Ingaan op aanbod of toch niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Re: Ingaan op aanbod of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:27

Het ligt aan je baby, maar ik het het eerste jaar ook prima vanuit huis kunnen werken.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:37

Tink89 schreef:
Weet ik (is zelfs mijn huidige vakgebied), maar dat zwaarwegende bedrijfsbelang is er. Ik zou niet de eerste collega zijn die daar tegenaan loopt. Heb al uitgezocht hoe het zit, maar ook onder de Wet flexibel werken heeft mijn huidige werkgever een stevige poot om op te staan.

Dan ben ik nu natuurlijk direct nieuwsgierig voor welk blad je werkt, al gaat dat nogal off-topic. Mag ook per PB (en als je het niet wil laten weten, is dat natuurlijk net zo prima ;-))

Thuis werken met een baby thuis KAN, maar is niet altijd ideaal. Zeker niet als je die uren vanwege bijvoorbeeld overleg met collega's op een specifiek moment moet maken. Als je mag doorschuiven naar de avonduren, dan wordt het al veel haalbaarder. Babies zijn niet allemaal even makkelijk en neem van mij aan dat "jij" vóór de bevalling ook iemand anders is dan "jij" er na... Dat wil je misschien niet, verwacht je misschien niet, maar ik kan je verzekeren dat het in 99 van de 100 gevallen toch wel zo is :P

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:38

De nieuwe job klinkt wel goed, behalve het feit dat je een beetje je bedenkingen hebt bij de nieuwe baas. En dat is nu (naar mijn mening) net het belangrijkste : kunnen samenwerken met mensen waarbij je je thuisvoelt en in een fijne sfeer. Als ik jou was zou ik dit aanbod laten passeren, wat niet wil zeggen dat je je ogen niet kan openhouden voor andere mogelijkheden. Een job die je aangeboden wordt is niet altijd zo mooi als het lijkt, het is natuurlijk makkelijk en je voelt je ook wel goed omdat het vanzelf komt, maar vaak is de job waar je zelf actief achteraan bent gegaan net de betere, of meer passende, job.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:18

Lastige keuze ts.

Je hebt nu een heerlijk plekje. Vooral soor je collega's. Maar toch teijfel je. Zet alle voors en tegen op een rij.

Wie weet zijn de collega's op je nieuwe werk wel even aardig. Ik zag dat je het consultancy stuk er ook bij doet. Dus dsn ontmoet je ook alweer veel mensen.

W.b.t. de lat te hoog. Dat had mijn man ook toen hij een baan heeft aangeboden gekregen. Vertrouw op jezelf. Ze vinden het niet zomaar.

Gezien je kinderwens en moeheid zou ik zeker een keer naar het andere bedrijf gaan voor een gesprek. Als het goed voelt kun je overstappen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 13:38

Txs voor alle adviezen! Ik ga er vanavond nog even goed voor zitten en in de tussentijd sowieso het gesprek maar eens met de potentiële nieuwe werkgever.

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:50

Erg lastig! ik sluit me inderdaad aan bij de andere, een gesprek en sfeer proeven kan altijd.
Verder herken ik me wel deels in jou. Ik heb een vast contract van 38 uur, (werk er inmiddels 32). werk nu 8 jaar bij hetzelfde bedrijf. ik heb een zoontje van bijna 5 en een dochtertje van 3 en een man met eigen bedrijf (en een uit de hand gelopen hobby).

Sinds de geboorte van mijn zoontje ben ik van 38 uur naar 34 uur per week werken gegaan (onbetaald ouderschapsverlof) en werk ik 1,5 dag vanuit huis. 1e jaar ging dat prima overdag, nu doe ik dat veel s'avonds of in het weekend. als ik op maandag een hele dag vanuit huis werk, zijn dit ongeveer 3 uurtjes overdag, de andere uren doe ik s'avonds/weekend. is niet altijd praktisch maar ben blij dat dit me overdag tijd geeft om bij me kinderen te zijn en scheelt een hoop opvang.
Sinds zoontje naar basisschool gaat ben ik ivm brengen en halen van school terug gegaan naar 32 uur. Dit is de minimale vereisten voor deze functie. Ze kunnen in principe niet zomaar weigeren over aantal uren maar dit hoort bij de zwaarte van de functie.
Werk vind ik ook niet altijd alles wat ik doe, maar de flexibiliteit, leuke collega's en goed salaris maken het dat ik blijf zitten waar ik zit..

