Hoe vinden jullie baantjes?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:10

Mijn vader (mijn baas) zou je sollicitatie meteen skippen als hij die motivatie die je opgeschreven hebt, zag staan. Past niet echt bij een 29-jarige imo.

Ik kwam altijd makkelijk aan baantjes. Nette sollicitatiebrieven schrijven en wat mij vooral hielp: wees een kameleon. Kleur mee. Bagels & Beans had een grappige vacature: prima, ik trek mijn lolbroek aan in de brief. Rituals zocht iemand met affiniteit met het hogere segment en beauty: prima, ik hou een verhaal over hoe belangrijk ik beauty vind en vertel uitgebreid over mijn vorige chique baan. Waar ik ook solliciteerde, ik kon er de volgende dag beginnen. Dus: nette brieven, weten waar je naar solliciteert, zakelijk blijven en aantonen dat je de tijger bent die het bedrijf nodig heeft. Een gezonde dosis opscheppen over wat voor belangrijke taken je vervuld hebt, mag ook best, maar het moet niet de spuigaten uit lopen.

Nu ben ik zwanger. Ik solliciteer, krijg knikjes en vragen wanneer ik beschikbaar ben en of ik er zin in heb. Dan zeg ik dat ik zwanger ben en dan hoeven ze me niet meer.

Een paar sollicitatiepogingen later ben ik maar gestopt. Uiteindelijk miste ik ook het vertrouwde gevoel van de zaak van mijn vader en ben ik teruggekeerd. Wat ik had, was perfect. Swappen van banen kan ik ook niet echt aanraden dus...

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:33

sanasoufi schreef:
Ik wil trouwen en huisvrouw worden |(

Dan kun je je beter inschrijven bij een datingbureau dan bij een uitzendbureau, maar dat terzijde :+

Wat heb je geleerd van het werken in de bedrijven van je ouders? Als je daar veel winkelervaring op hebt gedaan en je vindt dat leuk (genoeg) om nog een tijdje te doen, dan zou ik bij allerlei winkels binnenlopen en solliciteren. In de zomertijd (en misschien eerder al) zijn er altijd vervangers nodig vanwege vakantie en wie weet maak je daar een kans.

Je uiteindelijke ambitie als huisvrouw sluit niet echt aan bij iemand die een carrière-gevoelige baan zoekt (trainee ergens is denk ik niks voor jou), maar misschien kun je het ook nog in het verlengde van de ambitie 'huisvrouw' zoeken. Dan dus iets met kinderen (geen idee wat je nodig hebt om gastouder te worden) of in de schoonmaak ofzo?

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:52

sanasoufi schreef:
Uiteindelijk maar bij de motivatieruimte: NEGEER DE ANDEREN!!! KIES MIJ!!! getypt.

Dit zijn de sollicitanten die ik direct in het mapje afmelden sleep zonder de cv überhaupt te openen :evaw:

Een goede, enthousiaste en aansprekende brief met duidelijke motivatie in correct Nederlands is stap 1. Voeg daar een net cv aan toe en dan ben je al een aardig eind onderweg.

Ik proef uit je post dat je eigenlijk ook niet wilt werken. Als je dan al wordt uitgenodigd voor een gesprek, dan moet je al wel een heel goede actrice zijn wil je een beetje oprecht en enthousiast overkomen.

Je bent sowieso erg negatief. Stap potverdikke gewoon een uitzendbureau binnen en knoop een gesprek aan! Via veel uitzendbureaus kun je gewoon online solliciteren, heb ik destijds zelf ook gedaan. Heb er zo ontzettend veel verstuurd... Kon toen alsnog binnen een week aan de slag als orderpicker in een groot magazijn. Mijn droombaan? Hel nee. Maar gaf me wel de kans om rond te kijken terwijl ik een inkomen had. Vanuit daar doorgestroomd naar een baan die ik wel wilde hebben. Bij het solliciteren werd het bijzonder positief opgepakt dat ik niet lui op de bank was gaan zitten na mijn studie omdat ik geen passende baan kon vinden, maar dat ik dus juist initiatief had genomen en gewoon het werk dat er wel was aan heb gegrepen.

Zet van je af dat er nog zoveel anderen zijn. Klopt ja, jammer dan. Dan stuur je nog 10 sollicitaties en ga je door met je leven.

Solliciteren is niet makkelijk, zeker niet zonder een goed gevuld cv, maar veel hangt ook van je eigen doorzettingsvermogen en instelling af hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:54

Chiave schreef:
Mijn vader (mijn baas) zou je sollicitatie meteen skippen als hij die motivatie die je opgeschreven hebt, zag staan. Past niet echt bij een 29-jarige imo.

