Pensioen, hoe moet ik dat doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:59

Cer schreef:
Dus als ik dat toen niet geregeld heb, mag het nu niet meer.. daar komt het op neer... Want ik was niet van plan om te gaan wisselen van werkgever....
Of lees ik het nu niet goed?

Dat je dan maar 1 moment hebt om zoiets belangrijks te regelen, dat is best wel jammer...

Klopt inderdaad... Afkoop is dan een mogelijkheid, maar mag niet altijd. Dit om mensen tegen zichzelf te beschermen geloof ik (dat ze straks 67 zijn en alleen een AOWtje hebben)

Je kan natuurlijk kijken of je dan een storting mag doen in je huidige pensioenfonds, maar zoals ik al zei is dat vaak erg moeilijk en levert het je niet heel erg veel op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 08:59

Altijd contact opnemen met en het oude en het nieuwe pensioenfonds.
Probeer zo veel mogelijk alles bij een fonds neer te zetten anders raak je veel opbouw kwijt.
Verder zo min mogelijk afkopen.
Wordt namelijk eenmalig bij je jaarinkomen opgeteld en kan ervoor zorgen dat je of meer belasting moet betalen of je raakt je toeslagen voor dat jaar kwijt.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:00

Zelf sparen is denk ik ook een goede optie.
Alleen wel de discipline hebben om er af te blijven.
Zou eens informeren hoe dat belastingtechnisch het beste kan worden aangepakt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:01

vilheide schreef:
Net eens gekeken op "mijn pensioenoverzicht", wauw wat een vetpot gaat dat worden vanaf mijn 67ste zeg! Ik hoor hier over pensioen afkopen, maar hoe werkt dat en hoe kan ik een pensioen afkopen?

Ik dacht eerst dat dat bedragen per maand waren :') maar het is gewoon 'het bedrag'... dat is bij mij ook om te huilen hoor...

@Janine: nou ja, dat schip is gevaren, dus ik hoef er nu niks meer mee te doen want dat kan toch niet meer...
Ik blijf wel even meelezen want het is wel interessant :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:03

Weet niet of jullie het mee hebben gekregen maar de Belastingdienst aast ook op spaargeld om te berekenen of er nog recht op toeslagen is. Dus als je spaart zet het zo weg dat het als uitgesteld inkomen wordt gezien.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:07

cam schreef:
Zelf sparen is denk ik ook een goede optie.
Alleen wel de discipline hebben om er af te blijven.
Zou eens informeren hoe dat belastingtechnisch het beste kan worden aangepakt.

Dat hebben maar verdomd weinig mensen. Plus zoals Morganlefay zegt, daar had ik zelf nog niet eens weer aan gedacht...

Cer

Re: Pensioen, hoe moet ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:14

De belastingdienst is sowieso een inhalige organisatie... verbaast me niks...

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:39

Janine1990 schreef:
Volgens mij kan je dat gewoon in mijnpensioenoverzicht doen, je kan dan formulieren downloaden die je vervolgens moet opsturen. Formulier is altijd van je eigen pensioenfonds. (waardeoverdracht heet het)

Ga ik eens induiken :)

connie64

Re: Pensioen, hoe moet ik dat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:50

pensioenen.......tegen de tijd dat jullie (ik ga er even voor t gemak van uit dat jullie jong zijn ) recht hebben op je pensioen.......pffff neem aan dat dat niet eens meer bestaat!
Ik denk dat je gewoon een huis moet kopen zodra je dat kan....op je 65e verkopen en dan heb je (hopelijk) een centje over.
Mijn huis is mijn pensioen....t geld niet op de bank zetten want dan moet je t eerst opeten zeg maar....

Een betere oplossing voor mijn oude dag kan ik me verder echt niet bedenken en laten we eerlijk zijn...wie werkt er nog jaren en jaren bij dezelfde werkgever en 10 euro per jaar pensioen is uhhh over 30 jaar netzoveel waard als nu 5 cent.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:56

connie64 schreef:
pensioenen.......tegen de tijd dat jullie (ik ga er even voor t gemak van uit dat jullie jong zijn ) recht hebben op je pensioen.......pffff neem aan dat dat niet eens meer bestaat!
Ik denk dat je gewoon een huis moet kopen zodra je dat kan....op je 65e verkopen en dan heb je (hopelijk) een centje over.
Mijn huis is mijn pensioen....t geld niet op de bank zetten want dan moet je t eerst opeten zeg maar....

Een betere oplossing voor mijn oude dag kan ik me verder echt niet bedenken en laten we eerlijk zijn...wie werkt er nog jaren en jaren bij dezelfde werkgever en 10 euro per jaar pensioen is uhhh over 30 jaar netzoveel waard als nu 5 cent.

