Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:12

Zo lang onderwijs en maatschappij vooral gericht zijn op standaard leerlingen/ kinderen, zullen leerlingen/ kinderen die minder goed passen in dat 'malletje' (niet alleen cognitief) harder moeten knokken.

Ik merk dat wanneer men (school, maar ook ouders en andere betrokkenen) een kind meer ruimte geven om eigen interesses te volgen, die kinderen veel meer tot bloei komen dan anders. Gelukkig wordt maatwerk steeds gewoner, zowel in de klas als in hulpverlening.

Volwassenen zijn veel autonomer, dus wanneer zij eenmaal geleerd hebben hoe ze dat verder kunnen brengen, gaat het steeds beter.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:12

watchthesky schreef:
Ik ben hoogbegaafd en autistisch.
Ik ben getest in de vierde klas van de middelbare school, nadat een maatschappelijk werkster me naar de crisisdienst van een psychiatrische inrichting voor jongeren stuurde en ze daar de 'symptomen' herkenden.

Ik ben ongelooflijk gepest, van vwo naar havo gezakt, drie keer aan het hbo begonnen en ook drie keer gestopt.
Ik kan niks, niet omdat ik dom ben, maar omdat ik nooit iets geleerd heb. Dat was namelijk nooit nodig.
Ik ben dus inderdaad passief (lui is zo'n akelig woord) en moeilijk te motiveren, ook omdat ik faalangst heb.
Ik begin liever nergens meer aan, dan kan ik tenminste ook niet stoppen...

Mijn ex is er ook nog autistisch bij. In mijn ervaring een niet zo fijne combinatie. Hij heeft er ook savantisme bij wb kunst.

Net als jij zit hij vast in dat kleine cirkeltje. Heel vervelend :(:) Heb je hulp?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:19

Lente schreef:
Jemig wat een extreme IQ's :oo

Zit ik laag met mn 136 (waarbij overigens wel benoemd werd dat ik erg onzeker was maar ik weet niet of dat echt van invloed is geweest).

Ik heb er nog nooit iets zinnigs mee gedaan hoor :+

Maar in tegenstelling tot veel andere hoogbegaafden zou ik niet willen ruilen. Ik geloof nog steeds dat als ik mezelf wat doorzettingsvermogen kan aanleren dat ik er veel goeds mee kan doen. Maar het opgeleide projectiel dat ik tot nu toe ben geweest is weinig nuttig gebleken.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:20

Ik heb wel een tijd hulp gehad, maar ik had niet het idee ermee vooruit te komen.
Ik heb me er maar bij neergelegd, en me voorgenomen dat als er ooit kinderen komen ik er sneller op ga hameren te testen bij afwijkend gedrag dan mijn eigen ouders hebben gedaan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:20

Ik heb de diagnose ADHD gekregen ooit...

Ik heb geen ADHD :+

BigOne

Re: Een nieuw brein alstublieft! Hoogbegaafdheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:32

Overal waar mensen afwijken van het "normale" worden er problemen gevonden. Ik vraag me dan ook af wie het normale heeft uitgevonden en wanneer ben je "normaal". Ik ben heel naief, je kunt me van alles wijs maken. Op de lagere school, toen nog zesde klas, zat ik wel in de groepjes met rekenen en lezen die het beste waren. Na de middelbare meteen de paardenwereld in gerold en nooit spijt van gehad. Man tegen gekomen, kinderen gekregen en tot het moment dat twee van de drie tegen problemen aanliepen nooit nagedacht over een hoog IQ. Blijkt dat ons hele gezin op 135 en hoger zit, die 135 ben ik maar het zegt me weinig. Ik ben niet beter of slechter dan iemand anders, heb niet gestudeerd en voel me het beste waneer ik tussen dieren zit.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:40

Mijn broer is gemiddeld met z'n IQ van exact 100. Maar hij is alles behalve normaal en probleemloos :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 18:54

Haaha ik lach wel maar bedenk dat de meest bekende hoogbegaafde Albert Einstein was en die was ook nog eens zo gek als een deur.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:05

Ben wel benieuwd naar mijn IQ, Denk dat hij nog best laag zit. Heb het inzicht van een pinda.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:15

Ik ben ook getest. IQ bovengemiddeld maar voornamelijk hoog EQ.

Ik was geen toppresteerder op school, snel afgeleid maar enorm perfectionistisch. Overigens nooit "geleerd om te leren". Verslagen maken was meer mijn ding. Na mijn afstuderen was ik helemaal niet trots, want had niet het gevoel dat ik er voor heb moeten vechten. Of althans, dat ik echt heb geknokt/inzet getoond.

Waar ik op school tegenaan liep was dat ik met de "standaard" uitleg soms niet uit de voeten kon. Mijn hoofd "denkt" anders. Als ik het niet snapte kon ik echt woest worden. Ik wil altijd het waarom weten. Ook stelde ik vragen met een aantal stappen tegelijk. Dat docenten mijn vraag niet van toepassing vonden maar ik had het antwoord echt nodig om de hele context te kunnen plaatsen.

