Minuren.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:12

verootjoo schreef:
Het is toch logisch dat je niet je eigen rooster kan maken :? Hier mag je een vaste vrije dag en de rest wordt ingeroosterd :j

Ja dit dus!

Ik verbaas me ook over je instelling wat betreft het werken. Wat je doet is volgens mij gewoon werkweigering, ze kunnen echt niet voor iedereen inroosteren zoals ze willen.

Je zult dan een andere oplossing moeten verzinnen voor je priveleven en je kind. Dat moeten andere mensen ook, ik kan ook niet gaan werken zoals ik het graag wil, en ook ik heb een priveleven. Geen kinderen, maar wel andere 'verplichtingen'. Ik zou het ook fijn vinden om alleen maar in de ochtend te werken. :+

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 09:21

Niks mis met mijn werkinstelling hoor. :+
Heb in het verleden vaak genoeg gewerkt zonder pauze te nemen.
Heb ook vaak genoeg ingevallen bij ziekte en zeer.
En ik geef mijn grens aan,genoeg dagen en tijden dat ik zou kunnen werken.

Mijn vraag is beantwoord door de rechtsbijstand.
Ik geef meer dan voldoende aan wanneer ik kan werken zowel mondeling als schriftelijk.
Een keer buiten de opgegeven dagdelen tijden geen probleem maar het moet haalbaar zijn.

Nu komen de feestdagen eraan plan ik zelf mijn clienten op een andere dag in.
Blijf ik niet thuis op mijn gat zitten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:22

Pallatin schreef:
Kijk dus na wat er in je contract staat over inzetbaarheid en wat jouw rechten zijn als werknemer bij het 'weigeren' van geboden inhaaluren. Als je werkgever het recht heeft om die minuren straks weg te boeken maar wel al die tijd niet gewerkte uren heeft uitbetaald zit je straks misschien met een groot probleem. Sterkte ermee, vind het bijzonder dat je werkgever hier zo laks mee omgaat, maarzou ook goed uitzoeken wat je rechten hierin zijn dat je niet voor verrassingen komt te staan

Eens. In principe is het contract hierin leidend, daarnaast is het ook belangrijk om te kijken wat hierover in de CAO staat.

Ik ben erg benieuwd hoe het in het contract staat TS.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:24

hittepit_12 schreef:
Niks mis met mijn werkinstelling hoor. :+
Heb in het verleden vaak genoeg gewerkt zonder pauze te nemen.
Heb ook vaak genoeg ingevallen bij ziekte en zeer.
En ik geef mijn grens aan,genoeg dagen en tijden dat ik zou kunnen werken.

Mijn vraag is beantwoord door de rechtsbijstand.
Ik geef meer dan voldoende aan wanneer ik kan werken zowel mondeling als schriftelijk.
Een keer buiten de opgegeven dagdelen tijden geen probleem maar het moet haalbaar zijn.

Nu komen de feestdagen eraan plan ik zelf mijn clienten op een andere dag in.
Blijf ik niet thuis op mijn gat zitten.

Maar jouw rechtsbijstand heeft in hun advies dus niet meegenomen wat hierover in je contract (en CAO) staat? Ik kan me niet voorstellen dat ze dan alle relevante informatie meegenomen hebben.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 09:36

Rechtsbijstand heeft de cao erbij gehad.
Mijn contract is altijd voor 15 uur geweest.
Geen min max.
Ik ben niet de enige met dit probleem,er zijn meerdere collega's.
Ben dus wel de enige die even verder gaat kijken wat mijn rechten maar ook mijn plichten zijn.

In mijn contract staat minimaal 15 uur,maximaal 15 uur.
Contractvorm vaste uren onbepaalde tijd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:45

KimD schreef:
Je zult dan een andere oplossing moeten verzinnen voor je priveleven en je kind. Dat moeten andere mensen ook, ik kan ook niet gaan werken zoals ik het graag wil, en ook ik heb een priveleven. Geen kinderen, maar wel andere 'verplichtingen'. Ik zou het ook fijn vinden om alleen maar in de ochtend te werken. :+

Waarom zou dat niet kunnen? Als je werk zoekt voor de ochtenden? Waarom zijn we werk eigenlijk zo belangrijk gaan vinden dat zelfs het opkomen voor je contractueel vastgelegde uren gezien wordt als 'slechte instelling'?

