. je moet niet minder betaald krijgen omdat je bang bent voor represailles... dat is geen goede werkomgeving.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:49

Je wordt genaaid waar je bij staat. Ik zou toch maar eens ernstig overwegen of de persoonlijke voordelen opwegen tegen het misbruik wat van jou gemaakt wordt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:53

eponine schreef:
Ik heb niet teveel betaald gekregen. Ik ben aangenomen in een bepaalde schaal en de werkgever heeft verzuimd hier de jaarlijkse verhoging op toe passen. Ik had nooit rekening gehouden met die verhoging, is ook nooit over gesproken.
Mijn loon gaat nu onverwachts wat hoger uitvallen

Ja, terecht hoger uitvallen. Voor jouw baas misschien ongewenst, maar je hebt er gewoon recht op hoor. Sterker nog, eigenlijk zelfs met de terugwerkende kracht over 4 jaar.....

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:54

Je moet je baas hier echt niet mee weg laten komen hoor! Ik zou wél je rechtsbijstand erop zetten, je hoeft er ook niet direct een zaak van te maken maar zij kunnen jou wel goed adviseren over wat wettelijk gewoon zo hoort.
Jij hebt recht op 5 jaar loonsverhoging, dit hoort je baas echt nog uit te betalen en geen vrede mee hebben dat hij dat niet doet. En verder heb je recht om te zitten in de schaal waarin je nu zit met het bijbehorende salaris.
Echt even wat assertiever worden hoor!!!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:29

En ineens wordt het mij weer pijnlijk duidelijk waarom vrouwen zoveel minder verdienen op de arbeidsmarkt: we doen het onszelf aan!

Lieve ts: bel de beste FNV alstjeblieft op en leg het verhaal uit. Dit kan gewoon niet en moet je never nooit mee akkoord gaan. Iemand noemt jou eigenlijk een slechte medewerker en jij bent het er eigenlijk wel mee eens??? Geef jezelf een schop onder je kont en kom op voor jezelf! Dat verdien je!

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:37

Lieverd je had er ook geen rekening mee hoeven houden, iedereen in nederland krijgt dit en bij de meesten gaat dit gewoon automatisch. Net als bij nieuwe cao onderhandelingen krijg je meestal ook 1 of 2% loonsverhoging ivm inflatie. Hier hoef jij niet op te letten eigenlijk. De salarisadministratie hoort dit gewoon voor je te verwerken. Je loon valt dus niet hoger uit, er is gewoon een grote fout gemaakt ten koste van jou. En geloof me je baas wist dit prima!

Daarbij komt dat het dus ook de vorige 3 jaar "vergeten" is. Zal geen 400 euro per maand zijn, maar als ik een gemiddelde neem van 200 dan is dat zomaar 7200 euro. Dit hebben ze gewoon ordinair van je gejat. Plus dat je nu eigenlijk zegt ja ach die 400 euro per maand wat maakt het uit....misschien heb jij een topsalaris ;). Maar stel dat je er nog 5 jaar blijft werken en je zegt oke ik betaal terug maakt het uit en ik ga akkoord met die andere schaal. Dan kost dat jou 33.000 euro.... hoeveel is een goede werksfeer je waard? Want voor zo'n bedrag durf ik dus wel rechtsbijstand in te schakelen of een beetje stampij te maken ;). Jij ook?
Laatst bijgewerkt door Diddykong op 31-05-17 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:43

Ik zou zeggen..je hebt er recht op..en je moet niet zo toegeeflijk zijn naar je werkgever. Je mocht er al zo lang werken zonder dat en nu door dat zou je ineens te min zijn. En neem toch aan dat je extra geld wel kan gebruiken? En dat je een vast contract hebt? Dan kunnen ze je ook echt niet zomaar kwijt en zorg dat je alles wat gecommuniceerd wordt naar je op papier krijgt.

tuurlijk wil hij alles geheim houden. Want je zou eens op je vingers getikt worden door overheid enz. Zo ontduikt men de regels. En de werknemers zijn vaak bang voor baan verlies, pesterijen enz..dat weet je baas ook:) Lekker handig

Maar een baas mag nog altijd niet vergeten zonder werknemers bestaat zijn bedrijf niet meer:) Dus moet je er goed voor zorgen. Maar zo lang wij alles slikken..gaan ze er rustig mee door.

Ik zou zeggen..vasthouden en informatie in winnen en toch een zaak. Dat je daarna gepest wordt..weer een zaak. Hoe banketstaaf ook...maar als je dat niet doet...blijft het zoals het is en wordt jij slechter maar de auto van je baas zeg maar groter;) Dat is niet de bedoeling!

En valt je baan..wees nou niet bang..als je aan kan tonen waarom helpt het UWV je ook wel. zeker als je dus een zaak als dat hebt aangezet;) En vind je vast wel ander werk..want tjee..veel bazen zullen je willen hebben als je zo mee denkt met een bedrijf;) Dat komt hun mooi uit;)

Je verdiend die verhoging anders zou je hem al niet krijgen! Dus laat je niet op je kop zitten hoor! En niet gek maken...ze proberen altijd! Maar zij worden er beter van niet jij!

