Brief belastingdienst inkomsten nevenactiviteiten. wat nu?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:25

Veulen84 schreef:
meggiemeg schreef:
Als ze je dan nu toch weten te vinden voor de inkomsten dan zou ik ook de btw er van terug gaan vragen. De spullen die in hebt gekocht om alles op te knappen hebben allemaal een btw tarief er aan vast zitten. Wellicht kom je dan bijna op nul uit.

Btw terugvragen mag alleen als je ondernemer bent. Dat is ze niet. Ze wordt gevraagd om haar inkomsten uit overige activiteiten op te geven.
Hoeveel uur ze daar aan besteed is voor de belastingdienst ook niet interessant. Dat is alleen maar interessant als je ondernemer bent.

Gok dat het met dit soort uren en verdiensten niet gunstig is om ondernemer te worden ook. Hooguit kunnen ze zeggen dat je ondernemer bent voor inkomstenbelasting.

Je bent juist eerder ondernemer voor de omzetbelasting dan voor de inkomstenbelasting. Voor de inkomstenbelasting geldt een heel scala aan vereisten, waarvan het urencriterium er 1 is.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:27

Mandy_89 schreef:
In de brief staat ook nog het volgende:

De belastingdienst heeft dan vermoeden door de volgende informatie over u:

Volgens onze gegevens geniet u mogelijk inkomsten uit nevenwerkzaamheden, die niet worden aangegeven voor de inkomstenbelasting. (verkoop van caravans en vouwwagens)

Stel we geven aan die niet te hebben, en ze gaan via marktplaats advertenties terug halen, dan zullen ze er iets van 18 vinden over de laatste 2 jaar (2015/2016)
Maar daarnaast hebben we er dus wel wat aan bijverdiend, alleen geen grote bedragen.

Waarom zie je frauderen als een optie?

Mandy_89

Re: Brief belastingdienst inkomsten nevenactiviteiten. wat nu?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 12:30

Dat zie ik dus ook niet als een optie hoor! Het was een stel dat, op een reactie dan iemand die zei als het een hobby is hoef je er toch geen inkomstenbelasting over te betalen. Maar het is dus eigenlijk meer een uit de hand gelopen hobby om het maar zo te zeggen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:46

FlyAway schreef:
Veulen84 schreef:
Btw terugvragen mag alleen als je ondernemer bent. Dat is ze niet. Ze wordt gevraagd om haar inkomsten uit overige activiteiten op te geven.
Hoeveel uur ze daar aan besteed is voor de belastingdienst ook niet interessant. Dat is alleen maar interessant als je ondernemer bent.

Gok dat het met dit soort uren en verdiensten niet gunstig is om ondernemer te worden ook. Hooguit kunnen ze zeggen dat je ondernemer bent voor inkomstenbelasting.

Je bent juist eerder ondernemer voor de omzetbelasting dan voor de inkomstenbelasting. Voor de inkomstenbelasting geldt een heel scala aan vereisten, waarvan het urencriterium er 1 is.

Je hebt gelijk, had precies andersom moeten zijn.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:12

GDG schreef:
Mandy_89 schreef:
In de brief staat ook nog het volgende:

De belastingdienst heeft dan vermoeden door de volgende informatie over u:

Volgens onze gegevens geniet u mogelijk inkomsten uit nevenwerkzaamheden, die niet worden aangegeven voor de inkomstenbelasting. (verkoop van caravans en vouwwagens)

Stel we geven aan die niet te hebben, en ze gaan via marktplaats advertenties terug halen, dan zullen ze er iets van 18 vinden over de laatste 2 jaar (2015/2016)
Maar daarnaast hebben we er dus wel wat aan bijverdiend, alleen geen grote bedragen.

Jij bent blij dat je in Nederland woont? Zodat je fijn over iedere stap die je zet belasting mag betalen. Gewoon doen hoor, ik hou je niet tegen :)

Maar ik begrijp TS wel. ;) Zo gek veel verdienen ze er niet aan, dus logisch dat ze er onderuit willen komen.
Dit soort dingen moet je in Spanje komen doen, TS. Hier doen ze niet zo moeilijk :+

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:15

Het is ook eigenlijk raar?! Je koopt het en betaald er dan belasting voor. Je verkoopt het en dan wil de belasting dat je er nogmaals belasting over betaald :P
Als bedrijf zijnde mag je de btw terug vorderen. Als particulier niet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:18

Ze hebben een aanleiding om die brief te sturen dus bij ontkennen trek je al snel aan het kortste eind.