Collega's vinden vaak dat ik op een rare manier werk haha. Ik heb een hele eigen chaos waar ik perfecte logica in zie. Uitzoekklusjes gaan vaak naar mij, ik kan me onderdompelen in een dossier.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 21-03-17 19:38, in het totaal 4 keer bewerkt

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:16

Normaal is ook maar waar toevallig de meesten van zijn, en dat is ook nog cultuurbepaald.

Ik ben op de basisschool getest, zat op 142. In 4 VWO blijven zitten, toen moest ik voor het eerst iets gaan doen en dat had ik nooit geleerd. Daarna Communicatie- en Informatiewetenschappen gestudeerd, stel vakken van economie ernaast gedaan en propedeuse engels gehaald :)) .

Nu in m'n werk merk ik nog steeds dat ik lang gefocust blijven lastig vind. Banen met veel afwisseling waar ik steeds iets nieuws kan ontdekken of leren en met een grote mate van zelfwerkzaamheid liggen me het beste, anders ben ik snel verveeld. Geldt ook voor werkdruk: ik hebt liever dat iets snel af moet, anders stel ik het alleen maar uit en ben ik stukken minder productief.

Wat bigone zegt herken ik trouwens ook wel, ik ben ook redelijk naïef en je kunt ook mij best veel wijs maken, zolang t niet op mijn vakgebied ligt.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:20

Ik ben zelf hoogbegaafd en werk ook met hoogbegaafden. Ik zie hier IQs langskomen boven de 150, ik ben heel benieuw met welk instrument dit gemeten is? Naar mijn weten zijn er namelijk in NL geen testen die zo hoog kunnen meten.
TS, als je vragen hebt over hb, kan je altijd contact opnemen via pb!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:21

Ik zit op 136 via WISC, mijn zoontje op 137, dochter op 120 en andere dochter op 111.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:26

Ik lees tegenwoordig steeds meer dat iq-testen discutabel zijn geworden. Zelf heb ik geen idee van mijn iq, ben wel getest maar niet naar iq gevraagd. Uit de evaluatie kwam wel naar voren dat ik extreem disharmonisch
profiel heb. Mijn beide zoons idem. Dat is erg lastig. Zowel als scholier alsook als volwassene.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:37

BarbaravB schreef:
Ik ben zelf hoogbegaafd en werk ook met hoogbegaafden. Ik zie hier IQs langskomen boven de 150, ik ben heel benieuw met welk instrument dit gemeten is? Naar mijn weten zijn er namelijk in NL geen testen die zo hoog kunnen meten.
TS, als je vragen hebt over hb, kan je altijd contact opnemen via pb!

Ik weet wel dat ze in Amerika hoger gaan dan hier.
Mijn tests zijn oud. Herinner me nog dat 140 de ondergrens was voor hoogbegaafdheid. Geen idee hoe dat nu is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:40

Dat zei iemand laatst ook, dat 140 de ondergrens was.

Maar ik viel wel in het segment. Inclusief aanmelding bij Pharos. Ik weet even niet meer wat Mensa hanteert.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:42

Nadat ik op de basisschool overwegend alleen maar het hoogste cijfer haalde (dat was bij ons een 8, in tegenstelling tot andere scholen waar dat een 10 is haha), een klas overgeslagen heb, een bijna perfecte Cito-score haalde, heel veel door de juf als 'beste' naar voren gehaald ben, maar vooral heel erg gepest ben, ben ik op de middelbare school begonnen op havo/vwo. Ik verveelde me te pletter en ben in de tweede ingestroomd in een vwo+ klas op een andere middelbare school, nadat ik getest ben op hoogbegaafdheid (meer-/hoogbegaafd zijn was namelijk een eis). De vermoedens van mijn ouders werden daardoor eindelijk bevestigd. Toch ben ik door mijn eigen laksheid/gebrek aan motivatie blijven zitten in jaar 5, maar ben uiteindelijk met twee vingers in mijn neus door het examen gefietst. Niet met grandioze cijfers, maar wel met alleen maar voldoendes en geen herkansingen...

Ik heb onwijs lang getwijfeld over mijn studiekeuze, vind veel leuk, maar heb ook lang nagedacht over wat ik na het afronden met mijn studie ermee kan. Gekozen voor hbo (informatica) in verband met mijn gigantische concentratieprobleem en het feit dat ik liever dingen in de praktijk breng, dan dat ik veel in de boeken zit. Toch blijkt dit achteraf ook niet dé keuze te zijn geweest en zit ik nu op het punt dat ik eigenlijk geen motivatie meer heb... en ik hoef alleen nog maar wat vakken af te ronden en af te studeren. Het luisteren tijdens hoorcolleges en zelfstudie zijn/waren echt problematisch.

