wat te doen.... ik weet het niet meer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:15

Misschien eens een idee over een hele andere boeg: waarom ga je niet op zoek naar een ICT bedrijf waar je een interne opleiding krijgt terwijl je werkt?
Die bedrijven zijn er echt en aangezien je aangeeft dat ICT je wel aantrekt, is dat misschien best een idee?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 13:21

Ik zat ook al te denken, stel jullie willen een gezinnetje stichten, kan je je daar dan niet op richten?

Als je geen werk wilt gaan doen waarvoor je iets aan deze opleiding hebt, zou ik er sowieso mee stoppen want dan is het toch een beetje zonde van je tijd.

Wil je je echt gaan richten op het binnenbrengen van een inkomen in het huishouden, dan zou ik als ik jou was kijken voor een baan met iets van werkend leren?

Maar het lijkt me eerst belangrijk om een beetje een soort toekomst-visie te schetsen, hoe zie je dat voor je? Wil je je richten op carrière maken? Of wil je liever gewoon een leuk baantje hebben waar je niet met tegenzin naartoe gaat, waar je ook echt lekker vrij bent als je de deur achter je dicht trekt?

Of zou je graag een gezinnetje willen stichten en huismoeder worden met een paar uurtjes per week kantoorwerk of in de supermarkt ofzo?

Als je even je trots opzij zet is zo'n baantje echt helemaal niet verkeerd namelijk :)

Gewoon een stukje extra inkomen, weinig gezeur aan je hoofd, je vrije tijd is echt je vrije tijd en als jij dan thuis alles goed draaiende houdt dan lever jij net zo'n belangrijke bijdrage als je vriend die het grootste gedeelte van de inkomsten binnen brengt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:05

pmarena schreef:
Ik zat ook al te denken, stel jullie willen een gezinnetje stichten, kan je je daar dan niet op richten?

Als je geen werk wilt gaan doen waarvoor je iets aan deze opleiding hebt, zou ik er sowieso mee stoppen want dan is het toch een beetje zonde van je tijd.

Wil je je echt gaan richten op het binnenbrengen van een inkomen in het huishouden, dan zou ik als ik jou was kijken voor een baan met iets van werkend leren?

Maar het lijkt me eerst belangrijk om een beetje een soort toekomst-visie te schetsen, hoe zie je dat voor je? Wil je je richten op carrière maken? Of wil je liever gewoon een leuk baantje hebben waar je niet met tegenzin naartoe gaat, waar je ook echt lekker vrij bent als je de deur achter je dicht trekt?

Of zou je graag een gezinnetje willen stichten en huismoeder worden met een paar uurtjes per week kantoorwerk of in de supermarkt ofzo?

Als je even je trots opzij zet is zo'n baantje echt helemaal niet verkeerd namelijk :)

Gewoon een stukje extra inkomen, weinig gezeur aan je hoofd, je vrije tijd is echt je vrije tijd en als jij dan thuis alles goed draaiende houdt dan lever jij net zo'n belangrijke bijdrage als je vriend die het grootste gedeelte van de inkomsten binnen brengt.

Gezin stichten is prima, echter, om dan maar genoegen te nemen met een paar uurtjes kantoor- of winkelwerk, raar advies. Kinderen worden groot en dan?? Ts kan beter nu doorpakken, onderwijs oid in en dan heeft ze en een leuke baan waar ze in voor uit kan en geen cv over twintig jaar waar een paar uurtjes winkelwerk op staat. Zal ze alsnog flink aan de studie moeten voor een leuke baan. Dan kan ze dat beter nu doen en dit is ook in het geval van falende relaties veel beter. Je moet als mens jezelf kunnen onderhouden.

JoT

Re: wat te doen.... ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:25

Even heel crue gezegd, zonder diploma kom je niet ver tegenwoordig. HAVO is niks, dat is alleen een basisje. Probeer desnoods om te beginnen met een opleiding op MBO niveau, die je echt leuk vindt en waar ook werk in te vinden is. Daarna kun je altijd nog doorstromen naar iets op HBO niveau, als je dat wil. Ook voor ICT werk zul je trouwens een opleiding gevolgd moeten hebben.

