Op latere leeftijd nog beginnen aan een WO studie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

daffieduck83Jarig

Re: Op latere leeftijd nog beginnen aan een WO studie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:49

Als je nog geen eerdere studie hebt afgerond geldt het 'normale' tarief van 1650 voor deeltijd en 1900 voor voltijd bij niet-particuliere opleidingen, dus dan is het sneller haalbaar. Of geluk hebben dat een werkgever meebetaalt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 13:50

Voor mij scheelt het dat ik geen WO studie heb afgerond, dus ik betaal als het goed is gewoon collegegeld. En ik hoop dat als ik er nog zo'n 24 uur naast kan werken, het financieel voor mij goed te doen is met hypotheek en paard. Maar ik vind het lastig. Krijg ook geen steun van m'n ouders, wat begrijpelijk is, ik werk bij hun in het bedrijf en zij willen toewerken naar een overname voor de kinderen. Iets wat ik nooit geambieerd heb overigens en dat weten ze, maar ik denk dat ze tegen beter weten in hopen dat ik het toch wil overnemen (met broers).

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:53

Ik heb wel een afgeronde HBO studie, maar wil de PABO doen, dus dan val ik niet onder het instellingscollegegeld gelukkig.

Jibbel, wat volgens mij gelijk het voordeel is van het nadeel om bij je ouders in het bedrijf te zitten, is dat je kunt aangeven dat je een andere richting op wilt, zonder direct te worden ontslagen. :+

daffieduck83Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 14:04

Je wordt nooit dommer van studeren, dus wat dat betreft zou ik het gewoon doen. Zijn er nog open dagen die je kan bezoeken of een keer meelopen met de huidige eerstejaars. Dan heb je ook iets meer inzicht in de verplichte colleges en werkgroepen. Het voordeel van deeltijd is dat de lesdagen aan het begin van de studie voor een heel jaar vastliggen. Bij voltijd wisselt het per periode. Overigens besteedde ik tijdens mijn voltijd WO-studie minder tijd aan studeren dan nu bij mijn deeltijd hbo. Ik moet nu veel verslagen schrijven en dat kost veel tijd.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 14:15

Het aantal contacturen per week is niet zo veel, maar wel veel zelfstudie idd. Dat worden er steeds meer naarmate je verder komt in de opleiding. Ik had in mijn 3e jaar en masterjaar een praktijkstage en onderzoek en vooral in je stage ben je wel een half jaar wel echt aan het werken met 3 of 4 dgn id week. Dus daarnaast werken zal lastig worden. maar ik heb de richting klinische en gezondheidpsychologie gedaan en niet bij elke richting zit een praktijkstage in de master weet ik. Bij neuropsychologie ook geloof ik. De andere richtingen zijn vaak vooral onderzoeksstages.

Als ik jou was zou ik me wel goed bedenken wat je na je opleiding wil voor werk. Want voor net afgestudeerde basispsychologen is het heel moeilijk om werk te vinden, omdat er heel veel afgestudeerden zijn en maar weinig vacatures. Dus als je er al tegenop ziet om te gaan studeren, dan zou ik goed weten wat je wil studeren en wat je er later mee wilt doen qua werk.

wat betreft de leeftijd tijdens de opleiding, vond ik het erg meevallen. Vooral in het eerste jaar zitten veel jonge studenten en lang leve de lol, maar die vallen idd na het 1e jaar wel af. Ik had geen echt oudere studenten tijdens mijn studie (geen 30 plus), maar wel gevarieerd in de leeftijd van 19 tot 30. maar omdat je maar zo weinig contacturen hebt, is dat denk ik ook niet zo heel erg.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 14:19

Ja, er zijn een aantal meeloopdagen. Heb net ook al een pb gekregen van iemand die momenteel de studie volgt. De vormgeving is nog steeds hetzelfde. Dus in die zin weet ik hoe de studie eruit ziet.

Wil alleen nog wel even contact opnemen met ze over eea voor ik daadwerkelijk een keuze maak.

Studie is idd nooit weg, zeker omdat ik alleen mn middelbare school heb afgemaakt en na dat jaar psychologie alleen wat opleidingen/cursussen heb gevolgd die werk gerelateerd zijn.

