Collega stuurt per ongeluk prive gegevens naar hele bedrijf

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 12:37

Bedankt voor jullie reacties! ik heb middels een privébericht contact met iemand die me ermee kan helpen.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:41

Heb het er over met desbetreffende persoon dat dit niet de bedoeling is en verder niks.
Mocht je mail krijgen van een collega dan spreek je diegene ook aan dat dat niet de bedoeling is.
Dat het verkocht gaat worden oid ....
Sowieso had je dan een iets ander email adres kunnen kiezen en niet je naam.

Heb je verder email security/spamfilters op je computer/laptop lopen ? Anders daar nog eens naar kijken.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:42

BokitoZ schreef:
FatCat schreef:
Je kan niets meer doen. Wel even melden aan zijn/haar manager. IK zou hier ook niet onder de indruk van zijn hoor. Mijn manager heeft ooit mijn persoonlijk mobiel nr aan iemand geveven. Heb hem ook zwaar op de vingers getikt hiervoor.

Waarom een mail naar alle prive-adresen trouwens? Hoe heeft die collega al die adresen? Vind ik eigenlijk een grooter probleem. Tenzij die collega in HR werkt mag die niet aan prive gegevens.

Ergste is dat juist die collega van de HR afdeling de mail heeft verstuurd...

Oh jee hahahaha. En was de bedoeling van die email? Waarom moest die naar de prive adresen, en niet naar de werkmail?

Ookal is dit zeker geen ramp, vind ik ook dat jouw werkgever zorg moet dragen met jouw gegevens....want jij moet ook zorg dragen om geen interne info te laten lekken. Vind dat je in je recht ben om hier actie over te ondernemen.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:43

Hoe zou je willen dat dit opgelost wordt? De mail ongedaan maken gaat niet, maar wat wil je? Excuses van die persoon? Sancties door het management? Een volgende mail met het verzoek de eerdere mail te verwijderen?

Persoonlijk zou ik er geen aandacht aan besteden, dan is iedereen het zo weer vergeten.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:45

Mlies schreef:
Kan me niet voorstellen dat iemand 700 emailadressen gaat bekijken om net die van jou eruit te pikken...

Dit dus, ik zou mij er niet al te zwaar aan tillen.
Tenzij je iets te verbergen hebt.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:46

Er zal wel meer spelen dan TS kwijt wil, en heeft ze goede redenen om aan te geven dat haar dit dwars zit. TS ik hoop dat het allemaal mee zal vallen en dat je er geen problemen/ergernissen van krijgt.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:50

Eerste wat ik mij afvraag waarom heb je uberhaupt hun je email gegeven?
Waarom heb je niet een 2de email voor zakelijk/werk aangemaakt?
Als alle 700 emailadressen in het zelfde mailtje stonden zal er toch vrij wijnig mee kunnen gebeuren lijkt me. Op werk krijg ik ook regelmatig mailtjes met stuk of 100 emailadressen, ik ga ze toch echt niet allemaal doorspitten om te kijken van wie die zijn.laat staan bij 700.

Hoop wel voor je dat t opgelosd word

SweetVanille

Re: Collega stuurt per ongeluk prive gegevens naar hele bedrijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:52

Poeh, waar mensen zich al niet druk om kunnen maken....een mailadres.... Als het nou je tel nr of woonadres was had ik het gesnapt maar dit....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:54

SweetVanille schreef:
Poeh, waar mensen zich al niet druk om kunnen maken....een mailadres.... Als het nou je tel nr of woonadres was had ik het gesnapt maar dit....

Zoals iemand anders al zei, er zal wel meer spelen waar wij geen weet van hebben, oordelen is makkelijk maar laten we het niet doen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:56

Klinkt mij heel erg als doem denken en zelfs misschien er wel iets uit willen slepen.
Het is vervelend maar niet meer terug te draaien.
Lijkt mij handig als de directeur een algemene mail stuurt of iedereen wil op letten dat je de juiste mail gegevens gebruikt en dat privé adressen verder niet gebruikt mogen worden. En klaar

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 12:58

Persoonlijk heb ik er geen moeite mee als collega's mijn gegevens hebben. Ook vroegere cliënten hebben mijn privé mail omdat er geen werkmail aangemaakt kon worden voor de korte periode dat ik op die plek gewerkt heb (vervanging). Is nooit misbruik van gemaakt. Een paar maanden nadat ik daar gestopt ben heeft een cliënt nog eens gemaild met een vraag en dat was het dan, klaar.

