Jillsil schreef:Ik heb verschillende stagiaires begeleid. Eerlijk gezegd vond ik ze vaak lui of niet geïnteresseerd. Ze kwamen 1 minuut voor tijd en gingen 1 seconde na tijd weg als je iets moesten doen was het vaak ja maar....
De toppers voor mij onderscheiden zich door goede vragen te stellen. Vraag waarom ze het zo ervaren en vraag om concrete voorbeelden waar ze niet tevreden over zijn. Ga direct aan de slag met de punten en vraag aan het einde van de dag direct of zij de dag anders ervaren hebben. Toon initiatief en bereid bijvoorbeeld thuis iets voor of zoek iets uit.
Hopelijk kun je iets met deze tips!
Oe! Herkenbaar! Waar ik ook moeite mee heb is 'doelloos' rondlopen van stagiaires en dan 'kan ik nog iets voor u doen of..?' Nou, kom, bedenk ff zelf wat, kijk om je heen... Of ga desnoods onder werktijd met je schoolopdrachten aan de slag.
Ik vind het inderdaad prettig als stagiaires met gerichte vragen komen, maar ook tav mijn handelen. Waarom, waarom, waarom. Als stagiaires met theorieën komen of ideeën. Niet alles is werkbaar in de praktijk, maar het geeft wel aan dat ze er over nagedacht hebben en ermee bezig waren, en juist met niet werkbare ideeën kan je verder. En ik kan echt super trots zijn als ze met iets komen waar ik van denk 'Joh.. Daar had ik nog niet eens over nagedacht! Wat goed', en dat zal ik dan ook altijd doorgeven aan 'hogere hand'.

Ik denk dat hier in dit topic al heel veel zinnige tips zijn gegeven over het meer tonen van initiatief en daar kan ik wel in mee gaan. Dingen doen zonder dat het je expliciet gevraagd wordt is óók een manier van het tonen van motivatie, zonder dat je dan de hele dag een glimlach hoeft te faken