Mijn klant betaalt niet!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:33

Inderdaad per direct stoppen met les geven tot er betaald is. Dus ik zou voor je volgende les met het meisje per email en telefoon doorgeven dat je de lessen hebt stop gezet tot er betaald wordt.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:34

Ersina schreef:
Je geeft de rekening aan het kind mee? Is het niet mogelijk dat het kind het niet aan haar ouders geeft? (Zelf had ik namelijk zo'n kind, die nooit briefjes doorgaf, toen hij jong was...) Een belletje aan de moeder/vader en inderdaad de boodschap (AAN DE OUDER) dat het kind niet hoeft te komen, zolang er niet betaalt is.
Met het kind hoef je geen discussie aan te gaan, de financiën, daar gaat ze niet over!
Het bedrag van 50 euro vind jij niet schrikbarend veel...., maar aan de andere vind je het zonde als je moet fluiten naar dubbel het geld. Is het niet mogelijk dat de ouders het wel veel geld vinden? Met een telefoongesprek kan je erachter komen. Misschien is de thuissituatie financieel verandert en daardoor pianoles in de knel gekomen. Maar hoe dan ook, telefonisch contact kan veel ophelderen.

De emails gaan nog altijd naar de ouders, net als het appje en het niet opnemen van de telefoon (en het 'die kennen we niet').... Nee... Dat klinkt mij als heel bewust de boel besodemieteren :o

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:37

Gewoon langsgaan al dan niet in gezelschap, en vragen om nu meteen af te rekenen. Dat zou ik doen.
Ze heeft vast wel 20 euro in haar beurs en misschien ook wel 50. edit: Ik zou uitzoeken waar de dichts bijzijnde pinautomaat is. Je staat er versteld van wat je met een beetje zelfvertrouwen voor elkaar krijgt. Gewoon zo hard praten dat de hele buurt hoort dat ze haar rekeningen niet betaald, dat helpt vast wel.

Zoniet dan kun je haar meteen mededelen dat haar dochter niet meer hoeft te komen tot er betaald is.

De scouting van mijn dochter pakt het als volgt aan. Die doen een mailtje naar ALLE ouders met wat extra info over het kamp, en oja, de volgende ouders moeten nog betalen; *naam naam naam*
Gewoon naming en shaming dus. := Beetje passief agressief maar ach als het werkt.
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 08-03-17 14:42, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:37

Dat zou voor mij heel simpel wezen (en erg sneu voor het betreffende kind) maar de lessen stoppen totdat het bedrag is voldaan.
Ik vind dat je coulant genoeg geweest bent.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:38

Arzil schreef:
Totdat er betaald wordt de lessen opschorten en vanaf heden vooraf betalen invoeren. Niet betalen is geen les. Dit zou ik telefonische mededelen aan de ouders, zodat je het meisje er niet in hoeft te betrekken.
Hou er rekening mee dat je naar je geld kunt fluiten en je een klantje minder hebt.

Heel banketstaaf voor het kind, maar ik zou het ook zo doen.
Je bent nu liefdadigheidswerk aan het doen en als je dat blijft doen gaan ouders ook echt niet ineens wel betalen.

Je zou eventueel nog een dringende mail kunnen sturen en erin zetten dat desbetreffend bedrag uiterlijk per (datum) betaald moet zijn en dat je anders incassobureau X of deurwaardersbedrijf Y inschakelt. Noem de bedrijven bij naam, neem van tevoren alvast met een bedrijf contact op zodat ze op de hoogte zijn en cc dit bedrijf dan in de mail zodat ouders zien dat je echt actie onderneemt.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:38

Chiave schreef:
Sorry, kleine toevoeging: Als ik bel per mobiel wordt er niet opgenomen. Dat wordt lastig kletsen. Met een andere telefoon heb ik het ook geprobeerd. Er werd wel opgenomen, maar toen ik mijn naam zei, werd er gezegd: Die ken ik niet. *pats, hoorn erop*.

Dat is ronduit asociaal. Van deze mensen kun je niets verwachten.

daffodil

Re: Mijn klant betaalt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:42

Je bent echt te lief......

De andere ouders er niet in betrekken maar of bellen en net zo lang aanhouden totdat iemand je fatsoenlijk te woord staat maar nog beter, even langsgaan. Volkomen rustig vragen waarom je rekening niet voldaan wordt maar ze wel het meisje naar les blijven sturen? Worden zij ook niet betaald voor het werk wat ze verrichten?? Ter plekke aangeven dat je van te voren betaald wil worden, zo niet, volgt er geen les. Heel rot voor het meisje maar de schuld van de ouders.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:43

Ik zou ook stoppen met lessen voor het kind. Het is hard voor het kind, maar die ouders moeten inderdaad maar hun afspraken nakomen. Zo kan je les blijven geven, en als ze factuur 1 en 2 al niet betalen, gaan ze 3 en 4 ook niet betalen ;) En als ze toch betalen, die 10 beurten kaart gebruiken. Eerst betalen, dan lessen.