Anderzijds kan ik wel begrijpen dat je er moeite mee hebt, daar kunnen tig redenen voor zijn. Als je van bepaalde personen geen mails wilt ontvangen, denk ik dat je die best kan blokkeren in je privé mail. Verder zal je er vrees ik weinig aan kunnen doen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:00

SweetVanille schreef:

Grappig, ik zou juist meer balen als een bepaald emailadres van mij openbaar werd dan mijn woonadres. ;) Het is maar net welke ervaringen je hebt (misschien is TS al eens gehackt?) en hoe je je mail gebruikt. Ik heb meerdere mailadressen, sommige zijn makkelijk te vervangen maar een ander zitten uitsluitend zakelijke accounts aan gekoppeld en ik zou het erg vervelend vinden als ik daar ineens spam op krijg, of als 700 mensen me daar mailtjes op kunnen gaan sturen.

En misschien maakt TS zich onnodig druk, maar dan is dit topic juist goed om haar gerust te stellen, toch? :)

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:03

Hoewel ik het ook altijd buitengewoon slordig vind als dit soort dingen gebeuren, vraag ik me ook af waarom je voor werk geen werk-emailadres hebt. Desnoods vanuit daar de boel automatisch doorsturen naar je privé, maar op mijn werk mochten we volgens mij niet eens ons privéadres gebruiken voor werkdoeleinden (en andersom..). Dus dat vind ik slordig en eigenlijk ook niet zo professioneel van jezelf, helemaal omdat je zo hecht aan je privacy, wat ik dan weer helemaal niet gek vind, maar wel dat je er dan zo mee omgaat.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:06

Je gebruikt dat mailadres wel voor privédoeleinden én het is gekoppeld aan meerdere accounts. De kans dat het gehackt wordt in je eigen dagelijkse gebruik is een stuk groter dan nu het naar collega's is gestuurd (en de kans dat het zomaar at random wordt gehackt valt ook al mee, dus...)

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:17

Aan iedereen die vind dat TS zich te druk maakt:

Grotere bedrijven hameren continu op het veilige houden van interne info. Bij mijn vorige werknemer moest ik mijn hele mijn hele boel opruimen, PC en kastje op slot elke keer als ik mijn bureau verliet....ook voor een 5min plas pauze!

Dan vind ik dit niet kunnen uit principe (ookal krijgt TS hoogstens wat meer spam in dit geval) want het bedrijf heeft ook de verantwoordelijkheid om haar gegevens veilig te bewaren.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:20

Tink89 schreef:
Ik denk dat er technisch gezien sprake is van een datalek. <KNIP>

Dat weet ik wel zeker. Mag je werkgever de meldingsprocedure in gang zetten.....

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:21

FatCat schreef:
Aan iedereen die vind dat TS zich te druk maakt:

Grotere bedrijven hameren continu op het veilige houden van interne info. Bij mijn vorige werknemer moest ik mijn hele mijn hele boel opruimen, PC en kastje op slot elke keer als ik mijn bureau verliet....ook voor een 5min plas pauze!

Dan vind ik dit niet kunnen uit principe (ookal krijgt TS hoogstens wat meer spam in dit geval) want het bedrijf heeft ook de verantwoordelijkheid om haar gegevens veilig te bewaren.

Ik vind het een grove fout, maar dat staat los van of de zorgen die TS zich maakt over hacken etc. Want dat valt in mijn ogen wel mee.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:22

Ik zou in het vervolg ook een nieuw email adres aan maken waar je zakelijk en privé gescheiden kunt houden. Lijkt mij de mees simpele oplossing voor dergelijke zaken.
Verder zou ik mij er niet zo druk om maken.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:29

Adem in.....Adem uit......

Het is maar een mail adres, wat maak je je er druk om, als iemand echt iets met je mail wil doen, dan kunnen ze je ook wel op een andere manier vinden.

Het is een fout van je collega, die heeft het heus niet expres gedaan, ik vind persoonlijk dat je van een mug een hele grote olifant aan het maken bent

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:37

Op basis van de 'gewone' zorgen die je hier uitspreekt, zou ik daar niet om wakker liggen. Over het algemeen zal het grootste deel van je collegas dit waarschijnlijk niet eens opmerken ;)
Iemand moet wel héél bewust kwaad willen om daar iets mee te doen.

