janouk schreef:Maak je zoveel uren bij hetzelfde bedrijf?
Ik werk al 25 jaar als ZZP er. Ik wist niet beter dan dat freelancer hetzelfde is als ZZP. Btw plichtig en zelfstandig werkend, eigen werk indelend.
Ben jij nu niet ook al btw plichtig?
Freelancen en ZZP'en is ook voor de wet hetzelfde. ZZP is niet eens een juridische constructie.. Als je je inschrijft als ZZP'er schrijf je een eenmanszaak in, of zelfs een bv. Als je onder een bepaald bedrag blijft op jaarbasis hoef je je btw niet af te dragen, maar dan mag je het ook niet heffen. Je kan de 21% dan wel factureren en dat gewoon als inkomsten zien, maar op een normale factuur hef je BTW, apart aangegeven, en dat moet je weer terugbetalen aan de belasting. Het voordeel daarvan is dat je bepaalde goederen op naam van je zaak kan zetten en dat je de BTW daarover weer terug kan vragen. Dus als ik in een maand 100 euro aan BTW hef, en ik koop een camera en twee lenzen waarvan de btw samen 120 euro is, krijg ik 20 euro terug van de belastingdienst. Een groot nadeel is dat je echt elk kwartaal aangifte moet doen en dat je dan netjes je btw terug moet betalen.
Ik denk dat ik weet over wat voor werkzaamheden dit valt en het valt niet onder ZZP'en. Je werkt namelijk gewoon bij 1 bedrijf maar je bent daarvan niet officieel in loondienst. Omdat het overige werkzaamheden zijn betaal je er vrij veel belasting over. Je kan nu wel BTW gaan heffen, maar omdat je er nog een fulltime baan naast heb zullen deze werkzaamheden dan ook in een hogere belastingschijf vallen waardoor je er uiteindelijk niet meer aan over houdt. Het levert je alleen maar meer rompslomp op. Daarnaast moet je als ZZP'er kunnen aantonen dat je niet in een verkapte loondienstconstructie zit (wat bij jou wel het geval zou zijn) en dat je dus meerdere opdrachtgevers hebt.