Gewijzigde arbeidstijden en nevenactiviteiten:jurisprudentie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 21:30

ik werd niet ingepland afgelopen week omdat ik voor studie in Utrevht zat en dat niet echt haalbaar is qua vervoer naar die nieuwe locatie.

Nu krijg ik vandaag ineens appjes wanneer ik volgende week kan werken. Dus ik zei dat ik in Utrecht zit, maar ze willen alsnog weten wanneer ik kan. Echt lekker op tijd.
Ik heb dus geen flauw idee wat ik hier nou weer mee moet. Omdat ik geen rooster kreeg en ervanuit was gegaan dat ik niet ingepland ging worden heb ik wel een planning gemaakt voor komende week, waar ik dus geen rekening heb gehouden met werken.
Normaal was ik wel beschikbaar, maar als je 3 dagen van te voren ineens gaat vragen wanneer ik kan werken... daarnaast ben ik dus erg benieuwd hoe ik er dan ga komen er terug kom...
Geen idee wat ik daar nou mee moet...

Maar ik ga morgen de advocaat maar weer bellen. Omdat we steeds niets hoorden van de werkgever zijn we overgegaan tot gerechtelijke stappen, maar wat ik nu dan weer moet doen... ben er zat van...

Exitium

Re: Gewijzigde arbeidstijden en nevenactiviteiten:jurisprudentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:04

Zou het aan je advocaat voorleggen. Zou me niets verbazen als ze op deze manier iets vast willen leggen onder het mom van 'ze is nooit beschikbaar'

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 08:48

Exitium schreef:
Zou het aan je advocaat voorleggen. Zou me niets verbazen als ze op deze manier iets vast willen leggen onder het mom van 'ze is nooit beschikbaar'

Dat denk ik dus ook.
Heb het met mijn advocaat gecommuniceerd, even zijn reactie op de mail afwachten.

Volgens cao moet het rooster 2 weken van te voren bekend zijn.

En dat is ook het hele punt van de zaak. Het nieuwe werk is niet de combineren met de studie, dus kan ik niet werken als ik moet studeren. Alleen is even de vraag hoe we dat handig communiceren.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:12

Dit gaat niet over nevenfuncties, maar over arbeidstijden.

Gebruik de zoekterm: eenzijdig wijzigen arbeidstijden of eenzijdig wijzigen arbeidstijden jurisprudentie.
Er is genoeg over te vinden hoor :)

Vind bijvoorbeeld dit:

Wijziging van de vastgestelde arbeidstijden: op andere tijden werken

Het gaat hier om de situatie waarbij de werkgever mag bepalen wanneer iemand werkt (bijvoorbeeld op maandag, donderdag en vrijdag), dat vaststelt (voor een bepaalde week) en later in die arbeidstijden verandering wil brengen (bijvoorbeeld dinsdag i.p.v. maandag).

Het vraagstuk waarbij de werkgever verandering wil brengen in arbeidstijden die hij zelf eerder heeft vastgesteld, is gecompliceerd. Dit komt doordat het belang van de werkgever en het belang van een medewerker met elkaar afgewogen moeten worden. Ook het tijdstip waarop die verandering wordt voorgesteld speelt een rol. Uitgangspunt is dat de werkgever in beginsel aan de door hem zelf vastgestelde arbeidstijden is gebonden, zeker wanneer een medewerker er duidelijk belang bij heeft om op bepaalde tijden niet te werken.

Heeft de werkgever redenen om de eerder vastgestelde werktijden te veranderen, dan zal hij om instemming van die medewerker moeten vragen. Krijgt hij deze instemming niet, dan dient de werkgever naar andere oplossingen te zoeken. Zijn er geen andere oplossingen, dan speelt de vraag of de redenen voor wijziging dusdanig zijn dat het belang van de medewerker moet wijken?

