Juridische hulp nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 14:56

Ik kan mij niet voorstellen dat zij in het gelijk wordt gesteld, hooguit dat de schuld, zoals iemand hier al aangaf, gedeeld worden tussen de partijen vanwege het gebrek aan communicatie aan de kant van de keukenwinkel.
Aangezien de materialen zijn geleverd en er enkel een factuur is voor de materialen.

Ik ben benieuwd wat haar verzekeraar hier van zal zeggen.

Emma, er was bij aankoop van de keuken niet gesproken over een betalingsregeling, dit heeft zij in een later stadium proberen te regelen bij hun.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:56

Dat het antwoord je niet aanstaat kan ik niet helpen. Jij geeft aan dat ze niet kan bellen, want kost meer dan 5 minuten. Maar vervolgens kan ze wel een telefoon aannemen van dat incassoburo, jou in paniek opbellen, nog een keer terugbellen naar dat incassoburo en jou via app volledig op de hoogte houden. Dan denk ik: Bel gewoon zelf even met je verzekering. In een paar minuten geregeld.

Ikzelf zou juist mijn verzekering bellen, zodat die op de hoogte zijn. En kan ze geen dingen toezeggen aan dat incasso buro of aan wie dan ook, die niet rechtsgeldig zijn. Daarnaast, mochten er in de toekomst nog meer problemen komen met dit bedrijf (keukenboer), dan ligt dat gelijk al vast bij je rechtsbijstand

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:58

Emmaa_ schreef:
Mocht er wel een betalingsregeling getroffen worden met het incassobureau, laat dat dan ook opstellen en in een brief/mail/whatever bevestigen. Voor het geval daar ineens weer van afgezien wordt of degene aan de telefoon niet in overleg met iemand anders gehandeld heeft.
Was er in de eerste instantie met het bedrijf afgesproken dat er in termijnen betaald zou worden? En is dat vastgelegd? Ik zou haar aanraden om daar eerst eens naartoe te stappen om te vragen hoe of wat.
Maar in principe is het bedrijf geen partij meer... Dus aan afspraken maken daarmee heb je niets. En zoals ik begreep was dat niet het geval?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:59

_Nancy schreef:
Ik kan mij niet voorstellen dat zij in het gelijk wordt gesteld, hooguit dat de schuld, zoals iemand hier al aangaf, gedeeld worden tussen de partijen vanwege het gebrek aan communicatie aan de kant van de keukenwinkel.
Aangezien de materialen zijn geleverd en er enkel een factuur is voor de materialen.

Ik ben benieuwd wat haar verzekeraar hier van zal zeggen.

[naam], er was bij aankoop van de keuken niet gesproken over een betalingsregeling, dit heeft zij in een later stadium proberen te regelen bij hun.

Dan wordt het lastig. Als er geen bevestiging is van een betalingsregeling hoeft de schuldeiser (in dit geval denk ik het incassobureau) daar helemaal niet aan mee te doen, en aangezien het over een flink bedrag gaat kunnen er behoorlijk wat incassokosten verhaald worden als ze het niet op tijd betaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 14:59

Floriske schreef:
Emmaa_ schreef:
Mocht er wel een betalingsregeling getroffen worden met het incassobureau, laat dat dan ook opstellen en in een brief/mail/whatever bevestigen. Voor het geval daar ineens weer van afgezien wordt of degene aan de telefoon niet in overleg met iemand anders gehandeld heeft.
Was er in de eerste instantie met het bedrijf afgesproken dat er in termijnen betaald zou worden? En is dat vastgelegd? Ik zou haar aanraden om daar eerst eens naartoe te stappen om te vragen hoe of wat.
Maar in principe is het bedrijf geen partij meer... Dus aan afspraken maken daarmee heb je niets. En zoals ik begreep was dat niet het geval?

Klopt, maar als er eerder afspraken gemaakt waren met het bedrijf over een betalingsregeling zou ik daar toch wel op hoge poten naartoe gaan. Als je daar een afspraak over maakt is het natuurlijk niet netjes dat zij besluiten toch een incassobureau in te schakelen, al helemaal als het om een oude werkgever gaat.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 15:02

Er zou €250 aan incassokosten in rekening worden gebracht, en als daarop niet werd gereageerd dan zou de volgende stap de dagvaardiging zijn met al bijkomende kosten.

Het heeft dus geen enkele zin meer om contact op te nemen met de keukenwinkel?
Ik weet niet of er in de brief van het incassobureau is gezegd dat 'de vordering is overgedragen'.
Dat zou ik aan haar naar moeten vragen.

