Opleiding paardenhouderij?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:24

Geen opleiding paardenhouderij gaan doen. Ik was ook zo eigenwijs :D Na 1 jaar gestopt...
Deed dit overigens op het Prinsentuin College in Breda.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:28

JasmijnJoy schreef:
Esirene schreef:
Ben je eventueel geintresseerd in een HBO studie? Op Aeres Dronten bieden ze de opleiding Hippische Bedrijfskunde aan, deze opleiding is meer management gericht en je bent wel minder bezig met paarden. Maar misschien vergroot het je kansen in de sector wat. Weet er zelf verder het fijne niet van hoor

Ik heb hier inderdaad naar gekeken maar Dronten is echt te ver reizen helaas.

Als je op het youtube kanaal van felinehoi kijkt staat een filmpje van deze opleiding, met uitleg van de opleiding en dat je als eerste jaars daar kan wonen

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:29

JasmijnJoy schreef:
0000 schreef:
Waarom ga je dan in de tussentijd niet een paar jaar proberen te werken in de paarden? Doe je net zoveel (waarschijnlijk meer) ervaring op als tijdens zo'n opleiding maar je bent geen opleidingskosten kwijt. Stel alles zit mee, je blijkt echt wat te kunnen dan heb je na die tijd een goede en leuke baan, zo niet kan je dan toch ook weer terug naar school in een richting waar je daarna in verder wil. Snap niet zo goed waarom je die tussentijd wil vullen met deze opleiding.

Nouja omdat ik nog niet wil gaan werken, en 2 papiertjes staan altijd beter op je cv! Ik denk dat ik met mijn leeftijd ook nergens word aangenomen.

2 papiertjes staan lang niet altijd beter op je cv. Voor werken in de paarden heb je vrij weinig aan een paardenopleiding - de meeste werkgevers willen praktijkervaring, wedstrijdervaring, mensen die voor zichzelf al naam gemaakt hebben. Niet iemand die een opleiding met wat stages heeft.

Voor niet-paarden banen is die paardenopleiding eerder een afknapper. Een werkgever zal snel denken "die weet ook niet wat ze wil", als er een opleiding op je cv staat die niets met je andere opleiding of huidige sollicitatie te maken heeft. Zeker als dit een 'tussenopleiding' is.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:33

Ik zit op het Groenhorst en ik doe de opleiding Dier en Management. Is er veel werk? Nee. Moet je geluk hebben? Ja. Maar ik doe nu iets wat ik súper leuk vind en heb toffe stages. Wél ben ik opzoek naar een HBO opleiding, waar ik uiteindelijk meer mee kan bereiken. Ik wil het hogerop gaan zoeken en op die manier mijn droom najagen.

Diane_Basje

Re: Opleiding paardenhouderij?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:45

Ik weet dat je heel veel afwijzende antwoorden hebt gehad en die zijn deels terecht. Ikzelf heb ook paardenhouderij & management gedaan en daarna was ik nog niet voldoende opgeleid om mezelf te onderscheiden. Ik vond wel werk op een manege waar ik 12 jaar heb les gegeven uiteindelijk. Ik heb de ORUN gelijk aan het begin gedaan. Ik heb op de manege met veel plezier les gegeven en een groot netwerk opgedaan. In de tussentijd ben ik niet gestopt met leren. Ik heb bij Annemarie vd Toorn/E-quine.com eerst losse modules gedaan en ben nu bijna klaar daar met de 3,5 jarige opleiding tot gedragstrainer (ook ORUN). Je kunt hier evt ook alleen het 1e jaar van volgen. Daar is veel werk in te doen.
Ik raad je aan om eens op die site te kijken of naar een info-avond te gaan. Is wel particulier maar is ook per maand te betalen. Je hebt hiernaast ook tijd om je ORUN te halen of toch een (bij)baantje te zoeken. Je leert hier niet alleen over gedrag, maar ook over gezondheid, zadels, voeding, omgaan met klanten, zelfontwikkeling, hoeven en hoefproblemen, spijsvertering, voortplanting etc. En het is heel veel praktijk, dus lekker tussen de paarden.
Echt een aanrader en je bouwt snel een enorm netwerk op.
Ik weet dat er weinig werk in de paarden is, maar hiermee onderscheid je jezelf echt. En je hoeft geen eigen paard te hebben.
Succes!!

