Wiskunde

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Re: Wiskunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-17 12:53

Thanks, dat is ook een goede tip!

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 13:09

Ik ken je gevoel dat je wilt weten waarom iets zo moet als het moet bij wiskunde en ik kan je vertellen: bij wiskunde kun je juist goed te weten komen waarom iets moet, het is namelijk een logisch systeem :D

Nu verwacht je natuurlijk ook advies van mij hoe dat waarom dan te weten te komen, wat ik helemaal snap haha :) Dus, wat ik altijd doe is dit:
Eerst bedenken wat je hier precies aan het doen bent. Alles is ergens goed voor, als je aan het differentiëren bent (krijg je dat op vmbo? Vast wel), kan je gewoonweg de sommetjes oplossen volgens de regels. Maar je doet het ook echt ergens, je kunt bijvoorbeeld toppen van grafieken bepalen en je kunt afleiden wat de snelheid van iets is bijvoorbeeld.
Als je dan weet waarvoor je het aan het doen bent, ga ik altijd kijken maar waarom doen ze het dan zo om dat te doen? Dus bijvoorbeeld bij differentiëren ga je kijken naar hoe ze een afgeleide maken, waarom ze die stappen ondernemn e.d. Kortom: je gaat kijken hoe komen ze van a naar b. Zoals bij het voorbeeld op pagina 1:
1+2+3=6
Tel je het linkerlid op, krijg je 6. Als je daar die 1 weghaalt, moet je vervolgens ook bij die 6 er een 1 afhalen anders klopt het niet.
En nouja, als je dan weet hoe ze van a naar b komen, weet je meestal ook wel waarom dat zo is. Het is dus ook veel efficiënter om zo wiskunde te leren, op een toets kan je dan namelijk altijd wat proberen, omdat je het inzicht hebt en niet alleen de regels hebt geleerd.

Oké, ik hoop dat dit een beetje duidelijk is zo. Ik denk eigenlijk van niet, maar uhh... het komt erop neer: kijken hoe komen ze van a naar b, dan snap je meestal het systeem en dan is wiskunde een eitje! :j

Voor specifieke vragen mag je overigens altijd een PB sturen :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 19:37

OMG ik begrijp TS heel goed want ik zie hier dus ook totaal geen logica in. Waar mensen hier zeggen dat dit simpel en logisch is.... Ik zie het dus echt niet. Ik ben altijd al een wiskunde drama geweest. Ik heb het nooit gesnapt.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:33

Het is eigenlijk best simpel als je het eenmaal door hebt. Het doorkrijgen kan soms wat lastig zijn :D

Je wilt de variabele uitrekenen en dus uitkomen op het antwoord t=? Of ?=t
Je kunt dus alles 'naar links halen' of 'naar rechts halen'
Ik zal het allebei laten zien en je moet voor jezelf per som kijken wat je het handigst vind, maar in het begin kan het handig zijn om gewoon bij elke opgave alles 'naar rechts te halen', dat vond ik in het begin het fijnste.

Als je alles naar rechts haalt kom je op t=? Uit.
80-20t=50-5t
Als je de 80 aan de linker kant weg haalt, moet je dat ook aan de rechterkant doen.
De - voor de twintig moet je laten staan! 50-80=-30 dus dat schrijf je op de plek van 50.
Je krijgt dan:
-20t=-30-5t
Nu wil je dat -5t aan de rechterkant 'weg' gaat. Je doet dan aan zowel de linker, als de rechterkant +5t.
-20t-5t=-25 dus dat vul je in op de plaats van -20t. Aan de rechterkant doe je -5t+5t=0 dus daar schrijf je niks op.
Je krijgt dan:
-15t=-30
Nu wil je niet weten hoeveel -15t is maar hoeveel 1t is. Om van -15t naar 1t te gaan deel je door -15. Je deelt het getal voor de variabele altijd door zichzelf.
Wat je links doet moet ook rechts dus je doet-30:-15=2
Je krijgt dan:
t=2