Emma, helaas is dat niet gebeurd. Zij wilde later pas een betalingsregeling treffen.

Anoniem

Re: Juridische hulp nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:04

Als het incassobureau in het spel is, dan is de vordering sowieso overgedragen. Er zijn voor zover ik weet geen incassobureau's die het op een andere manier doen.

Dagvaarding als stap na het heffen van incassokosten zou wel heel snel zijn. Er moet dan eerst een deurwaarder in het spel terecht komen die probeert het geld te vorderen, alleen die kan een dagvaarding uitschrijven. Als het incassobureau zelf deurwaarders in dienst heeft is die stap wat korter, maar vaak gaat daar ook nog wel wat tijd overheen.

Als ik haar was zou ik in ieder geval proberen het geld van iemand te lenen (ouders, vrienden, wat dan ook) en het gewoon voor vrijdag in een keer te betalen. Dan kan ze met een derde partij een betalingsregeling treffen. Erg omslachtig maar als ze het geld niet heeft liggen kan ze een hele hoop narigheid krijgen als ze de termijn nu toch weer laat verstrijken.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 15:11

Emma, dat is inderdaad wat ik haar ook heb gezegd.. Probeer het bij je ouders te lenen of waar dan ook, dan ben je in ieder geval van dit gedoe af.
Ouders zijn vaak wel wat soepeler met betalingsregelingen denk ik zo :+

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 15:16

Oke, weer een verandering..

Ze stuur nu dat er in november/december 2016 mail contact is geweest tussen de keukenwinkel en haar.
De keukenwinkel gaf daarin aan dat een betalingsregeling prima zou zijn, waarop zij als laatste heeft gereageerd dat zij €250 per keer wilde betalen (dus niet eens per maand/per twee maanden/per half jaar.. Dus best onduidelijk) en eventueel meer indien het geld het toelaat.

Hierop is nooit meer gereageerd door de keukenwinkel.
Maar goed, in principe gingen zij akkoord met een betalingsregeling, maar in welke mate en hoeveelheden ed is het nooit besproken en/of vastgelegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:21

Ik heb het toch nog even een keer nagezocht en er zijn een aantal dingen die gebeurd moeten zijn.

Ten eerste moet het incassobureau bij het overnemen van de vordering een brief gestuurd hebben dat de vordering is overgenomen. Daarbij mogen nog geen incassokosten in rekening gebracht worden, en ook geen administratiekosten of dossierkosten bijvoorbeeld. Dat is een geintje dat ze wel vaak proberen uit te halen, maar dit is wettelijk verboden. In die brief moet vermeld staan wat de gevolgen zijn als er niet binnen 14 dagen betaald wordt.
Na die 14 dagen wordt er een nieuwe brief gestuurd met daarbij de incassokosten. Als de totale rekening 1750 is zouden de wettelijke incassokosten 262,50 zijn (15% van het bedrag tot 2500 euro). Ook in die brief moet weer vermeld staan wat de betalingstermijn is.
Als die betalingstermijn verstreken is mag het incassobureau in principe meerdere dingen doen. Ze mogen gelijk een deurwaarder inschakelen, maar omdat ze dan vaak minder verdienen aan een vordering gaat er vaak (nog) een incassobrief uit. Hier mogen geen extra kosten over gerekend worden, dus ook weer geen dossierkosten of administratiekosten.

Deurwaarders zijn bekend met debiteuren en zullen dus ook nog weer proberen om een betaling te regelen. Uiteindelijk is het voor iedereen het prettigst als er gewoon een betaling kan plaatsvinden. Als dat nou ook niet lukt, bijvoorbeeld omdat iemand echt diep in de schulden zit, is de volgende stap een dagvaarding. Dan gaat de rechter bepalen of er inderdaad iets fout is gegaan in de communicatie of dat de betaling gewoon alsnog moet plaatsvinden. Als de rechter dat inderdaad besluit (wat me in dit geval wel zo lijkt) komen de griffierechten op de debiteur te liggen. Dat betekent dat er dan buiten de wettelijke incassokosten ook nog eens 423 euro bij komt.