edit: binnen het bedrijf ben ik sinds kort voor 1 dag in de week voor 1 jaar gedetacheerd bij een ander bedrijfsonderdeel voor wat meer uitdaging, ik raakte ook een beetje de energie kwijt. De nieuwe klus en andere mensen om me heen geeft me veel energie. Ik heb wel de luxe van 30 min enkele reis naar me werk.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 14:53

Tink89 schreef:
Txs voor alle adviezen! Ik ga er vanavond nog even goed voor zitten en in de tussentijd sowieso het gesprek maar eens met de potentiële nieuwe werkgever.

Precies ga eerst eens een gesprek aan wat hij werkelijk te bieden heeft, dan krijg vast ook een beter beeld of het wat voor je is of niet.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 15:20

Je kan altijd luisteren naar een nieuw aanbod, maar ik persoonlijk zou in jouw plaats niet van job veranderen, toch niet naar die aanbieding.
ikzelf ben meer dan een uur onderweg naar mijn werk. Ik vertrek om 6u20 in de ochtend en ben gewoonlijk thuis rond 18u30 of later (vroeger overkomt mij maar zeer zelden).

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-17 16:02

pateeke schreef:
Je kan altijd luisteren naar een nieuw aanbod, maar ik persoonlijk zou in jouw plaats niet van job veranderen, toch niet naar die aanbieding.
ikzelf ben meer dan een uur onderweg naar mijn werk. Ik vertrek om 6u20 in de ochtend en ben gewoonlijk thuis rond 18u30 of later (vroeger overkomt mij maar zeer zelden).

Wil je me uitleggen waarom niet? Jij bent ruim twaalf uur weg van huis. Ik weet niet of je kinderen hebt, maar die zie je dan toch amper?

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:20

Ik zou het zeker serieus overwegen.

Zelf heb ik 2 kinderen, 1 van bijna 9 en 1 van 3,5.
Ik heb toen wel de baan genomen die veel dichter bij huis lag en heb daarmee mijn ambities min of meer overboord gegooid.

Met een baby is het mischien nog wel te doen, maar als je straks iets oudere kinderen hebt, die gaan sporten of iets dergelijks zit je al in de knoei als je nooit voor 6 uur thuis kunt zijn om ze te brengen.

Als ze ziek zijn waardoor ze van school of de opvang gehaald moeten worden en je doet er altijd zeker een uur over om daar te komen, kom je met een rotgevoel te zitten.

en pas om 6 uur thuis zijn en dan nog moeten koken en eten terwijl je kind om 19 uur naar bed moet.

Nee, ik zou het niet meer voor elkaar krijgen.
Ik werk wel 32 uur, maar in de buurt. Ik kan afhankelijk van mijn begin tijd tussen half 5 en half 6 thuis zijn. Als er iets is ben ik er binnen een kwartier.
En uiteindelijk bleek er toch nog wel wat ruimte voor groei in het bedrijf en ben ik nog steeds blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Ook al was ik heel bang om vastigheid en groei op te geven voor het onbekende.

succes met je keus ;)

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:28

Wat ik nog mis in je verhaal (of misschien heb ik eroverheen gelezen): wat zijn de mogelijkheden qua minder uren werken bij je potentiële nieuwe werkgever? Want als dat nou alleen fulltime mogelijk is, dan gaat dat qua kinderwens natuurlijk ook wringen.
Verder weet ik niet of je meteen een vast contract kunt krijgen? Een tijdelijk contact i.c.m. een kinderwens (en bijkomende zaken als zwangerschapsverlof en zo) kan ook risicovol zijn. Helaas gebeurt het nog steeds dat je er dan met een slap excuus uitgewerkt wordt...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:29

Er is ook nog een vader in beeld toch?
Ik werk vaak langer op de dagen dat ik geen kind hoef op te halen en korter als ik moet opgalen.
Dat van huis werken is handig als de uren te schuiven zijn, zo hoef je nooit in de file te staan.