Ik kwam altijd makkelijk aan baantjes. Nette sollicitatiebrieven schrijven en wat mij vooral hielp: wees een kameleon. Kleur mee. Bagels & Beans had een grappige vacature: prima, ik trek mijn lolbroek aan in de brief. Rituals zocht iemand met affiniteit met het hogere segment en beauty: prima, ik hou een verhaal over hoe belangrijk ik beauty vind en vertel uitgebreid over mijn vorige chique baan. Waar ik ook solliciteerde, ik kon er de volgende dag beginnen. Dus: nette brieven, weten waar je naar solliciteert, zakelijk blijven en aantonen dat je de tijger bent die het bedrijf nodig heeft. Een gezonde dosis opscheppen over wat voor belangrijke taken je vervuld hebt, mag ook best, maar het moet niet de spuigaten uit lopen.

Nu ben ik zwanger. Ik solliciteer, krijg knikjes en vragen wanneer ik beschikbaar ben en of ik er zin in heb. Dan zeg ik dat ik zwanger ben en dan hoeven ze me niet meer.

Een paar sollicitatiepogingen later ben ik maar gestopt. Uiteindelijk miste ik ook het vertrouwde gevoel van de zaak van mijn vader en ben ik teruggekeerd. Wat ik had, was perfect. Swappen van banen kan ik ook niet echt aanraden dus...

Hier ga ik helemaal in mee :j Het is denk ik heel belangrijk dat je laat zien dat je je in ieder geval kan aanpassen aan het bedrijf. Een standaard motivatiebrief zal dus ook niet heel veel doen, het is juist belangrijk om de punten uit de vacature mee te nemen en toe te lichten hoe jouw karakter hierop past. Een hele zakelijke vacature vraagt dus om een andere brief dan een grappige, komische vacature die je tegenwoordig steeds vaker ziet.

Als je graag als receptioniste of administratief medewerkster oid wilt werken kan ik je aanraden om naar een uitzendbureau te stappen. Je kan daar vaak in een poule terecht komen waardoor je niet op losse vacatures reageert maar het uitzendbureau voor jou bemiddelt tussen werkgevers die bijvoorbeeld iemand zoeken om een zwangerschap op te vangen of iemand die langdurig ziek is. Hebben ze je niet meer nodig bij het ene baantje, dan zoeken zij weer wat anders voor je. Maar ook als je binnen wilt komen bij een uitzendbureau (en bovenaan de lijst wilt komen te staan voor leuke baantjes) zul je je moeten bewijzen en laten zien dat je aanpassingsvermogen hebt en dat je werkgericht bent. Met een motivatie waarin staat 'negeer de anderen, kies mij' nodig je denk ik maar heel weinig bedrijven uit om je serieus in overweging te nemen als kandidaat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:04

Fortitude schreef:
sanasoufi schreef:
Uiteindelijk maar bij de motivatieruimte: NEGEER DE ANDEREN!!! KIES MIJ!!! getypt.

Dit zijn de sollicitanten die ik direct in het mapje afmelden sleep zonder de cv überhaupt te openen :evaw:

Ach het kan best een pakkende opening zijn waardoor een recruiter denkt: Oja,...nou waarom dan wel????

Maar dan moet je uiteraard wel daarna vertellen waarom ze de andere moeten negeren en jou kiezen.

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:18

Als je echt iets wilt en écht wilt werken, dan moet je je gezicht laten zien bij het bedrijf.
Ik ben er echt van overtuigd dat dit de beste manier is.
Maak een praatje, vraag of ze de vacature nog open hebben staan en vertel wat je te bieden hebt, blijf hierbij jezelf.

Voor meer als de helft van de bevolking is de stap te groot om dit te doen. Maar... jou gezicht blijft hangen wanneer je goed overkomt bij het bedrijf. Wanneer ze de selectie maken dan wordt er waarschijnlijk eerst over je gesproken.

Neem je CV mee, mochten ze erom vragen en maak deze heel persoonlijk, ook wanneer je receptioniste wilt worden. En dit is hartstikke simpel.

Ik zie zo ontzettend veel cv's van mensen die ik alleen bekijk, saai vindt, onduidelijk of niet interessant. Deze gaan direct de prullenbak in, tenzij het gaat om een functie die bijna niet vervult kan worden.

Kom niet te dwingend over, maak een LEUK praatje. Je hebt zo meteen ook een beeld van de mensen in het bedrijf.
Heel veel succes!

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:21

sanasoufi schreef:
Nee, een betere vraag is: Hoe komen mensen in vredesnaam aan baantjes? -O-
Als ik niet bij mijn vader in de juwelier mocht werken (juwelier is van mijn opa)
Als ik niet in het bedrijf waar mijn moeder werkte mocht werken

dan had ik nu (29 jaar) nog nooit in mijn leven gewerkt.