We zijn geen horigen of slaven. Werknemers zijn gewoon de helft van een deal, een waarbij het echt helemaal niet zo hoeft te zijn dat de werkgever alles bepaalt en de werknemer haar mond moet houden en maar op moet komen draven.

TS heeft tien jaar zonder problemen gewerkt, en tot nu toe is het roosteren altijd goed gelukt. Misschien dat het dan niet aan de TS ligt als er nu geen oplossing gevonden wordt. Rekening houden met de wensen van werknemers is gewoon een kwestie van goed werkgeverschap. Dat betekent niet dat dus iedereen altijd exact krijgt wat men wil, maar dat verwachten de meeste mensen ook helemaal niet. Maar ga in elk geval in overleg als werkgever / planner zijnde. Zo moeilijk is dat echt niet. En het is ook niet onredelijk om dat te verwachten.

(Enne... als je alleen maar 's ochtends wilt werken, neem het eens op met je werkgever. Er zijn er ook genoeg die daar wel voor open staan. Waarom niet?)

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 09:47

hittepit_12 schreef:
Ik ben vabaf eind april de dinsdagochtend beschikbaar tot half 12(smiddags ben ik al aan het werk)
Woensdagochtend werk ik tot half 1
Donderdag ochtend het eerste deel van de ochtend of (zodra mijn injecties zijn afgelopen)de donderdagmiddag. Het tweede deel van de ochtend ben ik aan het werk.
Vrijdagochtend ben ik ook aan het werk.
Momenteel ben ik ook de woensdag middag beschikbaar.
Alleen de maandagmiddag hou ik bewust vrij.
De ochtend werk iktot half 1.

Tijden en keuzegenoeg om mij in te plannen.
En dinsdag tussen de middag willen lunchen en even mijn honden uitlaten is niet teveel gevraagd dacht ik.

Maar ik wil werken,dat heb ik aangegeven.

<KNIP>

Dat is inderdaad een ruime keuze om er 15 uur uit te pikken. Lijkt me ook dat er in de thuiszorg voldoende cliënten zouden moeten zijn die in die uren hulp nodig hebben.

Planningsprobleempje lijkt me? Of een managementbesluit dat het anders moet en dus een opdracht aan de planning om de zaak wat op scherp te zetten.

Florale

Re: Minuren.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 09:54

Momenteel werk ik 14 uur... Dus 1 keer in de 2 weken 2 uurtjes extra en dan is het ook goed. Of zet mij een paar weken achter elkaar voor extra in. Geen probleem.
Over een paar weken komt daar een uur en 15 minuten bij per week.
Het is niet dat ik alle ochtenden afwachtend op de bank zit.

En ik ben juist dit gaan doen zodat ik werk en de zorg voor de kinderen kon doen.
Mijn kinderen,mijn verantwoording.
Ik zou liever mijn beroep uitoefenen,maar soms moet je keuzes maken wat haalbaar is en wat niet.

En de 40 ben ik al even gepasseerd,werk vanaf jongs af aan en heb altijd alles aangepakt en ook als ik het werk niet leuk vond.
Geld is geld...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 10:25

hittepit_12 schreef:
Momenteel werk ik 14 uur... Dus 1 keer in de 2 weken 2 uurtjes extra en dan is het ook goed. Of zet mij een paar weken achter elkaar voor extra in. Geen probleem.

En ik ben juist dit gaan doen zodat ik werk en de zorg voor de kinderen kon doen.
Ik zou liever mijn beroep uitoefenen,maar soms moet je keuzes maken wat haalbaar is en wat niet.

En de 40 ben ik al even gepasseerd,werk vanaf jongs af aan en heb altijd alles aangepakt en ook als ik het werk niet leuk vond.
Geld is geld...