Hoe dan ook zijn er nog geen kinderen bij TS, dus handel gewoon naar het nu en zorg dat je commercieel aantrekkelijk blijft.
Dan kun je altijd gewoon weer verder zoeken.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 16:38

Ik heb dik 5 jaar geleden gedaan en nog geen moment spijt van gehad.
Ik werkte bij een bedrijf, vast contract, weinig doorgroeimogelijkheden en geen flexibiliteit.
Naar een volledige andere sector, ook wel ineens vast contract.
Het was een sprong in het diepe, maar ik heb mijn ding helemaal gevonden.
Ik ben ondertussen ook aandeelhouder, zelfstandige en heb ik januari mijn eerste bediende aangeworven.

Mi is verandering altijd goed. Stilstaan is achteruit gaan.
Als de nieuwe job niet blijkt te bevallen ga je op zoek naar iets anders of solliciteer je terug op je huidige baan.

Uiteraard moet je eerste alle details naast elkaar leggen maar heb niet het idee dat je je 'droom'job hebt momenteel.

Succes!

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 19:32

Tja waarom niet...ik lees in je bericht dat je je werk graag doet en goed overeenkomt met je collega's (vind ik persoonlijk ook heel belangrijk) en dat je eigenlijk niet weet of je wel voor die persoon wil werken. Dan denk ik: als je graag dichter bij huis wil gaan werken, zoek dan een baan dichter bij huis die je ook graag wil doen bij mensen waar je je wel goed bij voelt.

Ik ben inderdaad lang van huis. Geen kinderen, wel dieren. Tegenover soms lange dagen staat ook wel dat ik er redelijk wat flexibiliteit is (geen probleem als ik eens wat later ben of toch eens vroeger vertrek) en dat ik wel veel verlof heb (ook overuren die ik mag / moet opnemen).

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 09:31

Sizzle schreef:
Er is ook nog een vader in beeld toch?
Ik werk vaak langer op de dagen dat ik geen kind hoef op te halen en korter als ik moet opgalen.
Dat van huis werken is handig als de uren te schuiven zijn, zo hoef je nooit in de file te staan.

Hoe dan ook zijn er nog geen kinderen bij TS, dus handel gewoon naar het nu en zorg dat je commercieel aantrekkelijk blijft.
Dan kun je altijd gewoon weer verder zoeken.

Ja, mijn man is zelfstandige en heeft veel afspraken en grote klussen, maar ook veel flexbiliteit. Hij is op zoek naar een vaste baan om de zaak op een lager pitje te zetten en zal daarbij waarschijnlijk ook avonden en weekenden moeten werken.

Bij de potentiële nieuwe werkgever is 28 uur werken per week overigens wel bespreekbaar :) Of zelfs 27. Dat zijn drie dagen van 9 uur en twee dagen vrij. Of 2 dagen van 8 uur en 2 halve dagen thuis.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 09:59

Weet wel zeker dat de reistijd ook werkelijk minder wordt. Ik ken verhalen van mensen die dachten dichter bij huis te gaan werken, maar die daarna gedetacheerd werden naar een locatie die nóg verder was dan hun vorige werk.

En wat werksfeer en collega's betreft, dit is toch wel belangrijk!

Luister naar wat je echt wilt en belangrijk vindt.

Soms moet je inderdaad stappen nemen en ben je even onzeker, maar het hoeft niet altijd een slechte keuze te zijn.

En je hoort ook wel eens dat mensen ander werk vinden, dat het niet bevalt en dat ze vervolgens toch weer bij hun oude werkgever aan de slag gaan. Helemaal als jij als reden hebt dat je minder uren kunt gaan werken in de toekomst en dat je minder reistijd hebt is het niet zo gek als je bij een ander bedrijf aanklopt. Salaris zou ik nog niet eens zo belangrijk vinden.

Je kunt altijd nog eens in gesprek gaan met de persoon die je de baan aanbiedt, misschien dat je dan beter weet wat je wilt.

