Dat hier gezegd wordt dat de mentor het "zomaar doorvertelt aan collega's" is onzin. Juist met moeilijke en persoonlijke verhalen springen wij heel discreet om. Maar wij hebben een meldingsplicht. Op het moment dat de situatie daar om vraagt zijn wij als mentor genoodzaakt een melding te doen naar het zorgteam of de smw-er. Dit wordt altijd duidelijk van tevoren aan de leerling uitgelegd. Ook benadrukken we bij de leerling dat we liever hebben dat de leerling zelf met ouders praat.
Ik heb het afgelopen jaar ook een leerling gehad (waar ik niet eens mentor van was) die graag met me wilde praten. Ik heb gemeld bij het zorgteam dat dat gesprek zou plaatsvinden en die hebben me op aeg geholpen de juiste vragen te stellen. Achteraf bleek er gelukkig niet veel aan de hand. Leerling heeft met smw en ouders gepraat en komt nu af en toe nog eens naar mij als het weer wat minder goed gaat.
TS wat vervelend dat je hiermee zit. Als je zo ver bent om je verhaal aan iemand te doen, kies vooral iemand bij wie je je veilig en vertrouwd voelt. Dat hoeft dus niet persé je mentor te zijn. Jij bent ook degene die bepaald wat er daarna gaat gebeuren. Maar hou dus wel in je achterhoofd dat docenten jouw verhaal moeten vertellen aan het zorgteam op school. Misschien ken je iemand van het zorgteam waarmee je kunt praten en kan die je doorverwijzen naar de school maatschappelijk werker. Die is opgeleid om om te gaan met deze situaties.
Heel veel sterkte in ieder geval!