Het lijkt me dus zaak dat ze even goed gaat zoeken naar brieven die ze heeft ontvangen, mails, of wat dan ook. Of er niet bij de buren iets ligt of onderaan een stapeltje. Dat verzamelen, en dan even kijken wat handig is. Als er fouten zijn gemaakt door het incassobureau (als ze bijvoorbeeld geen notificatie van de vordering heeft gekregen) dan kan ze daarmee aan de bel trekken en daarmee alsnog proberen een regeling af te dwingen. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat ze niks heeft gehoord, dus ik denk dat ze die brief heus wel ergens heeft liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:21

_Nancy schreef:

Ze stuur nu dat er in november/december 2016 mail contact is geweest tussen de keukenwinkel en haar.
De keukenwinkel gaf daarin aan dat een betalingsregeling prima zou zijn, waarop zij als laatste heeft gereageerd dat zij €250 per keer wilde betalen (dus niet eens per maand/per twee maanden/per half jaar.. Dus best onduidelijk) en eventueel meer indien het geld het toelaat.

Maar goed, in principe gingen zij akkoord met een betalingsregeling, maar in welke mate en hoeveelheden ed is het nooit besproken en/of vastgelegd.

Als dat in november/december is besproken en ze heeft ondertussen nog niets betaalt kan ik me wel voorstellen dat er ondertussen een incassobureau wordt ingeschakeld.. Weet ze echt zeker dat daar geen verdere reactie op is gekomen? Dat lijkt me stug namelijk.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:24

Rocamor schreef:
Dat het antwoord je niet aanstaat kan ik niet helpen. Jij geeft aan dat ze niet kan bellen, want kost meer dan 5 minuten. Maar vervolgens kan ze wel een telefoon aannemen van dat incassoburo, jou in paniek opbellen, nog een keer terugbellen naar dat incassoburo en jou via app volledig op de hoogte houden. Dan denk ik: Bel gewoon zelf even met je verzekering. In een paar minuten geregeld.

Ikzelf zou juist mijn verzekering bellen, zodat die op de hoogte zijn. En kan ze geen dingen toezeggen aan dat incasso buro of aan wie dan ook, die niet rechtsgeldig zijn. Daarnaast, mochten er in de toekomst nog meer problemen komen met dit bedrijf (keukenboer), dan ligt dat gelijk al vast bij je rechtsbijstand

Dit vind ik eigenlijk ook. En ik vind het ook vreemd dat het incassobureau op deze manier communiceert.
Waarom heeft je vriendin een keuken besteld die ze niet kan betalen? En ze zal de bedragen die ze in termijnen had willen betalen wel apart gezet hebben? Dan komt ze al een heel eind.

Het is trouwens dagvaarding, niet dagvaardiging ;)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:26

_Nancy schreef:

En vervolgens is ze ook begonnen met afbetalen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:30

250 euro incassokosten? Is daar geen wettelijk vastgesteld bedrag voor?
Ik kan me voorstellen dat er kosten bij komen, maar 250 euro is wel erg hoog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:31

Cayenne schreef:
250 euro incassokosten? Is daar geen wettelijk vastgesteld bedrag voor?
Ik kan me voorstellen dat er kosten bij komen, maar 250 euro is wel erg hoog?

Het wettelijke incassobedrag is 15% van de eerste 2500 euro, en 15% van 1750 is 262,50 euro.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:32

Ah ok, dan is het te verklaren. Wel nog steeds een bizar hoog bedrag :=

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:33

_Nancy schreef:

En ondertussen heeft ze helemaal geen geld apart gehouden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:34

Cayenne schreef:

Tsja, voor een bedrijf is het ook behoorlijk klote als iemand iets koopt voor 1750 euro en dat wordt gewoon niet betaald natuurlijk. Snap de stress van de vriendin van TS heel goed, maar vind het alsnog vreemd om voor zo'n hoog bedrag een dienst/product af te nemen en dan gewoon niet te betalen. Heel leuk dat je een betalingsregeling voorstelt in november/december, maar vind het vreemd om maar gewoon niets meer te doen als daar geen reactie op komt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:37

Emmaa_ schreef:
Cayenne schreef:

Tsja, voor een bedrijf is het ook behoorlijk klote als iemand iets koopt voor 1750 euro en dat wordt gewoon niet betaald natuurlijk. Snap de stress van de vriendin van TS heel goed, maar vind het alsnog vreemd om voor zo'n hoog bedrag een dienst/product af te nemen en dan gewoon niet te betalen. Heel leuk dat je een betalingsregeling voorstelt in november/december, maar vind het vreemd om maar gewoon niets meer te doen als daar geen reactie op komt.

Dat ben ik ook absoluut met je eens. Zoals ik het nu lees uit de reacties van TS is haar vriendin er enorm ondoordacht en (laks?) in gegaan?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:39

Als zij heeft aangeboden 250 per keer (en ik neem dan aan per maand) wilde gaan betalen, en dat was in november...
Dan heeft ze die niet betaald en ook niet apart gehouden?
Want dan had ze nu al 6x 250 = 1500 euro apart gehad om te betalen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 15:43

_Nancy schreef:
Er zou €250 aan incassokosten in rekening worden gebracht, en als daarop niet werd gereageerd dan zou de volgende stap de dagvaardiging zijn met al bijkomende kosten.