Loop anders eens langs bij een paar uitzendbureaus en vraag wat je mogelijkheden zijn, op basis van wat je nu kan en wat je wil. Wie weet kom je wel bij iets leuks uit, waar vanuit je door kan groeien. Niet geschoten is altijd mis ;)

Zorg wel dat je een beetje een plan gaat trekken voor jezelf. Ja, je bent nog jong en je hoeft echt niet nu al je voor-altijd-en-eeuwig-carrière te kiezen. Maar doelloos heen en weer stuiteren tussen diverse opleidingen en banen is voor jou denk ik erg frustrerend en het staat bepaald niet goed op je CV.

PimxBotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:33

Lijkt mij dat er in het krijgen van kinderen en ze opvoeden een hele belangrijke taak ligt voor zowel man en vrouw.
En een huishouden bestieren is een heel karwei .
Studeren kan je tot op hoge leeftijd zelfs hoog bejaarden studeren nog wel eens af.

Het is maar net waar topic starter haar hart naar uit gaat. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:38

PimxBotje schreef:
Lijkt mij dat er in het krijgen van kinderen en ze opvoeden een hele belangrijke taak ligt voor zowel man en vrouw.
En een huishouden bestieren is een heel karwei .
Studeren kan je tot op hoge leeftijd zelfs hoog bejaarden studeren nog wel eens af.

Het is maar net waar topic starter haar hart naar uit gaat. :)

Die hoog bejaarden kunnen wel afstuderen maar het gaat er om dat er dan ook een werkgever is die je wil hebben. Studeren kan iedereen , werk vinden is iets anders. En een parttime job of deeltijdstudie gaat ook prima samen met een gezin, kwestie van prioriteiten stellen.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:45

Tink89 schreef:
Ik vind eerlijk gezegd dat je een beetje zeurt. Tuurlijk is stage niet altijd leuk, maar het leven is soms nou eenmaal een paar dagen niet leuk. Je typt dat je al enkele keren afgebeld hebt. Daar zou ik als stagebedrijf ook niet blij mee zijn (ziekte is natuurlijk een ander verhaal). Ik denk dat je gewoon moet doorzetten. Een diploma is beter dan niks en met je huidige cv zal elke toekomstige werkgever denken 'Nou, die maakt dus nooit iets af en heeft geen doorzettingsvermogen'.

Dit.
De schouders er onder en door. Hoort bij het leven.
Een afgeronde opleiding is altijd gunstig. Je kunt daarna alsnog iets anders studeren. Ik begrijp je keuzes niet.

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:51

Sorry maar 'je richten op een eventueel gezin' is op je 21e geen slimme zet.
Houdt de relatie wel stand? Wil je wel kinderen? Wil je vriend dat wel? Is het jullie gegund kinderen te krijgen?
En wat als ze het huis uit zijn?
Mijn moeder was veel liever gaan studeren ipv thuis zitten met de kinderen. Helaas werd zij gedwongen te stoppen met school en te gaan werken op haar 14e. En later ontslagen toen ze zwanger was.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:52

Welke opleiding je ook doet, met een afgeronde opleiding vind je makkelijker werk dan zonder diploma. Hoe zit je met je studiefinanciering? Kan je je het veroorloven om nog een keer een andere opleiding te beginnen? Zo nee, wordt het een verstandige keuze.

Huisvrouw worden is een keuze waardoor je je zelf afhankelijk maakt van je partner. Ik weet niet of je dat op 21 jarige leeftijd al wil?