Mijn grootste zorg is financieel. Ik heb momenteel 2 paarden, 1 op pension en 1 in de opfok, ik heb een koophuis. Gelukkig is de hypotheek laag, maar de kans is dus wel heel realistisch dat er een paard weg moet. Daarbij krijg ik geen studiefinanciering en zal ik de hele opleiding dus zelf moeten bekostigen.
Al wil ik nog wel even nagaan of je via de belastingdienst wellicht nog wat kan opgeven aan studiekosten.

Orion, het is niet zozeer dat ik op zie tegen het studeren zelf. Ik wil het alleen niet onderschatten. En een afgeronde bachelor opleiding biedt een mooie basis voor de richting die ik op wil. Een master volgen is altijd nog een mogelijkheid.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 14:45

Ik meld me ook. Zit er ook aan te senken het over een andere voef te gooien.

Heb eerder al mijn hbo in deeltijd afgemaakt. Was prima te doen. Ik werke 36 uur (4 om 5) en 1 dag in de 2 weken naar school (deeltijd dus). Prima te doen.

Ik twijfel nu heel erg omdat ik kinderen heb en dus minder tijd.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 14:52

Ik ben na mijn 30e begonnen aan een nieuwe WO studie en dat beviel goed. Omdat ik er al twee op dat niveau heb afgerond betaal ik instellingsgeld maar dat vind ik prima te doen. Dat is natuurlijk wel heel erg afhankelijk van je financiële situatie, ik kan me voorstellen dat het niet voor iedereen haalbaar is.
Ik heb met mensen in de groep gezeten die vers van het gymnasium kwamen maar ook met een heer van 78 die zijn leven lang droomde van een universitaire bul en die droom ook waargemaakt heeft.
Qua leren vond ik het goed te doen, ik heb wel het geluk dat ik heel erg makkelijk kan leren. Je bent in mijn ogen nooit te oud om te leren dus ik zou het zeer zeker doen als je (financiële) situatie het toelaat.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 14:53

daffieduck83 schreef:
Als je nog geen eerdere studie hebt afgerond geldt het 'normale' tarief van 1650 voor deeltijd en 1900 voor voltijd bij niet-particuliere opleidingen, dus dan is het sneller haalbaar. Of geluk hebben dat een werkgever meebetaalt.

Dat is niet waar. Deeltijd betaal je hetzelfde tarief van 1980 euro, hetzelfde als voltijd (HvA).

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 14:59

Ik ben 38 en zit in mijn laatste jaar van een vierjarige HBO opleiding Pedagogiek. Ik volg de deeltijdopleiding zodat ik twee avonden per week naar school hoef, verder is het vooral zelfstudie. Ik moet ieder studiejaar meer uren werkervaring lopen en in mijn laatste jaar daarnaast ook stage lopen. Momenteel 21 uur aan stage en werkervaringsuren en die zijn helaas niet betaald (wel heel leerzaam). Ik ben getrouwd en ik ben moeder van twee tieners van 12 en bijna 14 jaar en daarnaast heb ik een eigen paard. De combinatie is zwaar, de studie kost veel tijd en planning. Het is moeilijk om naast de verplichte stage uren en studie om nog een baan te vinden die ook financieel nog iets toevoegt.
Ik zit in een groep met andere volwassenen, de meesten zijn rond de 25 jaar.
Wij zijn 3,5 jaar geleden gestart met bijna 50 personen en inmiddels zitten we nog met 11 personen in een groep. De meesten haakten af omdat de combinatie met kinderen te moeilijk werd, sommigen vonden de studie ansich te pittig en een enkeling kreeg een baan en is daarom gestopt met de studie.

Ik zou het zeker weer doen want ik vind het studeren en jezelf verder ontwikkelen erg leuk, maar makkelijk is de combinatie niet (geweest).

