Ontslag nemen of toch niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:54

Gloa schreef:
Dat je per definitie geen recht hebt op WW als je zelf ontslag neemt is niet waar. Ik heb namelijk een paar jaar geleden mijn baan met vast contract opgezegd en wel WW gehad. Is wel allemaal in overleg met alle partijen gegaan. Ik was al langere tijd ziek en dat werd voor een groot deel veroorzaakt door mijn werk. Een andere of aangepaste functie was niet mogelijk dus toen heb ik ontslag genomen om beter aan mijn herstel te kunnen werken zonder een werkgever die in mijn nek aan het hijgen was. Mijn oude baas betaalde een loopbaanbegeleidingstraject en zo alles bij elkaar ging uwv akkoord en kreeg ik wel WW.

Dat is waarschijnlijk ontslag met wederzijds goedvinden geweest.
Maar TS is gewoon fysiek niet in staat om te werken (tenminste, dat begrijp ik uit haar berichten) en dan hoor je gewoon in de ziektewet

Prrrr

Re: Ontslag nemen of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:10

Of ontslag met vergunning van het UWV, als ik het goed lees.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:16

Als ik jou was zou ik je in ieder geval ziek melden en niet door blijven werken met deze rugklachten. Dat is iets wat je wel serieus moet nemen en waar je niet maar mee door moeten blijven gaan. Heeft jou werkgever iets gezegd over eventuele vervangende taken?

Ondertussen zou ik wel vast gaan zoeken naar een andere baan en eventueel vast wat gaan solliciteren. Het zal dan misschien geen baan zijn die je de rest van je leven wilt gaan doen, maar op deze manier doorgaan is ook geen optie lijkt mij.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 16:35

Bedankt voor de reacties allemaal! Ik heb al een hoop aan dit soort adviezen en ga dan ook deze week als ik weer moet werken in gesprek met mijn leidinggevende.
Of er echt vervangende werkzaamheden voor mij zijn weet ik niet. Aangezien ik ook op de rustige dagen dat ik niet hoef te bedienen last en pijn heb kan ik eigenlijk niks meer pijnvrij doen. Zelfs de dingen die ik echt leuk vind(met mijn paard bezig zijn bijvoorbeeld) kosten me moeite en kan ik beperkter doen ivm klachten.

Ik ga deze week in gesprek en vragen wat mijn mogelijkheden zijn. Indien er voor mij geen passend antwoord gegeven kan worden dan dien ik direct mijn ontslag in. Ik zal dan misschien nog wat uren moeten uitwerken maar dit neem ik dan maar voor lief.

Mochten mensen het niet helemaal begrijpen: ik ben dus NIET op zoek naar een manier om geld te verdienen en ondertussen thuis te zitten. Ik heb voor mezelf wel een financiële situatie waardoor ik een aantal maanden kan overbruggen. Gelukkig woon ik bij mijn vader dus niet al te veel vaste lasten.

Bedankt allemaal! Verdere informative berichten zijn natuurlijk altijd welkom.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:38

Dat klinkt als een zeer verstandige keuze. Ik zou wel in mijn achterhoofd houden dat je met vervangende werkzaamheden niet meteen klachtenvrij zult zijn, dat gaat ongetwijfeld even duren. Het is dan aan jou om in te schatten of deze werkzaamheden uiteindelijk haalbaar voor jou zijn en of je ondanks deze werkzaamheden goed kunt herstellen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:43

Wat adviseert je fysio? Wat geeft hij aan dat nodig is voor je herstel?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 16:46

Uiteraard! Mijn fysio gaf ook al aan dat er zolang mijn situatie niet verandert mijn klachten ook niet zullen verminderen.
Dwz dat ik rustiger aan moet doen en liefst ander werk dat niet zo intensief voor mijn rug is.
En zolang dat niet gebeurt kan hij wel bezig blijven maar heeft het geen nut.