Gewoon aangeven en betalen, je mag de gemaakte kosten gewoon aftrekken van de opbrengsten.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:19

als je particulier,particulier koopt,zit daar toch geen belasting op?
wie draagt die af?
niemand.

dus je betaalt helemaal geen belastingen.
idem met verkopen naar een particulier.
je steekt het verkoopbedrag gewoon in je portemonee,dus ook geen belastingen.

net daarmee dat zo'n dingen idd gewoon oneerlijke concurentie zijn.
bedrijven mogen wel 21% afgeven aan de belastingen,dus moeten hun prijzen wel hoger liggen als ze eruit willen komen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:30

Je redenatie klopt niet tengeltje11
Overal zit belasting op (als je BTW bedoelt).
Particulieren kunnen dit niet terugvragen bij de belatingdienst. Bedrijven wel (voorbelasting heet dit).
Dus: ja iedereen betaalt BTW. Bedrijven krijgen het betaalde deel aan BTW terug EN bedrijven dragen BTW af over het deel wat ze aan anderen berekenen. (Omzet).
EN

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:32

Kentaro schreef:
Het is ook eigenlijk raar?! Je koopt het en betaald er dan belasting voor. Je verkoopt het en dan wil de belasting dat je er nogmaals belasting over betaald :P

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:33

rien10 schreef:
Kentaro schreef:

Het gaat erom dat de eindverbuiker (wat jij de particulier noemt) de BTW betaald. De tussenstations (fabrikant, handelaar) betalen die niet. Nou ja, ze dragen wel af, maar vorderen ook weer.. :D

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:55

Palmera schreef:
GDG schreef:

Jij bent blij dat je in Nederland woont? Zodat je fijn over iedere stap die je zet belasting mag betalen. Gewoon doen hoor, ik hou je niet tegen :)

Maar ik begrijp TS wel. ;) Zo gek veel verdienen ze er niet aan, dus logisch dat ze er onderuit willen komen.
Dit soort dingen moet je in Spanje komen doen, TS. Hier doen ze niet zo moeilijk :+

Ten eerste heeft 'blij zijn' helemaal niets mee te maken met frauderen.

Ten tweede: ja, ik ben blij dat ik in Nederland woon. Dat daarbij hoort dat ik over iedere stap die ik zet belasting mag betalen vind ik wel jammer, dat had ik ook liever anders gezien, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Lusten en lasten. Ik kán ook kiezen om de lasten niet te willen dragen en te emigreren maar dat is niet de keuze die ik (nu) maak en dus doe ik het met wat het is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:20

Ik vind meerdere caravans per jaar opknappen niet meer hobbymatig eigenlijk, eerder een klein bedrijfje. Als je de caravans nou had opgeknapt en tegen onkosten aan familie of vrienden had verkocht was het anders geweest, maar je hebt ze nu verkocht aan derden die er ook gewoon een meerprijs voor hebben betaald. Dan is het niet heel gek dat de Belastingdienst je aan je mouw komt trekken om te vragen hoe dat nou precies zit. Even zuur dat je er dan nu alsnog inkomstenbelasting over moet betalen, maar het zijn immers inkomsten..

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:37

@Rien,in theorie mss ja.
als jij dingen koopt in een winkel,op een markt,online,....
dan zit daar btw in ja.

maar als jij spullen verkoopt op de rommelmarkt,2de hands dekjes verkoopt via de boktmarkt,....
dan zit daar toch helemaal geen btw in.
dat is gewoon de prijs die jij denkt dat het waard is en wat je ervoor wil.
btw is wat we moeten afdragen naar de staat.
de bedrijven dragen het af,daarom zit het in de prijs inbegrepen.

als jij 2de hands spullen verkoopt,gaat niemand daar btw op heffen,dat zit er ook helemaal niet in.

daarom juist dat de prijzen die ts vraagt,ook helemaal zwart zijn,ze draagt niets af,is gewoon de prijs die zij er graag voor hebben.
als je dat 1-malig doet,ok,maar 18 x in een paar jaar,dan drijf je handel en hoor je wel gewoon btw af te staan aan de overheid,net zoals elke andere ondernemen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:41

Maar als jij iets van een particulier over koopt, heeft diegene er btw over betaald. Hoeveel keer moet er dan btw betaald worden over een zelfde product?!

Als bijvoorbeeld een bedrijf werkt met onderaannemers, wordt de btw verlegd en alleen aan de uiteindelijke opdrachtgever/klant btw in rekening gebracht. Het uiteindelijk opgeleverde product levert dan dus 1x btw op.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 15:49

Geen. Als ik gebruikte spullen vanuit mijn salon verkoop omdat ik ze bijv niet meer nodig heb, mag ik daar geen btw over rekenen (en mag het bedrag ook niet bij de btw aangifte trekken). Wel moet ik het opgeven bij de inkomstenbelasting

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:03

Om te kijken of je ondernemer bent of ROW'er voor de IB:
- Deelnemen aan het economisch verkeer
- Doel eraan te verdienen? (stel je doet dit alleen voor familie niet met het doel om... kun je dat nog als tegenargument gebruiken)
- Winst verwachten logisch? (ga jij met 1 merrie fokken voor de verkoop bijvoorbeeld, wegen de kosten niet op tegen de opbrengst die je hebt naar aller waarschijnlijkheid ;))

Verder betaal je er inkomstenbelasting over ;) (geen loonheffing, dat is weer een soort van voorheffing op de inkomstenbelasting).