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:06

Ik heb geen eigen paard meer, rijd nog 2 keer per week. Met paard erbij zou het voor mij niet te combineren zijn met 32 uur werken. Voor de studie staat volgens mij 25 uur + de collegedag. Dat kost het mij in de praktijk gemiddeld niet (ik leer vrij makkelijk), maar heb wel echt piekmomenten qua studiebelasting waarop ik al het andere uit mijn handen moet laten vallen.

In het eerste en tweede jaar moet ik 10 weken stagelopen. Het eerste jaar heb ik dat nog gecombineerd met mijn werk, +-18 uur werken (voor de rest van de uren heb ik verlof opgenomen), 25 uur stage en eens in de 2 weken een schooldag. Dat was eigenlijk niet te doen.
Voor het derde jaar moet ik een relevante werkplek hebben, en heb met mijn werkgever de afspraak gemaakt dat ik per 1 mei daar stop (dan start ook mijn 2e-jaars stage). Rond die periode moet ik dan op zoek naar een nieuwe baan in de zorg.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:07

Lizzyy schreef:
daffieduck83 schreef:

Dat is niet waar. Deeltijd betaal je hetzelfde tarief van 1980 euro, hetzelfde als voltijd (HvA).

Ook dat is niet waar :P Het hangt schijnbaar van de hogeschool af, ik betaal voor deeltijd HBO-V aan de CHE wel rond de 1650.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 15:25

Voor de uni komend jaar ligt het collegegeld net boven de €2000,- Die kosten zijn nog wel te behapstukken voor mij. Gelukkig genoeg kunnen sparen.

Vind het heel dubbel, want ik heb eigenlijk al een deel van mn leven opgebouwd waardoor ik op dat gebied geen zorgen meer heb (inkomsten en woonruimte), maar het stukje opleiding en doen waar mn hart ligt, mist gewoon nog. Maar de inkomsten gaan dan wel weer een dingetje worden..Moet eigenlijk wel minimaal 24 uur blijven werken.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:18

Ik heb een pittige hbo master gedaan toen ik nog voltijd werkte. De studie was deeltijd; het eerste jaar 2 avonden per week naar Utrecht en het tweede jaar 1 avond en 1x in de maand de zaterdag.
Ik werd halverwege het eerste jaar zwanger (juni) en stopte pas met naar colleges gaan vlak voor mijn bevalling (eind februari laatste les). Tot de zomervakantie heb k mijn tijd gebruikt voor mijn kindje en mijn masterthesis. Na de zomervakantie liep ik officieel studie vertraging op en vond ik studie en gezin enorm moeilijk te combineren. Uiteindelijk studeerde ik na bijna 3 ipv 2 jaar af.

Als ik geen kindje had gekregen, had ik de studie in 2 jaar kunnen afronden. Het was zwaar en veel, maar met genoeg discipline zeker wel te doen.
Van de 23 starters in mijn klas, haalden er maar 7 (!!) De eindstreep; allemaal gesneuveld omdat zij het niet te combineren vonden

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:32

Toen ik een aantal jaar geleden HBO Toegepaste Psychologie studeerde, was ik 2 en deed de voltijd opleiding. Hier zaten veel verschillende leeftijden, zo van een jaar of 17 tot ik dacht dat de oudste 34/35 was. We hadden regelmatig praktijklessen samen met de deeltijders waarvan de oudste bijna 75 was := . Vaak zitten er bij psychologie veel verschillende leeftijden.
Ik weet niet of het al gevraagd is (ik heb alleen de openingspost gelezen), maar wat is de reden dat je voltijd wil doen? Over het algemeen ligt de leeftijd hoger en gevarieerder op de deeltijd opleidingen.
Daarnaast zou ik gewoon even informeren bij de opleiding. Die kunnen je vast vertellen wat de gemiddelde leeftijd is van de opleiding :)

Edit: Ik heb het antwoord al gelezen ;)
Wil je trouwens persé WO doen? Want in Dordrecht (DaVinci college) wordt HBO gedaan. Is wel particulier en toentertijd kostte het al 3500€ per jaar, maar het voordeel is dat je het in 3 jaar af kan ronden, als voltijder 3 dagen (ma, di, woe) op school moet kunnen zijn, maar wat vaker op 1 of 2 (halve) dagen neerkomt dan 3. Deeltijders hadden toentertijd alleen op woensdag avond. Daarnaast loop je de laatste 2 jaar stage wat neer kwam op 16 uur per week. Volgens mij moet je nu ook een aantal uur vrijwilligers werk doen in het eerste jaar.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 18:00

Siesjuh schreef:
Toen ik een aantal jaar geleden HBO Toegepaste Psychologie studeerde, was ik 2 en deed de voltijd opleiding.

