CV vraagje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:08

SpeechLess schreef:
Ik zou hem denk ik onder het kopje 'cursussen' zetten. Maar als het echt meer een opleiding was dan een cursus kan ik me voorstellen dat je hem liever bij opleidingen zet.

Dit wou 'k ook zeggen. 'k Heb een kopje "opleiding" en daaronder een kopje "cursussen". Daar zet 'k de relevante cursussen voor de functie waar 'k op solliciteer. Ook de cursussen die meer een opleiding waren (bv cursus natuurgids van één jaar met twee contactmomenten per week en geldig diploma erna) gaat onder cursus.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 11:20

Ailill schreef:
Als ik toch besluit kandidaat 2 te bellen, om zo tot meer informatie te komen en iemand te leren kennen, dan is het vaak geen positief punt wanneer ik verneem dat iemand voor lange(re) thuis zit. Er er vanuit gaande dat er voor die kandidaat meer dan genoeg kansen zijn en er geen persoonlijke zaken van invloed zijn.

Dat is precies het punt - men wordt zo snel afgekeurd op dat soort details. (En wat verwacht je dan, dat iemand in detail gaat vertellen wat precies de persoonlijke omstandigheden zijn? Ik vind het nogal wat.)

(En het is niet alsof je op basis van dat soort selectie werkelijk komt tot de beste selectie - Google zelf bv heeft al geconstateerd dat cv's en sollicitatiegesprekken behoorlijk slecht voorspellen welke medewerkers echt goede medewerkers worden. Een zekere basis verlangen is prima - maar daarna is meer selectie waarschijnlijk meer het uitleven en versterken van vooroordelen van de recruiters en sollicitatiecommissie dan een zinnige manier om een goede medewerker te vinden.)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 12:24

Shadow0 schreef:
Ailill schreef:
Als ik toch besluit kandidaat 2 te bellen, om zo tot meer informatie te komen en iemand te leren kennen, dan is het vaak geen positief punt wanneer ik verneem dat iemand voor lange(re) thuis zit. Er er vanuit gaande dat er voor die kandidaat meer dan genoeg kansen zijn en er geen persoonlijke zaken van invloed zijn.

Dat is precies het punt - men wordt zo snel afgekeurd op dat soort details. (En wat verwacht je dan, dat iemand in detail gaat vertellen wat precies de persoonlijke omstandigheden zijn? Ik vind het nogal wat.)

(En het is niet alsof je op basis van dat soort selectie werkelijk komt tot de beste selectie - Google zelf bv heeft al geconstateerd dat cv's en sollicitatiegesprekken behoorlijk slecht voorspellen welke medewerkers echt goede medewerkers worden. Een zekere basis verlangen is prima - maar daarna is meer selectie waarschijnlijk meer het uitleven en versterken van vooroordelen van de recruiters en sollicitatiecommissie dan een zinnige manier om een goede medewerker te vinden.)
Jammer dat je enkel deze zin quote, die is namelijk wat scherp en kort door te bocht. Wat ik zelf ook aangeef. Ik verwacht helemaal niets. Feit is wel dat ik de kandidaat voor moet stellen bij een opdrachtgever en die mij wél degelijk de vraag.

Het zijn namelijk geen details. Ja, vaak voor ongeschoold werk of bijv. de bouw. Binnen finance, accountancy en bijv. I(CT) is het wel van belang. In die branches liggen de banen echt voor het oprapen en het is een enorm enerverende wereld die iedere dag verandert. Dan is voor lange tijd thuis zitten vaak geen goed teken. Uiteraard, nogmaals, als het duidelijk is waarom dit het geval is dan zijn er zeker mogelijkheden.

Google weet opeens alles, o.b.v. interne bevindingen, bijzonder. Uiteraard zo als het vroeger ging gaat het niet meer lukken. Juist daardoor pas ik diverse gesprekstechnieken toe, denk bijv. aan de STAR methode. Om zo middels dat gesprek goed in kaart te krijgen wie diegene is, waar zijn krachten liggen en wat hij kan/wil.

De wereld is vandaag de dag ontzettend hard, dat merk je ook binnen het recruiten. En geloof me, ik hoor nog steeds vaak dat ik maatschappelijk werker moet worden. Ik ben echt enorm betrokken bij mensen.

Kinke

Re: CV vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:05

Ik had ooit een sollicitatiegesprek die volgens de STAR methode werd gevoerd. Ik krijg bij zo'n gesprek het gevoel dat men je niet echt wil leren kennen maar gewoon het lijstje afgaat. En op deze manier krijg je volgens mij ook veel 'gewenste' antwoorden terug van een kandidaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:23

(Ik vind het vooral grappig dat iets zo weinig spannends als 'beschrijf wat er gebeurde en wat je hebt gedaan' een eigen acroniem moet krijgen en een Methode genoemd wordt, alsof het iets heel belangrijks is.)

