Opleiding tot advocaat. Help?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ygritte

Re: Opleiding tot advocaat. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 16:55

TS, ter samenvatting zijn er dus vier opties voor je:

1) De 21+ toets voor een WO bachelor en WO master, daarna de opleiding advocaat nog. Zonder vertraging is dit 8 jaar, de laatste drie jaar dus betaald werkend leren als advocaat-staigair.

2) HBO-P met VWO certificaat en dan een WO bachelor en WO master, en daarna de opleiding advocaat. Dit is zonder vertraging 9 jaar met de laatste drie jaar werkend als advocaat-stagair.

3) HBO volledig afronden, pre-master doen, dan WO master en vervolgens 3 jaar opleiding advocaat. Dit zal neerkomen 10 jaar (4 jaar HBO, 1 jaar pre-master, 2 jaar master en dus die drie jaar als advocaat-stagair).

4) Via de open universiteit zonder ingangseisen (geen HBO-P of VWO nodig) een WO bachelor en master in thuisstudie afronden. Dit duurt zonder vertraging 5 jaar, en daarna moet je dus nog 3 jaar de advocaten-opleiding doen en betaald werken als stagiar.

Ze wisselen dus nogal in tijd, maar ook in niveau-verschil. De 'reguliere' universitaire opties kunnen natuurlijk ook in deeltijd gevolgd worden. Een afspraak met de studie-adviseur lijkt me sowieso geen overbodige luxe.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 17:26

Ygritte schreef:
TS, ter samenvatting zijn er dus vier opties voor je:

1) De 21+ toets voor een WO bachelor en WO master, daarna de opleiding advocaat nog. Zonder vertraging is dit 8 jaar, de laatste drie jaar dus betaald werkend leren als advocaat-staigair.

2) HBO-P met VWO certificaat en dan een WO bachelor en WO master, en daarna de opleiding advocaat. Dit is zonder vertraging 9 jaar met de laatste drie jaar werkend als advocaat-stagair.

3) HBO volledig afronden, pre-master doen, dan WO master en vervolgens 3 jaar opleiding advocaat. Dit zal neerkomen 10 jaar (4 jaar HBO, 1 jaar pre-master, 2 jaar master en dus die drie jaar als advocaat-stagair).

4) Via de open universiteit zonder ingangseisen (geen HBO-P of VWO nodig) een WO bachelor en master in thuisstudie afronden. Dit duurt zonder vertraging 5 jaar, en daarna moet je dus nog 3 jaar de advocaten-opleiding doen en betaald werken als stagiar.

Ze wisselen dus nogal in tijd, maar ook in niveau-verschil. De 'reguliere' universitaire opties kunnen natuurlijk ook in deeltijd gevolgd worden. Een afspraak met de studie-adviseur lijkt me sowieso geen overbodige luxe.

Dank je! Dit is duidelijk. Hier heb ik iets aan.

Voor mij lijkt optie 4 mij de beste, ik ga sowieso een afspraak maken met een studieadviseur om dit te bespreken. Zoals ik het van jou begrijp rond ik dus eerst de Bachelor af ( die is 4 jaar toch ) en daarna de master?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 18:23

Je doet inderdaad eerst de bachelor van vier jaar en aansluitend een master van een of twee jaar. Als je klaar bent moet je gaan solliciteren op een stageplaats en toegang krijgen tot de beroepsopleiding. Deze selectie is zwaar, werk aan zo hoog mogelijke cijfers en ga nu alvast met maatschappelijke projecten in je vrije tijd beginnen.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 18:25

Aukelizzy schreef:
Hoi Allemaal,

Zoals in de titel beschreven staat wil ik graag een opleiding tot advocaat volgen. Echte ga ik via een omweg, maar wordt op internet niet precies wijs welke weg ik nou moet volgen. Ik ben in het bezit van een MBO4 diploma.

Ik was nu van plan om een thuisstudie HBO bachelor rechten te gaan studeren. Nu las ik dus als je je propedeuse binnen hebt dat je dan meteen een universitaire studie kan gaan doen. Klopt dat? En kan je dit ook als thuis of deeltijd studie doen? Ik moet namelijk eigenlijk wel 30 uur per week kunnen blijven werken...

Wie kan mij helpen met wat de beste en snelste weg is. En welke thuisstudie is het beste? Zat zelf aan NCOI te denken.

Bedankt alvast!

Als je advocaar wil worden moet je Nederlands recht studeren aan een universiteit en daarna gaan werken bij een advocatenkantoor en via hen de driejarige beroepsopleiding volgen.

Ik ben net klaar om alles naast mijn werk te doen.. Succes

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 18:27

Onderschat alleen het niveau van een universitaire (zelf) studie niet, als je hoogst genoten opleiding op dit moment MBO4 is.

