Ziekmelden op je werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:50

chocobroodje schreef:
Ik kan me voorstellen dat ze vallen over het feit dat je niet thuis bent maar bij je vriend. Een arboarts langs sturen heeft dus ook geen zin.. Ik zou zorgen dat je thuis komt en dan kunnen ze de arboarts ook langs sturen.

Normaal gesproken als je op een andere locatie verblijft (ook bij zkh e.d.) geef je die locatie gewoon door aan je werkgever en die kunnen daar dan de Arbo naar toe sturen. Je hoeft niet per se thuis te zijn.
TS gewoon bij je vriend blijven, werkgever terugbellen, aangeven dat je te ziek bent en dat je verblijft bij je vriend en dat adres eventueel wilt doorgeven. Verder aangeven datj e denkt vrijdag terug te zijn en contact met ze houdt. Klaar, zijn ze het er niet mee eens: arboarts

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:50

jen schreef:
Ik heb doorgegeven dat ik bij m'n vriend ben. Arboarts is thuis niet aan de deur geweest, dan had ik al wat van m'n moeder vernomen. Ik heb ze al door de telefoon verteld dat ik vrijdag denk ik wel weer redelijk in staat ben om te komen werken, hier kreeg ik geen reactie op want ze zat te vertellen dat het zoveel kostte om vervanging te regelen. Bedankt allemaal voor de reacties, ik weet iig wat me te doen staat. Blijf mooi in bed liggen tot ik me beter voel. Ze sturen maar een arboarts langs.

Ziek is ziek ... maar wat ik mij dan afvraag, ben je ziek geworden
bij je vriend :) ? Dat je niet lang in de auto wilt rijden met griep snap ik best, maar je vriend kan je toch ook netjes thuis brengen? Ik ga met een eerdere post mee, je kan hierdoor problemen krijgen, je bent ergens anders dan op je "woonadres".

Beterschap!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:51

Ik denk ook dat dat een struikelblok kan zijn.
De dokter moet wel 3 kwartier rijden om bij jou te geraken. Dat extra tijd en benzinepompen moeten ook betaald worden.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 14:53

Goof schreef:
Juist.
Je zou niet eens moeten overwegen om naar het gesprek te gaan.
Laat weten dat je ziek bent, in bed blijft en komt zodra het weer mogelijk is.

Het probleem is dat ik weet wat voor vuile spellen ze kunnen spelen. Heb al eerder een onenigheid gehad binnen dit bedrijf waar ik een advocaat voor heb ingeschakeld. Uiteindelijk stond ik in mijn recht, maar voordat dat bewezen was werd er wel twee maanden de helft van m'n loon ingehouden. Vandaar dat ik het toch even navraag, ze kunnen het heel vals gaan spelen ook al staan ze niet in hun recht.

Het gaat trouwens hier niet om het feit dat ik bij mijn vriend verblijf. Zo handelen ze alle ziekmeldingen af wat ik van m'n collega's vernomen heb.

Ik heb meerdere collega's die ook wonend zijn in deze regio. Denk niet dat dat het probleem is.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:54

Je kan inderdaad een probleem krijgen dat je op een ander adres bent. als ze de arbodienst langs je huisadres sturen en je bent niet thuis dan heb je een probleem.

ik zou inderdaad heel duidelijk maken dat je niet komt en dat je het ook niet pikt dat er snipperdagen opgenomen worden. ziek is ziek dus daar zijn andere uren voor.

jeetje, ik ben echt blij met mijn werk zeg. sta gedeeltelijk ziek gemeld en na 3 weken neemt de case-manager verzuim pas contact op en een paar weken later pas de arbo-arts die ook nog eens super met me mee denken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:55

Ga je me wijsmaken dat zo'n arbo-kantoor geen verschillende dokters heeft die dus per regio werken?
Als TS nu bij haar vriend gaat inwonen en ze wordt ziek zullen ze toch ook een dokter daarheen moeten sturen.
TS heeft door gegeven waar ze is dus arbo arts weet ook waar ie moet zijn.
Vriend van TS zal ook wel moeten werken veronderstel ik.

moyra

Dat ze bij haar vriend verblijft is inderdaad niet het probleem.
Dit is hun procedure.
En smeriger spelletjes worden er zeker gespeeld eveneens dat ze het niet zo nauw nemen met de wetgeving en het cao...