Ben benieuwd wat het gesprek gaat opleveren. Kijk er wel al tegenop nu. Mijn leidinggevende is gewoon echt heel fijn en ik kan t goed met d'r vinden, maar ze heeft zelf nu al zoveel op haar dak en dan moet ze ook weer een nieuwe persoon in gaan werken.
Ergens zegt mijn hoofd dat dit niet mijn probleem is maar het voelt gewoon rot.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:50

je geeft nu aan wat je niet moet doen. Maar wat moet je volgens je fysio wel doen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:51

TS, niet te hoeven overgeven en geen koorts betekent niet dat je niet ziek bent. Wat is jouw reden om te vinden dat je niet ziek bent?

Ik werk via een uitzendbureau, meld me zomaar niet ziek, want de eerste dag wordt niet betaald. Maar in jouw geval had ik me allang ziek gemeld... Dat is toch geen leven?

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:53

Waarom ontslag nemen? Je snijdt jezelf zo erg in de vingers terwijl er gewoon regelingen voor zijn die je daar tegen beschermen. In feite ben je gewoon ziek en het is ook nog eens veroorzaakt door je werk.

Ik denk dat jouw lichaam in eerste instantie rust nodig heeft, alles doet nu pijn omdat je geen rust hebt. Als je een paar weken rust hebt kan je kijken of de andere werkzaamheden nog steeds te belastend zijn. Het heeft geen zin nu van het ene naar het andere te gaan omdat het niet kan genezen.

Je moet nu eerst van de pijn af en daarna verder kijken en evt ander werk zoeken.

Natuurlijk is het vervelend voor de werkgever, maar daar kan jij niets aan doen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:55

Elke week fysio? Ik zou me dan sterk afvragen of die jou spieren niet enorm overbelast. Wat doet die elke week dan? Los masseren?
Welke schoenen draag je? Is er weleens goed gekeken of jij recht bent?
Ben je weleens bij een osteopaat/ cranio sacraal/ cesat therapie/mensendieck geweest.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 16:57

Gillbo schreef:
Elke week fysio? Ik zou me dan sterk afvragen of die jou spieren niet enorm overbelast. Wat doet die elke week dan?
Welke schoenen draag je? Is er weleens goed gekeken of jij recht bent?
Ben je weleens bij een osteopaat/ cranio sacraal/ cesat therapie/mensendieck geweest.

Met de pijnklachten die TS beschrijft betwijfel ik ook of een fysio toereikend is. TS, wat 'heb' je? En hoe word je behandeld?

Oftewel, wat zegt je huisarts?

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:00

Je ziekmelden is de beste optie. Als jij last krijgt van pijn door je werk dan is je ziekmelden en later overleg met arbo arts wat je medisch gezien nog wel kunt de aangeraden weg. Een werkgever is niet medisch geschoold, daarvoor moet je bij de arbo arts zijn. Als je zelf ontslag neemt snij je jezelf financieel in de vingers, het ontslag is dan later mogelijk ook verwijtbaar en is dus in deze niet verstandig.

Annalies03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:04

ik zou zeggen bespreek het eens met de huisarts, wat je het besten kan doen kwa rust, (want zomaar in een klap met alles stoppen is ook niet goed voor je lijf..)

en dan de ziektewet in, mocht je baas moeilijk doen dan heb je sowiso de papieren van de dokter en fysio om te laten zien dat het echt fout gaat, mocht hij/zij je dan ontslaan kan je de WW in, en rustig naar iets anders zoeken

echt niet zelf ontslag nemen want dan brand je heel wat bruggen weg die anders open blijven!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 17:32

Oke ik zal het proberen wat duidelijker te omschrijven..

Mijn huisarts(en) heb ik 3x niks aan. Die hebben volgens mij aandelen in paracetamol want bij alles waar ik daar voor kom moet ik 4x daags 2 paracetamol nemen en maar kijken hoe het gaat.
Ik wil deze week toch proberen nog een keer langs te gaan om te zien of ze nu wel iets zinnigs kunnen zeggen. Wellicht in combinatie met mijn fysio.

Mijn fysio heeft me bekeken en alles met me besproken. Hier is gebleken dat mijn rug scheef ik gegroeid(geen scoliose maar meereen lichte afwijking) als gevolg van ongelijke benen. Als ik gewoon rechtop sta overstrek ik mijn linker knie om dit te compenseren maar mijn rug is er toch wat schever van geworden.
Ik wist dat mijn benen ongelijk zijn, hiervoor ben ik toen ik jonger was regelmatig bij de GGD geweest en zij gaven aan dit dit zo minimaal is dat ik hier geen last van zou krijgen.