Eerlijk gezegd komt het mij over alsof dit mensen zijn die 'gewoon' zijn van laat of niet te betalen, en zo maar rond te gooien met hun geld. En als je daar gerechtelijke stappen tegen onderneemd, ben je waarschijnlijk persoon 15 op het lijstje ofzo. Zelf meegemaakt, en zou echt absoluut niet te lang wachten voor je iets onderneemt

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:48

Chiave schreef:
Sorry, kleine toevoeging: Als ik bel per mobiel wordt er niet opgenomen. Dat wordt lastig kletsen. Met een andere telefoon heb ik het ook geprobeerd. Er werd wel opgenomen, maar toen ik mijn naam zei, werd er gezegd: Die ken ik niet.

Ik heb het idee dat ik niet meer serieus genomen wordt door de ouders van het kind en dit vind ik heel lastig. Dan kan ik stoer roepen dat ik stappen onderneem, maar ze zien me al aankomen.

Je kan aan het meisje vragen wat het goede telefoonnummer is, dat je de ouders iets wil vragen en ze niet kan bereiken...Het is natuurlijk mogelijk dat het nummer niet meer klopt ( ik kreeg op mijn mobiel ook vaak mensen die iemand anders zochten) Je hebt eigenlijk geen communicatie met de ouders, dus tegen wie zou je kunnen roepen dat je stappen onderneemt? Een mail sturen naar de ouder is nog een optie, of heel ouderwets een brief. Bij een nieuwe leerling zou ik wat zakelijker doen tegen de ouders. Dus facturen naar hun adres sturen en bij intake telefoonnummers vragen met de nemen van wie die zijn erbij . Als je belt ben je de pianolerares van .....Dat is anders dan je naam alleen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:51

Gypsy schreef:
De scouting van mijn dochter pakt het als volgt aan. Die doen een mailtje naar ALLE ouders met wat extra info over het kamp, en oja, de volgende ouders moeten nog betalen; *naam naam naam*
Gewoon naming en shaming dus. := Beetje passief agressief maar ach als het werkt.

of dit. Op een vroegere stal van mij werd dit ook gedaan met wanbetalers. Vaak zorgde dat er wel voor dat het snel in orde kwam :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:53

Als het kind aan je deur staat; "Ik ken jou niet!" *pats, deur dicht*

Oké het kan niet én je krijgt je geld nooit weer (plus zielig voor het kind) maar wat zou het lekker zijn! :))

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:53

The_Cat schreef:
Gypsy schreef:

of dit. Op een vroegere stal van mij werd dit ook gedaan met wanbetalers. Vaak zorgde dat er wel voor dat het snel in orde kwam :=

Inderdaad.
Dit soort mensen zien gewoon niet in waarom ze zouden betalen, als ze er mee weg kunnen komen om het niet te doen. Desnoods verhuizen ze, deurwaarders doen ze niks want ze geloven oprecht dat ze er mee weg gaan komen.

Je moet ze echt hier en nu een zeer dringende, genante, dreigende, vervelende reden geven om te betalen.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:57

MariekeS_ schreef:
Ersina schreef:
Je geeft de rekening aan het kind mee? Is het niet mogelijk dat het kind het niet aan haar ouders geeft?

De emails gaan nog altijd naar de ouders, net als het appje en het niet opnemen van de telefoon (en het 'die kennen we niet').... Nee... Dat klinkt mij als heel bewust de boel besodemieteren :o

Ik heb TS post nog een keer overgelezen en ja, je hebt gelijk de e-mail gaat ook naar de ouder. Ik dacht dat ze het uitprintte en alleen met het kind mee gaf.
Natuurlijk kan er sprake zijn van bewust besodemieteren, maar als een telefoonnummer niet meer klopt en het e-mail adres niet, dan komt de boel gewoon niet aan.

bruintje123

Re: Mijn klant betaalt niet!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 14:58

En de meegeven briefjes komen niet aan.
Tuurlijk, niets komt er aan.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:00

Gypsy schreef:
Gewoon langsgaan al dan niet in gezelschap, en vragen om nu meteen af te rekenen. Dat zou ik doen.
Ze heeft vast wel 20 euro in haar beurs en misschien ook wel 50. edit: Ik zou uitzoeken waar de dichts bijzijnde pinautomaat is. Je staat er versteld van wat je met een beetje zelfvertrouwen voor elkaar krijgt. Gewoon zo hard praten dat de hele buurt hoort dat ze haar rekeningen niet betaald, dat helpt vast wel.

Zoniet dan kun je haar meteen mededelen dat haar dochter niet meer hoeft te komen tot er betaald is.

Ze is pianolerares hoor....geen asociale zigeuner.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:01

Wat een vervelende situatie. Is het niet zo dat je voor een brief van een incassobureau eerst een aanmaning moet sturen?

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:03

bruintje123 schreef:

Tuurlijk, iedereen is bewust een wanbetaler...?Briefjes die je aan kinderen meegeeft, komen inderdaad niet altijd aan. Gek he?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:04

Ik zou ook incasso inschakelen, en de lessen gelijk stoppen.
Ook al komt ze samen met een vriendinnetje.