Veranderingen zijn sneller mogelijk naarmate de schending van het belang van de medewerker minder groot is. Maakt het voor een medewerker weinig uit op welke arbeidstijden hij in een bepaalde week werkt, dan zal hij aan die wijziging moeten meewerken. Het belang van de werkgever gaat dan voor.
Heeft een medewerker wel een groot belang bij bepaalde arbeidstijden, dan kan de werkgever deze tijden alleen wijzigen als daarvoor voldoende gewichtige redenen zijn. Dergelijke redenen doen zich bijvoorbeeld voor wanneer afwezigheid van een medewerker te bezwaarlijk is. Die situatie kan ontstaan wanneer anderen afwezig zijn door bijvoorbeeld ziekte of wanneer zich onverwachte pieken voordoen bij het werk. Onvoldoende is het argument dat de personeelsbezetting bij afwezigheid van een medewerker niet optimaal is, aangezien dit bezwaarlijk kan zijn, maar niet snel te bezwaarlijk is. Het kan redelijk zijn dat de werkgever de financiële schade van een medewerker draagt, wanneer de medewerker kosten heeft gemaakt voor de aanwending van zijn vrije tijd, waarvan hij door de verandering geen gebruik kan maken. De medewerker dient zich wel in te spannen om de schade te beperken, waarvan hij vindt dat de werkgever deze moet dragen.
Door het vaststellen van arbeidstijden ontstaat er naast werktijd, ook vrije tijd in de week waarop de medewerker niet werkt en geen loon doorbetaald krijgt. Worden vrije dagen als vakantie- en snipperdagen aangemerkt, dan krijgt een medewerker het loon wel doorbetaald. In dat geval is hoofdstuk 4.2.2. van toepassing (4.2.2.). Ook voor het veranderen van vastgestelde vakantiedagen zijn gewichtige redenen nodig (4.2.2.4.).
Bij voorgaande dient ook rekening gehouden te worden met het tijdstip waarop de verandering wordt voorgesteld. Des te meer tijd er zit tussen de datum van wijziging en de datum(s) en tijden die worden gewijzigd, des te eerder zijn wijzigingen mogelijk. Het is bijvoorbeeld denkbaar dat een werkgever de arbeidstijden eerder vaststelt dan de uiterste grens volgens de wet of collectieve afspraken. In dat geval kan hij voor die grens de arbeidstijden wijzigen. Brengt een medewerker evenwel redenen naar voren om op die nieuwe arbeidstijden niet te werken, dan wordt er gezocht naar een andere oplossing. Zijn die oplossingen er niet dan worden de belangen van de medewerker en van de werkgever met elkaar afgewogen. Tegenover zwaarwichtige redenen van een medewerker, zal de werkgever voldoende gewichtige redenen moeten aanvoeren, om die medewerker op die arbeidstijden wel in te zetten.

https://www.arbeidsrechter.nl/vaststell ... en-rooster

Ik denk dat jouw belang, studie/zinvolle ontwikkeling geven aan je leven, groot is.

Uiteindelijk draait het om de afweging van belangen.
Laatst bijgewerkt door Boras op 31-03-17 09:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 09:20

Staat er in je individuele arbeidsovereenkomst of eventueel in de Cao vermeld dat de werkgever de arbeidstijden eenzijdig mag wijzigen?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-17 09:53

Boras schreef:
Staat er in je individuele arbeidsovereenkomst of eventueel in de Cao vermeld dat de werkgever de arbeidstijden eenzijdig mag wijzigen?

Nee, staat nergens. en dat is ook precies waar de zaak over gaat. Zij hebben ondanks mijn pogingen om contact te maken, afspraken te maken en naar oplossingen te zoeken, nooit initiatief genomen of contact gezocht. Ook niet als ik ze heel duidelijk vroeg om contact op te nemen/ respons op mijn voorstellen. Ze verwachten dat ik gewoon meega naar dat nieuwe pand. krom ga liggen om 5 uurtjes te werken per dag en dan wel van 15.30 - 01.30 minimaal onderweg te zijn voor het werk.

Nu willen ze dus dat ik volgende week kom, maar ik heb al studie gepland... Bovendien is er nooit iets afgesproken over reiskosten/ reistijd vergoeding. Het feit dat pauzes ineens niet meer doorbetaald worden. Dat ik ruim een uur moet wachten tot de collega die me thuis kan brengen een keertje klaar is met werken.

Het is gewoon erg lastig communiceren, omdat ze nooit reageren en niet open staan voor discussie...

