Wat zijn mijn rechten als werknemer???

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Re: Wat zijn mijn rechten als werknemer???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:01

Alleen de al ingeplande uren krijg ik uitbetaald bij ziekte. Hangt wel van je cao af natuurlijk. Maar volgens mij is dat het meest gebruikelijk.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:14

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 13:16

Gister had mijn moeder gebeld naar de baas voor uitleg. Want die vindt het zoals andere in mijn omgeving niet kunnen.
Dus ineens kon het geregeld worden.

Totdat ik vanochtend op het werkr kwam;
"Hoe oud ben je nu,om je moeder te laten bellen?", ik wist gisteravond pas dat ze gebeld had.

Baas was flink pissed of, en dat hij het niet goed gekeurd had, em dat het grote consequensies heeft ivm werk weigering. En dat ik ook geen WW uitkering kon krijgen oid. Dus dat ik er maar goed over na moest denken, etc...

Nu had ik net het UWV gebeld, en die zeggen ook; dat dat nergens op slaat en als het zo is wat ie zegt dat ze een onderzoek gaan instarten. Hin raadde mij aan om een zaak bij de DAS te maken.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:21

chevax schreef:
Jans schreef:
En ook met een 0 uren contract moet je je gewoon ziekmelden. Zeker als je de afgelopen x maanden uren gemaakt hebt. dan krijg je het gemiddelde doorbetaald.

Kun je dat zo stellig zeggen? Of je bij ziekte met een nul uren-contract ál je gemiddelde uren krijgt, lijkt me sterk.

Of het moet sinds kort veranderd zijn anders is dat zo ja.

Je krijgt dan inderdaad het gemiddelde van je uren.

Als je een 0 uren contract hebt maar je hebt de laatste paar maanden steeds 24 uur per week gewerkt krijg je dus ook die 24 uur per week betaald.
Kom je in de ww krijg je ook die uren. (als je aan de verdere ww eisten voldoet als bijvoorbeeld 26 weken werken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:23

Het is inderdaad afhankelijk van de periode waarover je moetk ijken, maar er is een grens van aantal maanden wat je gewerkt moet hebben om dat gemiddelde te krijgen :j

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:26

Stamper schreef:
Gister had mijn moeder gebeld naar de baas voor uitleg. Want die vindt het zoals andere in mijn omgeving niet kunnen.
Dus ineens kon het geregeld worden.

Totdat ik vanochtend op het werkr kwam;
"Hoe oud ben je nu,om je moeder te laten bellen?", ik wist gisteravond pas dat ze gebeld had.

Baas was flink pissed of, en dat hij het niet goed gekeurd had, em dat het grote consequensies heeft ivm werk weigering. En dat ik ook geen WW uitkering kon krijgen oid. Dus dat ik er maar goed over na moest denken, etc...

Nu had ik net het UWV gebeld, en die zeggen ook; dat dat nergens op slaat en als het zo is wat ie zegt dat ze een onderzoek gaan instarten. Hin raadde mij aan om een zaak bij de DAS te maken.

Jeetje, ik hoop dat je snel een andere werkgever kunt vinden. Het lef om je zo te bedreigen (en bedriegen)

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:30

Het is idd een nare werkgever! Maar, wat moet dat moet. Dus de ingreep moet gewoon gedaan en daar heeft hij niets over te zeggen. Hoe lang werk je daar al?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:31

Ik zou daar overigens ook melding van maken bij officiele instanties, en als er iemand nog hoger zit in de boom ook daar.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:43

Ik ben ook wel benieuwd hoelang je daar al werkt en hoeveel uur gemiddeld per maand /week. En onder welke Cao je valt???

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-17 23:23

Werk er sinds december 2016.
Uren is wisselend tussen 20 a 35 sowieso wel.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 06:47

Wat een nare vent joh! Ik zou toch serieus oren en ogen open houden voor ander werk..

