zwangerschap: pas nieuw contract na verlof, ontslagverg.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:41

Hoe dan ook claimen!! Heb op PZ gewerkt bij een bedrijf wat het ook niet zo nauw nam. Beloftes doen, maar niet nakomen was orde van de dag. Zo te lezen kan dit bedrijf er ook wat van. Jij zit straks misschien en zonder werk en geen vergoeding.

(zo schofterig, iemand een hypotheekverklaring uitschrijven en het vakje voor vast contract erop aangevinkt etc. terwijl er al lang en breed besproken was dat zijn contract niet verlengd zal worden na 3 jaar, ben blij dat ik er weg ben)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:45

Het gaat om Adecco zeker :+

Ik zou de vergoeding claimen, het zou mij namelijk niks verbazen als je straks zonder contract staat...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-03-17 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Punt in naam verwijderd

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:45

Maar het is toch geen ontslag als het contract gewoon gedaan is?

Duhelo

Re: zwangerschap: pas nieuw contract na verlof, ontslagverg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:51

In die voorovereenkomst staat gewoon dat de voorwaarden waarop je zou KUNNEN werken vastgelegd worden, maar dat die pas van voege zijn ALS ze je oproepen. Je hebt met dit contract dus inderdaad geen poot om op te staan, dit is GEEN contract.

Mijn advies: werkgever inlichten dat je een vast contract wil per directe ingang en dat je anders die ontslagvergoeding gaat opeisen.
Gaan ze niet akkoord, vergoeding eisen en op zoek naar ander werk, voor een dergelijk bedrijf moet je niet willen werken.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 14:55

Het bedrijf is slim, zelfs al nemen ze je weer aan na een halkf jaar, dan kunnen ze de contracten weer van voor af aan laten gelden en dan kan je weer 2 jaar op losse contracten werken.
ik zou je transitievergoeding gewoon vragen of nu gelijk een vast contract uit laten schrijven

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:00

Is het CWI niet de juiste plaats om hier even advies over te vragen? Ook als het toelaatbaar is volgens de letter van de wet is het toch onethisch en niet naar de geest van de wet zowel van het bedrijf als het uitzendbureau.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:06

CWI bestaat al heel lang niet meer, dat is tegenwoordig allemaal ondergebracht bij het UWV

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:10

Heb je een rechtsbijstand verzekering? Zo ja, dan zou ik de overeenkomst eens door laten lezen door hen.

Ik vermoed namelijk dat je met deze overeenkomst uiteindelijk nergens komt... Mocht dat inderdaad zo zijn, dan zou ik de transitievergoeding op eisen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:13

Ik zou ook gewoon de transitievergoeding eisen. Je hebt er naar mijn idee gewoon recht op. die overeenkomst is geklets in de ruimte, waar jij de huur niet mee kan betalen..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:16

transitievergoeding bedraagt 1/3 maandsalaris per gewerkt jaar: dus als jij 2 jaar gewerkt heb: 2/3 maandsalaris.
Je kan zelf uitrekenen hoeveel dat voor jou is.
Uitzendbureau vraagt jou af te zien van dit bedrag en in ruil "koop" jij zelf een voorovereenkomst met de mogelijke toezegging dat je ingehuurd zou kunnen worden.
Als het bedrijf over een half jaar geen klant is meer bij dit uitzendbureau dan heb jij geen rechten op basis van de voorovereenkomst.

Welke afspraken zijn er gemaakt tussen uitzendbureau en bedrijf waar jij werkt. Als jij nu geen uitzendcontract meer heb zou je namelijk rechtstreeks met het bedrijf kunnen onderhandelen: zij hebben geen kosten meer aan het uitzendbureau..........dat geld zouden ze mooi in een goed contract met jou kunnen vastleggen.

Verder weet jij niet over een half jaar wat jezelf wil. Als je eenmaal moeder bent, veranderen vaak je eisen.

Kortom lekker je transitie laten uit betalen: dat is je wettelijk recht en kijk over een half jaar verder.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 15:26

Heb je op papier staan dat je indien je afziet van je transitievergoeding ze na maximaal(!) 6 maanden weer werk voor je hebben? Als dat zo is, is dat gewoon toegestaan. Hebben ze niet een nieuw contract voor je kun je alsnog je transitievergoeding claimen.
Indien ze binnen 6maanden je nieuw contract aanbieden blijf je ook in fase B.

Daarnaast heb je 3 maanden de tijd na afloop van je contract om je transitievergoeding te claimen.

