stage, het wil niet meer..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 03:12

Jillsil schreef:
Ik heb verschillende stagiaires begeleid. Eerlijk gezegd vond ik ze vaak lui of niet geïnteresseerd. Ze kwamen 1 minuut voor tijd en gingen 1 seconde na tijd weg als je iets moesten doen was het vaak ja maar....

De toppers voor mij onderscheiden zich door goede vragen te stellen. Vraag waarom ze het zo ervaren en vraag om concrete voorbeelden waar ze niet tevreden over zijn. Ga direct aan de slag met de punten en vraag aan het einde van de dag direct of zij de dag anders ervaren hebben. Toon initiatief en bereid bijvoorbeeld thuis iets voor of zoek iets uit.

Hopelijk kun je iets met deze tips!

Oe! Herkenbaar! Waar ik ook moeite mee heb is 'doelloos' rondlopen van stagiaires en dan 'kan ik nog iets voor u doen of..?' Nou, kom, bedenk ff zelf wat, kijk om je heen... Of ga desnoods onder werktijd met je schoolopdrachten aan de slag.

Ik vind het inderdaad prettig als stagiaires met gerichte vragen komen, maar ook tav mijn handelen. Waarom, waarom, waarom. Als stagiaires met theorieën komen of ideeën. Niet alles is werkbaar in de praktijk, maar het geeft wel aan dat ze er over nagedacht hebben en ermee bezig waren, en juist met niet werkbare ideeën kan je verder. En ik kan echt super trots zijn als ze met iets komen waar ik van denk 'Joh.. Daar had ik nog niet eens over nagedacht! Wat goed', en dat zal ik dan ook altijd doorgeven aan 'hogere hand'.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 04:27

Hmm moeilijk, zeker voor een beginnende stagiare vind ik dat het ''doelloze'' er soms een beetje bijhoort totdat er genoeg zelfvertrouwen is. Overigens was schoolopdrachten maken tijdens stage tijd voor mijn stages een grote NO-NO, dus ook dat is weer verschillend. :j

Voor degene die zei: Weet je zeker dat je het wel red en aankan als je het nu al moeilijk hebt?

Mij hadden ze in jaar 1? al gezegd ''Pabo is niets voor jou, zoek maar wat anders''. Ik heb ze bij wijze van de middelvinger gegeven en nu ben ik een successvolle leerkracht.
Alles valt en staat met de juiste begeleiding.

In één stage kon ik het nooit goed doen, wat ik ook deed. En dat doet pijn, maar probeer dat niet als kwetsend op te vatten. Ze willen jou niet moedwillig kwetsen. Dus probeer het los te laten.
Ik weet, dat is moeilijk voor een perfectionist, ben ik zelf ook. Maar echt, probeer er naar te luisteren, probeer er wat aan te doen en als je denkt dat het muggenziften is, probeer het naast je neer te leggen.

Wat ik altijd wel vond werken is een plan maken met stage.

Wat wil je bereiken in de volgende x weken?
Wat wil jij leren en hoe wil je dit leren? Hoe kun jij laten zien dat je dit geleerd hebt?
Maak een persoonlijk ontwikkelings plan.

Bijv:
- Over 4 weken kan ik de dierenarts assisteren met *vul in* door *dit* en *dit* te doen.
- Over 4 weken ben ik in staat het computer systeem te gebruiken om clienten database bij te houden van 5 clienten.
- Over 4 weken kan ik deze eindopdracht feilloos uitvoeren. Mijn begeleider/DA kan mij hierop beoordelen op deze punten.
- Over 2 weken wil ik deze theorie kennen en ik schrijf een verslag toegepast op het handelen van de dierenartspraktijk.
- Over 2 weken ken ik de volledige nabehandelings procedure van 5 behandelingen (maak specifiek welke behandelingen) en kan deze aan klanten uitleggen nadat hun huisdier behandeld is.

Nu slaan mijn doelen waarschijnlijk nergens op, maar ik heb dan ook geen idee wat een dierenartsassistente precies doet.

Leg dit voor aan je stage incl stappenplan HOE je dit gaat doen. Vraag aan hen of er iets is wat zij willen dat je graag leert.
Als je met zo'n stappenplan komt dan toon je 100% motivatie & initiatief.