Wees niet zo bang..valt je baan je komt er wel weer! Maar als je hierin toegeeft..zit je voor je leven lang als een soort slaaf van een bedrijf want wat is het volgende! En dat bedrijf bestaat echt niet zonder mensen hoor! Maar ja wij zijn braaf..dat noem ik moderne slavernij:) Handig uitbuiten van werknemers...en die vinden het goed want anders hebben ze geen geld en werk..zo veranderd er nooit iets:)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:49

Lente schreef:
Jij hebt gewoon recht op jaarlijkse loonsverhoging. Dat ze je dat niet waard vinden is dan hun probleem.

Die 2000 euro die ze menen terug te krijgen (op basis waarvan?) kunnen ze mooi verrekenen met het achterstallig loon dat ze jou verschuldigd zijn door je geen verhoging uit te betalen.

Zijn ze nou helemaal mal _-:(

Echt niet accepteren hoor! Dit soort acties is waarom vrouwen chronisch minder betaald krijgen dan mannen.
Je laatste alinea slaat werkelijk waar als een tiet op een drumstel: Onzin dus.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:51

zou er zeker werk van maken, dit hoort niet. Als de sfeer toch al niet denderend is zou ik toch maar eens rond gaan kijken voor wat anders ook.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:55

Ik schrik er eerlijk gezegd wel een beetje van hoeveel je accepteert en goedpraat :o
Dit mag gewoon niet, punt!

Ik vraag me af wat nou werkelijk de voordelen van deze baan voor je zijn, want als ik het zo hoor is het niet best gesteld met je werk... Nou is het natuurlijk niet makkelijk om wat anders te vinden, maar daar zou ik in jouw situatie wel heel hard mn best voor doen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:04

eponine schreef:

Waar ik werk is dat als volgt geregeld. Als het management besluit een medewerker over te plaatsen naar een andere afdeling/functie, en die functie is lager ingeschaald dan de functie waar de medewerker in geplaatst was, behoudt de medewerker de oorspronkelijke inschaling. M.b.t. omhoog gaan in tredes is e.e.a. afhankelijk van de trede en schaal waar de medewerker in zit, en de inschaling van de nieuwe functie. Veelal zit een medewerker in de hoogste trede, en wordt het inkomen “bevroren”. Alles in overleg met de medewerker. De medewerker heeft uiteraard recht op de afgesproken CAO-verhogingen.

Als een medewerker bewust intern solliciteert op een lager inschaalde functie, of na meerdere functioneringsgesprekken en trajecten naar een lager ingeschaalde functie gaat, dan is het een ander verhaal. Maar ook hier geldt: altijd in overleg met de medewerker.

Het is (neem ik aan) initiatief van de werkgever geweest, en niet jouw verzoek dat je naar andere afdelingen/functie’s bent overgeplaatst en nu onder je kunnen werkt? Verder heeft er kennelijk bij jou geen enkel overleg of informatie plaatsgevonden. Dan mag je er gewoon vanuit gaan dat de bij je aanstelling overeengekomen voorwaarden van kracht zijn.

Zonder ruggespraak met een jurist (van de bond of je rechtsbijstand) nergens mee akkoord gaan. Als je een voorstel krijgt, altijd zwart op wit vragen. En zeggen dat je er over na moet denken.

En ondertussen uitkijken naar een andere baan. Dit is geen gezonde werkomgeving.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:10

Jaa dáág niet accepteren hoor. Als ze iets willen veranderen enkel dan mogen ze je een aanbod doen, ZWART OP WIT!

Let op hoor! Ook als jij het geld terug geeft krijg je mooi wel een naheffing belasting etc.

In tegenstelling tot wat hier geroepen wordt zijn (periodieke) loonsverhogingen écht niet vanzelfsprekend hoor! Als je geen CAO hebt bijvoorbeeld...
Laatst bijgewerkt door jorretje op 31-05-17 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:14

Lid worden van de Vakbond (FNV in dit geval is het handigst) en samen met hen een brief opstellen waarin je je baas meldt dat hij gehouden is aan de CAO en daarmee verplicht is conform CAO te belonen. Nu in de toekomst en met terugwerkende kracht.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 18:37

Ze willen juist de fnv erbuiten houden. In principe ben ik per direct in de hogere schaal, of zoals de baas zei..gewoon een dure kracht voor het bedrijf.
Ik krijg hoe dan ook niks zwart op wit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 18:40

Natuurlijk willen ze dat want dan kunnen ze je lekker te weinig betalen. Laat je niet intimideren!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 18:46

Ja dat wil dat bedrijf, omdat daar mensen met kennis van zaken zitten.

Meid, kom op voor je rechten en laat je niet kleineren door je baas!

Je hebt er gewoon recht op.
Zowel op salarisverhoging nu als met terugwerkende kracht alle gemiste treden.
Heerlijk voor hem dat jij niet moeilijk wil doen, dat scheelt hem heel veel geld waar jij gewoon recht op hebt.

Hij kan de fnv er wel buiten willen laten, maar dat wil niet zeggen dat jij jouw eigen juridische advies niet kan inwinnen bij een juridisch loket, de fnv of je rechtsbijstandverzekering.

Echt, je bent meer waard dan wat je baas nu beweert, zeker omdat je ook nu nog zo loyaal bent, verdien je het gewoon om te krijgen waar je recht op hebt.