Edit: bij nader inzien plannen ze me toch maar niet in :p . Het is toch te lastig om me vanuit Utrecht op het werk te krijgen blijkbaar...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 13:06

Al iets verder opgeschoten??

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 13:25

Nope.
Advocaat is bezig met een dagvaarding.
De werkgever laat eigenlijk niets meer horen, ook niet over inplannen omdat ik dus niet op het werk kan komen..
Over twee weken krijg ik loon, wat dus maar loon van 1 week is omdat ze me daarna niet meer inplanden.

Ben druk aan het solliciteren, maar weinig werkgevers worden enthousiast als je 28 bent en na de zomer afstudeerd en dan dus wat anders zal gaan doen.
En in de zomer kan ik niet extra werken ivm coschappen en een buitenlandse cursus van 3 weken in juli.
Heel eerlijk: ik zou mezelf ook niet aannemen.

Maar hoop dat dit dagvaarding voor het kort geding over mijn loon een beetje opschiet. Begin het al een beetje benauwd te krijgen financieel.
Ben zon beetje alles aan het verkopen wat ik niet perse nodig heb om te overleven. Hoop dat ik snel genoeg iets heb voordat de stalling van mijn paard echt in het gedrang komt.

Als iemand nog een leuke Renault 5 wil? Mijn hobby staat te koop -O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 14:27

Goed dat je er werk van maakt, indien jij aan kunt tonen dat jij de afgelopen jaren gemiddeld een bepaald aantal uren hebt gewerkt dan kan het maar zo zijn dat de werkgever hier in gebreke blijft wanneer ze je nu niet meer oproepen/betalen. Wanneer je in de ziektewet zit en je hebt standaard veel meer uren dan je contract gewerkt dan zijn ze ook verplicht om te betalen, hoop dat je advocaat er veel verstand van heeft.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 15:01

Het is en blijft de vraag of het een probleem van mijn werkgever is dat ik niet overdag gewoon in Zwolle kan werken (volgens mijn advocaat)
In de praktijk hebben ze me dat ook nooit voorgesteld, alleen gezegd dat ik mee moest naar het avondwerk in Brabant. Over dagwerk is nooit 1 woord gerept. En ik ben komende 3 weken vrij, had prima op de dag kunnen werken, maar daar staan al 2 collega's, dus er is gewoon ook geen plek voor mij op de dag...

De werkgever heeft overigens nooit iets voorgesteld of laten weten. De voorstellen kwamen allemaal van mijn kant, en ik kreeg er nooit reactie op... ze wilden gewoon dat ik het erbij zou laten en zou verdwijnen. En dat is prima. Het enige wat ik wil is dan ook een beëindiging van de arbeidsovereenkomst zodat ik bij het UWV een uitkering kan aanvragen en mijn appartement kan blijven betalen. zonder dat appartement is mijn studie niet te doen en kan ik deze zomer niet afstuderen.

Nou heb ik mijn leidinggevende gevraagd even op papier te bevestigen dat wij samen mondelinge afspraken hadden ivm mijn studie. Hij wil dat niet doen (snap ik ook wel, hij werkt er namelijk nog), maar ik heb wel mijn werktijden briefjes met uitsluitend avonddiensten erop sinds mei 2013...
volgens mijn leidinggevende moet ik een hoger persoon hebben. Iemand die ik in die 9 jaar tijd nooit gezien of gesproken heb, alles liep altijd via de leidinggevende.
Hij was overigens ook de persoon met wie ik wel mee kon rijden naar de zaak, maar die me nu ineens niet op wil halen.

Dan leer je je collega's kennen hè? Erg jammer, want ik mocht mijn leidinggevende graag. Een beetje een vaderfiguur omdat mijn eigen vader... nou ja, dat is een heel ander verhaal ;) . Maar blijf het jammer vinden.
Ontvang net een datumprikker van mijn leidinggevende voor een personeelsuitje. Wat ik daar dan mee moet? Beetje schone schijn gaan spelen?