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:46

En wat je zelf zegt, je hebt straks iig een belangrijk papier al op zak.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:48

eclair98 schreef:
Ik zit op het Groenhorst en ik doe de opleiding Dier en Management. Is er veel werk? Nee. Moet je geluk hebben? Ja. Maar ik doe nu iets wat ik súper leuk vind en heb toffe stages. Wél ben ik opzoek naar een HBO opleiding, waar ik uiteindelijk meer mee kan bereiken. Ik wil het hogerop gaan zoeken en op die manier mijn droom najagen.

Dat dus. Helemaal mee eens. Als je er echt voor gaat lukt het wel èn heb je een geweldige tijd

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 12:55

Ken meer mensen die in de paardenwereld zitten die een opleiding zorg en welzijn hebben gedaan, maar zelf een naam hebben opgebouwd, een netwerk hebben gemaakt en zo aan de bak zijn gekomen, dan mensen met een paardenhouderij opleiding, die alle papiertjes van de opleiding hadden.

Plus dat heel heel bedrijven het niet eens kunnen permiteren om iemand nog erbij wit aan het werk te hebben, zijn er erg veel mensen die het er zwart even bij doen, of op basis van stallingsruil (het paard gratis mogen stallen, en jij daarvoor enkele dagen moeten uitmesten.)

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:12

JasmijnJoy schreef:
Esirene schreef:
Ben je eventueel geintresseerd in een HBO studie? Op Aeres Dronten bieden ze de opleiding Hippische Bedrijfskunde aan, deze opleiding is meer management gericht en je bent wel minder bezig met paarden. Maar misschien vergroot het je kansen in de sector wat. Weet er zelf verder het fijne niet van hoor

Je kan er altijd gaan wonen? Ik studeer er ook (geen hippisch), maar er staat aardig wat aan woonruimte naast de school. Daarnaast is Dronten niet heel groot, dus alles op fietsafstand. Paard kan ook mee.

CestLaVie_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:24

Je kunt ook voor de beredenen gaan? Het is een lastige weg maar wel een prachtig mooi beroep, met paarden

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:30

Ik dacht ook al, bereden politie!?

Daar heb je tenminste nog een echte baan, in de paarden.

En eerlijk? 17 jaar en 12 jaar rijervaring en dan ook nog 2 jaar eruit zijn geweest? Als ik kan rekenen ben je dan op je 3e begonnen..
misschien als je nu een Z ruiter was, dat je met veel geluk, veeeel geld en die opleiding dan uiteindelijk je brood kan verdienen.

Maak je opleiding af en probeer nog eens de politie akademie. Een half jaartje wachten is niks.

Succes met een verstandige keuze maken

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 13:35

krimpenaar schreef:
Ik weet niet precies welk niveau je nu doet. Maar HBO International Farm Management of Bedrijfskunde & Agribusiness aan de HAS in Venlo is misschien wat voor je? Aangezien je Dronten te ver reizen vind, dit is natuurlijk wat anders dan Hippische Bedrijfskunde, maar je kan je wel zelf focussen op de paarden sector. Doe ik zelf nu ook (2ejaars IFM), ik richt mijn opdrachten/presentaties etc. meer op paard dan op andere aspecten van de agrarische sector. Daarnaast doet de HAS in Venlo heel veel aan praktijk, ik heb vorige jaar al 3 blokken 2 dagen in de week stage gelopen en dit jaar veel projecten en opdrachten bij bedrijven.

Voor bedrijfskunde & agribusiness zou je ook nog naar den Bosch kunnen, en daar is ook de opleiding Dier- Veehouderij.

Bedankt hier ga ik naar kijken!
saarie schreef:
Ook ik kan je van harte aanraden om een andere opleiding te kiezen. Als het je insteek is om zoals je zegt niet meteen te gaan werken maar iets te leren over je passie paarden, dan zou ik niet voor een opleiding kiezen maar kijken of je ergens in de leer kunt. Je zou handels- of sportstallen kunnen benaderen of je daar mag komen helpen/werken. Daar leer je echt heel erg veel van.

