Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Snorkel8 schreef:Mag ik dit topic nieuw leven in blazen?
Ik ga de opleiding volgend in september/oktober en de clinic eind juni volgend. Zijn er nog meer bokt deelnemers?
Orun is voor mij niet meer te doen, de afstanden vanaf mijn huis, de lestijden en de eisen van het mee te nemen paard maken het voor mij onmogelijk.
Ik geef ook al jaren les en zie dit als een echte toevoeging! Ben erg benieuwd en kijk er erg naar uit
Hier hebben ze een groepje instructrices die het CR promoten, door de samenwerking zit er altijd wel iemand in je buurt.
superpony schreef:Ik volg, want ik kijk ook een beetje rond.
Geef al vele jaren les, maar heb geen Orun. Orun stond me ook tegen en sluit niet aan op mijn manier van lesgeven. Vroeger al niet bij dressuurles en ook nu de laatste jaren niet bij westernlessen.
Van de nieuwe opleidingen staat me tegen dat er overal van alles opduikt. Hier en daar opgezet door relatief jonge mensen die het concept van hun eigen leerschool iets aanpassen en voor veel geld weer doorgeven. Dat staat me iets tegen.
Vroeger heb ik goede lessen gehad en daar kwam alles, waar men nu dure woorden voor heeft, al standaard voor. Ik heb dus wel moeite met zaken zoals centered riding, balanced riding, rechtrichten etc. Goed les, moet gewoon goed les zijn en passen bij de combinatie en wensen van wie je lesgeeft.
Ik wil als lesgever ook niet in een hokje gestopt worden. Ik ben heel breed geinteresseerd en heb ook hele brede ervaring. Doe zelf heel veel aan houding, zit, hulpen, maar help bijv ook mensen met angst en spanning.
Als ik daarvoor elke keer een cursus wil doen, ben ik steeds weer 2000 euro kwijt.
Om op bepaalde plekken les te mogen geven is een papiertje wel handig, maar of alles nou wat waard is overal??
Het liefst doe ik iets zonder eigen paard, omdat we alleen quarters en kleiner hebben, maar deze ook allemaal wat ouder zijn. ( en mn eigen lichaam niet topfit meer )
superpony schreef:Ik zal na het eten die Roosenheuvel eens opzoeken. Ben wel benieuwd naar hun ''eisen''. Ik vind bijvoorbeeld je eigen prestaties niet zo relevant. Maar veel mensen zien dit graag in een trainer. Ik wil liever weten hoe iemand traint en met paarden omgaat. Stof overbrengt en inderdaad ook naar het fysieke van het paard kijkt.
Ik verbaas me ook echt over de lessen die ik om me heen zie. Mensen die schots en scheef op een paard zitten en niemand die er iets van zegt. Dan hoor je; hij wijkt niet naar links. Ja, duuhhhh. Maar de ''beroemde'' lokale instructrice pakt het probleem niet aan.
Gek genoeg scoren mensen op wedstrijden, dus de problemen komen nog niet genoeg bovendrijven.
Als ik iemand les wil geven in de basis, raak ik weleens mensen kwijt, want dat is onzin. Ze willen verder in de dressuur, ondanks hun slechte zit, straffe handen, onwetendheid etc. Ze hebben nooit geleerd dat een stap terug, je 10 stappen verder kan brengen.
In mijn ogen was het vroeger zo dat je op de manege enige basis leerde en later met privelessen je verder kon ontwikkelen. Meestal dan met een eigen paard of pony. Die priveles moet dan iets pittiger zijn en je meer meegeven dan een uurtje manegeles.
In mijn ogen heb je nu weer iets teveel dure, vage opleidingen. Ik heb zelf ook genoeg plannen liggen, maar ben commercieel niet sterk en handig genoeg ( nog )