Mocht er meer aan de hand zijn wat je liever niet op internet zet dan is het überhaupt lastig advies te geven.

Wél zou ik hier een serieuze melding van maken bij je werkgever. Niet om je collega een loer te draaien, maar nu is het een emailadres...dit soort data-fouten mogen gewoon niet zo makkelijk gemaakt kunnen worden en daar mag best kritisch naar gekeken worden. Ik snap ook heel goed dat je hier uit principe kwaad om bent. Iedereen die reageert, joh, het is maar een emailadres... volgens mij gaat het TS niet eens zozeer om het emailadres, wél om het feit dat haar privegegevens zo makkelijk aan zoveel mensen bekend gemaakt zijn.
Ik zou dat wel pas doen als je je eigen emoties onder controle hebt en niet overkomt als een hysterische dramaqueen ;)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:38

BokitoZ schreef:
lissisanne schreef:
Om heel eerlijk te zijn: als iemand echt per se je prive email wil dan vinden ze hem waarschijnlijk wel op internet. Zeker als er meer accounts aan gekoppeld zijn, en anders kunnen ze hem nog gokken omdat je een vrij standaard mailadres hebt.

Ik zou me er niet zoveel zorgen om maken en eventuele mailtjes gewoon blokkeren of netjes berichten dat je niet op dit adres gecontacteerd wil worden voor werkgerelateerde dingen. Daarnaast kan je het ook nog makkelijk negeren.

Mijn prive mobiel zou ik overigens iets heel anders vinden.

Het gaat mij er nu eigenlijk ook meer om dat mijn collega mijn privé gegevens bekend heeft gemaakt terwijl wij er voor getekend hebben dat privé gegevens privé blijven. En dat mijn werkgever mijn privé gegevens niet openbaar mag maken

Ik snap dan ook eerlijk gezegd niet dat je privé mail gebruikt voor werkgerelateerde mails.. :=

Gewoon een vervelende fout van je collega's, maar waar mensen werken worden nu eenmaal fouten gemaakt.

Mocht je mails met reclames krijgen, dan kun je je ook altijd uitschrijven en wat al eerder gezegd is, je collega's gaan vast niet tussen al die 700 adressen précies de jouwe eruit halen om je te stalken.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:45

TS gebruikt het prive-adres toch juist niet voor zakelijke mail en wil dat ook zo houden?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:48

Laatst bijgewerkt door Kaka op 29-05-17 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:48

Jibbel schreef:
Mocht je mails met reclames krijgen, dan kun je je ook altijd uitschrijven en wat al eerder gezegd is, je collega's gaan vast niet tussen al die 700 adressen précies de jouwe eruit halen om je te stalken.

Ik kan me 2 potentieel vervelende situaties voorstellen:
1. Iemand die iets tegen je heeft of tegen alle 700 collega's. Dan loop je/jullie het risico van 20 pizzabezorgers, etc. aan je deur, mails die niet wil, aanmeldingen voor nieuwsbrieven, etc. etc.;
2. Iemand die de adressen verkoopt. Dan wordt je mailbox wat vol de komende maanden. Uitschrijven helpt niet (altijd): uitschrijven is ook een teken dat een mailadres actief is. Dan is het meer waard dan een potentieel 'dood' adres.

In een normale recht-toe-recht-aan situatie lijken beide risico's te overzien lijkt me.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:52

Waar maak jij je zorgen om? Het is gebeurd en het kan niet meer ongedaan gemaakt worden. Ik zou mij overigens niet druk maken. Waarom zou een collega je persoonlijk e-mail adres gebruiken als je ook een professioneel e-mailadres hebt?

Daarnaast, als je niet wil dat je werkgever je persoonlijke mail gebruikt, dan maak je een andere mail aan voor contacten buiten je privé kringen (waarmee je aankopen kan doen, reclames kan ontvangen, sollicitaties kan versturen, etc...). Als je uw persoonlijke mail geeft, dan weet je dat een dergelijk foutje kan gebeuren en dat iedereen het mailadres in handen kan krijgen. Er zijn zoveel instanties die je mail kunnen vragen tegenwoordig en als je niet wil dat het mengt met je privé mails dan maak je daarvoor gewoon een tweede mail aan.