Als je alles naar lings haalt kom je op ?=t uit. Je doet hetzelfde als bij de vorige manier maar dan zorg je nu dat de t rechts komt.
80-20t=50-5t
Je wilt nu de 50 aan de rechterkant weg halen dus je doen -50
-30-20t=-5t
Nu wil je de -20t weg halen aan de linkerkant en dat doe je dus ook rechts. Je doet dus +20t
Dan krijg je:
-30=-15t
Nu deel je het getal voor de variabele weer door zichzelf dus :-15, dat doe je ook aan de linkerkant.
2=t

Lange post geworden maar ik hoop dat je er wat aan hebt!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-17 20:44

Je weet dat je in sommige gevallen een tegemoetkoming van het DUO kan krijgen om middelbare school stof te leren? Ik weet niet hoe oud je bent en waar je wel of niet voor in aanmerking komt, maar kijk op de site van DUO maar eens op tegemoetkoming deeltijders.

Ik volg momenteel 2 vakken via de NHA, waaronder havo Wiskunde B (maar die is gisteren pas gekomen, dus ik ben daar nog niet mee begonnen). Een goede cursus met een docent erbij werkt vaak beter en als je een HBO opleiding wil gaan doen, kan je beter meteen je wiskunde op havo niveau ophalen, voor je straks vastloopt.

Ierpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 00:53

Staan er geen goede tutorials/uitleg op yt?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 23:00

Bedankt voor de vele tips, langzaam maar zeker begin ik me er aardig doorheen te worstelen.
Ben er ook achter waarom ik af en toe zo in de war ben terwijl ik er van overtuigd ben dat mijn antwoord klopt.
Blijkt dus dat als de vraag bijvoorbeeld het volgende is:
1179=20+8,9u

Ze vervolgens bij de antwoorden het antwoord gaan geven op de volgende som:
117,9=20+8,9u

Ergens anders staat er bij de vraag een plus en geven ze bij het antwoord, het antwoord op dezelfde som maar dan met een min.

Ook missen er delen van de antwoorden. Zo heb ik lopen worstelen op een hele paragraaf met sommen om er vervolgens achter te komen dat de antwoorden gewoon helemaal niet aanwezig zijn.

Kortom ronduit schandalig dat ik hiervoor 30 euro heb mogen betalen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:02

Destination schreef:
Waarom: zodat je wordt toegelaten tot de opleiding die je wil doen :+
Het is 'maar' VMBO wiskunde, moet imo prima te doen zijn.

Voor jou misschien, dat zegt niet dat dat voor iedereen zo is. Ik heb er altijd ontzettend veel moeite mer gehad en ben er, ondanks bijlessen, dan ook op gezakt (20 jr geleden)

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 23:28

Over het leren van wiskunde, het is inmiddels wetenschappelijk bewezen dat bepaalde mensen (voornamelijk in de categorie beelddenkers) bijzonder veel moeite hebben met vakken als wiskunde. Dit heeft te maken met hun wijze van denken. Waar kinderen rond hun 6e levens jaar het beelddenken vervangen voor woorddenken (wat heel gunstig is voor vakken als wiskunde) blijven beelddenkers beelddenken, wat een grote handicap is bij wiskunde. Als een beelddenker het woord boom hoort zal de beelddenker een boom zien. Een woorddenker zal de letters b o o m zien in gedachte.

Om een beetje een indruk te geven, waar een woorddenker gewoon een som ziet staan:
117,9=20+8,9u en gaat nadenken over het antwoord, zal dit heel netjes via een bepaald proces met cijfers en letters gaan.