Ailill: mijn bezwaar met dat 'als er een goede reden is' is dat het vooral een manier is om mensen uit te sluiten die om welke reden dan ook niet aan het ideaalplaatje voldoen. Zonder dat bekend is of dat werkelijk uitmaakt.

(En juist in een werkveld waar dingen voortdurend veranderen zou je ook kunnen constateren dat een onderbreking die alweer een tijdje terug is niet zo relevant is - als iemand sindsdien weer aan de gang is gegaan, is die persoon inmiddels wel weer up to speed waarschijnlijk.)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:31

Kinke schreef:
Ik had ooit een sollicitatiegesprek die volgens de STAR methode werd gevoerd. Ik krijg bij zo'n gesprek het gevoel dat men je niet echt wil leren kennen maar gewoon het lijstje afgaat. En op deze manier krijg je volgens mij ook veel 'gewenste' antwoorden terug van een kandidaat.
Dan was het geen goed goed gesprek. Het is ook niet zo dat ik met een wit papier en pen enkel STAR vragen stel.

Nee, vanuit mijn studie en training(en) op het werk beheers ik meerdere technieken. Die kun je op vele manieren toepassen en vaak wissel ik ook nog. Gewoon het besef dat je vragen/informatie op meerdere manieren aan kunt vliegen en weten welke manier handig is. Iedere intake verloopt anders, je hebt immers steeds een ander persoon voor je. Wél zijn er veel gelijkenissen tussen bepaalde (doel)groepen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:41

Shadow0 schreef:
(Ik vind het vooral grappig dat iets zo weinig spannends als 'beschrijf wat er gebeurde en wat je hebt gedaan' een eigen acroniem moet krijgen en een Methode genoemd wordt, alsof het iets heel belangrijks is.)

Ailill: mijn bezwaar met dat 'als er een goede reden is' is dat het vooral een manier is om mensen uit te sluiten die om welke reden dan ook niet aan het ideaalplaatje voldoen. Zonder dat bekend is of dat werkelijk uitmaakt.

(En juist in een werkveld waar dingen voortdurend veranderen zou je ook kunnen constateren dat een onderbreking die alweer een tijdje terug is niet zo relevant is - als iemand sindsdien weer aan de gang is gegaan, is die persoon inmiddels wel weer up to speed waarschijnlijk.)
Dat is per definitie niet waar. Zoals ik eerder al zei, de (werk)wereld is hard. Ik zal het vanaf nu enkel vanuit mijn eigen sector bespreken, wellicht dat je me dan wel begrijpt. Ik begrijp je namelijk echt wel, het is absoluut niet leuk om mensen uit te moeten sluiten. Het is, in mijn geval, ook niets persoonlijks, vaak is het een combinatie van diverse zaken.

Als iemand over recente werkervaring beschikt zul je mij niet horen klagen. Wél zal ik uit interesse waar dat gat vandaan komt. Puur en alleen uit interesse, en ja; o.b.v. het antwoord kan ik een beeld vormen. Wellicht is iemand lang op reis geweest (staat ook op mijn eigen cv, wel hield ik mijn kennis up2date). Of iemand is bijv. mantelzorger geweest, dan is het voor mij wel van belang om in te kunnen schatten of dit in de toekomst weer aan de orde kan zijn (zonder oordeel!).

Of iemand is enorm eerlijk en geeft aan een jaar zonder salaris te kunnen leven en daarvan te hebben genoten, ook daar heb ik respect voor. Al kan diegene dan wel eerliijkheid terug verwachten en zal ik toch echt doorvragen tot ik zeker weet dat de kandidaat dit binnen afzienbare tijd niet weer van plan is, daar gaat zowel hij/mijn opdrachtegever/ik zelf niet gelukkig van worden.

Ander voorbeeld: Iemand heeft een kei goed cv, de juiste ervaring maar door omstandigheden een geruime tijd thuis gezeten. Maak ik af en toe mee. Afhankelijk v.d. opdrachtgever bel ik die dan op met de vraag of er een mogelijkheid is. Of ik stel voor om bij een andere relatie van mij (of iemand anders) wat ervaring op te doen dan plaats ik diegene alsnog bij de andere opdrachtgever.

Wat mensen vaak vergeten is dat kandidaten vaak de beste baan willen. Dit geldt ook voor mij als recruiter, ik wil ook de beste kandidaat en opdrachtgevers. Daarnaast, nogmaals, de (werk)wereld is enorm hard. Iedereen kan wat naars overkomen, met soms vervelende gevolgen. Echter is dit niet altijd mijn probleem/die v.d. opdrachtgever, hoe hard dit ook klinkt.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:47

Ailill schreef:
Nee, vanuit mijn studie en training(en) op het werk beheers ik meerdere technieken. Die kun je op vele manieren toepassen en vaak wissel ik ook nog. Gewoon het besef dat je vragen/informatie op meerdere manieren aan kunt vliegen en weten welke manier handig is. Iedere intake verloopt anders, je hebt immers steeds een ander persoon voor je. Wél zijn er veel gelijkenissen tussen bepaalde (doel)groepen.