Mijn moeder gaat niet achter deze keuzen staan. Het is werken of studeren. Handelstallen hier in de buurt nemen geen meisjes van 17 zonder papieren aan helaas.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 13:37

Diane_Basje schreef:
Ik weet dat je heel veel afwijzende antwoorden hebt gehad en die zijn deels terecht. Ikzelf heb ook paardenhouderij & management gedaan en daarna was ik nog niet voldoende opgeleid om mezelf te onderscheiden. Ik vond wel werk op een manege waar ik 12 jaar heb les gegeven uiteindelijk. Ik heb de ORUN gelijk aan het begin gedaan. Ik heb op de manege met veel plezier les gegeven en een groot netwerk opgedaan. In de tussentijd ben ik niet gestopt met leren. Ik heb bij Annemarie vd Toorn/E-quine.com eerst losse modules gedaan en ben nu bijna klaar daar met de 3,5 jarige opleiding tot gedragstrainer (ook ORUN). Je kunt hier evt ook alleen het 1e jaar van volgen. Daar is veel werk in te doen.
Ik raad je aan om eens op die site te kijken of naar een info-avond te gaan. Is wel particulier maar is ook per maand te betalen. Je hebt hiernaast ook tijd om je ORUN te halen of toch een (bij)baantje te zoeken. Je leert hier niet alleen over gedrag, maar ook over gezondheid, zadels, voeding, omgaan met klanten, zelfontwikkeling, hoeven en hoefproblemen, spijsvertering, voortplanting etc. En het is heel veel praktijk, dus lekker tussen de paarden.
Echt een aanrader en je bouwt snel een enorm netwerk op.
Ik weet dat er weinig werk in de paarden is, maar hiermee onderscheid je jezelf echt. En je hoeft geen eigen paard te hebben.
Succes!!

Super bedankt!!

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 13:39

CestLaVie_97 schreef:
Je kunt ook voor de beredenen gaan? Het is een lastige weg maar wel een prachtig mooi beroep, met paarden

Dat is inderdaad waar ik nu voor ga. Ik heb ook al gesolliciteerd bij de politie academie. Dit is ontzettend zwaar en de kans is extreem klein. Nog kleiner dan een baan vinden tussen de paarden. Hier ga ik sowieso nog een paar keer voor!

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-16 13:40

future_vet schreef:
Ik dacht ook al, bereden politie!?

Daar heb je tenminste nog een echte baan, in de paarden.

En eerlijk? 17 jaar en 12 jaar rijervaring en dan ook nog 2 jaar eruit zijn geweest? Als ik kan rekenen ben je dan op je 3e begonnen..
misschien als je nu een Z ruiter was, dat je met veel geluk, veeeel geld en die opleiding dan uiteindelijk je brood kan verdienen.

Maak je opleiding af en probeer nog eens de politie akademie. Een half jaartje wachten is niks.

Succes met een verstandige keuze maken

Maar dit is niet wat ik nu wil. Dus ik ga het misschien over 2 jaar weer proberen. Of wanneer er weer vacatures vrij komen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:47

Booooo schreef:
Geen opleiding paardenhouderij gaan doen. Ik was ook zo eigenwijs :D Na 1 jaar gestopt...
Deed dit overigens op het Prinsentuin College in Breda.

Zelfde verhaal, ik zat op het Wellant College in Dordrecht

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:05

JasmijnJoy schreef:
0000 schreef:
Waarom ga je dan in de tussentijd niet een paar jaar proberen te werken in de paarden? Doe je net zoveel (waarschijnlijk meer) ervaring op als tijdens zo'n opleiding maar je bent geen opleidingskosten kwijt. Stel alles zit mee, je blijkt echt wat te kunnen dan heb je na die tijd een goede en leuke baan, zo niet kan je dan toch ook weer terug naar school in een richting waar je daarna in verder wil. Snap niet zo goed waarom je die tussentijd wil vullen met deze opleiding.

Nouja omdat ik nog niet wil gaan werken, en 2 papiertjes staan altijd beter op je cv! Ik denk dat ik met mijn leeftijd ook nergens word aangenomen.

Wil je indruk maken met je CV? Zorg dat erop staat dat je C-E rijbewijs hebt!

chamion
Huisheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:37

JasmijnJoy schreef:
Esirene schreef:

Ik heb een kamer vrij :j
Woon op 20 minuutjes van Dronten, 20 minuten van Almere en 40 minuten van Amsterdam/Amersfoort

(en ken wel wat meiden die deze opleiding volgen omdat 1 van mijn lesklanten daar op school zat) heb zelfs via deze school wat excursie mee gedaan (hun paardenraad organiseer diverse uitjes en deze zijn open voor mensen die niet op de opleiding zitten)

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:04

Hoi.
Ik doe zelf paardensport en -houderij in Roermond. Ik woon zelf omgeving Eindhoven. Theoretisch leer je ontzettend veel, praktijk leer je vooral als je je paard meebrengt. De praktijk is overigens in Echt.

