Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Ygritte schreef:TS, ter samenvatting zijn er dus vier opties voor je:
1) De 21+ toets voor een WO bachelor en WO master, daarna de opleiding advocaat nog. Zonder vertraging is dit 8 jaar, de laatste drie jaar dus betaald werkend leren als advocaat-staigair.
2) HBO-P met VWO certificaat en dan een WO bachelor en WO master, en daarna de opleiding advocaat. Dit is zonder vertraging 9 jaar met de laatste drie jaar werkend als advocaat-stagair.
3) HBO volledig afronden, pre-master doen, dan WO master en vervolgens 3 jaar opleiding advocaat. Dit zal neerkomen 10 jaar (4 jaar HBO, 1 jaar pre-master, 2 jaar master en dus die drie jaar als advocaat-stagair).
4) Via de open universiteit zonder ingangseisen (geen HBO-P of VWO nodig) een WO bachelor en master in thuisstudie afronden. Dit duurt zonder vertraging 5 jaar, en daarna moet je dus nog 3 jaar de advocaten-opleiding doen en betaald werken als stagiar.
Ze wisselen dus nogal in tijd, maar ook in niveau-verschil. De 'reguliere' universitaire opties kunnen natuurlijk ook in deeltijd gevolgd worden. Een afspraak met de studie-adviseur lijkt me sowieso geen overbodige luxe.
Aukelizzy schreef:Hoi Allemaal,
Zoals in de titel beschreven staat wil ik graag een opleiding tot advocaat volgen. Echte ga ik via een omweg, maar wordt op internet niet precies wijs welke weg ik nou moet volgen. Ik ben in het bezit van een MBO4 diploma.
Ik was nu van plan om een thuisstudie HBO bachelor rechten te gaan studeren. Nu las ik dus als je je propedeuse binnen hebt dat je dan meteen een universitaire studie kan gaan doen. Klopt dat? En kan je dit ook als thuis of deeltijd studie doen? Ik moet namelijk eigenlijk wel 30 uur per week kunnen blijven werken...
Wie kan mij helpen met wat de beste en snelste weg is. En welke thuisstudie is het beste? Zat zelf aan NCOI te denken.
Bedankt alvast!
M_i_R schreef:Ook niet onbelangrijk is de vraag met welk diploma je aan het werk komt straks. Op dit moment is het bar en boos en liggen de banen niet voor het oprapen. (Ter info: in heel groningen-Drenthe zijn dit afgelopen half jaar 11 banen vrijgekomen, vorig jaar waren dat er in het hele jaar 12). Met een thuisstudie vraag ik me ernstig af of je er tussen komt bij de paar kantoren die zoeken naar advocaat-stagiaires.
Qua werken naast je studie: dat moet wel kunnen maar is natuurlijk wel afhankelijk van je intelligentie niveau. Ik denk dat je dat pas merkt als je het gaat proberen. Of je een niveau aankan blijkt altijd pas gaandeweg.
Succes alvast! Je hebt wat te doen
Memories schreef:hbo rechten afmaken en dan nog naar de universiteit moet je juist niet willen, tenzij je er een collegegeld van 10.000 euries per jaar voor over hebt, want daar loop je dan kans op.

Bizzybijtje schreef:Als je reeds een bachelor diploma hebt (hbo rechten bijvoorbeeld) betaal je helaas het instellings collegegeld. Ligt aanzienlijk hoger dan het wettelijke helaas...
Bizzybijtje schreef:Als je reeds een bachelor diploma hebt (hbo rechten bijvoorbeeld) betaal je helaas het instellings collegegeld. Ligt aanzienlijk hoger dan het wettelijke helaas...
Pharootz schreef:Bizzybijtje schreef:Als je reeds een bachelor diploma hebt (hbo rechten bijvoorbeeld) betaal je helaas het instellings collegegeld. Ligt aanzienlijk hoger dan het wettelijke helaas...
Maar dat is niet van toepassing op de TS, want die heeft een MBO diploma. Ik dacht dat het daar niet op van toepassing was, maar dat moet ik even nazoeken.
Dus over het eerst HBO Rechten en dán nog naar de universiteit.