Dan was jij een bijzonder begaafde peuter :D

Wat betreft afhakers, in mijn studiejaar waren het de HBO studenten die afvielen en 1 moeder omdat ze het niet kon combineren met haar kindje. Van de 16 HBO studenten die ingestroomd waren heeft 1 de eindstreep gehaald. De rest heeft moeten afhaken vanwege een te hoog niveau van de studie.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 13:59

Ik heb nog even verder zitten zoeken en ik ben erg blij! Het komt er op neer dat de numerus fixus vanaf 2017/2018 is afgeschaft, ook voor deeltijd in Leiden.
Voor de deeltijd opleiding komt het erop neer dat je het in 4-6 jaar kunt doen. De keuze is dus snel gemaakt. Om op safe te spelen voor mezelf, is het beter om de deeltijd opleiding te gaan volgen in mijn eigen tempo en met de zekerheid dat ik iig 24-32 uur kan blijven werken.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 16:16

Heb je al bij de Open Universiteit gekeken?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 16:21

Klinkt goed Jibbel! Ik merk dat er voor deeltijdstudenten aardig wat begrip is als er een keer iets niet lukt i.v.m. je thuissituatie. Natuurlijk zijn er deadlines, maar docenten snappen ook dat het niet altijd even makkelijk te combineren is. Voltijd lijkt toch iets schoolser.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 16:24

Ik zit nu zelf in mijn eerste jaar studie (wel als 19 jarige inderdaad), maar goed dat je deeltijd gaat doen! Nu zit ik zelf wel vol in een studentenleven, maar en paarden en werken en studeren is wel een zware taak. De 40 uur die er voor staat haal ik ook niet, maar dat moet ik wel redelijk compenseren de 3 weken rondom de tentamens (lees 12 uur per dag de bieb in). Deeltijd lijkt me dan voor jezelf een stuk relaxter.

Overigens hebben wij denk ik ook wel 10-20 mensen van 30+ die ik regelmatig door de collegezaal zie schuiven.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 16:25

Niet alles gelezen: Maar ik zeg doen!
Ik ben nu danwel 21 jaar, bijna klaar met mijn HBO, maar ik had echt meerdere in mijn klas die boven de 26 jaar waren. Zelfs een vrouw (al was ze klein van stuk, dus dat viel niet op) met een hele familie inclusief kinderen!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-17 16:26

Ilja000 schreef:
Heb je al bij de Open Universiteit gekeken?

Ja, dat raadde de studie adviseur van de universiteit Leiden me ook aan. Had hier al naar gekeken, maar minder goed gevoel bij.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:30

Ik heb er een aantal cursussen gedaan en het beviel me prima. Vraagt wel wat discipline, maar tegenwoordig wordt er meer structuur geboden vergeleken met vroeger. Misschien toch eens de site bekijken?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:55

Mijn tante heeft Psychologie gestudeerd aan de Open Universiteit in Utrecht. Beviel haar prima. Zij combineerde het ook met een baan en gezin, en vond het fijn dat je zelf kon bepalen hoe snel je ging.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 19:21

Deeltijd lijkt me wel een veel fijnere optie ja. Geeft denk ik ook een wat gevarieerder publiek, want hoewel ik het niet echt erg vond toen ik met 26 weer tussen de studenten liep, vond ik een beetje variatie toch ook wel leuk.

(Geinspireerd door dit topic ben ik zelf ook eens gaan kijken, maar instellingscollegegeld is echt onbetaalbaar hoog. 't Is me overigens niet helemaal duidelijk of je als deeltijder ook dat volledige bedrag betaalt. Maar het zal in totaal vast niet veel goedkoper zijn. En de OU biedt geen filosofie.)