Is het mogelijk om op je stage aangepast werk te doen op de momenten dat je enkel te zeer doet?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:58

bigone schreef:
pmarena schreef:

Gezin stichten is prima, echter, om dan maar genoegen te nemen met een paar uurtjes kantoor- of winkelwerk, raar advies. Kinderen worden groot en dan?? Ts kan beter nu doorpakken, onderwijs oid in en dan heeft ze en een leuke baan waar ze in voor uit kan en geen cv over twintig jaar waar een paar uurtjes winkelwerk op staat. Zal ze alsnog flink aan de studie moeten voor een leuke baan. Dan kan ze dat beter nu doen en dit is ook in het geval van falende relaties veel beter. Je moet als mens jezelf kunnen onderhouden.

Uiteraard is het lekker als je jezelf kan onderhouden :j

Maar niet vergeten dat het stikt van de huismoeders die volkomen tevreden zijn met een simpel baantje, nu of straks. Is niks om je voor te schamen of je te goed voor te voelen, in veel gevallen hebben die dames het beter bekeken dan de vaak stressende carrière-tijgers ;)

Het is ook zonde als iemand zichzelf nu van opleiding naar opleiding sleept terwijl ze misschien al weet of vermoed dat ze uiteindelijk toch graag wil thuismoederen. Als je een aantal jaren thuis blijft dan ben je er ook "uit" en moet je weer de schoolbanken in om jezelf weer bij te spijkeren, dus tja :=

Misschien is het dan handiger bekeken als je jong aan je gezinnetje begint en ook weer relatief jong iets van werk op kan pakken waarmee je dan direct door kan pakken....en in de tussentijd wat ervaringen rijker bent en wellicht een stuk beter weet wat je wel of niet wilt... en kunt :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 14:59

Ten eerste je hebt je leven niet verpest! Ik was 20 toen ik uberhaupr begon met studeren.... nu 27 en nog bezig (zelfde opleiding, wat persoonlijke omstandigheden waardoor ik wat langer bezig ben). En jij en ik zijn de enige niet! En jij bent ook de enige niet die niet goed weet wat ze wilt.

Ik zou alleen wel stoppen met je huisige opmeiding, je wilt niet in die sector werken en daarnaast is er geen droog brood in te verdienen.

Misschien kun je eens kijken naar opledingen met hoge baanzekerheid en dan kijken waar je interesse ligt? Je zegt zelf computers? Daar is in ieder geval veel werk in te vinden!

En misscshien kun je gewoon even een jaartje ergens gaan werken? Even een tussenjaartje is misschien wel goed als je er zo doorheen zit qua studie en niet goed weet wat je wilt. Beter de tijd nemen om er goed over na te denken dan dat je in september weer aan een opleiding begint dat t gewoon net niet is

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:15

Pmarena, er zit nogal verschil tussen een huismoeder en carrieretijger. niets mis met het huismoederschap. Ik heb ook een goede opleiding maar altijd zelfstandig in de paarden en huismoeder geweest. Prima keuze maar ik heb dan ook al meer dan vijfendertig jaar een partner met een goede baan en dito salaris. Was ik alleenstaand geweest dan had ik zeker ook zelf een goede baan gevonden, juist door mijn opleiding. Ik zeg ook nergens dat er met huismoeder of vader zijn iets mis is, zeker niet maar het spreekwoord een slimme meid is op haar toekomst voorbereid geld nog steeds. En heeft ts nu een kans om een mbo/hbo opleiding te doen waar ze blij van word en waarmee ze eventueel het onderwijs in kan dan geeft dat een stuk zekerheid voor de toekomst. En van al die thuisblijvende mama's zijn er ook nogal veel noodgedwongen bijstandsmama's. Zonder opleiding, jong aan de kinderen, scheiding en hoppa, gedaan met het fijne thuisblijf moederen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 16:37

Ja maar ja, die kans heb je natuurlijk altijd :j

Je kan ook jong een opleiding hebben gedaan waar je toch al niet veel mee had (zie TS ;) ) dan nog een aantal jaren aangemodderd, dan gezinnetje stichten en dan pas met je 40e of nog later een keer toetreden tot de arbeidsmarkt zonder dat je een papiertje hebt.