Ik zelf maakte deze beslissing samen met mijn ouders om weer plezier te kunnen maken, en ik moet zeggen, ik ben vrolijk, met dingen bezig die ik leuk vindt etc etc. Hierna wil ik graag HBO in een andere richting doen ivm dat de baankans in de paarden erg klein is. Na deze opleiding ben ik instructeur basissport (tm Z) en dat is altijd fijn bijverdienen.

Ik geloof er wel in, dat met een goede inzet, goede begeleiding en goede motivatie je echt wel wat hebt aan de opleiding. ;)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:24

Ik snap de TS heel goed. Ik doe nu namelijk de opleiding SCW en wil hierna ook paardenhouderij (of iets in die richting) gaan doen. Mijn huidige instructrice heeft dit ook gedaan en geeft naast haar huidige werk ook les op een aantal pensionstallen, en daar verdient ze heel wat extra mee.
Mijn vriend doet ook HTV, en voor zo ver ik weet hebben alle HTV'ers die naar de politie academie willen een second opinion, omdat de kans klein is dat je daar (en wss al helemaal als minderjarige) wordt aangenomen. Ook kan ik begrijpen dat je daar op je 17e nog niet aan wilt beginnen.
Nou heb ikzelf al twee paarden die ik eventueel mee zou kunnen nemen naar deze opleiding, maar jij niet. Ik vind het dus wel een grote gok.. Stel je vind het uiteindelijk toch niets, dan heb je een grote kans dat je voor niets ontzettend veel geld hebt uitgegeven.. Lastige keuze hoor. Misschien een bruikleen paard/pony? Of eventueel lease-verzorgpony ?

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:45

Zoek een andere leuke opleiding, hier een ex student paardenhouderij op barneveld. Je leert er echt vrij weinig. Eerste maanden was ik alleen maar bezig met hoe pak je een paard uit stal, welke kant moet je op borstelen etc. Leuke opleiding als je te lui bent om daadwerkelijk iets te leren, en van dode klusjes (als vegen en stallen mesten houd)
Goeie kans dat zowel de opleiding als je toekomst er mee een grote tegenvaller gaat zijn.
Zoek een andere alsnog wel leuke studie die iets nuttiger is en neem daarnaast lekker een verzorgpaard / eigen paard of kijk of je bij een bedrijf of pensioenstal mee mag helpen eventueel tegen kleine vergoeding. Leer je nog meer van ook :D

Verder misschien je orun halen, niet echt baangarantie, maar wel leuk voor je zelf of om als extraatje naast je huidige baan straks te gaan doen. Word bij bedrijven meer naar gekeken dan die paardenhouderij diploma

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:45

Eline_S_S schreef:
Ik snap de TS heel goed. Ik doe nu namelijk de opleiding SCW en wil hierna ook paardenhouderij (of iets in die richting) gaan doen. Mijn huidige instructrice heeft dit ook gedaan en geeft naast haar huidige werk ook les op een aantal pensionstallen, en daar verdient ze heel wat extra mee.
Mijn vriend doet ook HTV, en voor zo ver ik weet hebben alle HTV'ers die naar de politie academie willen een second opinion, omdat de kans klein is dat je daar (en wss al helemaal als minderjarige) wordt aangenomen. Ook kan ik begrijpen dat je daar op je 17e nog niet aan wilt beginnen.
Nou heb ikzelf al twee paarden die ik eventueel mee zou kunnen nemen naar deze opleiding, maar jij niet. Ik vind het dus wel een grote gok.. Stel je vind het uiteindelijk toch niets, dan heb je een grote kans dat je voor niets ontzettend veel geld hebt uitgegeven.. Lastige keuze hoor. Misschien een bruikleen paard/pony? Of eventueel lease-verzorgpony ?