Mocht je nog vragen hebben: stel ze! Ik ben jurist bij een uitzendbureau.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:17

nikkietjuh schreef:
renee16 schreef:
Volgens mij heb ik ook op je vorige topic gereageerd. Het bedrijf heeft er geen financieel voordeel aan je nu 'te laten gaan'. En volgens mij is deze constructie door zwangerschap hartstikke verboden! Zwangerschap mag nooit een reden zijn van 'ontslag'.

In jou schoenen zou ik de vergoeding zeker opeisen, dit klinkt niet veelbelovend voor je contract. Ik verwacht dat je anders helemaal met lege handen staat.

In dit geval is het geen ontslag. Haar contract loopt gewoon af. Zwanger of niet bij het bereiken van de einddatum eindigd het contract van rechtswegen en hoeft niet verlengd te worden.

Klopt, maar zoals het nu gedaan wordt is de reden dat er geen nieuw contract wordt haar zwangerschap (ze mag na haar verlof immers terugkeren als we het uitzendbureau mogen geloven), en dat is wel verboden.

dromertje2 schreef:
Maar het is toch geen ontslag als het contract gewoon gedaan is?

Als je minimaal twee jaar bij een werkgever in dienst geweest bent, heb je recht op een transitievergoeding als men besluit je contract niet te verlengen.

Met de verklaring zoals je die nu hebt sta je niet sterk. Het stuk wat je genoemd hebt betekent niet meer dat ze je mogelijk weer in dienst nemen en áls dat gebeurt, onder welke voorwaarden. Nergens wordt aangegeven dát ze je ook zeker weer in dienst gaan nemen.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 15:36

Bedankt voor jullie reacties. Ik geloof dat ongeveer iedereen zegt de vergoeding gewoon te claimen.

Wat betreft de vragen over het bedrijf zelf. Ik kan weinig hoogte van ze krijgen. Ze hebben het continu over een vast contract, maar nu het puntje bij paaltje komt laten ze het af weten. Ze geven wel aan blij met mij te zijn en ik hoef zeker niet bang te zijn dat ik niet terug mag komen. Kortom, ik weet niet zo goed wat ze nou willen. Maar tegelijkertijd willen ze mijn contract niet doorverlengen (want, en ja dit is letterlijk gezegd; stel je nou voor dat er iets gebeurt tijdens de zwangerschap of bevalling waardoor je niet meer zou kunnen werken).
Daar tegenover staat dat ik het er ontzettend na mijn zin heb. Ik heb leuke collega's en erg leuk en afwisselend werk.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 15:39

_lautje_ schreef:
Heb je op papier staan dat je indien je afziet van je transitievergoeding ze na maximaal(!) 6 maanden weer werk voor je hebben? Als dat zo is, is dat gewoon toegestaan. Hebben ze niet een nieuw contract voor je kun je alsnog je transitievergoeding claimen.
Indien ze binnen 6maanden je nieuw contract aanbieden blijf je ook in fase B.

Daarnaast heb je 3 maanden de tijd na afloop van je contract om je transitievergoeding te claimen.

Mocht je nog vragen hebben: stel ze! Ik ben jurist bij een uitzendbureau.

Ik heb de mails tussen van het uitzendbureau uiteraard goed bewaard, maar in hoeverre kan ik hier rechten aan claimen. Als zij mij in juli niet kunnen plaatsen bij het bedrijf heb ik toch uiteindelijk nog niks?

Er wordt nergens gezegd dat indien ik afzie van mijn vergoeding er werk voor mij is. Er wordt alleen gezegd dat ze mij adviseren om er van af te zien omdat ik toch wel terug mag komen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 15:43

Kan je niet met het bedrijf overleggen dat ze jou een contract bieden per 01-08-2017?
Omdat het uitzendbureau jou contract niet verlengd ben je volgens mij gewoon vrij omdat contract te accepteren?
Dan heb je en je contract en je eist je claim op bij het uitzendbureau en tot die tijd vraag je een uitkering aan

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 16:10

Gillbo schreef:
Kan je niet met het bedrijf overleggen dat ze jou een contract bieden per 01-08-2017?
Omdat het uitzendbureau jou contract niet verlengd ben je volgens mij gewoon vrij omdat contract te accepteren?
Dan heb je en je contract en je eist je claim op bij het uitzendbureau en tot die tijd vraag je een uitkering aan

Dat wil het bedrijf niet. Gezien ik al 2 jaar werk voor dit bedrijf zullen ze mij direct in vaste dienst moeten nemen. Dit willen ze echter niet, omdat er op de afdeling een flexibele schil moet zijn mocht het slechter gaan met het bedrijf..... De intentie is er om mij nog 1 maal een contract via het uitzendbureau aan te bieden en daarna over op een vast contract. Maar goed dit zeiden ze ook voor het contract wat nu af loopt.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:12

En rond kijken voor een andere leuke baan?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 16:12

Daar geef je toch zelf je antwoord al, geen peil op te trekken.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:07

Wel een makkelijke manier om weer opnieuw aan de tijdelijke contracten te mogen beginnen voor het bedrijf..

