Tips gezocht: Studeren in Gent v.a. september 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shiry

Re: Tips gezocht: Studeren in Gent v.a. september 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:59

Verschilt heel erg, maar op wat verwarringen in taal na is het heel gezellig.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 21:02

Marieke_963 schreef:
Vraagje over de koten (zeg je dat zo? :+ ) : Zitten jullie nog bij andere Nederlanders in hetzelfde huis, of tussen de Belgen? Zitten jullie samen met meerdere (eerstejaars) DGK studenten? En bevalt dit?

Ik zit alleen in een studio. In het pand waar ik woon zitten nog meer studio's. Maar ik heb eigenlijk geen contact met de andere bewoners.

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 22:26

Mag ik me ook melden?

Ik ga dan niet voor diergeneeskunde, maar tandheelkunde^^ Mocht ik de toelatingstoets niet halen ga ik voor diergeneeskunde.

1 jullie krijgen mijn vriendin en ik de sleutels van ons appartement in Zwijnaarde. Paardlief gaat natuurlijk ook mee! Maar hij krijgt een mooi plaatsje vlakbij, in Merelbeke. Ons appartement hebben we gevonden via immovlan. Een andere aanrader, zoals ook al in de OP staat, van kennissen van ons was om gewoon "domweg" rond te rijden en te gaan vragen. Er staat zo ontzettend veel te huur wat niet op internet staat:)

Vervoer gooien wij het op het begin op de auto en fiets. Als we er echt wonen komt er zo'n "ov-jaarpas". Voor 200 euro kun je een heel jaar lang onbeperkt reizen met alle soorten ov.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 20:42

Ik zit in Antwerpen dus als iemand daar vragen over heeft mag je die altijd stellen (:

Ik heb overigens totaal geen spijt, ook als je nog twijfels vanwege de taal/cultuur/afstand zou ik vooral wel gaan!

Overigens, kwa koten: Ik hoef bv pas 2 maanden voor het aflopen van mijn contract te laten weten of ik wil verlengen, ik kan me voorstellen dat er eind juni/begin juli nog heel wat koten opnieuw beschikbaar komen.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 14:33

Zijn er toevallig studenten uit Gent die maandag 8 of dinsdag 9 mei een plekje op de dag over hebben om me een korte rondleiding te geven in Merelbeke? :) (Indien het niet lukt ivbm de aankomende tentamens begrijp ik dat natuurlijk ook).

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:10

Ik lees even mee, ga vanaf september ook dgk doen in Gent! Heb nog geen kamer, eerst nog even focus op eindexamens, haha :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:12

Ankimo schreef:
Mag ik me ook melden?

Ik ga dan niet voor diergeneeskunde, maar tandheelkunde^^ Mocht ik de toelatingstoets niet halen ga ik voor diergeneeskunde.

1 jullie krijgen mijn vriendin en ik de sleutels van ons appartement in Zwijnaarde. Paardlief gaat natuurlijk ook mee! Maar hij krijgt een mooi plaatsje vlakbij, in Merelbeke. Ons appartement hebben we gevonden via immovlan. Een andere aanrader, zoals ook al in de OP staat, van kennissen van ons was om gewoon "domweg" rond te rijden en te gaan vragen. Er staat zo ontzettend veel te huur wat niet op internet staat:)

Vervoer gooien wij het op het begin op de auto en fiets. Als we er echt wonen komt er zo'n "ov-jaarpas". Voor 200 euro kun je een heel jaar lang onbeperkt reizen met alle soorten ov.

Wat leuk, waar in Merelbeke komt je paard te staan? Totaal andere achtergrond, maar ik ben na een stage in België blijven hangen in Merelbeke en woon daar nu dus. :)

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:24

fienaaa schreef:
Zijn er toevallig studenten uit Gent die maandag 8 of dinsdag 9 mei een plekje op de dag over hebben om me een korte rondleiding te geven in Merelbeke? :) (Indien het niet lukt ivbm de aankomende tentamens begrijp ik dat natuurlijk ook).

Ik ben 5e jaars student (belg) en ik ben maandag en dinsdag op de faculteit. Liefst tussen 13u en 14u15 :)
De andere momenten heb ik lessen.
Verder heb je de eerste 2 jaar les in Gent zelf (Ledeganck) dus ga je dan best op kot in't centrum, daarna zijn de lessen in Merelbeke, klop dan gerust eens bij ons aan, wij hebben kamers en studio's in Melle, dicht bij alle winkels, dicht bij gent en 10 min met de fiets naar Merelbeke. Er zitten al meerdere studenten DGK bij ons :j
Als je niet echt veel wil uitgaan/feesten, kan je gerust al eens langskomen bij ons om te kijken voor volgend jaar of je een kamer/studio wil ;) PB staat open, laat maar weten!