Edit: Moet even om mezelf grinniken dat ik hier nu POP's aanraad die SMART doelstellingen hebben want als ik ergens ALTIJD over zeurde toen ik op school zat was 't POPs _O-

Sabinee__

Re: stage, het wil niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 05:46

Ja klopt hoor Nagini, ik denk dat het idd per stage verschillend is, maar ook zeker in welke sector je stageloopt. Ik werk in een instelling met 15 cliënten, en dan snap ik na van een stagiaire die hier al maanden rondloopt dat doelloze niet meer. Er lopen er 15 rond die graag aandacht krijgen, hetzij met een spelletje of een wandeling. En zelfs als die alle 15 de deur uit zijn, zijn er nog steeds gemeenschappelijke ruimtes die vaak erg blij worden van een extra stofzuiger er door heen :D

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 08:07

TS je hebt al een aantal hele goeie tips gekregen hier. Hoe je bent kun je niet veranderen maar hoe je overkomt wel. Je moet en wil hier nog een tijdje door dus maak er wat van. Neem een pak gevulde koeken mee voor bij de koffie en vertel je collega's dat je het misschien niet altijd zo toont maar dat je blij bent om stage bij ze te lopen. Kom op tijd en vraag regelmatig of je wat voor iemand kan doen. Zal ik je helpen of kan ik alvast iets voor je voorbereiden of opruimen? Vraag aan het begin van de week wat je voor nieuws gaat leren en vraag aan het eind van de week of jullie als team (stageer en stagebegeleider ) succesvol waren. Dank je wel volgende week nieuwe ronde met nieuwe kansen.
Het zal in het begin erg geforceerd voelen maar voor je het weet is het een handigheidje die je ook in andere situaties kan toepassen.
Helaas zijn er maar weinig mensen die helderziend zijn. En de dierenarts is ook geen psycholoog. Hij of zij kan dus niet in je hoofd kijken. Als jij dan ook nog eens niet laat zien wat er in je hoofd afspeelt is het voor hun ook lastig. Introvert is prima maar afgesloten niet.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 08:21

Heb je niet gewoon ook een beetje wat ik heb? Een gezicht wat onbewust vaak op standje bitchface staat? Ikzelf had het nooit in de gaten. Dan leek het voor anderen alsof ik constant boos keek. De oplossing was om asociaal vrolijk proberen te kijken. Klanten aanspreken met een glimlach,complimentje geven over hun dier en netjes tot ziens zeggen wanneer ze de kliniek verlaten.

Wanneer ik tijd over had begon ik met een standaard lijstje:

-Eerst de spreek kamers schoon te maken.
-Daarna in de sterilisatie ruimte alles klaar maken voor het volgende gebruik en morgen
- En als laatste vooraden aanvullen.

Was ik daarmee klaar ging ik de dierenarts assisteren bij het spreekuur en meekijken. Mocht dat niet kunnen ging ik opzoek naar onderhoudsklusjes.
Als er ooit een overleden dier was dat was achtergelaten deed ik sectie erop om de organen nader te bestuderen en hechten te oefenen. Een andere optie was het naslag werk van de dierenartsen doorlezen over de standaard operaties en verschillende houdingen bij het röntgenapperaat.
Op die manier hield ik de praktijk mee tip top in orde en hield ik mezelf erg bezig. Tevens vonden de dierenartsen het fijn dat ik wist wat zij allemaal bedoelde tijdens OK omdat ik al het naslag werk nalas en de latijnse benamingen wist.

Misschien dat dit helpt

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 08:35

Wat vervelend TS! Ik herken mijzelf precies in mijn eerste stages. Hoewel ik het leuk vond, wou ik niets fout doen, niet in de weg lopen. Dit liet me heel stilletjes liet lijken en alsof ik er allemaal niet zoveel zin in had.