-O-

Ik ben sinds gisteren begonnen met solliciteren, dus gewoon online, direct via de websites van bedrijven, en via sites als indeed.

Dus ik vrolijk solliciteren bij indeed naar een baan als receptioniste. Valt me ineens op dat er op de site staat dat er al 616 keer op die baan is gesolliciteerd -O- Uiteindelijk maar bij de motivatieruimte: NEGEER DE ANDEREN!!! KIES MIJ!!! getypt. Hoe dan ook ik begrijp het niet. Als er telkens 100+ mensen solliciteren op dezelfde online vacature, dan vind ik nooit werk. En ja, ik weet het, maak een goede cv, schrijf een goede motivatie....maar van de 100 heeft de helft vast ook een goede cv en goede motivatie. Het is dus een kwestie van geluk. Maar wat als je dat nooit hebt?

Serieus? :')
Nu ben ik eerlijk gezegd ook wel benieuwd naar je sollicitatiebrief.. Er is zoveeeel werk! Ik geloof gewoon niet dat mensen geen baan kunnen vinden. Dan maar iets wat je misschien minder leuk vind, maar je moet ergens beginnen.

Mijn man is in oktober verhuisd van Turkije naar NL, spreekt geen NL alleen Engels. Werkervaring als schilder/restaurant/club (of te wel vrij weinig), en geen afgeronde studie.
In november is hij begonnen met solliciteren, en in december is hij begonnen met werken als magazijnmedewerker.
In februari is hij van baan geswitcht (zelf ontslag genomen), en werkt nu fulltime bij een ander bedrijf. Hij maakt nu kozijnen, schildert, en alle andere voorkomende werkzaamheden.
Ook hebben wij inmiddels samen een eigen zaak gestart (verkoop Turkse lampen).

Als je nu al 'zeurt' dat je wilt trouwen, en huisvrouw wilt worden kun je denk ik beter een man gaan zoeken ipv een baan. Want met deze instelling kom je er niet.

BigOne

Re: Hoe vinden jullie baantjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:26

Wat is je opleiding en waar heb je voor geleerd?? Verder, moet je weg bij de juwelierszaak??

72Melanie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 14:31

Booooo schreef:
sanasoufi schreef:
Nee, een betere vraag is: Hoe komen mensen in vredesnaam aan baantjes? -O-
Als ik niet bij mijn vader in de juwelier mocht werken (juwelier is van mijn opa)
Als ik niet in het bedrijf waar mijn moeder werkte mocht werken

dan had ik nu (29 jaar) nog nooit in mijn leven gewerkt.

-O-

Ik ben sinds gisteren begonnen met solliciteren, dus gewoon online, direct via de websites van bedrijven, en via sites als indeed.

Dus ik vrolijk solliciteren bij indeed naar een baan als receptioniste. Valt me ineens op dat er op de site staat dat er al 616 keer op die baan is gesolliciteerd -O- Uiteindelijk maar bij de motivatieruimte: NEGEER DE ANDEREN!!! KIES MIJ!!! getypt. Hoe dan ook ik begrijp het niet. Als er telkens 100+ mensen solliciteren op dezelfde online vacature, dan vind ik nooit werk. En ja, ik weet het, maak een goede cv, schrijf een goede motivatie....maar van de 100 heeft de helft vast ook een goede cv en goede motivatie. Het is dus een kwestie van geluk. Maar wat als je dat nooit hebt?

Serieus? :')
Nu ben ik eerlijk gezegd ook wel benieuwd naar je sollicitatiebrief.. Er is zoveeeel werk! Ik geloof gewoon niet dat mensen geen baan kunnen vinden. Dan maar iets wat je misschien minder leuk vind, maar je moet ergens beginnen.

Mijn man is in oktober verhuisd van Turkije naar NL, spreekt geen NL alleen Engels. Werkervaring als schilder/restaurant/club (of te wel vrij weinig), en geen afgeronde studie.
In november is hij begonnen met solliciteren, en in december is hij begonnen met werken als magazijnmedewerker.
In februari is hij van baan geswitcht (zelf ontslag genomen), en werkt nu fulltime bij een ander bedrijf. Hij maakt nu kozijnen, schildert, en alle andere voorkomende werkzaamheden.
Ook hebben wij inmiddels samen een eigen zaak gestart (verkoop Turkse lampen).

Als je nu al 'zeurt' dat je wilt trouwen, en huisvrouw wilt worden kun je denk ik beter een man gaan zoeken ipv een baan. Want met deze instelling kom je er niet.

Gouden reactie _/-\o_

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 19:24

Ik verwachtte een bericht van een 16 jarige te lezen.