Gypsy

Ersina, je wilt die 50 euro of je wilt 'm niet.
Incasso of deurwaarder heeft voor zulke kleine bedragen geen zin, kan ik je zo wel vertellen.
Brieven blijven sturen werkt bij dit soort mensen niet.
Dit zijn je opties, like it or not. :=

Het recht kan je helaas niet overal beschermen, sommige dingen moet je gewoon zelf creatief oplossen.

Lowara

Poeh, wat onbeschoft van die ouders! Als ze echt niet reageren op mail, brieven of bellen...
Zou ik de volgende keer je leerling gewoon even bij je houden na de lessen. ( even extra oefenen of voor de tv zetten) Als ze niet op een bepaalde tijd thuis is, zullen de ouders vast en zeker bellen of langskomen waar ze blijft. Dan kun je rustig samen overleggen waar je mee zit en dat je graag wil dat de lessen betaalt worden.
Nu gaan ze je gewoon bewust uit de weg, en nog erger; ze blijven gewoon stug lessen afnemen en negere je gewoon verder. Vergeet niet dat die rekening steeds weer een stukje oploopt zo en jij straks niet met een rekening van 50 euro zit, maar misschien wel van 100 euro of meer straks :=

Jacquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:05

Ik heb niet alles doorgelezen, maar ik kan je wel vertellen dat een incassobureau niks uithaalt. Het bedrag is te klein. Bovendien, mensen die erop uit zijn om je te belazeren (en daar lijkt het hier heel erg naar), lachen je vierkant uit met je incassobureau, ook als het om grotere bedragen gaat. Die bureaus kunnen nl. pas echt iets voor je doen als er een gerechtelijke uitspraak is. Die kosten en moeite doen crediteuren pas bij een flink bedrag (enkele duizenden euro's).

Mijn aanpak zou zijn om aan de deur te komen en niet weg te gaan voordat ze cash of online betaald hebben. En dat kind krijgt geen les meer voordat er betaald is. En alle volgende lessen bij vooruitbetaling.

Zielig voor het kind? En jij dan? Dat kind krijgt nu het verkeerde voorbeeld en gaat later misschien precies hetzelfde doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:07

Ersina schreef:
Gypsy schreef:

Gewoon naming en shaming dus.
:= Beetje passief agressief maar ach als het werkt.

Ze is pianolerares hoor....geen asociale zigeuner.

Precies, en niet toegestaan!

School van mijn zusje deed dat ook; en heeft een flinke tik op de vingers gehad.
Dat is privé info wat niet door de school verspreid mag worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:10

Ersina schreef:
bruintje123 schreef:

Tuurlijk, iedereen is bewust een wanbetaler...?Briefjes die je aan kinderen meegeeft, komen inderdaad niet altijd aan. Gek he?

In dit geval, ja.
Briefjes mee gegeven
telefoon vast
telefoon mobiel
en mail

En jij gaat van toeval uit.
Mag ik dat behoorlijk naïef vinden?

En waar laat het kind de briefjes, eet ze die op?
Je vind die toch terug in een jaszak of wat ook.

Daarnaast weet je als ouder dat de lessen niet voor niets zijn.
Als je dan echt nooit een rekening hebt gehad dan neem je zelf eens contact op.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:11

Lowara schreef:
Poeh, wat onbeschoft van die ouders! Als ze echt niet reageren op mail, brieven of bellen...
Zou ik de volgende keer je leerling gewoon even bij je houden na de lessen. ( even extra oefenen of voor de tv zetten) Als ze niet op een bepaalde tijd thuis is, zullen de ouders vast en zeker bellen of langskomen waar ze blijft. Dan kun je rustig samen overleggen waar je mee zit en dat je graag wil dat de lessen betaalt worden.
Nu gaan ze je gewoon bewust uit de weg, en nog erger; ze blijven gewoon stug lessen afnemen en negere je gewoon verder. Vergeet niet dat die rekening steeds weer een stukje oploopt zo en jij straks niet met een rekening van 50 euro zit, maar misschien wel van 100 euro of meer straks :=

Ik vind dat nu geen strak plan... Een kind gijzelen voor 50 euro gaat het niet worden vrees ik. Dan denk ik dat TS er met haar 50EUR(inmiddels 100EUR) minder goed vanaf gaat maken.

Maar idd, effectief bellen, langsgaan bij de ouders. De lessen staken tot er bijbetaald is. In het slechtste geval is TS die 100 eur kwijt. Laat het dan een dure les zijn. Vast wel een ander kind dat de plek in kan nemen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 15:11

Het is natuurlijk ook wel makkelijk voor de ouders om hun kind met een ander mee te geven, dan hoef je iig de confrontatie niet aan :+

Kun je geen "ouder avond" organiseren? Of iig iets bedenken dat het kind aan de ouders zal vragen om mee te komen, zodat je ze daar bij jou nog een keer de boodschap mee kunt geven in persoon.