Wat ik je vooral kan aanraden: vragen! Ben je met een collega en doet die iets, waarom doet die dat? En hoe? Neem het allemaal in je op en vraag het gewoon! Vinden ze alleen maar fijn. Wat mij ook hielp is precies het dagritme vinden. Bijvoorbeeld: vergadering, dit en dat schoonmaken, tempraturen etc. Als ik dan merkte dat er om 10 uur niet getempratuurd was, dan stelde ik voor om dat te doen. Dat eigen initiatief vinden ze heel fijn! Staat er iets wat vies is, maak het schoon. Probeer gewoon bezig te blijven. Maar het dagritme ontdekken in een bedrijf is erg belangrijk en zorgt ervoor dat je goed mee kan draaien en weet waar je aan toe bent. Observeren, observeren, observeren.

Oh, en voor als je niet weet wat je moet doen: vind een klusje dat altijd wel gedaan kan worden tussendoor. Bijvoorbeeld prullenbakken legen, iemand koffie aanbieden, ruimte schoonmaken, papier wegbrengen etc. Je merkt vanzelf wat je collega's fijn vinden! Maar met zo'n klusje zorg je dat je niet stil gaat staan onder het mom van: wat moet ik doen?

Mijn eerste stages kwam ik ook huilend thuis en voelde ik me zo rot. Ik heb inmiddels 5 stages gehad, en ik doe nu mijn 6e stage en ik kan nu pas zeggen dat ik uit mijn schulp ben gekropen wat betreft stages. Dit heb ik mijzelf allemaal aangeleerd door te kijken wat mijn zwakke punten waren (en omdat ik ook niets aan school had). En als je niet zeker weet wat je moet doen, vraag of je het goed doet. Wees de brutaliteit zelf, ookal zit dat niet in je persoonlijkheid! :)

Succes TS! Ik hoop oprecht voor je dat het gaat lukken!

MeesMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 09:32

Hey TS, wat lastig dat je hier tegenaan loopt. Een reactie vanuit de andere kant:
Tot voor kort was ik werkzaam als stagebegeleidster vanuit een andere opleiding. Een stagiaire doet me wat aan je verhaal denken: lief, zacht 'meisje' met heel veel kwaliteiten die er op de één of andere manier niet uitkwamen, met als gevolg dat ze best pittige kritiek kreeg. Ze gaf mij het gevoel van 'niet aanwezig zijn'. Zat soms op haar telefoon tijdens de Intervisie en liet weinig van zichzelf zien. Wat haar hielp was om in het gesprek met haar praktijkbegeleider en mij eens echt door te vragen. Wie ben jij? Wat houdt je bezig? Wat voor mens ben jij? Ah, perfectionist, prima, jij bent oké. Ah, een pittige thuissituatie, jij bent oké, deel het met ons! Ah, als iemand heel rechtdoorzee is, vind je dat eng. Goed om te weten, ik zal wat doen aan 'nazorg' na een directe reactie...

Wat we samen deden (en dat had echt alledrie personen nodig), was een open omgeving creëren, waarin we allemaal wat delen. Een veilige omgeving ook, waarin ik ben oké, jij bent oké de basis was. Door die open werkhouding kon de studente weer ontspannen en bleek er een super betrokken, creatieve dame tevoorschijn te komen die haar stage prachtig heeft afgesloten. Nog steeds trots op haar!

Hoe dan ook: ga communiceren. Laat jezelf zien. Mensen kunnen niet in je hoofd kijken (hoe graag we dat ook zouden willen), dus de enige die ze toegang kan verschaffen ben jij. Vraag desnoods een vriendelijke docent eens mee te gaan.

Heel veel succes! (en: wat ben je dapper om elke keer maar weer heen te gaan!)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 09:49

Ik ben zelf da assistente en idd als je onzeker bent en dat dus ook duidelijk laat zien door niet doortastend te handelen omdat je bang bent in de weg te lopen. Dan zal je gezien worden als weinig gemotiveerd.

Als je dit wil laten slagen zal je door je angst heen moeten en gewoon moeten handelen. Ja dan maak je fouten ja dan krijg je op je kop. Als je het graag genoeg wil dan heb je dat ervoor over.
Dus kortom hup je werk doen en geniet ervan en anders afhaken. Zo bereik je helemaal niks.
En ja ik begrijp als geen ander wat angst is. Maar ik weet ook als geen ander dat de enige manier om dat te verminderen jezelf een duw geven is en het toch doen. Dus succes met alles droog je tranen en maak een keus.
Wil je door ga er dan vol voor. Heb je dat er niet voor over stop dan

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 09:58

Zie het niet alleen als negatief. Als zijn de potentie niet in jou zouden zien dan zouden ze ook niet zoveel van je verwachten. Blijkbaar denken ze dat je meer kan dan dat je nu laat zien. Zie dat als een onbewust compliment.