Moet je wel een huis kunnen kopen. Nu worden de regels rondom tijdelijke contracten eindelijk was ruimer. Maar inmiddels betaal ik op mijn 28ste gewoon 650 huur per maand omdat ik niks kon kopen volgens de bank.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 09:59

connie64 schreef:

Dat het geld niet zoveel meer waard is, is wat voor te zeggen hoor. Ook al wordt het geld dat je afdraagt via je je werkgever belegd en groeit daardoor je inleg wel mooi elk jaar. :+

Maar technisch is het heel erg lastig om een pensioenfonds te ontmantelen, aangezien ze feitelijk gewoon jouw geld beheren.

Een pensioenfonds gaat gewoon op slot wanneer de dekkingsgraad te laag wordt (er worden dan geen waardeoverdrachten meer gemaakt). En te laag is volgens mij onder de 102%?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:06

Als je zelf wil (bij)sparen voor je pensioen, kan je dat bijvoorbeeld doen via banksparen:
http://www.banksparen.nl/

Je kunt ook kiezen voor een (beleggings)polis bij een verzekeraar. Ik heb als ik niks doe een (fiks) pensioengat, en heb mijn risico verdeeld tussen banksparen en een beleggingspolis voor aanvullend pensioen. Ik heb gekozen voor Brand New Day vanwege hun heldere communicatie en regels, maar er zijn vele aanbieders op de markt.

De hoeveelheid geld die je jaarlijks belastingvrij mag weg zetten (aftrekken bij je opgave) op dit soort rekeningen/polissen kun je berekenen op de site van de Belastingdienst. Dit heet de jaarruimte:
https://zoeken.belastingdienst.nl/searc ... ad=0&hl=nl

Als je voorgaande jaren ook niet voldoende pensioen heb opgebouwd, mag je dat ook nog aftrekken tot max. 7 jaar terug. Dat heet de reserveringsruimte.

Hoeveel pensioen je mag opbouwen is afhankelijk van je inkomen. Iedereen heeft (nu nog) recht op AOW als de pensioengerechtigde leeftijd bereikt is. Ook heb je recht op 70%* van je middenloon (het gemiddelde inkomen tijdens je werkzame leven). Het bedrag waar je pensioen over mag opbouwen is je inkomen minus de AOW (daar heb je toch al recht op, dus hoef je ook geen rechten voor op te bouwen). Als 70% van je huidige inkomen niet veel verschilt van de huidige AOW, zul je dus niet of nauwelijks pensioenrechten opbouwen.

Wil je de jaarruimte/reserveringsruimte berekenen, dan zul je toch je UPO (uniform pensioen overzicht) weer uit de kast moeten vissen. Daar staat een A-factor op, ofwel de de aangroei. Deze heb je nodig om de berekening te kunnen uitvoeren, samen met het/de jaaroverzicht(en) van je inkomen.

Als het goed is staat in je UPO en/of de begeleidende brief ook een contactpersoon waar je terecht kan met vragen over bijvoorbeeld waardeoverdracht. Let op: waardeoverdracht kan pas plaats vinden als het pensioenfonds die het moet overstorten (er afstand van moet doen dus) een dekkingsgraad heeft van (uit mijn hoofd) minimaal 105%. Je kunt het dus wel aanvragen, maar met de huidige lage rentestanden kan dan nog wel even duren voor de overdracht daadwerkelijk plaats vindt. Een collega van mij wacht al jaren op de waardeoverdracht vanuit het fonds van zijn vorige werkgever.

Verder zijn er ook fondsen die standaard een (klein) deel van het opgebouwde pensioen weg zetten voor weduwen en wezen. Als je een verstokte kinderloze vrijgezel bent, kan je aangeven dit bedrag bij je eigen pensioen op te zetten. Het is vaak niet zo veel, maar alle kleine beetjes helpen.

* Door kelderende rente, zwalkende dekkingsgraden en kortingen is dit % geen vanzelfsprekendheid meer.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:07

Ach ik heb wel een huis gekocht maar dat is echt niet afgelost tegen de tijd dat ik het nodig heb. Sterker nog, ik kan er niet eens blijven wonen als ik slecht ter been wordt en tegen die tijd kan ik echt geen ander huis meer kopen.. Ik ben wat dat betreft ál 40 en heb dus relatief weinig tijd meer om zaken goed te regelen.... In in 27 jaar een goed pensioen bij elkaar sparen is bijna niet te doen..

