brief sturen als burger naar defensie, hoogedelgestrenge?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 19:18

luuntje schreef:
Mijn man heeft vroeger dienstplicht gehad.
Hij zou als aanhef ' geachte overste' gebruiken.

Deze komt niet in het boekje voor, waaruit ik opmaak dat het waarschijnlijk van functie naar functie gebruikt wordt.

Shadow0

Re: brief sturen als burger naar defensie, hoogedelgestrenge?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 23:08

Het hangt ook samen met de inhoud van de brief, en welke rol jij in wilt nemen als briefschrijver. Je hebt er eigenlijk twee: de ene is dat je een sympathieke burger bent die (ik overdrijf even) enigzins naief is maar medewerking wil van een Deskundig Legerpersoon. Je plaatst je hier dus nadrukkelijk in een soort 'lagere' positie dan de persoon die je aanschrijft.

In die situatie is het niet zo belangrijk dat je alle details exact goed hebt. Als je uit de rest van de brief ook zorg laat spreken (bijvoorbeeld door je vraag goed te stellen met precies voldoende informatie en een goede opbouw), kun je ook met 'geachte heer/mevrouw Achternaam' over het algemeen goed ontvangen worden, ook als mensen erg hechten aan de correcte aanspreekvormen en je die fout hebt.

Vervolgens kun je uit de ondertekening van de reactie meestal wel opmaken hoe iemand verder aangesproken wil worden. (En de variaties die ik daarbij heb meegemaakt varieren van ondertekening met alleen voornaam in kleine letters, in welk geval je de volgende keer een 'beste X' meestal beleefd genoeg is, of iemand die de volledige titel en alleen voorletters vermeldt, en dan weet je dat het iemand is die hecht aan een formelere aanspreekvorm.)
En stel dat je iemand later in persoon spreekt, dan kun je altijd juist het gesprek openen met de vraag hoe de ander aangesproken wil worden.

Niet als advies, maar wel mijn eigen keuze: ik zou in zo'n situatie vermoedelijk beginnen met 'geachte' en dat wel genoeg vinden. Ik kan wel formeel zijn als het moet, maar mijn uitgangspunt is meestal beleefd maar niet erg formeel.

De andere rol is de rol waarin je serieus genomen wilt worden. Dat kan zijn als het gaat om een conflict of kritiek, maar bijvoorbeeld ook als het zou gaan om het delen van wetenschappelijke informatie van jou aan de ander. Daarin is het belangrijk om juist uit te stralen dat je zelf een Zeer Competent Persoon bent, en dat betekent dat alle details echt in orde moeten zijn.
En dan ook echt alle: onderteken zelf ook met voorletters, achternaam en titel. Als het een mail is: pas je weergavenaam aan naar voorletters achternaam. Als het een brief is: kies voor een serif font.
Let sowieso op de spelling en grammatica, want elke vormfout zal een reden zijn om je minder serieus te nemen.
Hierbij is correcte titulatuur dus zeker van belang. (Ook te formeel kan dan een minpunt zijn maar beter te formeel dan te informeel.) In zo'n situatie zou ik dus gaan voor 'weledelgestrenge'.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 23:15

Joh, ik zou het gewoon lekker op de ouderwetse manier schrijven.
Ik denk dat ze dat wel respecteren hoor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 23:23

Ik ben niet zo van de titels, vind het maar onzin om iemand die toevallig een bepaald vak gekozen heeft ineens niet meer als gelijkwaardig burger te zien.
Ik wil ook zelf niet met een titel aangesproken worden.

Ofwel, ik zou doorgaans gewoon Geachte heer xx gebruiken.

Echter, mocht je van die persoon een specifieke 'favor' (kom even niet op het nederlands) willen dan zou ik eerder de officiele vorm gebruiken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-17 11:41

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 09:03

Lastige vraag! Naar mijn idee is het gebruik van weledelgestrenge, weledelgeleerde en titels enigszins uit de tijd, maar je zal maar net de persoon treffen die daar wel belang aan hecht. Mij interesseert het echt niet hoe ze me aanschrijven, ik kan me alleen ergeren aan 'beste (voornaam)' als ik iemand nog nooit gesproken heb, maar of je dan 'Geachte mevrouw (achternaam)' of '(aanspreekvorm) vrouwe (achternaam)' gebruikt maakt mij niet uit.

Overste klinkt niet als iets wat je in de verhouding burger-militair gebruikt imo.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 09:19

Ik zou het ook bij geachte heer houden.
Ik kan me het woord al niet meer herinneren, maar wat je in je eerste post schrijft vind ik zo ouderwets TS.

Ik snap dat sommige mensen belang hechten aan titels, en als je binnen defensie werkt kan je dan ook verwachten dat mensen je met de juiste titel aanspreken en aanschrijven. Maar van een burger die een brief schrijft vind ik niet dat je kan verwachten dat die allerlei opzoekwerkdoet (of een topic op Bokt opent :-P ) om de correcte titel te vinden. Dus ik zou zeggen​ 'geachte heer'.

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 09:26

Als ex militair : Je kan inderdaad of geachte overste of geachte heer gebruiken :j
Overste laat zien dat je er iets meer van weet/in verdiept hebt maar heer is ook helemaal prima als burger zijnde.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 10:07

Misschien ook een optie: beginnen met 'geachte Luitenant-kolonel -naam-'
Of vinden de legermensen onder ons dat niet netjes?

Ik zou denken dat je op deze manier (mits je de juiste titels gebruikt) de legerofficier erkent voor zijn strepen, maar niet terug hoeft naar het oude hoogedelgestrenge. Ook zit je niet met overste in de versie dat hij niet direct jouw meerdere is.

Edit: juiste titel ingevoegd

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:27

Zelf zou ik geachte heer gebruiken of een van de titels hierboven. Wat zij zegt klinkt erg oud en overformeel, maar misschien maak je wel indruk, haha.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-17 17:32

Hoe moet je als simpele burger zoiets weten? Had er überhaupt nog nooit van gehoord en heb al helemaal geen idee wat het betekend :=

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-17 18:48

LadyMadonna schreef:
Hoe moet je als simpele burger zoiets weten? Had er überhaupt nog nooit van gehoord en heb al helemaal geen idee wat het betekend :=

Haha, ik vond hoogedelgestrenge via google ;)
Maar ik denk dat niemand het je kwalijk neemt als je het niet weet, maar ik wilde graag een streepje voor dus dan ga je er we, even naar zoeken :)