Verder zijn er veel goede tips gegeven en je bent er om te leren he. Wees open naar je stage begeleider en vraag ook of zij je direct aan willen spreken als ze zien waar je meer of anders zou kunnen doen.En niet een paar dagen later tijdens een officieel gesprek want dan ben je het moment al kwijt.

Wat ik als klant altijd erg fijn vind is dat de assistent geïnteresseerd is in mijn dieren, dingetjes herinnerd van de vorige keer, interesse toont in dingen die misschien niet direct relevant zijn maar als eigenaar wel leuk zijn om te vertellen of te horen

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:07

callum schreef:
Ik ben zelf da assistente en idd als je onzeker bent en dat dus ook duidelijk laat zien door niet doortastend te handelen omdat je bang bent in de weg te lopen. Dan zal je gezien worden als weinig gemotiveerd.

Als je dit wil laten slagen zal je door je angst heen moeten en gewoon moeten handelen. Ja dan maak je fouten ja dan krijg je op je kop. Als je het graag genoeg wil dan heb je dat ervoor over.
Dus kortom hup je werk doen en geniet ervan en anders afhaken. Zo bereik je helemaal niks.
En ja ik begrijp als geen ander wat angst is. Maar ik weet ook als geen ander dat de enige manier om dat te verminderen jezelf een duw geven is en het toch doen. Dus succes met alles droog je tranen en maak een keus.
Wil je door ga er dan vol voor. Heb je dat er niet voor over stop dan

Wat een onnodige harde woorden die kant noch wal raken.

TS, ik begrijp als geen ander hoe jij je voelt. Ik ben zelf ook perfectionistisch en introvert en ook nog eens hooggevoelig. Ik heb inmiddels zo'n 10 stages gedaan, allemaal afgemaakt, ( ik heb meerdere diploma's ) en het went nooit haha. Maar het wordt wel beter, zeker als je meer over jezelf leert. Probeer voor jezelf een actieplan te maken met wat je wilt leren en wat andere ook zeggen concreet te krijgen wat je stage van je wil zien. Blijf open in je communicatie en geef ook aan wat jij van hun nodig hebt. Het is een wisselwerking. Ik vind het super dat je zo goed aangeeft wat je moeilijk vind.

Het is ook moeilijk voor beide partijen, zeker als de communicatie niet goed is. Ik heb van die 10 stages drie stages gehad die vrij moeilijk waren. Bij de eerste werd ik met name vaak uitgescholden als ik iets niet goed deed etc, ik was pas 16. Echt verschrikkelijk. En nu ben ik 27 en heb ik vorig jaar een moeilijke stage gehad, omdat zowel ik als mijn begeleider niet goed konden communiceren, verschillende verwachtingen hadden en niet klikte.

Geef aan bij je stagebegeleider dat je dit graag wilt, laat dan ook je lijst met dingen zien die je wilt leren, geef aan wat je gaat veranderen en vraag anders of ze elke week op het einde van de dag even met je willen zitten om door te spreken wat wel goed ging en wat niet.

Mensen vergeten nog wel eens dat we allemaal verschillend zijn. Er is niks met een grijze muis zijn of introvert. Stagebegeleiders vergeten wel eens dat het doodnormaal is dat stagiaires onzeker zijn of dat ze niet goed weten nog wat ze moeten doen. Alsof onzeker zijn betekent dat je het niet graag genoeg wilt, wat een onzin. Je raakt vaak onzeker omdat je zo graag je best wilt doen maar dit nog niet kan. Niet iedere stagebegeleider is geschikt om stagebegeleider te zijn, ik ben zelf ook stagebegeleider geweest en heb heel wat misstanden gezien. Je kan niet verwachten van net beginnende stagiaires dat ze meteen assertief zijn en goed in het team passen en dat ze zichzelf de hele dag bezig kunnen houden. Als je dat zoekt als stagebegeleider ben je op zoek naar een gratis werknemer. Een stagiaire begeleiden is iets wat je moet willen en kunnen. Je moet hun helpen zich te ontwikkelen en ze te helpen leren omgaan met situaties die ze nog niet kennen.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:24