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:50

SofieHavan schreef:
fienaaa schreef:

Ik ben 5e jaars student (belg) en ik ben maandag en dinsdag op de faculteit. Liefst tussen 13u en 14u15 :)
De andere momenten heb ik lessen.
Verder heb je de eerste 2 jaar les in Gent zelf (Ledeganck) dus ga je dan best op kot in't centrum, daarna zijn de lessen in Merelbeke, klop dan gerust eens bij ons aan, wij hebben kamers en studio's in Melle, dicht bij alle winkels, dicht bij gent en 10 min met de fiets naar Merelbeke. Er zitten al meerdere studenten DGK bij ons :j
Als je niet echt veel wil uitgaan/feesten, kan je gerust al eens langskomen bij ons om te kijken voor volgend jaar of je een kamer/studio wil ;) PB staat open, laat maar weten!

Lessen zijn tegenwoordig aan het UZ, hoogstens 1 dag Ledeganck. Soms ook nog wel Blandijn en Oehoe.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 12:57

Echt? Zo onhandig!

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 11:07

Judith_ schreef:
Ankimo schreef:
Mag ik me ook melden?

Wat leuk, waar in Merelbeke komt je paard te staan? Totaal andere achtergrond, maar ik ben na een stage in België blijven hangen in Merelbeke en woon daar nu dus. :)

Op stal van de Scheldemeersen^^ Ik snap het wel, het is ook zo'n leuke omgeving:)

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-17 20:34

Hier ook een eerste jaars student in gent. Wat betreft de koten kun je kijken in het centrum of gelijk naar merelbeke (half uurtje fietsen naar het centrum), eerste jaar wat onhandig, zeker omdat er ook op redelijk wat verschillende andere les gegeven word. Maar je hoeft in de 6 jaar niet meer te verhuizen. Te huur kot in gent is een fijne facebook pagina. Anders via via misschien ook wel. Er zijn hier op bokt best wel wat eerste jaars die eerst in gent centrum woonden en in het 2e jar verhuizen naar merelbeke, dus wellicht kan je hier ook wat vinden. In merelbek3 is de overgrote meerderheid student diergeneeskunde. Kom verder je richting het centrum komt, hoe meer ook andere studenten.

Verder, ik ga nog wel elk weekend naar huis, woon i het ooste, ongeveer 3 uur met de auto, maar vind dat prima te doen, en het is me absoluut waard dat ik zo nog wekelijks kan paardrijden.

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 11:12

Leuk dat zo veel mensen overwegen om naar Gent te komen vanaf volgend collegejaar :)
Ik ben zelf in 2011 begonnen in Antwerpen met de bachelor, en in 2014 met de master in Gent. Zit momenteel in Zwiterland voor mijn Erasmus dus kan helaas geen rondleiding oid geven op de campus op dit moment, maar voor vragen oid mag je altijd een berichtje sturen!
Ik heb eerst in Merelbeke gewoont (richting Bottelare, dus vér weg van de stad ..), en woon nu sinds 1 jaar in Gentbrugge, ideale locatie: 10-15m naar de faculteit en 10-15m naar het centrum :)

Oblicaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 14:52

Hee goed topic! Ik heb ook een vraagje. Heb wel eens gelezen dat Gent moeilijker zou zijn dan Antwerpen... Is dat zo?

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 09:28

Oblicaja schreef:
Hee goed topic! Ik heb ook een vraagje. Heb wel eens gelezen dat Gent moeilijker zou zijn dan Antwerpen... Is dat zo?

Wat ik heb gehoord is dat er in Gent meer studenten starten aan de opleiding dan in Antwerpen. Sommige studenten voelen zich meer een nummer in Gent en zijn daarom opnieuw gestart in Antwerpen.. maar ik heb hier nóg geen ervaring mee :')

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 16:19

Tsjah, ik hoor het soms wel hier en daar, maar denk toch echt dat het uiteindelijk niet heel veel uitmaakt, uiteindelijk moet je toch de stof doorlopen. Ik weet dat in Gent in het eerste jaar uiteindelijk zo'n 30/40% doorgaat naar het 2e jaar, de cijfers van antwerpen ken ik niet.
En wat betreft dat nummer, dat klopt wel een beetje. Je hebt met gemiddeld 400 man les in een collegezaal, en het is echt hoorcollegestijl, dus nee veel communicagie met de prof zul je tijdens de les niet hebben. Bij de practica heb ik wel het idee dat de assistenten na een aantal practica je wel herkennen (beetje afhankelijk of je actief meedoet of niet). Maar practica zijn ook in kleinere groepen (rond de 40 studenten)

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 14:49

Hoop dat het oke is dat ik dit topic nu weer omhoog schop. :)
Ik ben nu echt actief op zoek naar een kot en ga volgende week waarschijnlijk heen om wat te bekijken. Waar ik nu tegen aan loop is wat nu het handigst is qua domicilie. Uiteraard ben ik van plan om daar dus de gehele studie door te wonen en wil ik ook wel graag een bijbaan. Maar je weet maar nooit, wellicht bevalt het mij toch niet en vertrek ik snel weer terug naar NL. Ik was eigenlijk van plan om zo'n bijlage 33 (?) aan te vragen bij de gemeente daar. Dat lijkt mij het minst gedoe. Maar nu heb ik contact met een kotbaas waarbij domcilie verplicht is en overweeg ik dat ook. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Is met domicilie meer 'gedoe' dan zonder?

