Wel of geen recht op ww?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 12:46

Dit staat er op de site van het UWV :).

U kunt een WW-uitkering krijgen als u aan de volgende voorwaarden voldoet:
Verzekerd voor werkloosheid
U bent verzekerd voor werkloosheid. Dit is meestal zo als u bij een werkgever in dienst bent of was. Als u de AOW-leeftijd bereikt, bent u niet meer verzekerd.

Verlies van minimaal 5 uren per week
U verliest 5 uur of meer van uw werk per week. En u heeft geen recht meer op loon over die uren. Dus ook als u een deel van uw baan kwijtraakt kunt u een WW-uitkering aanvragen. Werkte u gemiddeld minder dan 10 uur per week? Dan bent u werkloos als u minimaal de helft van dit aantal uren en het loon over die uren kwijtraakt. Overuren of tijdelijk extra gewerkte uren tellen ook mee.
Let op: krijgt u na uw ontslag meteen een nieuwe baan voor hetzelfde aantal uur of meer? En krijgt u minder loon? Dan kunt u geen WW-uitkering krijgen om uw inkomen aan te vullen.

Direct beschikbaar voor betaald werk
U bent direct beschikbaar voor betaald werk. Maak dus bijvoorbeeld geen afspraken voor onbetaalde activiteiten, als u daardoor niet direct aan een nieuwe baan kunt beginnen.
In laatste 36 weken minstens 26 weken gewerkt
U heeft in de laatste 36 weken voordat u werkloos werd minstens 26 weken gewerkt (een week is van maandag tot en met zondag).

Geen schuld aan werkloosheid
U bent niet door uw eigen schuld werkloos geworden. Als u door uw eigen schuld werkloos bent geworden, krijgt u misschien geen WW-uitkering.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 12:57

Lieke schreef:
Nee, die nieuwe regeling was al in dit jaar. Dus dan zou zijn baas inderdaad niet zijn contract op kunnen zeggen (je kan zoeken op ragetlie-regeling).
Dus als ik hem was zou ik er zeker achter aan gaan.

Ik heb het inderdaad gevonden.. Jeetje, ik ga vanavond eens met hem overleggen.

Het maakt dus niet uit dat zijn vaste contract al in ging voor 1 juli 2015? Dat dacht ik namelijk even..

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-17 14:14

Naath86 schreef:
Lieke schreef:
Nee, die nieuwe regeling was al in dit jaar. Dus dan zou zijn baas inderdaad niet zijn contract op kunnen zeggen (je kan zoeken op ragetlie-regeling).
Dus als ik hem was zou ik er zeker achter aan gaan.

Ik heb het inderdaad gevonden.. Jeetje, ik ga vanavond eens met hem overleggen.

Het maakt dus niet uit dat zijn vaste contract al in ging voor 1 juli 2015? Dat dacht ik namelijk even..

Met die Ragetlie regeling in mijn achterhoofd, vraag ik mij af of dan überhaupt wel recht heeft op WW. Waarschijnlijk zegt het UWV gewoon, ga maar weer aan het werk want je staat gewoon in je recht om te blijven. Het zal de werksfeer niet ten goede komen, maar dit veranderd wel het één en ander denk ik..

Anoniem

Re: Wel of geen recht op ww?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 20:36

Even mijn situatie, zoals je weet ben ik 3 maanden bij een andere werkgever geweest en weer teruggegaan naar mijn oude werkgever.. Ik kreeg meteen weer een vast contract en ik heb begrepen dat ze dit moesten doen omdat ik korter dan een half jaar weg ben geweest.. Had jouw vriend dan eigenlijk ook niet weer een vast contract moeten krijgen?