Voor een beelddenker ziet het er in gedachten ongeveer zo uit:
Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 08:03

Ik zou idd echt geen idee hebben hoe ik die som op moet lossen. Moet je hier weten wat U is? Dus 8,9 x iets? Doe je dan 117,9 - 20 en die dan delen door 8,9? Voor mij is dit echt een verschrikking. Geef me alsjeblieft teksten. -O-

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:16

Voor beelddenkers zou wiskunde juist goed te doen moeten zijn, merk ik in mijn omgeving althans. Zodra het verhaaltjessommen worden echter, dan haken zij af.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:32

Suzanne F. schreef:
Ik zou idd echt geen idee hebben hoe ik die som op moet lossen. Moet je hier weten wat U is? Dus 8,9 x iets? Doe je dan 117,9 - 20 en die dan delen door 8,9? Voor mij is dit echt een verschrikking. Geef me alsjeblieft teksten. -O-

117,9=20+8,9u

Je wil weten hoeveel u is.

Dus eerst ga je alle getallen naar 1 kant halen.

Rechts min 20 dus links ook.

97,9 = 8,9u

Kun je ook omdraaien haha, dus 8,9u = 97,9

Dan om 1u te weten deel je door 8,9.

1u = 11

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:34

Oh dus onbewust had ik het wel goed? :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:36

Grinnik. Je hebt verborgen talenten. :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:39

Iris82 schreef:
Grinnik. Je hebt verborgen talenten. :D

Pffff, ik zie de logica gewoon niet. Mijn dochter van 10 is nu al beter in wiskunde- verhaaltjes sommen dan ik. De dingen die zij nu al krijgt in groep 6 kregen wij pas veel later, ze moet echt veel meer en eerder kunnen dan ik vroeger.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 12:40

Eeeeh ik heb vwo wiskunde 1 en 2 en op de hts wiskunde gehad. Was mijn beste vak ook. Maar deze wazige opgaves met zo mogelijk nog vagere uitleg zou ik zelfs nog van in de war raken. Wat wordt het onduidelijk en veel te omslachtig uitgelegd. Zo kun je toch niet fatsoenlijk wiskunde leren.

Maar dat terzijde. Wiskunde is een kwestie van logica, dat is het fijne van de exacte vakken. De wetmatigheid is altijd hetzelfde. *\o/* daarom liggen de exacte vakken me ook goed. Dat kun je tenminste begrijpen.

Maar ik ben een extreme beelddenker zelfs. Maar de exacte vakken kan ik goed maar geschiedenis of woordjes stampen of psychologie of zo kansloos. -O-

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 20:52

Heb ik dus ook karuna, ik heb ze inmiddels al een mail gestuurd omdat ze ook foutieve antwoorden geven op de vragen. Los van de kromme uitleg (mijns inziens) en sommige paragrafen worden helemaal niet beantwoordt. Heb aangegeven dat ik een correcte geupdate versie wil van de opleiding of mijn geld terug.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:08

Ik ben het er wel mee eens dat ik de uitleg van het boek erg onduidelijk vind. Ik kan begrijpen dat je daar weinig van snapt. In principe is het namelijk heel makkelijk te snappen als je even de regeltjes kent en daarna veel oefent (en dan nog sluipen plus en min foutjes er met deze sommen snel in waardoor je antwoord volledig verkeerd gaat). Maar als het boek je die simpele uitleg niet geeft wordt het opeens een hele lastige opgave.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:12

Voor uitleg raad ik de wiskunde academie aan (YouTube) en voor voorbeeldtoetsen kan je kijken naar havo examens.
Mocht je echt een vraag hebben kan je altijd pb'en of het hier zetten. Misschien kom ik er wel uit. Wat voor wiskunde is het (A/B/C)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:17

Dat je er niks van snapt begrijp ik wel, jeetje wat een vreemde kromme uitleg.
Ga even kijken naar wiskunde academie op YT. Vergelijkingen zijn heel makkelijk als je ze eenmaal doorhebt, maar dat je er met deze uitleg niet uitkomt, begrijp ik volkomen :=

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 21:20

Thanks, ligt het gelukkig niet aan mij!