Bovengenoemde vriendin van mij heeft dus na een MBO4 opleiding en een paar jaar werken een HBO bachelor gevolgd, waarvan de laatste 1,5 jaar in deeltijd omdat ze op haar stage-adres mocht blijven werken, en daarna een premaster en master in 2 jaar (weet niet of het afhankelijk is van welke richting je master is hoelang het duurt) en zij vond na een volledige HBO opleiding die haar goed afging de universiteit best tegenvallen. En dan heeft zij de universiteit niet in deeltijd gevolgd, maar de gewone voltijds opleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 18:43

Ik ga even vervelend doen, maar ik heb een tijdje HBO Rechten gestudeerd met klasgenoten die MBO4 op juridisch gebied (!) hadden afgerond en zelfs op het HBO al niet mee konden komen, laat staan op de universiteit. Daarnaast heb je binnen de advocatuur nog allerlei gradaties, want wat wil je uiteindelijk echt doen? Ik geloof heilig in "waar een wil is is een weg" maar onderschat het zeker niet. Succes!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 19:30

Ik snap jullie bedenkingen erbij hoor! Moet er alleen wel bij vertellen dat ik puur de weg vmbo - mbo gevolgd heb omdat ik op dat moment mijn sport belangrijker vond dan school. Ik weigerde om te leren dus ben ik bij vmbo beland terwijl ik vwo had kunnen doen. Nou neemt dat niet weg dat het hartstikke zwaar gaat zijn. Maar ik geloof er heilig in dat als je iets echt graag wil, en je er volledig voor in wilt zetten het moet lukken. Ben nogal een doorzetter :D :j

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:42

Ook niet onbelangrijk is de vraag met welk diploma je aan het werk komt straks. Op dit moment is het bar en boos en liggen de banen niet voor het oprapen. (Ter info: in heel groningen-Drenthe zijn dit afgelopen half jaar 11 banen vrijgekomen, vorig jaar waren dat er in het hele jaar 12). Met een thuisstudie vraag ik me ernstig af of je er tussen komt bij de paar kantoren die zoeken naar advocaat-stagiaires.

Qua werken naast je studie: dat moet wel kunnen maar is natuurlijk wel afhankelijk van je intelligentie niveau. Ik denk dat je dat pas merkt als je het gaat proberen. Of je een niveau aankan blijkt altijd pas gaandeweg.

Succes alvast! Je hebt wat te doen ;)

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 21:57

Je hebt overigens niet op alle universiteiten naast je P ook nog Nederlands op VWO niveau nodig.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 22:48

Mir, met een bul van de OU heb je gelijke kans als iemand met een bul van een reguliere uni. Ik ken een rechter en diverse advocaten (Zuidas kantoren) die hun studie aan de OU gedaan hebben. De OU heeft een totaal andere reputatie dan andere thuisstudies.

MarJon, dat klopt en ik zie dat in de toekomst wel vaker voorkomen.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 23:11

Ik weet niet of het al genoemd is, maar voor de opleiding tot advocaat heb je ook civiel effect nodig. Dat krijg je sowieso als je bachelor en master via de universiteit haalt, maar dit is niet zomaar het geval als je via hbo en schakeljaar een universitaire master doet.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 23:24

Lieke, je noet Burgerlijk recht extra volgen. Hoewel ik een oud professor wel begrijp als hij zegt dar hij voorstander is van het afschaffen van civiel effect na HBO bachelor en universitaire master.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 23:26

M_i_R schreef:
Ook niet onbelangrijk is de vraag met welk diploma je aan het werk komt straks. Op dit moment is het bar en boos en liggen de banen niet voor het oprapen. (Ter info: in heel groningen-Drenthe zijn dit afgelopen half jaar 11 banen vrijgekomen, vorig jaar waren dat er in het hele jaar 12). Met een thuisstudie vraag ik me ernstig af of je er tussen komt bij de paar kantoren die zoeken naar advocaat-stagiaires.

Qua werken naast je studie: dat moet wel kunnen maar is natuurlijk wel afhankelijk van je intelligentie niveau. Ik denk dat je dat pas merkt als je het gaat proberen. Of je een niveau aankan blijkt altijd pas gaandeweg.

Succes alvast! Je hebt wat te doen ;)

Is heel erg plaatsgebonden: in arrondissement Noord-Nederland was de werkgelegenheid al nooit zo briljant. Ben je bereid naar het midden van het land te komen, dan is de markt juist heel erg aangetrokken.

Het is afhankelijk van de universiteit of je met alle richtingen ook je civiel effect haalt. Als je van te voren weet dat je een togaberoep wil, kan het geen kwaad dat even te controleren (al hebben de meeste universiteiten wel een specifiek togaleerprogramma).

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 23:38

In de tijd dat ik nog in Groningen studeerde was het al heel pittig de HBO zij instroom te halen. Zelf heb ik VWO gedaan en daarna de studie rechten maar van de 10 mensen die ik ken die vanaf het HBO kwamen heeft er maar 1 het gehaald.

Het niveau is totaal niet te vergelijken met het HBO en daarnaast is het (HBO zij-instroom)programma voller dan een normaal lesprogramma.
Daar ook nog 25u of meer bij werken is vrees ik niet realistisch.

Vanuit een P of met toelatingstoets instromen zou mijn advies zijn. Ook dan is het echt zwaar om zoveel te blijven werken naast deze studie. Het is absoluut zo dat je echt aan je CV moet werken én dat je cijferlijst enorm belangrijk is wil je in de advocatuur terecht komen.