BloemBloem

Jen, maar daar gaat het dus niet om, je verblijft elders dan dat je aangegeven staat. Als ik je verhaal zo lees is er dus al sprake van een verstoorde arbeidsverhouding. Kan mij voorstellen dat een leidinggevende dan achterdochtig wordt. Verhaal heeft 2 kanten he ;)

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:56

Jeetje, wat vervelend voor je zeg. Als je ziek bent dan wil je gewoon in alle rust weer aansterken en niet met een werkgever die in je nek staat te hijgen.
Is er een mogelijkheid dat je vriend je thuisbrengt? Het feit dat je nu bij je vriend bent zal zeker niet meewerken, dus probeer in ieder geval weer thuis te komen en dan is een bezoek van de bedrijfsarts ook een stuk makkelijker.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 14:58

chocobroodje schreef:
Ik kan me voorstellen dat ze vallen over het feit dat je niet thuis bent maar bij je vriend. Een arboarts langs sturen heeft dus ook geen zin.. Ik zou zorgen dat je thuis komt en dan kunnen ze de arboarts ook langs sturen.

Het kan ook zijn dat ze daar was en gedurende de nacht ziek is geworden en nu niet meer in staat is om de reis naar huis af te leggen? :)

Ik zou ook vooral niet heen gaan TS, ziek is ziek.

jen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 14:59

BloemBloem schreef:
Jen, maar daar gaat het dus niet om, je verblijft elders dan dat je aangegeven staat. Als ik je verhaal zo lees is er dus al sprake van een verstoorde arbeidsverhouding. Kan mij voorstellen dat een leidinggevende dan achterdochtig wordt. Verhaal heeft 2 kanten he ;)

Ik heb aangegeven dat ik niet thuis verblijf maar bij m'n vriend. Dat andere verhaal is van 5 jaar geleden, had niks met een ziekmelding te maken.
Ze gaan zo met alle ziekmeldingen om wat ik vernomen heb van m'n collega's.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:00

BloemBloem schreef:

Als zou ze aan de andere kant van Nederland zitten, daar heeft een werkgever natuurlijk niets mee te maken zolang een werknemer maar op de afgesproken tijden op het werk is. En ziek worden kan natuurlijk altijd en overal. Er zijn ook mensen die verder van huis zitten wanneer ze ziek worden.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:01

Al verblijf je bij je oma in Groningen. zolang het in Nederland is, mag dat gewoon. Mits je je verblijfadres maar opgeeft.
Genoeg situaties te bedenken waarin je liever niet alleen bent of goed voor jezelf kunt zorgen en je daardoor beter op je plek bent op een andere locatie.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:02

Jolien, uiteraard kan je overal ziek worden, maar volgens hoor je dan
alsnog thuis uit te zieken, en niet elders ;) Wellicht ben ik heel achterdochtig ingesteld, maar dat is dan maar zo :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:03

Juist als je ziek bent kan het heel prima zijn dat je ergens anders heen gaat. Stel je woont beide alleen en kunt de verpleging goed gebruiken :)
De werkgever mag van je eisen dat je na ziekmelding thuis bent, OF op een aangegeven verpleegadres en dat je daar ook BLIJFT zodat je controle kan krijgen. Dus als je naar huis gaat weer duidelijk melden dat je je verplaatst hebt. En dus niet rond gaan rijden van adres naar adres.
Ik zou zorgen dat je bewijs hebt van je ziekmelding, van het feit dat je gemeld hebt waar je verblijft en dat je bezwaar maakt tegen de snipperdagen. Bijvoorbeeld door het via de mail nogmaals te vermelden.
Laatst bijgewerkt door secricible op 24-01-17 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:03

BloemBloem schreef:
alsnog thuis uit te zieken, en niet elders ;) Wellicht ben ik heel achterdochtig ingesteld, maar dat is dan maar zo :)

En als TS zich te beroerd voelt om bijvoorbeeld met het OV naar huis te gaan? Moet ze dan maar de hele trein onderkotsen zodat ze thuis kan uitzieken?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:06

BloemBloem schreef:

Dat kan je vinden, maar de regels zijn nu eenmaal anders ;) TS staat gewoon in haar recht wat betreft de huidige situatie.

Sterkte TS! Ik volg even!