Voor de 21+ toets moet ik wiskunde 3F kennen, al zegt me dat helemaal geen hol. Heb echt oprecht geen flauw idee wat ze daar mee bedoelen, enige vermoeden dat ik heb is dat dat havo nivo is aangezien de 21+ test een test is om te kijken of je op HBO nivo kunt denken.

Wiskunde academie heb ik inderdaad eerder al gevonden, heeft me al een hoop geholpen, maar ik ben nu eigenlijk op zoek naar een boek op VMBO nivo (want dat is waar ik ben blijven steken) waarbij een duidelijke uitleg wordt gegeven in combinatie met een hoop oefensommen MET antwoorden. Heeft iemand tips? Ik zoek feitelijk een vmbo schoolboek met een hoop oefeningen plus volledige uitleg.
(Ik word niet zo wijs uit wat nou het verschil is met boeken met de verschillende soorten leerwegen).

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:25

Even op marktplaats kijken?
Wij hebben zelf wel een fijne methode (weet alleen niet hoe die zo heet). Misschien dat je er boeken van kan kopen.
Daar horen ook antwoordenboeken bij.
Misschien dat iemand in je omgeving je wat uitleg kan geven? Ik weet dat sommige scholieren dat ook voor een klein bedrag doen.

Edit: wij hebben Modern Wiskunde als methode. Wij hebben de boeken voor vwo, maar ik neem aan dat ze ook wel vmbo hebben.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 21:28

Zal nog wel even wat googlen.
Helaas geen leerlingen in mijn omgeving die in staat zijn tot enige vorm van wiskunde. Tot mijn grote verbazing roepen ze zelfs allemaal dat ze dyscalculie hebben. Na een gesprek met een lerares blijkt gewoon dat ze tegenwoordig helemaal geen les meer krijgen in wiskunde op de basisschool en ook niet meer op middelbare scholen. Mijn bek viel open.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:33

Xyris schreef:
Zal nog wel even wat googlen.
Helaas geen leerlingen in mijn omgeving die in staat zijn tot enige vorm van wiskunde. Tot mijn grote verbazing roepen ze zelfs allemaal dat ze dyscalculie hebben. Na een gesprek met een lerares blijkt gewoon dat ze tegenwoordig helemaal geen les meer krijgen in wiskunde op de basisschool en ook niet meer op middelbare scholen. Mijn bek viel open.

Dat klopt niet helemaal :') was het maar zo'n feest.
Op het basisonderwijs krijg je rekenen (geen wiskunde, maar dat is volgensmij altijd al zo geweest).
Op het middelbaar krijg je wiskunde op niveau en afhankelijk van je pakketkeuze. Zo krijg je bij een Natuur pakket (met scheikunde/natuurkunde/biologie) verplicht wiskunde van een bepaald niveau.
Alleen bij een C&M pakket kom je weg met wiskunde C op het vwo en op de havo weet ik niet wat je dan krijgt. Maar vrijwel iedereen bij ons heeft in ieder geval wiskunde A.
Ik weet niet waar je vandaan komt? Misschien dat ik of een van de andere blokkers in de buurt zitten?

Spoiler:
Van makkelijk naar moeilijk wordt meestal zo ervaren: Wiskunde C - Wiskunde A - Wiskunde B
Dan heb je een beetje een idee.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 21:38

Ahh op die manier, ik werk in de horeca en veel leerlingen komen stagelopen vanuit het vmbo, ik denk dat we er onderhand wel 5 achter elkaar hebben gehad nu die niet eens weten hoe ze geld terug moeten geven aan gasten. Als gasten dan ook nog eens tip geven is het helemaal bal, dan moet je ze echt helpen want ze geven altijd veel te veel geld terug.
Kan idd kijken of ik iemand kan vinden die me kan helpen als ik er niet uit kom.

Btw, dit boek vind ik helemaal ideaal:
https://www.bol.com/nl/p/basisvaardighe ... ypedsearch

Maar ik zoek er dus eentje op vmbo nivo. Iemand tips?