Die situatie kan je dan beter jaren eerder hebben denk ik dan :=

Alles heeft zijn voor- en nadelen, maar als je echt niet weet wat je graag wilt gaan doen en wèl een grote kinderwens zou hebben....dan kan het imo gewoon beter zijn om dat stukje dan eerst af te handelen :) (maar wie weet moet TS niet dènken aan koters, geen idee :+ )

Maar dat is ieder voor zich natuurlijk. Het zou mooi zijn als TS nu wel ineens precies weet wat ze wil gaan doen en dat de rest van haar leven (met of zonder onderbreking door evt. gezin) ook kan blijven doen met leuk salaris...maarja het leven kan zo veel kanten op gaan :j

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 17:01

pmarena schreef:
Maar niet vergeten dat het stikt van de huismoeders die volkomen tevreden zijn met een simpel baantje, nu of straks. Is niks om je voor te schamen of je te goed voor te voelen, in veel gevallen hebben die dames het beter bekeken dan de vaak stressende carrière-tijgers ;)

Er is niks mis met bewust kiezen om huismoeder te worden. Waar wél wat mis mee is imo is jezelf totaal financieel afhankelijk maken van een man door geen opleiding te volgen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 17:38

Tja, ik vind dat je je verantwoordelijkheid moet nemen en die stage fatsoenlijk moet afronden. 2 dagen per week stelt niets voor vergeleken bij een fulltime baan. Als jij dat lichamelijk niet kunt door knieproblemen dan had je niet aan die stage moeten beginnen neem ik aan. En over niet willen werken op een dag dat iemand anders vrij is vind ik behoorlijk beschamend, aangezien je ook al dagen hebt gemist.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 17:53

Kinke schreef:
Tja, ik vind dat je je verantwoordelijkheid moet nemen en die stage fatsoenlijk moet afronden. 2 dagen per week stelt niets voor vergeleken bij een fulltime baan. Als jij dat lichamelijk niet kunt door knieproblemen dan had je niet aan die stage moeten beginnen neem ik aan. En over niet willen werken op een dag dat iemand anders vrij is vind ik behoorlijk beschamend, aangezien je ook al dagen hebt gemist.

Hier ben ik het dus ook mee eens.
Weet je hoeveel geld je weggooit met telkens te stoppen?
En dat ze je met koningsdag laten werken vind ik niet meer als normaal, toen jij niet kon wie weet wie toen haar vrije dag heeft opgegeven.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 17:54

Opleidingen zijn helemaal niet bedoeld om leuk te zijn, ze zijn er net om het kaf van het koren te scheiden. Mochten opleidingen leuk zijn dan had iedereen er één.

In mijn vorige job moet ik vaak mensen rekruteren en net dat diploma is de spreekwoordelijke voet tussen de deur. Dan weet je werkgever al op voorhand dat je op je tanden kan bijten en doorgaat ook als het niet leuk is of als de collega's niet leuk zijn

Sneu om te zeggen maar maak je huidige opleiding af, anders is het inderdaad verloren tijd. Nu kan je het nog redden. Wat je later doet zie je dan wel, maar dat papiertje heb je dan en dat ene belangrijke zinnentje op je sollicitatie.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 18:15

Ik ben ook beperkt door mijn lichaam en weet dit ook, hoe zuur het ook is. Toch heb ik bewust gekozen voor mijn huidige opleiding en de lichamelijke inspanning die t kost. Nee, ik weet niet hoe je je voelt met je blessure maar ik weet wel dat dat van mij ook geen kattenpis is ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 18:26

Als je sowieso niet wil werken, meteen stoppen. Misschien kan je eind dit jaar nog aan een nieuwe opleiding beginnen dan. Paardenhouderij heb je sowieso al vrij weinig aan, en als je niet in de paarden wil werken vraag ik me echt af wat je daar doet.