Dat is jou mening. Stage lopen bij een da is zwaar en met iemand over de bol aaien die toch al medelijden heeft met zichzelf kom je niet zover

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:29

callum schreef:
Dat is jou mening. Stage lopen bij een da is zwaar en met iemand over de bol aaien die toch al medelijden heeft met zichzelf kom je niet zover

Ik heb zelf 3 stages gelopen bij een DA en heb gewerkt in een van de betere klinieken. En medelijden met zichzelf? Jammer dat je zo praat over iemand die het duidelijk moeilijk heeft en nog van alles moet leren, maar blijkbaar geeft het je een goed gevoel om om een ander een minder fijn gevoel te geven. Er zit een verschil tussen iemand over de bol aaien of iemand de ruimte geven om zich te ontwikkelen. Ik heb liever dat een stagiaire zich veilig genoeg voelt op haar werkplek dat ze dingen durf te vragen als ze onzeker is dat wanneer ze onnodig fouten maken omdat ze afgeblaft wordt als ze 'teveel' vragen stelt.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 10:40

Jillsil schreef:
Ik heb verschillende stagiaires begeleid. Eerlijk gezegd vond ik ze vaak lui of niet geïnteresseerd. Ze kwamen 1 minuut voor tijd en gingen 1 seconde na tijd weg als je iets moesten doen was het vaak ja maar....

De toppers voor mij onderscheiden zich door goede vragen te stellen. Vraag waarom ze het zo ervaren en vraag om concrete voorbeelden waar ze niet tevreden over zijn. Ga direct aan de slag met de punten en vraag aan het einde van de dag direct of zij de dag anders ervaren hebben. Toon initiatief en bereid bijvoorbeeld thuis iets voor of zoek iets uit.

Hopelijk kun je iets met deze tips!

Wilde precies zoiets schrijven.
Ik werk ook met stagiaires en idd, het gros is net op tijd, toont geen initiatief, lijkt niet geinteresseerd.
Ik snap dat het vaak moeilijk is, je komt net kijken in de wereld van "werken". Maar zoals de quote: vraag oprecht, toon interesse, probeer al dingen uit jezelf te doen of vraag of je vast dit of dat kunt doen.
Maar eerlijk, soms is er gewoon geen klik tussen bedrijf en stagiare en kun je beter op zoek gaan naar een ander bedrijf. Sommige bedrijven maken ook nogal eens misbruik van stagiares en behandelen hen als volwaardig personeel wat nog niet kan en mag.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 11:05

callum schreef:

Ik denk dat een goede stagebegeleiding om moet gaat met allerlei type mensen.
De een heeft een schop onder zijn kont nodig en de ander meer vertrouwen, de een heeft wat meer begeleiding en bevestiging nodig en de ander doet het beter bij meer ruimte voor initiatief.
Aan de stagebegeleider en student de juiste weg voor de beste samenwerking te vinden.

En een stage bij een da is echt niet uitzonderlijk zwaarder dan een stage in de bouw, zorg, kantoor enz.

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:20

Dani199764 schreef:
@Travel_me dit is inderdaad precies wat ik te horen krijg. Ik heb het er een aantal weken terug al voorzichtig over gehad met een assistent en vandaag hebben we in de pauze dus echt een goed gesprek er over gehad. Wat veranderde er voor jou na dat je het er met je stagebegeleider over hebt gehad?

Bij mij werd er iets minder op mij gelet en dat vond ik fijner. Ik kon meer dingen zelfstandig doen als ik het aangaf. Dat was dus wel fijn. Maar heb mijn stage vooral gehaald doordat 1 van mijn stagebegeleidsters een tijd afwezig was en ik haar patienten overnam. Tsja toen had ik veel eigen initiatief, want werkte gewoon als een afgestudeerde.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 17:11

callum schreef:

Dit meen je echt??

Ik begeleid zelf veel stagiaires en doe dit met veel plezier. (Niet bij een da maar goed) En ja, de ene is beter dan de andere en de een heeft een ander soort begeleiding nodig dan de ander.