Op dit moment sta ik op het punt om éindelijk een afspraak met de psycholoog te maken om te leren dealen met mezelf. Er zijn grote vermoedens van ADD en ik wilde dat laten uitzoeken toen ik in de 6e zat van het vwo. De doorverwijzing van mijn huisarts heeft helaas nooit geresulteerd in een brief van het ggz (nooit daar aangekomen wss) en sindsdien heb ik de stap niet meer durven maken. Maar ik word doodmoe van mezelf, weet precies waar mijn problemen liggen; ben sociaal niet 'slecht', maar heb wel behoorlijk problemen met vriendschappen sluiten en communiceren, ben vergeetachtig, heb zoals eerder genoemd enorme concentratieproblemen, overdreven perfectionistisch, faalangst en ga zo maar door, maar het allerbelangrijkste is eigenlijk dat ik niet goed in mijn vel zit.

Na bijna 3 jaar kan ik eindelijk een beetje normaal communiceren met mijn vriend :)) helaas is dat vaak alsnog erg lastig, door de rare denksprongen die ik maak of doordat ik er vanuit ga dat iets totaal logisch is, terwijl dat het helemaal niet is.

Maargoed, om een lang verhaal kort te maken, ik heb het idee dat mijn hoogbegaafdheid vooral een struikelblok is in het dagelijks leven, in plaats van een 'asset'. Heb er nooit echt mee leren omgaan, en hoe ouder ik word, hoe meer er op zijn plaats valt, maar hoe meer ik me ook realiseer dat ik een buitenbeentje ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:44

ADD heeft echt héél veel raakvlakken met hoogbegaafdheid.

Ik kan een coach aanraden om ermee om te leren gaan in plaats van een psycholoog.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:47

Lente schreef:
ADD heeft echt héél veel raakvlakken met hoogbegaafdheid.

Ik kan een coach aanraden om ermee om te leren gaan in plaats van een psycholoog.

Dat kwartje viel bij mij een aantal jaren geleden ook, vooral toen ik me realiseerde dat veel van mijn vwo+ klasgenootjes op het autistisch spectrum zitten. Maar voor ik naar een coach ga lijkt het me wel verstandig om het vast te laten stellen door een psycholoog denk ik.

Wat voor coach zou ik aan moeten denken? :)

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:49

Voor alle hoogbegaafden hier, mogelijk is het Festival van Talent leuk voor jullie (en de kids?) Ik ben een van de organisatoren van dit evenement.
http://www.festivalvantalent.nl/

Ook de link tussen hb en hsp is interessant.

Op dit moment wordt in nl de grens bij 130 gesteld, 2 standaarddeviaties van het gemiddelde af. Ook Mensa hanteert dit geloof ik, alhoewel die een eigen 'toegangstest' hanteren.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:49

Lente schreef:
Dat zei iemand laatst ook, dat 140 de ondergrens was.

Maar ik viel wel in het segment. Inclusief aanmelding bij Pharos. Ik weet even niet meer wat Mensa hanteert.

Mensa hanteert percentielen.

Ik lees op de mensa website dat de IQ schalen onderling verschillen. Waar je bij de één 134 scoort kan dat bij de ander 148 zijn bijvoorbeeld.
Dat verklaard waarom bij de ene test de ondergrens 140 is en jij evengoed als hoogbegaafd werd bestempeld.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:50

Er zijn juist vrij veel verschillen tussen ADHD en HB, het is alleen voor veel diagnostici moeilijk te onderzoeken. Google maar eens op hb en misdiagnoses :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:50

Ik zie een hoop dingen die ik inderdaad eerder op ADD zou schuiven dan op hoogbegaafdheid.

Het motivatieprobleem zie ik vaak genoemd worden, maar ongemotiveerd zit in zoveel mensen op alle niveaus dat het me zou verbazen als je daar daadwerkelijk een statistisch verband zou vinden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:55

Sizzle schreef:
Ik zie een hoop dingen die ik inderdaad eerder op ADD zou schuiven dan op hoogbegaafdheid.

Het motivatieprobleem zie ik vaak genoemd worden, maar ongemotiveerd zit in zoveel mensen op alle niveaus dat het me zou verbazen als je daar daadwerkelijk een statistisch verband zou vinden.

Ik vind zelf dat er een verschil zit tussen ongemotiveerd zijn en lui zijn. Ik ben lui.
Als ik lekker voor mezelf bezig ben dan ben ik razend gemotiveerd. Maar ook dan kan ik lui zijn en alles tot het laatste moment bewaren. Ik ben er dan wel in m'n hoofd mee bezig maar iets doen, ho maar. Razend irritant.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 19:57

Ik heb toch veel gelezen over dat hoogbegaafdheid en autistische 'stoornissen' vaak hand in hand gaan. Alleen al de klas waarin ik zat is een uitstekend voorbeeld, meer dan de helft had ADHD, ADD, Asperger of iets anders, naast hun hoogbegaafdheid. Het gaat er dan ook niet om dat hoogbegaafdheid en AD(H)D (of iets anders) overlap hebben, maar blijkbaar wel vaak samen komen.