Wat verder gezegd wordt en ik echt rekening mee zou houden is de banenmarkt. Zeker banen in de advocatuur liggen echt niet voor het oprapen helaas en bovendien is de concurrentie moordend.

Wat hier ook al gezegd is: kijk naar welke universiteit je gaat. Ik ken zat kantoren waar oa geselecteerd werd op universiteiten (en OU automatisch op de nee stapel belande).

Mijn tip: ga eerst stage lopen en kijken of je dit echt wilt. Waar een wil is, is altijd een weg.

Ik heb zelf uit gezondheidsoverweging moeten besluiten mijn advocatuur droom te laten vaten en heb het als juridisch adviseur prima naar mijn zin. Helaas is het beeld dat je krijgt op tv en ook in de media lang niet de waarheid en is het een baan waar je simpelweg heel hard, vaak veel, werkt met veel druk. Het salaris is ook niet zo fantastisch als wel geschetst wordt. Daarentegen is het wel echt onwijs leuk werk!

Nog een tip voor het geval het zover mag komen voor je: ga absoluut tijdens je studie stage lopen (liefst bij meerdere kantoren). Naast dat dit leuk en leerzaam is vult het je CV aan én vergroot het je kans op een baan (bij dat kantoor) als je je stage goed afrondt!

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 00:11

Memories schreef:
hbo rechten afmaken en dan nog naar de universiteit moet je juist niet willen, tenzij je er een collegegeld van 10.000 euries per jaar voor over hebt, want daar loop je dan kans op.

Wacht wat? Ik weet niet zo goed waar deze informatie vandaan komt, maar als student aan de uni kan ik zeggen dat dit bedrag echt veel te hoog is.

http://www.rug.nl/education/tuition/fee ... or-degrees

^ Bij dezen een lijstje van wat de studie kost. Natuurlijk is dit enkel collegegeld en komen hier kosten voor boeken bij op. Als je op kamers wil en dergelijke, dan snap ik dat je aan een bedrag van 10.000 euro komt, maar enkel collegegeld van 10.000 per jaar is veel te veel.

Daarnaast lijkt me de stap van MBO naar HBO al redelijk pittig, zeker wanneer je bijna direct van het MBO naar de universiteit wil. Misschien kun je het beste je eerst in de verschillende niveaus verdiepen kijken wat het beste bij jou past. Ik kom zelf vanaf het vwo en heb persoonlijk wel moeite om mee te komen met het niveau van de uni en spreek meerdere mensen vanaf een volledige(!) HBO-studie die naar de uni zijn gegaan en het toch zeker wel echt pittig vinden.
Het leren op het vwo kan je makkelijk afgaan, maar uni is toch wel even een stukje pittiger dan een vwo diploma, vergis je daar niet in ;)

Ik zou eerst kijken of het niveau past en ik het aan zou kunnen. Je kunt heel makkelijk online colleges en vakken volgen bij diverse universiteiten zonder dat daar direct kosten aan verbonden zijn. Dan kun je voor jezelf de keuze maken tussen het HBO en de universiteit en kijken of jij dat aankan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 01:15

Als je reeds een bachelor diploma hebt (hbo rechten bijvoorbeeld) betaal je helaas het instellings collegegeld. Ligt aanzienlijk hoger dan het wettelijke helaas...

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 01:26

Bizzybijtje schreef:
Als je reeds een bachelor diploma hebt (hbo rechten bijvoorbeeld) betaal je helaas het instellings collegegeld. Ligt aanzienlijk hoger dan het wettelijke helaas...

Maar dat is niet van toepassing op de TS, want die heeft een MBO diploma. Ik dacht dat het daar niet op van toepassing was, maar dat moet ik even nazoeken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 05:52

Bizzybijtje schreef:

Na een bachelor betaal je voor een (pre)master op WO niveau geen instellingscollegegeld.
Wanneer je een tweede bachelor gaat doen komt het instellingscollegeld wel om de hoek kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:01

Pharootz schreef:
Bizzybijtje schreef:

Maar dat is niet van toepassing op de TS, want die heeft een MBO diploma. Ik dacht dat het daar niet op van toepassing was, maar dat moet ik even nazoeken.

Ik ging in op de quote van Memories :j Dus over het eerst HBO Rechten en dán nog naar de universiteit.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-17 20:55

Ik ben ook uni student Pharootz, gelukkig betaal ik inderdaad het wettelijke tarief en niet het instellingstarief, zou een dure grap zijn anders :D

Zoals Bizzybijtje ook nog aanhaalt: als je een tweede bachelor volgt (wo, hbo of combinatie daarvan) betaal je instellingscollegegeld. Die informatie kun je als het goed is op de site van elke universiteit en DUO vinden. Er zijn natuurlijk uitzonderingen op de regel maar zover ik weet valt rechten daar niet onder. En instellingscollegegeld kan zeker oplopen tot bedragen van 10.000+ euro per jaar zuiver aan collegegeld, helaas.