Daar moet je als begeleider op inspringen! En niet van zulk soort rare aannames doen zoals dat iemand wel ongemotiveerd zou zijn. Vraag dat dan op z'n minst!

Stage is altijd zwaar, niet alleen bij een da. Je moet gaan werken in een team wat elkaar al kent en dingen kan die voor jou nog niet vanzelfsprekend zijn. Altijd pittig!

Hier laten we nooit stagiaires zomaar zwemmen. Wij bespreken altijd hoe ze begeleid willen worden en wat ze van ons nodig hebben.
En geven we feedback op feitelijke dingen.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 17:39

verootjoo schreef:
Daar moet je als begeleider op inspringen! En niet van zulk soort rare aannames doen zoals dat iemand wel ongemotiveerd zou zijn. Vraag dat dan op z'n minst!

Hier wil ik toch even op inspringen. Ik heb zelf stagiaires, maar vragen aan iemand 'joh, ben jij gemotiveerd?' is niet echt de manier. Ik heb stagiaires gehad die van zichzelf vonden dat ze onwijs gemotiveerd waren, ondanks dat ze geen pas harder liepen dan minimaal acceptabel, overal de kantjes vanaf liepen en iedere dag om 9.00 binnen kwamen waaien en om 16.30 alweer vertrokken.

Ik heb ook stagiaires gehad die vonden dat ze 'toch heel erg hun best hadden gedaan' en dat wil ik dan best geloven, maar als het resultaat dan nog steeds beroerd is (ook na uitvoerige feedback) dan heb je daar als bedrijf weinig aan.
En ja, natuurlijk is het je taak als begeleider om dan de stagiaire te begeleiden en feedback te geven zodat die persoon zich kan verbeteren, maar het gebeurt ook regelmatig dat het er gewoon niet in zit. Dan kun je als begeleider er nog zoveel tijd en moeite in steken, als de motivatie er niet is en de sector waar ik in werk gewoon niet aansluit bij de stagiaire als persoon dan kun je sleuren wat je wil, maar dat wordt dan nooit echt een succesverhaal.

TS; ik kan me voorstellen dat het heel lastig is om enthousiaster over te komen als je voor je gevoel dan niet meer jezelf bent. :(:) Ik denk dat hier in dit topic al heel veel zinnige tips zijn gegeven over het meer tonen van initiatief en daar kan ik wel in mee gaan. Dingen doen zonder dat het je expliciet gevraagd wordt is óók een manier van het tonen van motivatie, zonder dat je dan de hele dag een glimlach hoeft te faken ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 17:51

Heb in het verleden aantal stagaires gehad, met daarbij echt goede! Dat is zo leuk ,mensen die gemotiveerd zijn, eigen initiatief tonen, voldoende kennis hadden en beleefd waren en ook nog op tijd kwamen! Die kregen veelal ook het aanbod van een baan als ze klaar waren en anders wist je vaak wel ander plekje voor zo'n geode stagaire.
Dan had je de groep die zijn best deed, maar het gewoon op wat voor manier dan ook niet voor elkaar kreeg, dus onvoldoende kennis (ook na bij herhaling voordoen en uitleggen), of vaak te laat, danwel dat ze total geen eigen initiatief toonden of wat dan ook, ergste waren nog diegenene die al die minpunten wisten te combineren.
En dan had je de groep die het net wel niet niet haalde.

Een stagaire heeft een keer geluk gehad, die had ik een hele reeks onvoldoendes gegeven, maar een veel aardigere college had haar wel overal net voldoende gegeven, mijn advies aan haar was, lever mijn beoordeling dan vooral niet in, maar gebruik hem wel als leerpunten voor je volgende stage.