Het heeft dus geen enkele zin meer om contact op te nemen met de keukenwinkel?
Ik weet niet of er in de brief van het incassobureau is gezegd dat 'de vordering is overgedragen'.
Dat zou ik aan haar naar moeten vragen.

Emma, helaas is dat niet gebeurd. Zij wilde later pas een betalingsregeling treffen.

Dus ze heeft een nieuwe keuken voor 1750 euro en gratis plaatsing en in de loop van de tijd wil ze een betalingsregeling omdat ze het toch niet kan betalen. Ik snap die keukenboer wel, laat je vriendin kijken of ze het geld van ouders kan lenen en het hele bedrag in een keer betalen dan is ze er af. Beetje krom om ook die 250 maar erbij te nemen wanneer je al zo veel moeite hebt om te betalen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 16:06

Ik heb even het een en ander aan haar voorgelegd:

Ze heeft de keuken uiteraard gekocht toen zij nog goed in de financiële middelen zat, echter waren er enkele tegenvallers in het nieuwe huis waardoor de middelen zo goed als op waren.
Zij gaf aan dat dit de laatste factuur was die nog betaald moest worden en dat de rest gewoon op tijd betaald is.

Ik weet niet of zij in de tussentijd geld opzij heeft gezet voor de keuken, al gok ik van niet.

Emma, bedankt voor de info, daar kan ze vast wat mee :j
Ik ga doorgeven dat ze alle post en e-mail aan en van de keukenwinkel moet verzamelen.
Naar mijn weten is alleen de eerste brief gestuurd (dus de brief waarin het is overgedragen en dat ze binnen 14 dagen moet betalen zonder bijkomende kosten).

Diablo, nee ze is niet begonnen met betalen, want ze heeft nooit een bevestiging gehad van de keukenwinkel dat de betalingsregeling akkoord was.
Het was akkoord dat er een betalingsregeling getroffen zou worden, maar verder geen concrete afspraken gemaakt over bedrag/looptijd/rente ed.

Het is natuurlijk naief en stom, maar de kans bestaat dat ze dacht; 'Oh ik hoor toch al lang niks meer van ze, als ik nu ook niks meer laat weten, 'vergeten' ze die factuur wel'.
Ik zeg niet dat het zo is, maar zo zou ze gedacht kunnen hebben.. Daarin is ze inderdaad erg laks.
Maar zoals eerder is beschreven, heeft ze ook wel actie ondernomen door steeds maar de bellen en te mailen, maar toen daarop geen reactie terug kwam, is ze daarmee gestopt.

Bigone, van gratis plaatsing is weinig sprake als de keuken nauwelijks voor de helft is gemonteerd en hetgeen wat gemonteerd is ook nog eens schots en scheef staat, wat ik ook zelf heb gezien en dus kan bevestigen.
De betalingsregeling kwam vrijwel direct na het ontvangen van de factuur, dus niet na loop van tijd.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:10

Bij welke organisatie is de keuken gekocht? (Mag per pb)
Ik heb jaren voor een keukenconcern gewerkt en handele dergelijke gevallen af dus kan eventueel helpen of tips geven. Maar is even afhankelijke van de organisatie.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:14

Je kunt natuurlijk op je vingers na tellen dat ze de factuur niet 'vergeten'. En dat ze niet reageren, betekent natuurlijk niet dat je dan maar niet hoeft te betalen. Het zou haar gesierd hebben als ze gewoon was begonnen met afbetalen, dan had ze in ieder geval haar goede wil getoond en was het misschien nu niet zo gelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 16:14

Tsja, aan de ene kant snap ik de gedachtegang dat ze er niet achteraan gaat als de schuldeiser dat ook niet doet, maar aan de andere kant is dit natuurlijk wel gewoon dom. Je weet dat je een pittig hoge schuld uit hebt staan aan een bedrijf en dat zij niet meer reageren betekent niet dat de klok niet doortikt. Ze had op z'n minst die tijd kunnen gebruiken om het geld dat ze eigenlijk had afbetaald op te sparen, dan had ze nu niet zo veel geld hoeven lenen van iemand anders. Daar heeft ze uiteraard nu niet meer zo veel aan, maar het is misschien wel een les om mee te nemen naar de toekomst.