Ik heb destijds ook gedoe gehad met mijn vorige werkgever over het laseren van mijn ogen. Dat was niet een ingreep die ik moest doen, maar door die ingreep kon ik wel meerdere dagen niet werken. Zij vonden dus dat ik er maar vakantiedagen voor moest opnemen omdat het mijn eigen beslissing was om te laten laseren en dus vervolgens dagen thuis te zitten. Ik vond dat onzin, want of ik nu wou of niet, de dagen na de behandeling zou ik niets zien (en veel pijn hebben, bleek later) en dat is toch wel erg lastig werken met een computer, als je dat niet gewend bent.
Uiteindelijk hebben ze me wel ziek gemeld, maar de dagen van operatie en controles moest ik vrij nemen. Dat waren nog steeds heel wat dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:28

Begin december of eind december? Als het begin december is heb je zomaar ineens meer rechten nu qua uren, geld en ziekmelden. Bron: FNV

Nul-urencontract
Direct: Je hebt recht op loon over de gewerkte uren en minimaal 3 uur loon per oproep. Daarnaast heb je recht op het minimumloon, vakantiegeld, doorbetaalde vakantie en doorbetaling bij ziekte op de dagen waarop je bent ingeroosterd. Word je bijvoorbeeld ingeroosterd voor de woensdag tot en met zaterdag en je wordt donderdag ziek, dan heb je recht op doorbetaling van het loon over de dagen waarvoor je bent ingeroosterd. Let wel op dat er maximaal 2  wachtdagen opgenomen kunnen zijn in je arbeidsovereenkomst of cao waarover je geen loon krijgt bij ziekte. 

Na zes maanden: Veel werkgevers sluiten het eerste half jaar loondoorbetaling uit door een bepaling in je arbeidsovereenkomst op te nemen waarin staat dat je alleen uitbetaald krijgt over daadwerkelijk gewerkte uren. Na zes maanden is de werkgever verplicht om een vaste urenomvang op te nemen in de arbeidsovereenkomst (bijv. 10 uur per week). Je krijgt dan over deze uren ook je loon uitbetaald als er minder werk is of als je ziek bent. De arbeidsomvang wordt bepaald door het gemiddelde te nemen van het aantal gewerkte uren per week over de laatste drie maanden. Heb je na zes maanden bijvoorbeeld de laatste drie maanden gemiddeld 12 uur per week gewerkt en de werkgever kan je maar voor 10 uur werk bieden, dan heb je recht op nog 2 uur doorbetaling van je loon. Het kan zijn dat de werkgever zelfs na deze zes maanden nog geen loondoorbetalingsplicht heeft, er moet dan een bepaling in de cao zijn opgenomen die dat toestaat. Sinds 1 januari 2015 zijn de regels hieromtrent aangescherpt om te voorkomen dat werknemers voor lange tijd in onzekerheid verkeren.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:31

Sanet schreef:
Wat een nare vent joh! Ik zou toch serieus oren en ogen open houden voor ander werk..

Ik heb destijds ook gedoe gehad met mijn vorige werkgever over het laseren van mijn ogen. Dat was niet een ingreep die ik moest doen, maar door die ingreep kon ik wel meerdere dagen niet werken. Zij vonden dus dat ik er maar vakantiedagen voor moest opnemen omdat het mijn eigen beslissing was om te laten laseren en dus vervolgens dagen thuis te zitten. Ik vond dat onzin, want of ik nu wou of niet, de dagen na de behandeling zou ik niets zien (en veel pijn hebben, bleek later) en dat is toch wel erg lastig werken met een computer, als je dat niet gewend bent.
Uiteindelijk hebben ze me wel ziek gemeld, maar de dagen van operatie en controles moest ik vrij nemen. Dat waren nog steeds heel wat dagen.