Oh we hebben ook een keer een school een onvoldoende gegeven als beoordeling waren de stagaires bij, wij vonden de opleiding bar slecht (de stagaires deden goed hun best) dus toen de stagebegeleider kwam ging het eigenlijk over het falende schoolsysteem :D

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 21:00

Bedankt voor alle reacties weer!
Wat voor mij belangrijk is om aan te geven is dat ik geen luie leerling ben, ben nog nooit ergens te laat geweest, meestal sta ik overal heel onhandig een uur te vroeg en vind overwerken geen probleem, dit zal dus het probleem niet zijn. Ook pak ik alles wat ik weet al zelf op, op dit moment valt iniedergeval het schoonmaken hier onder als hun kleding wassen, de vaatwas doen, balie schoonmaken, stofzuigen, dweilen etcetera. Inmiddels gaat het schoonmaken en steriliseren van de materialen na OK gebruik ook goed en uiteraard na elke klant op het spreekuur de spreekkamer/tafel schoonmaken. Ook als de telefoon gaat of er komt een klant dan zorg ik dat ik hier gelijk bij ben, lukt het me niet om de vraag te beantwoorden dan geef ik het door aan de dierenarts.
Wat denk ik wel mist is een stuk kennis van bijvoorbeeld medicijnen, dit krijgen we wel op school, maar van 1 keer in de week er razend doorheen gaan leer ik nou eenmaal niet erg veel.

Heb vandaag ook met de andere dierenarts en assistent overleg gehad en heb aangegeven dat ik het erg lastig vind dat ze zo snel boos op me zijn en dat ik daardoor ontzettend bang ben fouten te maken, verder wel aangegeven dat ik het een toffe stage plek vind en echt heel hard mijn best doe om het goed te doen.
Het werd gelukkig goed opgepakt en ze begrepen wel dat het gewoon te maken heeft met dat ik introvert ben, heb gelijk wat tips mee gekregen en deze toegepast vandaag, en ze hebben mij ook gelijk wat extra ondersteuning gegeven omtrent uitleg over dingen. Als ik vragen had werden deze voor mijn gevoel nu met meer plezier uitgelegd en niet "maar omdat het moet" dit maakt voor mij het werken een stuk leuker en makkelijker.
Iniedergeval met een beter gevoel naar huis gegaan vandaag, hopen dat deze stijgende lijn blijft

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:06

Als je het lastig vindt om mensen te storen tijdens hun werk kan je je vragen misschien ook opschrijven? Dan kan je na de tijd diegene vragen of ze een momentje willen plannen om wat vragen te beantwoorden.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:09

Dani199764 schreef:
Bedankt voor alle reacties weer!
Wat voor mij belangrijk is om aan te geven is dat ik geen luie leerling ben, ben nog nooit ergens te laat geweest, meestal sta ik overal heel onhandig een uur te vroeg en vind overwerken geen probleem, dit zal dus het probleem niet zijn. Ook pak ik alles wat ik weet al zelf op, op dit moment valt iniedergeval het schoonmaken hier onder als hun kleding wassen, de vaatwas doen, balie schoonmaken, stofzuigen, dweilen etcetera. Inmiddels gaat het schoonmaken en steriliseren van de materialen na OK gebruik ook goed en uiteraard na elke klant op het spreekuur de spreekkamer/tafel schoonmaken. Ook als de telefoon gaat of er komt een klant dan zorg ik dat ik hier gelijk bij ben, lukt het me niet om de vraag te beantwoorden dan geef ik het door aan de dierenarts.
Wat denk ik wel mist is een stuk kennis van bijvoorbeeld medicijnen, dit krijgen we wel op school, maar van 1 keer in de week er razend doorheen gaan leer ik nou eenmaal niet erg veel.

Heb vandaag ook met de andere dierenarts en assistent overleg gehad en heb aangegeven dat ik het erg lastig vind dat ze zo snel boos op me zijn en dat ik daardoor ontzettend bang ben fouten te maken, verder wel aangegeven dat ik het een toffe stage plek vind en echt heel hard mijn best doe om het goed te doen.
Het werd gelukkig goed opgepakt en ze begrepen wel dat het gewoon te maken heeft met dat ik introvert ben, heb gelijk wat tips mee gekregen en deze toegepast vandaag, en ze hebben mij ook gelijk wat extra ondersteuning gegeven omtrent uitleg over dingen. Als ik vragen had werden deze voor mijn gevoel nu met meer plezier uitgelegd en niet "maar omdat het moet" dit maakt voor mij het werken een stuk leuker en makkelijker.
Iniedergeval met een beter gevoel naar huis gegaan vandaag, hopen dat deze stijgende lijn blijft

Top dat je toch het gesprek aan bent gegaan!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:11

Fijn om te horen! Je mag trots zijn op jezelf dat je dit bespreekbaar hebt gemaakt.