Succes!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 10:11

Ik lees hier best vaak 'Salaris is niet zo belangrijk', maar dat is het voor ons wel. Ik wil niet stinkend rijk worden ofzo, maar we komen nu precies rond. Minder gaan verdienen is dus niet zomaar een optie en meer verdienen zou wat ademruimte geven.

Txs voor de tips, ik ga een afspraak maken.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 10:21

Misschien nog een andere om over na te denken. Is verhuizen geen optie? Dichter bij jouw huidige werk gaan wonen zodat je dan minder reistijd hebt?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 10:29

joyce83 schreef:
Misschien nog een andere om over na te denken. Is verhuizen geen optie? Dichter bij jouw huidige werk gaan wonen zodat je dan minder reistijd hebt?

Nee, mijn man heeft hier zijn klantenkring, ik wil niet in de Randstad wonen en ik heb hier heel bewust vorig jaar mijn huis gekocht. Ik snap de gedachtegang hoor: het zou bijna alles oplossen. Ik wil alleen echt niet dichter bij Rotterdam wonen. Mijn familie woont in Zuid-Limburg en de (al wat oudere) ouders van mijn nu ook fijn dichtbij.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:04

Maar je gaat op je huidige werk toch niet minder verdienen dan wat je nu doet? En zo wel, dan lees ik in je reactie dat je je keuze al hebt gemaakt..?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 13:35

Jeaulijn schreef:
Maar je gaat op je huidige werk toch niet minder verdienen dan wat je nu doet? En zo wel, dan lees ik in je reactie dat je je keuze al hebt gemaakt..?

Nee, nu niet. Wel als ik minder zou gaan werken als er straks een kleintje komt.

En de enige beslissing die ik genomen heb, is dat ik het gesprek aanga :) Verder nog helemaal niks hoor. De tips en kritische vragen hier helpen een hoop.

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:46

Tink, ik zou uitzoeken of het salaris wat aan jou genoemd is voor een voltijd of deeltijd functie geldt. Kan mij zo voorstellen dat je misschien voltijd wel meer gaat verdienen dan nu, maar dat je uiteindelijk minder salaris krijgt als je minder uren gaat werken. Ik heb na mijn master (zelfde richting als jij grofweg) hele mooie salarissen voorbij zien komen. Maar dat was dan echt niet altijd wat je daadwerkelijk aangeboden werd als puntje bij paaltje kwam.

Verder zou ik mijn keuze niet te sterk baseren op het wel of niet krijgen van kinderen :) . Je weet niet hoe dat allemaal gaat lopen. Wie weet ben je snel zwanger, wie weet duurt het nog een tijd, of lukt het überhaupt niet (helaas zelf gemerkt dat een gezin stichten echt niet altijd zo ongecompliceerd is als je van te voren hoopt en denkt).

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:55

Lang werken en kind in de opvang kan wel eens meer gaan kosten dan je binnen brengt. Reken goed door of salaris zometeen wel opweegt tegen kosten kinderopvang. Thuis werken met baby kan goed gaan, kan ook dat een oppas erg handig is ook al ben je zelf thuis. Reken alle scenario's die je kan bedenken zo goed mogelijk door, aangezien je aangeeft dat inkomen een belangrijke factor is in dit hele verhaal.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 19:20

Tink89 schreef:
Jeaulijn schreef:

Nee, nu niet. Wel als ik minder zou gaan werken als er straks een kleintje komt.

En de enige beslissing die ik genomen heb, is dat ik het gesprek aanga :) Verder nog helemaal niks hoor. De tips en kritische vragen hier helpen een hoop.

Ah ok :) als je minder uren gaat werken dan kom je misschien ook in een andere belastingschijf waardoor je wellicht in verhouding netto meer overhoudt. Ook iets om rekening mee te houden. Maar nogmaals succes en wellicht dat het voor jezelf duidelijker is na het gesprek!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 16:53

Misschien een hele rare vraag, maar denk je niet dat als je van baan verandert én daarna heel snel zwanger bent dat je de verhoudingen misschien wel meteen op scherp zet? Persoonlijk vind ik het not done om een nieuwe werkgever gelijk op te zadelen met een werknemer die meteen al maanden uit de running is.