Heel eerlijk gezegd denk ik dat je dan aan heel veel werkgevers een slechte hebt... je kiest zelf voor een ingreep die niet medisch noodzakelijk is. Het zou niet eens in me opkomen om me daarvoor ziek te melden, daar heb ik vakantiedagen voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:33

Als het geen medische noodzaak heeft ben je volgens mij ook verplicht om vrij te nemen. Voor het uitzieken erna / herstellen mag je je dan wel weer ziekmelden. Als het op indicatie van artsen is dan is ziekmelden wel ok.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:35

Sanet schreef:

Ik vind dit niet te vergelijken, ik heb ook mijn ogen laten laseren, maar heb dit in mijn vakantie gedaan omdat ik niet vond dat ik mijn werkgever kon opzadelen met ziektedagen voor iets wat niet medisch noodzakelijk was. Ook nacontroles zijn in eigen tijd gedaan.

In geval van TS, ik zou juridische hulp zoeken. Wat jouw werkgever doet kan en mag niet.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 09:48

Jans schreef:
Als het geen medische noodzaak heeft ben je volgens mij ook verplicht om vrij te nemen. Voor het uitzieken erna / herstellen mag je je dan wel weer ziekmelden. Als het op indicatie van artsen is dan is ziekmelden wel ok.

Dit klopt niet helemaal. Als er sprake is van een cosmetische reden voor een ingreep, dan geldt dat je hiervoor vrij moet nemen, ook voor eventueel herstel.
Alleen wanneer het herstel langer duurt dan normaal, bijvoorbeeld door een complicatie, dan geldt deze tijd als ziektedagen (en dus voor rekening vd werkgever).

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:14

Jongens.. TS wil haar ook niet ziekmelden.
ze vraagt in de openingspost ook niet of ze doorbetaald krijgt of wat dan ook.

ze wil gewoon vrij en dat kan niet.

w.b.t. een operatie die niet medisch is, kan ik me voorstellen.
het niet vrij kunnen krijgen vind ik belachelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:33

Nee maar ipv vrij krijgen heeft ze dus gewoon het recht zich hiervoor ziek te melden. En dat houdt automatisch in dat er ook naar gemiddelde doorbetaling gekeken moet worden als ze 6 maanden hiervoor gewerkt heeft. :j

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:42

Nog even terugkomend op mijn laseren. Ik ben gebeld destijds door de Arbo arts ook en er is met geen woord gesproken over dat ik niet als ziek gemeld mocht zijn. Dus dat zou wel gek zijn dat dat toch niet zou mogen dan?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:43

nou ja.. dat is dus de vraag.. bij een niet medische operatie.

de ene werkgever vind dat prima en de ander vind dat geen ziekmelding, maar schrijft hier verlof voor.
dit is volgens mij nog wel echt een grijs gebied.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:46

Maar Arbo arts zelf heeft daar toch wel vaste richtlijnen in?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 10:56

chevax schreef:
Jans schreef:
En ook met een 0 uren contract moet je je gewoon ziekmelden. Zeker als je de afgelopen x maanden uren gemaakt hebt. dan krijg je het gemiddelde doorbetaald.

Kun je dat zo stellig zeggen? Of je bij ziekte met een nul uren-contract ál je gemiddelde uren krijgt, lijkt me sterk.

Nee hoor klopt wel, tenminste in de zorg.
Ze kijken naar de laatste 3 maanden, en die krijg je gewoon die weken dat je ziek bent uitbetaald.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 11:47

Sanet schreef:
Maar Arbo arts zelf heeft daar toch wel vaste richtlijnen in?

Die gaat daar niet over.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 12:13

Even tussendoor een Ganglion operatie is weldegelijk medisch.
Ik heb hem zelf gehad en je kan dan je hand zeker een week niet gebruiken.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-17 13:03

Wendy schreef:
Sanet schreef:

Heel eerlijk gezegd denk ik dat je dan aan heel veel werkgevers een slechte hebt... je kiest zelf voor een ingreep die niet medisch noodzakelijk is. Het zou niet eens in me opkomen om me daarvoor ziek te melden, daar heb ik vakantiedagen voor.

Halverwege december.
Nou deze ingreep is dus wel medisch noodzakelijk. ;)