BloemBloem

Re: Ziekmelden op je werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:08

Je hoort mij nergens zeggen dat ze niet in haar recht staat :n Ik zou het
alleen heel anders aanpakken, geeft niets, ieder zijn ding.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:10

BloemBloem schreef:

Hoe zou jij het dan aanpakken als je ergens anders ziek bent geworden en je je te beroerd voelt om naar huis te reizen ?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:11

Ik zou denk ik, als ik jou was, wel gaan. Ziek en wel.
Het punt is, je kunt er misschien wel recht op hebben om niet te gaan, maar wat doet dat voor jouw baangarantie? Wat als het management daardoor anders tegen jou aan gaat kijken? Ik weet niet hoeveel deze baan je waard is?
Overigens vind ik het bijzonder dat n bedrijf je zo kort houdt wat betreft ziekmelden en controle.
Kijk als je nu met een gebroken been thuis zat kun je makkelijk administratief werk doen oid.
Maar ziek als in de griep is gewoon heel lastig en moet je uitzieken

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:12

Destination schreef:
BloemBloem schreef:

Hoe zou jij het dan aanpakken als je ergens anders ziek bent geworden en je je te beroerd voelt om naar huis te reizen ?

Ze heeft griep he ;) .... Ze zou kunnen vragen of haar vriend haar thuis kan brengen mits hij in de gelegenheid is, dan heeft ze denk ik ook nog wel ouders ( dat is een aanname, want dat weet ik niet zeker ).

Neem een paar paracetamolletjes en gaan met die banaan. O en voor het kotsen kan je gewoon een tasje meenemen Destination ;)

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:13

BloemBloem schreef:

Ik ben niet anders gewend dan dat je bij je werkgever aangeeft dat je op het moment van ziekte ergens anders verblijft.
Dit staat zelfs bij ons in de arbeidsvoorwaarden. Zolang je het meldt is er niks aan de hand en er is geen werkgever die bepaalt waar je uitziekt.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:16

BloemBloem schreef:

Nee joh.
Als je alleen woont en je bent te beroerd om goed voor jezelf te kunnen zorgen ga je toch lekker bij je vriend op bed liggen en laat je je verzorgen? Als je elders bent en je wordt ziek ga je toch niet kotsend of in je broek schijtend naar huis rijden/fietsen/bussen? Ziek is ziek. Je kunt ook in het ziekenhuis belanden.
Ik ben ook eens bij mijn ouders uit gaan zieken toen ik alleen woonde. Ik kon zelf niet zoveel meer. Dat heb ik keurig doorgebeld naar mijn werkgever en dat was prima. Kom op zeg. Je gaat niet thuis liggen verdrogen in je eentje als het anders kan. Er moet ook te eten in huis zijn. Als iemand je kan helpen met je verzorging en dat is gemakkelijker op een andere locatie dan is dat maar zo.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:17

BloemBloem schreef:

Oh, ik kan de gedachte heel goed voorstellen van een werkgever dat het verdacht is als een werknemer niet thuis is als hij/zij ziek is, maar dit is puur omdat er mensen die niet lang niet altijd ziek zijn. Maar daat hoeven eerlijke mensen niet de dupe van te zijn en dit hoeft niet te betekenen dat je per sé verplicht thuis moet uitzieken. Als die mogelijkheid er echt niet is, hetzij omdat je hulp nodig hebt en die thuis niet kunt krijgen, hetzij omdat je -in het geval van TS- ergens anders ziek bent geworden en niet (makkelijk) thuis kunt komen.

TS, als je, je echt te beroerd voelt om de deur uit te gaan dan zou ik toch echt voet bij stuk houden. Wel met zekerheid dat je werkgever je niet zomaar de laan uit mag sturen natuurlijk. Maar als je nu toegeeft dan weet je werkgever dat een dergelijke omgang met zijn werknemers dus zijn vruchten afwerpt.
Laatst bijgewerkt door Jolien87 op 24-01-17 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 15:17

Wat een onzin zeg!! Waarom zou ik naar huis gaan terwijl ik ziek ben?!
Zelfs al ben ik op vakantie aan de andere kant van de wereld en wordt daar ziek. Kan ik me nog ziekmelden.
Moet ik dan ook maar vlucht terug pakken omdat ik thuis in m'n eigen bed ziek hoor te zijn volgens sommigen?
Dit bedrijf heeft gewoon een hele rare manier van omgaan met zieke werknemers.
Ben blij dat ze bij ons gewoon normaal doen.