We gaan het zien, het duurt alleen allemaal erg lang vind ik. Twee weken terug op vrijdag hadden we al besloten dat het een kort geding moest worden vanwege het plotselinge vervallen van inkomen en dan is de dagvaarding nu nog steeds niet klaar...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 15:38

Mooi meespelen, van dat uitje dan want daarmee bevestigen ze dat ze jou nog steeds als personeelslid zien, de arbeidsverhouding is allang verknald en ja, in tijden van ieder voor zich zorgt iedereen voor zijn eigen hachie. Helaas. Ik stuur je nog even pb.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 15:43

Ts heb je je al bij een studentenuitzendbureau ingeschreven (weet niet of Susa in Utrecht nog bestaat?). Beter losse klussen dan niks!

VosjeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 15:53

In het kader van losse klussen: ook young capital heeft regelmatig student-geschikt werk. Zitten soms best leuke klussen tussen.

Sterkte en succes!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-17 16:29

Werd net gebeld en heb morgen een sollicitatie gesprek bij young capital inderdaad! Haha! Alleen is het de vraag of ik dan om5 uur op het werk kan zijn als ik na 4 pas klaar ben op de uni. Maar ik ga morgen iig even naar dat gesprek.

VosjeN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 22:26

Ah, mooi! Succes morgen, ik zal voor je duimen!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 22:34

Sterkte ben benieuwd hoe het af gaat lopen

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 13:19

Hoe is je gesprek gegaan? En hoe gaat het met je huidige werk?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-17 14:37

Lalidan schreef:
Hoe is je gesprek gegaan? En hoe gaat het met je huidige werk?

Het gesprek ging goed, en ze waren ook wel enthousiast denk ik. Maar de uren zijn icm studie heel erg pittig voor wat ik dan verdien. Ik studeer 6 dagen per week (coschappen) van 7.30-16.00, dan 3-4 avonden direct door naar het werk van 17.00-23.00. Dat is 15,5 uur werken 4 dagen in de week en dan nog 3 dagen van 8,5 uur. Dat is bijna 80 uur per week, om dan nog net niet rond te komen. Ik verdien daar echt minimum loon en ze trekken je pauzes er ook weer af uiteraard.
Ik heb die baan dus moeten laten schieten. Ik ben bang dat het me vrij snel gaat nekken zoveel uren.
Bij mijn oude werk kregen we toeslagen en had ik een hoger uurloon omdat ik er al zolang werkte. Ik kon dan toe met een vrijdagavond en zondag middag/avond werken.

De Pasen zat er natuurlijk weer tussen helaas...
Morgen zou de advocaat de papieren voor het kort geding klaar moeten hebben en kunnen we loon gaan (proberen te) vorderen. Als dat niet lukt kan ik lenen van familie.
Het is maar voor 4/5 maanden.

Ik heb ook een klein deurtje openstaan voor een baan direct na de studie. Dus ik ga me nu focussen op zo snel mogelijk afstuderen en dan 'echt' werken zeg maar haha!
Wel vervelend dat ik moet lenen, maar ik denk dat zoveel werken na de studie mijn afstuderen ook niet ten goede komt.

Stel dat we het kort geding winnen, dan is het sowieso klaar qua financiën, dan red ik het zeker wel zonder lenen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 13:23

Dagvaarding voor kortgeding over loonvordering is vrijdag de deur uitgegaan. Ben benieuwd wanneer we een datum krijgen en wat er dan uit het kort geding gaat komen.

Kreeg afgelopen week nog een keer loon, maar over 4 weken bij de volgende betaling heb ik dus 0 uur gewerkt omdat ze me niet inplannen. Ik krijg dan nog wel vakantiegeld gelukkig.

Maar of ik loon krijg zal de rechter moeten bepalen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 14:13

Spannend.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 10:47

Kort geding wordt 31 mei.... duurt allemaal zoooo lang! Maar goed, ben erg benieuwd.

Krijg net een app van de leiding gevende: "hoe is het en heb je gister nog gewerkt?"
WTF?! :+ :') hoe moet ik werken als zij me niet inplannen dan? Heb je me gister op het werk gezien?! Echt...
maar goed, nog 4 weken wachten, dan vermoedelijk eindeloos wachten op de uitspraak...