De dooddoener "leerling toont geen initiatief" zegt meer over de begeleiding dan de leerling.
Een niet toegeruste (of luie) begeleider geeft te weinig handvatten en inzicht aan een student om zich te ontwikkelen.
Leren in de praktijk vergt een doordachte aanpak.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:44

Vanillia schreef:
verootjoo schreef:

Hier wil ik toch even op inspringen. Ik heb zelf stagiaires, maar vragen aan iemand 'joh, ben jij gemotiveerd?' is niet echt de manier. Ik heb stagiaires gehad die van zichzelf vonden dat ze onwijs gemotiveerd waren, ondanks dat ze geen pas harder liepen dan minimaal acceptabel, overal de kantjes vanaf liepen en iedere dag om 9.00 binnen kwamen waaien en om 16.30 alweer vertrokken.

Ik heb ook stagiaires gehad die vonden dat ze 'toch heel erg hun best hadden gedaan' en dat wil ik dan best geloven, maar als het resultaat dan nog steeds beroerd is (ook na uitvoerige feedback) dan heb je daar als bedrijf weinig aan.
En ja, natuurlijk is het je taak als begeleider om dan de stagiaire te begeleiden en feedback te geven zodat die persoon zich kan verbeteren, maar het gebeurt ook regelmatig dat het er gewoon niet in zit. Dan kun je als begeleider er nog zoveel tijd en moeite in steken, als de motivatie er niet is en de sector waar ik in werk gewoon niet aansluit bij de stagiaire als persoon dan kun je sleuren wat je wil, maar dat wordt dan nooit echt een succesverhaal.

TS; ik kan me voorstellen dat het heel lastig is om enthousiaster over te komen als je voor je gevoel dan niet meer jezelf bent. :(:) Ik denk dat hier in dit topic al heel veel zinnige tips zijn gegeven over het meer tonen van initiatief en daar kan ik wel in mee gaan. Dingen doen zonder dat het je expliciet gevraagd wordt is óók een manier van het tonen van motivatie, zonder dat je dan de hele dag een glimlach hoeft te faken ;)

Nee, dat is de manier niet nee :+

Maar wij vragen wel altijd:
- wat zijn je doelen voor deze stage?
- wat is er nodig om deze te behalen?
- wat heb je van ons nodig?
- hoe wil jij begeleid worden?

Verder gaan wij elke week in gesprek met de stagiair over de voortgang van zijn doelen. Doelen blijven eigen verantwoordelijkheid maar wij coachen wel. Als we dan het idee hebben dat degene niet gemotiveerd is bespreken we het gedrag wat hij laat zien en vragen we rechtstreeks waar dat vandaan komt. En dan coachen we verder naar gedragsverandering.
Soms blijft iemand op een lager niveau en dat kan. Als er maar een stijgende lijn in zit. Het kan voor de beoordeling dan betekenen dat het nog net niet goed genoeg is, maar we voorkomen ten allen tijde dat de stagiaire zich rot voelt over de stage, zich slecht begeleid voelt of zich de grond ingetrapt voelt.
Een stagiair ontplooit zich het best in een omgeving waar hij zich prettig voelt en zal nooit initiatief tonen als hij niet weet hoe dit moet of als hij zich niet veilig genoeg voelt.

Sleuren doen wij nooit. Als het er echt niet inzit op dit moment, concluderen we heel soms ook iom school dat dit niet het goede moment is voor deze stage. Dan krijgen ze vaak nog extra les en gaan ze later opnieuw op stage.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:51

Wat heb je dat goed opgepakt! +:)+ het feit dat je er zo mee bezig bent vind ik in ieder geval een groot pluspunt en een compliment waard!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:56

senna21 schreef:
Fijn om te horen! Je mag trots zijn op jezelf dat je dit bespreekbaar hebt gemaakt.

De dooddoener "leerling toont geen initiatief" zegt meer over de begeleiding dan de leerling.
Een niet toegeruste (of luie) begeleider geeft te weinig handvatten en inzicht aan een student om zich te ontwikkelen.
Leren in de praktijk vergt een doordachte aanpak.

Precies!!

TS; knap gedaan :j