Maar mocht je vervanger beter of net zo goed functioneren ben ik bang dat jij kan fluiten naar je baan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:18

djuulsie schreef:
Jouw zwangerschapsverlof kost hun niks, dus raar dat ze je dan niet meteen een verlenging geven.

Begrijp ook niet precies wat je nu wel en niet voor overeenkomsten heb getekend. *edit* dat is dus een overeenkomst van niks. Kleine lettertjes zullen wel 1000 uitwegen bieden.

Ik zou claimen, want zekerheid dat je terug mag heb je pas als er een handtekening van hun onder een contract staat.

Als ze TS nu verlenging geven zal dat een vast contract moeten worden en ik gok erop dat ze dat niet willen. Doen ze het een half jaar later kunnen ze weer gewoon twee tijdelijke contracten geven. :Y)

Regallie schreef:
Gillbo schreef:

Dat wil het bedrijf niet. Gezien ik al 2 jaar werk voor dit bedrijf zullen ze mij direct in vaste dienst moeten nemen. Dit willen ze echter niet, omdat er op de afdeling een flexibele schil moet zijn mocht het slechter gaan met het bedrijf..... De intentie is er om mij nog 1 maal een contract via het uitzendbureau aan te bieden en daarna over op een vast contract. Maar goed dit zeiden ze ook voor het contract wat nu af loopt.

Aan deze grapjassen heb je dus niks. Snel je transitievergoeding claimen en dan maar zien of ze je van de zomer nog willen...bij zulk soort moet je pakken wat je pakken kan, dat doen ze bij jou ook :evaw:

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:30

Regallie schreef:
Bedankt voor jullie reacties. Ik geloof dat ongeveer iedereen zegt de vergoeding gewoon te claimen.

Wat betreft de vragen over het bedrijf zelf. Ik kan weinig hoogte van ze krijgen. Ze hebben het continu over een vast contract, maar nu het puntje bij paaltje komt laten ze het af weten. Ze geven wel aan blij met mij te zijn en ik hoef zeker niet bang te zijn dat ik niet terug mag komen. Kortom, ik weet niet zo goed wat ze nou willen. Maar tegelijkertijd willen ze mijn contract niet doorverlengen (want, en ja dit is letterlijk gezegd; stel je nou voor dat er iets gebeurt tijdens de zwangerschap of bevalling waardoor je niet meer zou kunnen werken).
Daar tegenover staat dat ik het er ontzettend na mijn zin heb. Ik heb leuke collega's en erg leuk en afwisselend werk.

Hieruit blijkt toch duidelijk dat zwangerschap de reden is voor het niet verlengen van het contract....

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 21:33

Liezel1 schreef:
Regallie schreef:

Hieruit blijkt toch duidelijk dat zwangerschap de reden is voor het niet verlengen van het contract....

Lijkt me niet, want áls TS ziek of arbeidsongeschikt tgv zwangerschap zou worden is dat niet eens voor hun rekening. Lijkt eerder dat ze niet aan een vast contract willen en TS mogelijk een tijdelijk contract willen geven weer na haar zwangerschap. Aangezien ze al langer ambivalent zijn.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:33

verootjoo schreef:
Lijkt eerder dat ze niet aan een vast contract willen en TS mogelijk een tijdelijk contract willen geven weer na haar zwangerschap. Aangezien ze al langer ambivalent zijn.

Dat mogen ze toch al, want TS werkt via een uitzendbureau. Daarvoor gelden andere regels wat betreft de hoeveelheid tijdelijke contracten die men mag geven.

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-17 10:46

Ik heb mijn vergoeding gisteren aangevraagd.

Ze spelen het in ieder geval wel slim, want ik houd er een rot gevoel aan over.

Maar zoals jullie ook zeggen, ik kan beter voor mezelf kiezen. Dat doen zij ook.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 11:14

Regallie schreef:
Ik heb mijn vergoeding gisteren aangevraagd.

Ze spelen het in ieder geval wel slim, want ik houd er een rot gevoel aan over.

Maar zoals jullie ook zeggen, ik kan beter voor mezelf kiezen. Dat doen zij ook.

Volgens mij kan je die vergoeding ook achteraf nog claimen, maar zie dat je het al gedaan hebt?