Voor de BTW geldt het weer allemaal wat anders, die regels ken ik minder goed. Voor de BTW ben je wel eerder ondernemer.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:05

FlyAway schreef:
Veulen84 schreef:

Ho even! Het urencriterium is geen vereiste om als ondernemer aangezien te worden ;) Wel om van de voordelen gebruik te maken van ondernemers.

Het is een beetje grijs gebied nog of iemand ondernemer is of ROW'er (resultaat uit overige werkzaamheden); het speelt wel mee om te kijken of.. maar geen harde eis. Er zijn ook ondernemers die het urencriterium niet halen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 16:05

Als je een brief hebt gehad dan weten ze eigenlijk al dat je "groot" verkoper bent.
Ze kijken dan ook naar de bedragen waarvoor ze op MP staan.

Als je aangeeft geen neveninkomsten te hebben ben je aan het frauderen.
de BD weet het nl al maar geven je een kans om eerlijk te zijn.
Ben je niet eerlijk dan kan de boete die je extra moet betalen helemaal flink tegenvallen.
Want dan gaan ze schatten en dat is natuurlijk alleen in hun voordeel en wordt het bij fraude gemakkelijk verdubbeld (als boete).

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:01

Hou er trouwens rekening mee dat door het grote aantal verkopen jouw kopers grote kans maken om terug te kunnen vallen op het consumentenrecht. Oftewel, dat jij als professional gezien wordt en je kopers als consument.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:24

tengeltje11 schreef:
@Rien,in theorie mss ja.
dan zit daar btw in ja.

maar als jij spullen verkoopt op de rommelmarkt,2de hands dekjes verkoopt via de boktmarkt,....

als jij 2de hands spullen verkoopt,gaat niemand daar btw op heffen,dat zit er ook helemaal niet in.

daarom juist dat de prijzen die ts vraagt,ook helemaal zwart zijn,ze draagt niets af,is gewoon de prijs die zij er graag voor hebben.
als je dat 1-malig doet,ok,maar 18 x in een paar jaar,dan drijf je handel en hoor je wel gewoon btw af te staan aan de overheid,net zoals elke andere ondernemen.

Tja. En toch zit overal btw op. Je ziet het niet, het is inclusief, maar er zit btw op.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:28

Palmera schreef:

In Spanje is het begrotingstekort ook enorm.. :=

De Belastingdienst in Nederland is best creatief. Ze checken Marktplaats, ze kijken bij woonboulevards etc naar auto's die als puur zakelijk geregistreerd zijn etc.

Overigens heeft TS het over inkomstenbelasting en kunnen we BTW-perikelen (omzetbelasting) er misschien beter buiten laten.

Inzake van inkoop van particulier kunnen we het ook nog over de margeregeling hebben 8-)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:34

Gewoon eerlijk zijn, wel erbij vermelden dat er 20 uur opknappen gemiddeld per vouwwagen in zat en je deze niet rekent. En dat je gemiddeld 100 euro per vouwwagen meer kreeg dan je er voor betaald hebt. Ga je liegen dan weten ze je echt wel te vinden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:43

rien10 schreef:
tengeltje11 schreef:
@Rien,in theorie mss ja.
dan zit daar btw in ja.

Tja. En toch zit overal btw op. Je ziet het niet, het is inclusief, maar er zit btw op.

Nee, dit klopt niet. Stel dat TS een vouwcaravan koopt voor 200€, alles mooi oppoetst en hem terug verkoopt 300€. Dan kan je wel zeggen dat er in de 200€ een stukje btw zit, want de oorspronkelijke eigenaar heeft ooit btw betaald, maar op de 100€ waardevermeerdering door het werk van TS is nooit btw betaald.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 17:54

Sclimpre schreef:
Nee, dit klopt niet. Stel dat TS een vouwcaravan koopt voor 200€, alles mooi oppoetst en hem terug verkoopt 300€. Dan kan je wel zeggen dat er in de 200€ een stukje btw zit, want de oorspronkelijke eigenaar heeft ooit btw betaald, maar op de 100€ waardevermeerdering door het werk van TS is nooit btw betaald.

Tada, de margeregeling :D Bij bijvoorbeeld auto's (maar ook paarden) die door een bedrijf worden ingekocht van een particulier moet enkel over het verschil tussen in- en verkoop BTW worden afgedragen.