Je bent 29, dan kun je toch wel iets? Wat heb je voor opleiding gedaan? Of wat is je werkervaring precies?

Een vacature voor een receptioniste is volgens mij ook een van de vacatures waar het meest op wordt gereageerd, omdat mensen denken dat 'op kantoor zitten' heel relaxed is.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 20:21

Mensen die denken dat je zomaar een uitzendbureau binnenloopt en morgen aan de slag kunt slaan de plank wel volledig mis.
Er zitten zoveel mensen thuis met een berg ervaring en leuke opleidingen. Als jij dan net de gene bent die geen opleiding heeft en geen relevante werkervaring zit je toch wel een poosje thuis hoor.
Ts valt net buiten de boot met haar 29 jaar. Veel 'beginnersfuncties' zijn in het kader van de werkloosheidswet, maw van 18 tot 27.

Kort samengevat zal TS dus idd moeten opboksen tegen menig ander met wel ervaring, opleiding, leeftijd of beschikbaarheid mee hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 22:30

Ik heb de indruk dat de ts graag iets op het net gooit en verder niet reageert. Eigenlijk kun je zo'n bericht van een bijna 30 jarige die vraagt hoe je aan een baan komt en eigenlijk alleen maar huisvrouw of moeder te willen worden alleen maar met een dikke korrel zout nemen. Had ze gezegd dat ze 13 was , dan had ik haar ergens gelooft maar nu????

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 22:38

Ik wacht idd ook op de 'baaldag en afschrijf' reactie....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 23:04

Heb je een relevante opleiding of relevante werkervaring voor de branche waarin je gaat solliciteren?

Zorg voor een goede motivatiebrief, aangepast op het bedrijf. Steek hier wat tijd in, bekijk de vacature, de website en eventuele social media van het bedrijf en haal hier wat punten uit die je gaat verwerken in je brief. Probeer de 'lege begrippen' in je brief te vermijden, zet er dus geen termen in die nietszeggend zijn of die door heel veel mensen gebruikt worden. Laat je enthousiasme voor de baan echt blijken in je brief! Pas je stijl aan op de stijl die het bedrijf gebruikt. Let er ook op dat je geen spelfouten maakt. Ook heel belangrijk, wanneer je bij meerdere bedrijven solliciteert en dezelfde brief gebruikt, lees de brief goed na. Wij krijgen regelmatig sollicitaties binnen waar ergens in de motivatiebrief nog de naam van een concurrent staat.

Stuur een goed CV mee dat netjes is opgemaakt en waar alles op dezelfde manier en op de juiste volgorde is weergegeven. Zet een foto op je CV, zo weet het bedrijf met wie ze te maken hebben. Zorg wel voor een professionele foto! Ik zie bij sollicitaties op mijn werk regelmatig badkamerselfies of vakantiekiekjes voorbij komen, echt een no-go. Zorg voor een foto met een neutrale achtergrond, waar je leuk op staat en trek hiervoor gepaste kleding aan. Mensen met bikini-foto's of selfies in de badkamer waar je de volle wasmand op de achtergrond ziet staan zijn nu niet erg professioneel en belanden toch eerder in de exit-box. Helaas worden ze wel regelmatig meegestuurd -O-

Je kan ook altijd iets extra's doen of iets anders doen als je bang bent er niet uit te springen. Zo heb ik voor mijn opleiding een website over mezelf moeten maken, met CV en alles er op en eraan. Toen ik voor een minor en stage ging solliciteren, heb ik deze site ook gebruikt, daar kreeg ik veel leuke reacties over. Je kan natuurlijk nog heel veel andere creatieve manieren bedenken, bijvoorbeeld door een filmpje te maken waarin je je motivatie weergeeft. Zorg dat je er op een positieve manier uitspringt, ik zou dat soort 'motivaties' zoals je in je OP schrijft echt vermijden. Wellicht is er een enkeling die de humor er van inziet en het kan waarderen, maar ik denk dat dat voor de meeste bedrijven niet geldt.

Al met al denk ik dat je vooral moet laten zien dat je tijd en moeite in je sollicitatie hebt gestoken, dat je echt enthousiast bent en er graag wil komen werken. Succes met solliciteren!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 19:29

Ik als eigenaar van een bedrijf zou nog eens heel hard achter mijn oor krabben of ik wel een bedankbrief stuur voor je sollicitatie.
Ik krijg met grote regelmaat open sollicitaties binnen. Bij de een proef je direct of het een moetje is om de uitkering in stand te houden en bij sommige is het echt een brief die je nog een keer leest en kijkt of je wat voor diegene kunt doen.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 19:55

Jij verwacht binnen plein paar dagen werk te hebben?
Succes ik ben al ruim 2 jaar bezig en nu eindelijk (hopelijk) voor 6 uur in de week werk!