@Roodvos: prima beschrijving, superfijn dat je de moeite neemt :j
Maar ik raak echt halverwege het verhaal de draad kwijt .. -O-
Ga het nog een paar keer proberen te lezen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:09

Cer schreef:
Ach ik heb wel een huis gekocht maar dat is echt niet afgelost tegen de tijd dat ik het nodig heb. Sterker nog, ik kan er niet eens blijven wonen als ik slecht ter been wordt en tegen die tijd kan ik echt geen ander huis meer kopen.. Ik ben wat dat betreft ál 40 en heb dus relatief weinig tijd meer om zaken goed te regelen.... In in 27 jaar een goed pensioen bij elkaar sparen is bijna niet te doen..

Naar het Noorden verhuizen ;) En je hebt natuurlijk ook nog AOW.

Daisyree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:11

Je kunt verschillende dingen doen met je pensioen of pensioentjes.
Pensioenen kleiner dan €466 (bruto jaarwaarde) mogen worden afgekocht op initiatief van de pensioenuitvoerder. Je mag het dus vragen, maar je pensioenuitvoerder mag het weigeren.

Ook kun je kleine pensioenen samen voegen in je huidige pensioen d.m.v. waardeoverdracht.
Deze overdracht kun je bij je huidige pensioenuitvoerder aanvragen.
Het termijn van 6 maanden is vervallen. Je kunt ten alle tijde een waardeoverdracht aanvragen.
Het kan zijn dan een uitvoerder dit weigert om bepaalde redenen, maar deze zul je altijd per brief/email te horen krijgen.

Zelf sparen is ook een optie. Je kunt bijvoorbeeld een lijfrente oid afsluiten. Je betaald dan nu geen belasting over het opgebouwde geld, maar betaald bij uitkering loonheffing.
Het bedrag tel je niet bij je vermogen op zeg maar. Hier zit natuurlijk wel een maximum aan, je zogenaamde jaarruimte.
Laat je hierin gewoon adviseren door iemand. Een onafhankelijke adviseur of gewoon bij je bank. ;)

En nu duik ik er wat dieper in. Ben namelijk druk met deze materie bezig met mijn studie. :')
Laatst bijgewerkt door Daisyree op 13-04-17 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:12

Janine1990 schreef:
Cer schreef:

Naar het Noorden verhuizen ;) En je hebt natuurlijk ook nog AOW.

Of een rijke man trouwen :Y) .

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:13

JoycexEnya schreef:
Ik snap hier ook nooit van.
Ik werk nu sinds september bij de ah kan k mij daar gewoon inschrijven bij hun pensioenfonds?

Als het goed is ben je daar automatisch voor aangemeld.
Ik heb ook 2 pensioenen. Een van de pfzw(zorg) en een van de ap. Helaas kan ik de zorg niet overzetten naar de ap omdat de dekkingsgraad te laag is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:14

purny schreef:
JoycexEnya schreef:
Ik snap hier ook nooit van.
Ik werk nu sinds september bij de ah kan k mij daar gewoon inschrijven bij hun pensioenfonds?

Als het goed is ben je daar automatisch voor aangemeld.
Ik heb ook 2 pensioenen. Een van de pfzw(zorg) en een van de ap. Helaas kan ik de zorg niet overzetten naar de ap omdat de dekkingsgraad te laag is.

Gelukkig heb je aangevraagd en zal de aanvraag bij voldoende dekkingsgraad alsnog doorgang krijgen :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:21

Roodvos schreef:
[
Of een rijke man trouwen :Y) .

Ook een paar andere topics op bokt gevolgd? :P _O-

Ik ga de lap tekst vanavond even doorspitten :j

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:27

cer, je huis hoeft toch ook niet afbetaald te zijn?
als je 50000 hebt afbetaald in al die jaren is dat sowieso je winst, tel je overwaarde er bij op....moet je toch aan een bedragje kunnen komen?beter dan 10 euro pensioen per jaar ;)

lijfrentes en sparen via de bank (geen rente maar je zal moeten gaan betalen om geld op de bank te zetten)zijn imo geen optie.
Het verleden laat toch duidelijk zien wat er gebeurt met banken, gespaard geld en lijfrentes......er zijn veel mensen totaal op stukgelopen.

Ik zelf ben 53 en ik neem even voor t gemak aan dat jullie tussen 20 en 30 zitten.....dus nog ruim 35 jaar te gaan....

weet je wat er de afgelopen 35 allemaal veranderd is....ik houd echt mijn hart vast voor de toekomst..