Het was een waardeloos gesprek :D
Deze meneer was hoofd van de afdeling, tegen pensioenleeftijd. Ik werd afgewezen omdat ik "zo druk" was en ze hadden al een 'druk iemand' op de afdeling…. Toevallig was een familielid in de buurt toen ik de afwijzing kreeg, die vroeg of ik misschien in een bejaardentehuis had gesolliciteerd, hij (en wij) snapten niet hoe de meneer aan dit idee kwam :D (ik was zeker enthousiast over de baan, maar zat niet te stuiteren voor zover ik weet)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 13:50

Ailill, je hebt me wel geïnspireerd tot het moderniseren van mijn cv. Echter…ik heb 25+ jaren werkervaring, heb dus best veel werkervaring, hoe moet ik dit aanpakken? Als ik alles laat staan zijn het 4 pagina's. Toch staan er best belangrijke dingen qua werkervaring uit het verleden op. Hellup! :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:10

Kinke schreef:
Ailill schreef:

Het was een waardeloos gesprek :D
Deze meneer was hoofd van de afdeling, tegen pensioenleeftijd. Ik werd afgewezen omdat ik "zo druk" was en ze hadden al een 'druk iemand' op de afdeling…. Toevallig was een familielid in de buurt toen ik de afwijzing kreeg, die vroeg of ik misschien in een bejaardentehuis had gesolliciteerd, hij (en wij) snapten niet hoe de meneer aan dit idee kwam :D (ik was zeker enthousiast over de baan, maar zat niet te stuiteren voor zover ik weet)
Gevalletje 'ik ken een bepaalde techniek en pas die dan ook volledig toe, zonder zelf te luisteren en/of te oordelen'. Heel vermoeiend. Dan komt een ander al snel druk over :P

Euhm, ik moet nog naar het cv van TS kijken. Loopt hier i.v.m. een andere aanvraag enorm chaotisch. Na het weekend wil ik best even kijken. Voor nu; staan er zaken/werkzaamheden hetzelfde op? Dan kun je bij recente banen naar die werkzaamheden verwijzen. Een kleiner formaat letters/minder enters helpt ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 14:59

Ailill schreef:
Wél zal ik uit interesse waar dat gat vandaan komt. Puur en alleen uit interesse, en ja; o.b.v. het antwoord kan ik een beeld vormen.

... en dan blijkt dat het gaat om iemand die in een psychiatrische instelling was opgenomen, of overspannen was, of een medische ingreep moest ondergaan, of misschien moest iemand wel een straf uitzitten. Toch zijn lang niet al die zaken relevant voor iemands geschiktheid voor een functie.

Dat is dan ook de reden dat het verboden is om naar iemands gezondheid te vragen bij een sollicitatie, en ook je strafverleden hoef je niet openbaar te maken tenzij het gaat om een beroep met een VOG-verplichting.

Maar op deze manier worden mensen toch gedwongen om daar details over prijs te geven. En afgewezen te worden dus, als men bepaalt dat het 'teveel risico' is (ongehinderd door of dat werkelijk zo is.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 15:05

Ik heb om deze rede 2 CV's. Als ik solliciteer bij een bedrijf dat niet binnen mijn (creatieve) sector past, stuur ik de zwart-witte simpele versie op (wel met een foto, netjes opgemaakt maar geen flashy elementen), als ik solliciteer naar een baan in mijn sector stuur ik degene die wat meer opgemaakt is. Dat laatste gebeurt niet zo heel vaak aangezien die opdrachten vooral via-via gaan en veel via LinkedIn.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-17 15:13

Shadow0 schreef:
Ailill schreef:
Wél zal ik uit interesse waar dat gat vandaan komt. Puur en alleen uit interesse, en ja; o.b.v. het antwoord kan ik een beeld vormen.

... en dan blijkt dat het gaat om iemand die in een psychiatrische instelling was opgenomen, of overspannen was, of een medische ingreep moest ondergaan, of misschien moest iemand wel een straf uitzitten. Toch zijn lang niet al die zaken relevant voor iemands geschiktheid voor een functie.

Dat is dan ook de reden dat het verboden is om naar iemands gezondheid te vragen bij een sollicitatie, en ook je strafverleden hoef je niet openbaar te maken tenzij het gaat om een beroep met een VOG-verplichting.

Maar op deze manier worden mensen toch gedwongen om daar details over prijs te geven. En afgewezen te worden dus, als men bepaalt dat het 'teveel risico' is (ongehinderd door of dat werkelijk zo is.)
Ik begin nu een beetje flauw te raken van je berichten. Je pikt steeds een v.d. minst onvoordelige zinnen uit mijn berichten en vervolgens ga je zo ook nog ombuigen.

Dat is niet mijn manier van een discussie voeren en ik ga het hier dan ook bij laten.