Zijn diagnose was dan ook dat door overbelasting mijn rugspieren te hard moeten werken waardoor de pijn ontstaat. De "diagnose" van de huisarts was ook overbelasting overigens.

Op het werk draag ik nu zeer degelijke schoenen van Ariat. Met een fijne schokdempende zool en erg prettige steun aan mijn voeten. In mijn vrije tijd draag ik wisselende schoenen, maar vaak ook mijn stal/rijlaarzen die ook van Ariat zijn met eenzelfde voetbed.

Ik wordt door de fysio nu iedere keer gemasseerd. Eigenlijk zou hij mij graag oefeningen voor buik en rugspieren willen laten doen maar dit lijkt hem niet verstandig omdat dit vermoedelijk mijn klachten erger maakt. Hoe meer ik doe en mij inspan, hoe meer pijn ik namelijk krijg.

Mij ziekmelden, hoe gaat dit dan? Is dat per direct? Of kan ik hier van mijn werkgever ook een verplichting in krijgen wtb uitwerken omdat wij weinig personeel hebben? Ik heb hier geen verstand van omdat ik me nooit ziek gemeld heb. En hoe pak ik dit aan?
Stel dat ik me ziekmeld en daarna toch liever ontslag wil nemen omdat ik iets anders gevonden heb, kan dit dan zomaar? En hoe zit het met de arbo arts? Wat als deze zegt dat ik "gewoon" weer moet werken en ik mijn gewone werkzaamheden moet oppakken?

Is dit wat duidelijker?

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:38

Heb je dan geen baat bij orthopedische schoenen of -zolen?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 17:47

Dit heb ik met mijn fysio besproken, maar we wilden eerst kijken of de klachten blijven aanhouden als de overbelasting minder is.
Indien dit het geval is zal ik inderdaad zooltjes of aangepaste schoenen moeten gaan dragen.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 17:58

Als je pijn krijgt door werk meld je je gewoon ziek. Dit doe je gewoon dmv een telefoontje en je hoeft ook helemaal niet tegen je werkgever te zeggen wat je hebt, dit is zo wettelijk bepaald. Je krijgt dan vanzelf tzt een oproep om bij de bedrijfsarts te komen. Daar kun je zeggen dat je veel pijn ook in rust hebt wat veroorzaakt is door werk. Dan is het aan jou en de bedrijfsarts hoe verder. Ontslag nemen als je aangenomen bent bij een andere baan kan altijd later als je zeker bent van die baan. Bepalen dat jij alsnog een aantal uur moet komen is niet aan je werkgever maar de bedrijfsarts te bepalen. Je werkgever heeft daar niks in te bepalen. Het advies van bedrijfsarts moet je wel opvolgen.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:40

En als je je ziekmeldt hoef je niet meer te werken, ziek is ziek en dan kan je niet werken, dat mogen ze niet van je verlangen.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 18:46

Sorry hoor maar je hebt een zichtbare scheefgroei in je rug en je fysio zegt niks aan doen alleen masseren en rustig aan doen.Logisch dat je steeds meer pijn krijgt.
Ik zou als ik jou was een doorverwijzing naar een orthopeed vragen.
Je kan je ziek melden maar zodra je weer gaat werken komt dit probleem weer terug. Wel zo fair tegenover je werkgever om je goed te laten behandelen

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 19:06

SuperAssie schreef:
Dit heb ik met mijn fysio besproken, maar we wilden eerst kijken of de klachten blijven aanhouden als de overbelasting minder is.
Indien dit het geval is zal ik inderdaad zooltjes of aangepaste schoenen moeten gaan dragen.

Dat klinkt mij omgekeerd in de oren.. de oorzaak is de scheefstand, dan moet je de scheefstand oplossen.

Maar goed, ik heb er niet voor geleerd.