Jij hebt de juiste instelling en nu je weet dat dit het risico van het bedrijf is zou ik gewoon elke keer aan blijven geven wanneer je beschikbaar bent en verder niet al te druk maken. Indien alle mensen in Nederland zo'n instelling als de jouwe hadden was er veel minder werkeloosheid,top!!!
Daarnaast vermoed ik dat het bedrijf hoopt dat de oude vaste krachten er mee kappen, dan kunnen ze nieuwe mensen met nul uren contracten aannemen voor twee jaar en dan eventueel een 1 uurscontract geven , maar dan wel oproepen in drukke tijden. Zo gaat het namelijk ook bij een bedrijf waar een zus van mij werkte.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 11:15

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-17 12:11

Bigone dat is ook wat mijn man zegt.
Ik ben een van de weinige met een groot contract.
Dat is niet handig natuurlijk.
Heb ik destijds gekregen omdat ik op mijn strepen stond.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 22:40

bigone schreef:
hittepit_12 schreef:

Geld is geld...

Jij hebt de juiste instelling en nu je weet dat dit het risico van het bedrijf is zou ik gewoon elke keer aan blijven geven wanneer je beschikbaar bent en verder niet al te druk maken. Indien alle mensen in Nederland zo'n instelling als de jouwe hadden was er veel minder werkeloosheid,top!!!
Daarnaast vermoed ik dat het bedrijf hoopt dat de oude vaste krachten er mee kappen, dan kunnen ze nieuwe mensen met nul uren contracten aannemen voor twee jaar en dan eventueel een 1 uurscontract geven , maar dan wel oproepen in drukke tijden. Zo gaat het namelijk ook bij een bedrijf waar een zus van mij werkte.

0-urencontracten mogen niet meer in de zorg.

Ik ben ook benieuwd, wat in je arbeidsovereenkomst en cao staat m.b.t. min-uren.
Wij werken nl. met een jaarurentelling. Heb je aan het eind van het jaar te weinig uren gewerkt, dan wordt dit verrekend met bovenwettelijke verlofuren, je werkt extra of je begint het nieuwe jaar met een negatief saldo.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 07:03

Er staat niks over minuren in mijn contract, daarom geef ik het nu al aan want het liefst wil ik voorkomen dat ik zoveel minuren opbouw.

In de cao kon ik niks terugvinden en de rechtsbijstand heeft daar ook naar gekeken.

Verreken met mijn bovenwettelijke uren ga ik niet zomaar mee akkoord en gelukkig hoef dat ook niet.
Mocht ik volgende week of binnenkort een nieuwe client krijgen dan wil ik gerust wat verrekenen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 07:38

hittepit_12 schreef:
Er staat niks over minuren in mijn contract, daarom geef ik het nu al aan want het liefst wil ik voorkomen dat ik zoveel minuren opbouw.

In de cao kon ik niks terugvinden en de rechtsbijstand heeft daar ook naar gekeken

Dat van die minuren vind ik niet zo vreemd, maar staat er dan ook niets in over je mate van beschikbaarheid?

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 08:02

Afbeelding

Dit is mijn contract. Werkgevers en mijn gegevens even onherkenbaar gemaakt.

Ook in de cao kan ik niks terugvinden hier over.
Laatst bijgewerkt door Florale op 07-04-17 08:19, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-17 08:08

Als je een langere tijd vaste dagen hebt gewerkt dan heb je recht op die dagen als 'vaste dagen'. Vraag dit maar eens goed na want zo als het nu lijkt zijn ze je daar zoetjes aan vanaf aan t brengen (als ze je een bepaalde tijd niet meer op die vaste dagen inplannen gaat je recht daarop er vanaf). En dat ze die dagen geen werk voor jou hebben is hun probleem, jij hebt dan het recht om op die dagen te werken.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-17 08:19

Ik werk van maandag tot vrijdag.
In 2008 begonnen als alphahulp en na driekwart jaar in loondienst met jaarcontract. Toen had ik overigens een contract voor 9 uur.
Na een jaar heb ik een vaste aanstelling gehad.
Werkte altijd rond de 17 uur.
Toen ben ik op mijn strepen gaan staan en zijn mijn contracturen omhoog gegaan.
Uiteindelijk is het bedrijf overgaan gegaan in andere handen.

En op zich heb ik het er prima naar mijn zin. Leuke clienten ook.
En ga ik niet met tegenzin naar het werk.
Het enige waar ik mij zorgen om maak zijn de minuren die ik nu heb en opbouw.