300 euro hier 100 euro daar als pensioen (per jaar he) kom op waar hebben we t over.Met een beetje veel mazzel kom je uit op een 100 per maand ofzo, nou bij je aow van uhhh een duizend ofzo in de maand weet je wat je te wachten staat ;)

Nu leven en nu genieten!!

alleen de mensen die echt 30 of 40 jaar bij dezelfde werkgever zullen wat opbouwen..

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:31

Cer schreef:
De belastingdienst is sowieso een inhalige organisatie... verbaast me niks...

Ik ben blij dat ik belastinggeld kan en mag betalen. Van dat geld wordt erg veel geregeld (niet altijd even goed, dat geef ik meteen toe, maar toch...)
Denk aan wegen, fietspaden, openbaar groen, duinen en dijken. Maar ook bibliotheken (tot 18 jaar gratis lidmaatschap). Verder worden sportclubs vaak gesubsidieerd uit gemeentekas en worden scholen deels betaald middels belastinggelden. En oh ja, bijna vergeten... AOW :)*
In landen waar veel minder of soms zelfs geen belastinggeld hoeft te worden betaald, wil ik in ieder geval niet wonen. Of ik moet heeeeel erg rijk worden.
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 13-04-17 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:31

connie64 schreef:
cer, je huis hoeft toch ook niet afbetaald te zijn?
als je 50000 hebt afbetaald in al die jaren is dat sowieso je winst, tel je overwaarde er bij op....moet je toch aan een bedragje kunnen komen?beter dan 10 euro pensioen per jaar ;)

lijfrentes en sparen via de bank (geen rente maar je zal moeten gaan betalen om geld op de bank te zetten)zijn imo geen optie.
Het verleden laat toch duidelijk zien wat er gebeurt met banken, gespaard geld en lijfrentes......er zijn veel mensen totaal op stukgelopen.

Ik zelf ben 53 en ik neem even voor t gemak aan dat jullie tussen 20 en 30 zitten.....dus nog ruim 35 jaar te gaan....

weet je wat er de afgelopen 35 allemaal veranderd is....ik houd echt mijn hart vast voor de toekomst..

300 euro hier 100 euro daar als pensioen (per jaar he) kom op waar hebben we t over.Met een beetje veel mazzel kom je uit op een 100 per maand ofzo, nou bij je aow van uhhh een duizend ofzo in de maand weet je wat je te wachten staat ;)

Nu leven en nu genieten!!

alleen de mensen die echt 30 of 40 jaar bij dezelfde werkgever zullen wat opbouwen..

Dan heb je vast ook gemerkt hoeveel oude pensioenfondsen er op zijn gegaan in grotere pensioenfondsen (wat vaak ook gunstiger is voor je opbouw). Dus minder kans dat je in de toekomst vaak een waardeoverdracht moet doen.

Nee, ik zie het niet zo verkeerd in voor de toekomst moet ik zeggen. Maar enlighten me.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:51

Dorien66 schreef:
Van dat geld wordt erg veel geregeld (niet altijd even goed, dat geef ik meteen toe, maar toch...)
Ja die zat eraan te komen natuurlijk :')
Belasting prima, maar belasting over mijn spaargeld, wat ik gespaard heb met loon waar al belasting vanaf gegaan is? Voor een percentage wat niet helemaal meer strookt met de rente opbrengst?
Belasting over mijn erfdeel, wat komt van geld waar al belasting over betaald is?
Ik krijg het toch ook niet drie keer terug...Dus ja, belasting prima, want er moeten wel zaken geregeld worden, maar meerdere keren over hetzelfde bedrag?
Buiten dat de organisatie een beetje een puinhoop is, maar okee..

Een afbetaald huis... euh.. aflossingsvrij deel en beleggingshypotheek, ik weet t niet hoor... :')
Plus het gedeelte kosten-koper (oh weeeer die belasting) wat het huis er echt niet aan waarde bij gekregen heeft, geeft mij te denken dat ik straks weer in de min uitkom..

maar daar gaat dit topic niet over..
Laatst bijgewerkt door Cer op 13-04-17 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:51

@jeanine1990: wanneer de dekkingsgraad 100% is. Helaas is op dit moment de dekkingsgraad iets van 94.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-17 10:56

purny schreef:
@jeanine1990: wanneer de dekkingsgraad 100% is. Helaas is op dit moment de dekkingsgraad iets van 94.

Maar met 100% kan dat toch niet? Dan duik je met elke waardeoverdracht weer onder de 100%.
Bij een dekkingsgraad van 100 procent zijn bezittingen en verplichtingen precies in evenwicht, oftewel er is genoeg geld om alle beloofde pensioenen te betalen.
de DNB eist sowieso een buffer... Dus onder de 100% moeten er serieus maatregelen worden genomen.