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 10:54

eilleen333 schreef:
Kort geding wordt 31 mei.... duurt allemaal zoooo lang! Maar goed, ben erg benieuwd.

Krijg net een app van de leiding gevende: "hoe is het en heb je gister nog gewerkt?"
WTF?! :+ :') hoe moet ik werken als zij me niet inplannen dan? Heb je me gister op het werk gezien?! Echt...
maar goed, nog 4 weken wachten, dan vermoedelijk eindeloos wachten op de uitspraak...

Euh... wat maf }:0 . Heb je nog gereageerd?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 11:04

GDG schreef:
eilleen333 schreef:

Euh... wat maf }:0 . Heb je nog gereageerd?

Ja, moest er even om grinniken.

Maar ik heb gezegd dat ik uiteraard niet gewerkt heb omdat ik niet ingepland wordt.
Daarop vroeg hij of ik in Zwolle was, want dan kon ik zo met hen meerijden naar het werk.
Dus ik schreef dat ik in Utrecht zit voor de studie om zo snel mogelijk af te studeren om mijn kosten te drukken.
Hij schreef dat ie dat jammer vond en wenste me succes met de studie, waarop ik schreef;

"Ik zou niet eens weten waar ik de tijd vandaan moest halen om elke dag pro deo 5 uur te reizen voor het werk;)
Jammer dat er vanuit de zaak nooit goed overleg mogelijk is geweest, maar goed, daar doe je niets meer aan. Het is spijtig dat het na 9 jaar zo moet eindigen vind ik.

Naja, de zaak komt eind mei voor en ik hoop dat ik dan wat financiële compensatie voor mijn extra studievertraging door dit gehannes eruit kan halen. Anders is het gewoon jammer, maar goed.. gelukkig hebben we dan het DUO altijd nog ;) "

Zijn reactie: succes!

Ik snap niet zo goed wat er in die man zijn hoofd om gaat. Maar goed, dat is niet erg. Vind het erg jammer dat het na 9 jaar zo moet gaan en dat hij dus dingen af heeft gesproken met de werkever (mij meenemen naar het werk) zonder overleg met mij. Mede daardoor heeft het allemaal zo lang geduurd. Ook opmerkingen als "waarom plan je dan studie in?" Zijn bij mij ontzettend in het verkeerde keelgat geschoten.

Wellicht ga ik het gesprek daarover nog een keer met hem persoonlijk aan. Niet als leidinggevende en part-timer, maar als vrienden.

Maar ik weet het niet. zit op het moment in het algemeen gewoon niet lekker in mijn vel, dus ik moet dit soort gesprekken even niet voeren denk ik. Dat wordt onredelijk en alles behalve gezellig.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 11:07

Los van hoe je in je vel zit lijkt het me sowieso niet verstandig om hier inhoudelijk op in te gaan voordat je kort geding geweest is - ook of zeker niet via de app - , het kan immers mogelijk tegen je gebruikt worden in het kort geding.

Het is ook niet niks, snap wel dat het je allemaal niet in de koude kleren gaat zitten.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-17 11:40

GDG schreef:
Los van hoe je in je vel zit lijkt het me sowieso niet verstandig om hier inhoudelijk op in te gaan voordat je kort geding geweest is - ook of zeker niet via de app - , het kan immers mogelijk tegen je gebruikt worden in het kort geding.

Het is ook niet niks, snap wel dat het je allemaal niet in de koude kleren gaat zitten.

Nee ik probeer dat inderdaad niet te doen. Weet ook niet of het handig was om nu te reageren, maar ik heb in ieder geval wel gezegd dat ik beschikbaar ben (ik zit s avonds thuis), maar er niet kan komen door vervoer. En dat weten ze ook wel.

Dit is overigens niet de persoon die er ook echt over gaat zeg maar. Dit is mijn oude aanspreekpunt/ afdelingschef. Die eerst zei "het komt goed" tot januari, "ik weet het niet" in februari (toen ben ik maar een advocaat gaan regelen omdat niemand het wist of reageerde) en "ik wil me er niet mee bemoeien, je moet iemand anders hebben" in maart.
Ik moet de 'echte' zaken regelen met een persoon die zeer consequent niet reageert op e-mails etc.