Vraag of je een verwijzing kunt krijgen naar een orthopeed. Die heeft er meer verstand van.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 19:08

Als iemand die zéér bekend is met chronische pijn en scheefgroei zou ik je ook met klem willen aanraden om ja A. ziek te melden en B. je door te laten verwijzen naar een orthopeed.

Je komt op mij over als een bikkel die altijd door gaat. Dat is enerzijds prijzenswaardig. Anderzijds ben je nog zo jong en je moet nog heel lang met dit lijf.
Bij mij is niet tijdig ingegrepen en heb ik ook altijd te lang doorgezet. Mijn lijf is helaas helemaal kapot, ik kan alleen nog aan damage controle doen. Ik ben vaste klant bij een gewone fysio, een bekkenfysio, een ceasar therapeut, een podotherapeut en een revalidatie arts.

Ik weet hoe pijnlijk het is om je ziek te moeten melden. Mensen denken bij ziek heel vaak aan een griep oid. Maar je lichaam wat zulke duidelijke signalen geeft (schreeuwt) moet je écht serieus nemen. Een paar weken rust gaat je niet helpen ben ik bang.

Het is nu eng maar op de langere termijn heb je er profijt van! Laat je goed nakijken! Ik heb ook maar enkele centimeters beenlengte verschil maar heb er veel narigheid van! Succes TS, het komt vast goed!

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 19:27

SuperAssie schreef:
Mij ziekmelden, hoe gaat dit dan? Is dat per direct? Of kan ik hier van mijn werkgever ook een verplichting in krijgen wtb uitwerken omdat wij weinig personeel hebben? Ik heb hier geen verstand van omdat ik me nooit ziek gemeld heb. En hoe pak ik dit aan?
Stel dat ik me ziekmeld en daarna toch liever ontslag wil nemen omdat ik iets anders gevonden heb, kan dit dan zomaar? En hoe zit het met de arbo arts? Wat als deze zegt dat ik "gewoon" weer moet werken en ik mijn gewone werkzaamheden moet oppakken?

Hoe ziekmelden werkt lees je hier. Is per direct, je werkgever kan je op dat moment niet verplichten om toch te komen werken.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 19:33

Als jij je niet ziek meld, maar ontslag neemt TS, heb je straks misschien nog wel een veel groter probleem als blijkt dat je bijvoorbeeld gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent.

Maar allicht kan een P&O'er daar een helderder licht over schijnen?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:14

Jongens jongens jongens wat wordt er hier veel geroepen.

Ts wat ontzettend vervelend dat je zo'n last hebt. Volgens mij heb je al besloten dat dit werk bier voor jou is. Als ik jou was zou ik je ook ziekmelden. Maar wel eerlijk zijn dat je denkt dat je dit werk niet meer kunt doen. Ga dan samen in overleg hoe je dit het beste kan aanpakken.
1. Is er vervangens werk eat je wel kan doen?
2. Blijf je in dienst tot eind vsn je contract, of ga je eerder uit elkaar. (Contract zal vast niet verlengd worden).

Je werkgever moet gewoon je loon betalen (of hij moet hier voor verzekerd zijn). En ook de kosten van de arbo etc. Als je ziek uit dienst gaat, dan dragen ze ook nog 10 jaar verantwoordelijkheid voor jou (kunnen ze zich ook voor verzekeren).

Mochten jij, je werkgever en de arbo er over eens zijn dat je dit nooit meer kunt. Dan kun je het 2e spoor' in gaan. Dan kijk je wat voor werk je wel kant en of daar bij een ander bedrijf eventueel mogelijkheden zijn.

Tot slot mag een werkgever je wel ontslaan op het moment dat jij de boel laat versloeren. Je moedwillig gaat dwarsbomen of niet meewerkt aan je reïntegratie. In het laatste geval kan een zieke ook een probleem hebben na 2 jaar ziekte en je hebt je best niet gedaan.

Tot slot voor iedereen. Wij betalen met zijn allen belasting voor mensen die geen zin hebben en uit dienst gaan, ziek en/of met wederzeids goedvinden. @ts ik vind jou instelling dus erg fijn. Je denkt niet gelijk aan misbruik maken. (En ben je voor mijn gevoel wel ecvt ziek).