Ik heb ook mensen van 24 op school zitten (1e jaars) en raad is, niemand die er moeilijk of raar over doet. Dus zoek wat je leuk vind en ga er nog even voor

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 18:36

Ja raad ts vooral iets aan om af te maken waar ze

1. Geen plezier aan heeft
2. Een sector waar ze niet in wilt werken
3. Een sector waar geen werk in te vinden is

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 18:45

Maartje het gaat niet specifiek om die opleiding, maar om een diploma op zich. En de kortste weg naar het diploma is deze opleiding af te ronden. TS komt niet echt gemotiveerd over om überhaupt iets af te ronden namelijk, dus een nieuwe opleiding haalt dan weinig uit.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 18:52

Als je er niet in wil werken, en eigenlijk allang wist dat je de opleiding niet aankon door die blessures snap ik niet waarom je hier überhaupt aan begonnen bent.

Ik weet hoe het is om pijn te hebben, heb ook dagelijks last bij alleen de hele dag staan al zonder inspanning, maar dan koop je een paar goeie schoenen, zet er op maat gemaakte zooltjes in en hup werken en aan het einde van de dag paracetemol erin en benen omhoog, je hebt zelf voor het "beroep" gekozen. Neem toch aan dat je wist dat in de paarden werken zwaar is voor je er aan begon en dan na te gaan dat je het nog maar 2 dagen in week doet zelfs.
Ik begrijp volledig dat het stagebedrijf verwacht dat je komt met koningsdag, je hebt al meerdere malen ziek gemeld en deze dagen moeten gewoon ingehaald worden, zo werkt de wereld nou eenmaal.

Ik zou deze studie nu af maken, je hebt al zo veel niet afgemaakt en dat is echt zonde. Gewoon even doorzetten en al wil je dan misschien niet in de paarden werken later je hebt wel een mbo4 diploma waarmee je ook de optie hebt door te stromen naar hbo (ook ict bijvoorbeeld). En als je de studie dan toch echt niet wil afmaken, stop dan ook gewoon helemaal, maar ga niet steeds ziek melden en wel/niet komen dat is echt niet netjes naar de bedrijven en school die ook moeite in jou steken

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-17 19:02

Ik zit op mijn telefoon dus reageer even kort.

Dat ik niet wil werken staat nergens dus als we nu eens beginnen te lezen wat er staat zou dat echt schelen. Zoals gezegd werkte ik voorheen van half 5 s ochtends tot gerust 11 ui s avonds en daarna 50 uur per week in een supermarkt. Dit ging prima, ook met mijn mankementen.
Dus niet willen werken kunnen we ook los laten. Dat deze blessures nu weer op zetten kon ik ook niet voorzien. En 'goede schoenen met een zooltje' heb ik en pijnstillers ook. Maar je gewricht niet kúnnen bewegen door het vocht wat erin zit verhelp je daar niet mee.

Oké dat gezegd hebbende...

Huismoeder weet ik niet of ik me daar op vast moet leggen. Ik ben natuurlijk erg jong en zowel ik als mijn vriend willen daar nog een paar jaar mee wachten. Nu al die stap nemen voelt voor beiden niet goed, in de toekomst willen we dit zeker alleen op dit moment is die stap te groot.

Op tips en adviezen reageer ik vanavond even, dit verhaal was op de telefoon al een hele opgave haha

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:17

Vanillia schreef:
Maartje het gaat niet specifiek om die opleiding, maar om een diploma op zich. En de kortste weg naar het diploma is deze opleiding af te ronden. TS komt niet echt gemotiveerd over om überhaupt iets af te ronden namelijk, dus een nieuwe opleiding haalt dan weinig uit.

Aan dit diploma heeft ze volgens mij in de toekomst zeer weinig

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 19:25

Maar waarom begin je aan een lichamelijk zware opleiding als je, je gewricht niet kanbewegen vh vocht? Ik bedoel dit echt niet banketstaaf oid, maar als je er ook niet in wil werken oid?