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:14

Bandaloe schreef:
Hoop dat het oke is dat ik dit topic nu weer omhoog schop. :)
Ik ben nu echt actief op zoek naar een kot en ga volgende week waarschijnlijk heen om wat te bekijken. Waar ik nu tegen aan loop is wat nu het handigst is qua domicilie. Uiteraard ben ik van plan om daar dus de gehele studie door te wonen en wil ik ook wel graag een bijbaan. Maar je weet maar nooit, wellicht bevalt het mij toch niet en vertrek ik snel weer terug naar NL. Ik was eigenlijk van plan om zo'n bijlage 33 (?) aan te vragen bij de gemeente daar. Dat lijkt mij het minst gedoe. Maar nu heb ik contact met een kotbaas waarbij domcilie verplicht is en overweeg ik dat ook. Hoe hebben jullie dit aangepakt? Is met domicilie meer 'gedoe' dan zonder?

Heb helemaal niet zo heel goed naar dat domicilie gekeken, hahaha. Oeps :')
Heb zelf nu wel een studio gevonden, dicht bij het station!

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:24

Ik ben dan geen student, maar doctoraat student en voor mij was domicilie in België verplicht, aangezien ik alleen mijn beurs kreeg als ik inwoner van België ben (ja, ik ben van Nederland). Domicilie is in prinicipe gewoon net als in Nederland dat je ingeschreven staat op je adres. Voor veel belgische studenten is dit niet handig ivm kinderbijslag en staat die studenten dus nog bij hun ouders gedomicilieerd. Voor mij duurde het even voordat ik ingeschreven stond, omdat ik mijn contract nog niet volledig rond had. Maar inschrijven zelf + het krijgen van je bewijs van inschrijving (5 jaar lang geldt dat als je belgische id-kaart) ging vrij vlot. Een paar weken, had nog een speciaal geval met mn achternaam... Daarna komt er op een onverwachts moment nog iemand van de politie langs om te controleren of je daadwerkelijk woont waar je je domicilie hebt aangevraagd.

Als student zijn er trouwens wel wat regels voor hoeveel je ernaast mag werken. Het kan zijn dat dit enkel voor belgen geldt. Check dat misschien nog maar even.

Verder is Gent gewoon een fantastische stad!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:29

Je kunt onbeperkt werken. Het heeft wel gevolgen voor belastingen en sociale bijdrage.

Bandaloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 17:41

Bedankt voor de antwoorden! :) Valt gelukkig dus mee om je dus echt daar in te schrijven. Dan nog maar even goed kijken wat er nog meer bij komt kijken als je echt officieel daar ingeschreven staat, maar dan houd ik gewoon beide opties open. Ik heb over een aantal dagen een kijkmoment staan, hoop nog een paar andere bezichtigingen dan ook te kunnen plannen. Heb er helemaal zin in! :D

Fijn dat je al wat hebt Fellow! Luxe hoor een studio :D
Hoe gaat het met de rest die naar gent gaat verhuizen komende september? Hebben jullie al een leuke plek gevonden om te wonen?

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 21:56

Bandaloe schreef:
Bedankt voor de antwoorden! :) Valt gelukkig dus mee om je dus echt daar in te schrijven. Dan nog maar even goed kijken wat er nog meer bij komt kijken als je echt officieel daar ingeschreven staat, maar dan houd ik gewoon beide opties open. Ik heb over een aantal dagen een kijkmoment staan, hoop nog een paar andere bezichtigingen dan ook te kunnen plannen. Heb er helemaal zin in! :D

Hoe gaat het met de rest die naar gent gaat verhuizen komende september? Hebben jullie al een leuke plek gevonden om te wonen?

Jazeker! Krijg de sleutel van het appartement over 2 dagen^^ Wel gaan we pas officieel 1 september over. Maar tot die tijd mooi de boel in orde maken enzo. Ohja en even zorgen dat ik de toelatingstoets voor tandheelkunde goed maak dinsdag haha

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 08:16

Ankimo schreef:
Bandaloe schreef:

Jazeker! Krijg de sleutel van het appartement over 2 dagen^^ Wel gaan we pas officieel 1 september over. Maar tot die tijd mooi de boel in orde maken enzo. Ohja en even zorgen dat ik de toelatingstoets voor tandheelkunde goed maak dinsdag haha

Wat snel al! Succes met je toelatingstoets *\o/*

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-17 10:16

Jaa dankjewel!:)

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 13:32

Het komt steeds dichterbij! *\o/*
Ik verhuis 15 september, misschien leuk om nog een keer met een groepje wat af te spreken in Gent?