Ik snap die insteek wel, alleen begrijp ik nooit zo goed waarom je 4 jaar een (dure!) opleiding wil volgen terwijl hetzelfde papier (om les te geven) op talloze makkelijkere (niet qua niveau maar qua tijd vooral) en goedkopere manieren te behalen valt.
Daarbij moet je er echt rekening mee houden dat je instructiepapieren via dit soort opleidingen halen, in de praktijk gewoon een nadeel is. Dat is wat men hier je probeert te vertellen. Het vroegere Deurne (en dan bedoel is niet voor het gesloten is maar echt van jaren terug), als je dat papier had, dan had je een (flinke) streep voor. Maar bij het uitzoeken van instructie kijken mensen meestal vooral naar je eigen sportprestaties, prestaties van je leerlingen en eventueel nog een papier. Kom je bij mij aan met 'ik heb paardenhouderij/sport/etc gedaan, val je bij voorbaat al af (of er moet een hele waslijst aan resultaten bij komen maar dat is meestal dus juist niet het geval).
Als je de tijd en het geld dat je kwijt zou zijn aan deze opleiding, zou steken in je rijtechnische ontwikkeling en dan bv de ORUN volgt, ben ik ervan overtuigd dat je daar uiteindelijk meer baat bij hebt.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:58

Ik heb precies dezelfde opleiding gedaan alleen dan in Nijmegen. Daar ben ik van klaar en inderdaad ik heb maar een diploma gekregen van paarden verzorging. Plus dat er geen werk in te vinden is.

Echt het is prachtig als je er tussen komt, maar als het kon zou ik de tijd terug willen draaien en voor een andere opleiding kiezen. Ik zit nu thuis aan het rond kijken naar werk, maar in de paarden is niet te doen helaas..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:00

De reden waarom je deze opleiding wilt gaan doen is voor mij al de verkeerde instelling. Een kleinschalige handelsstal klinkt leuk, maar dan moet je A; veel geld hebben, B; de kennis die je nodig hebt, ga je niet leren op de opleiding, maar puur uit ervaring en C: je gaat daar moeilijk van rondkomen.

Ik heb toen ik jouw leeftijd was ook voor de keuze gestaan om een paardenopleiding te gaan doen. Ik heb het uiteindelijk gelukkig niet gedaan. Waarom? Omdat ik op een stal werkte waar ook een jongen werkte die Deurne deed, en wij deden precies hetzelfde, alleen had ik geen opleiding hiervoor. Daarnaast heb ik ook nog op een internationale stal gewerkt en als stalruiter. Dat allemaal zonder papiertje, maar door de kennis die ik in mijn jonge jaren heb opgedaan. Dat is namelijk veel meer waard dan een opleiding paardenhouderij.

Wat er ook nog bij komt kijken, bedenk dat het niet altijd even leuk is om van je hobby je beroep te maken. Als je met paarden gaat werken, zijn paarden niet altijd lief en leuk, maar wordt het gewoon je werk, en dat is dan niet altijd meer leuk. Ook worden paarden niet altijd behandeld zoals je dat prettig vind, paarden moeten geld opbrengen, en dan staat er druk op, en worden er dingen gevraagd van paarden die ze niet kunnen, snappen of moeilijk vinden en dan wordt het nog wel eens afgedwongen op manieren waar je niet altijd achter zult staan.

Daarnaast is het al eerder genoemd, het is loodzwaar. Denk eraan dat je meestal 6 of 7 dagen per week werkt van 7 tot 19 uur als je mazzel hebt, en je lijf moet dat wel aan kunnen. En dan heb je zo'n 80 uur in de week gewerkt en krijg je uiteindelijk €1000.- netto in de maand bijv. Terwijl als je een andere baan hebt, je 40 uur werkt voor bijv €1300.- per maand. En dan heb je ook nog een eigen leven, want ook dat heb je moeilijk met werken in de paarden.

Dus, succes met je keuze, ik zou lekker gaan voor de poltitieopleiding.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-16 09:04

XxFlossxX schreef:
Hoi.
Ik doe zelf paardensport en -houderij in Roermond. Ik woon zelf omgeving Eindhoven. Theoretisch leer je ontzettend veel, praktijk leer je vooral als je je paard meebrengt. De praktijk is overigens in Echt.

Ik zelf maakte deze beslissing samen met mijn ouders om weer plezier te kunnen maken, en ik moet zeggen, ik ben vrolijk, met dingen bezig die ik leuk vindt etc etc. Hierna wil ik graag HBO in een andere richting doen ivm dat de baankans in de paarden erg klein is. Na deze opleiding ben ik instructeur basissport (tm Z) en dat is altijd fijn bijverdienen.

Ik geloof er wel in, dat met een goede inzet, goede begeleiding en goede motivatie je echt wel wat hebt aan de opleiding. ;)

Bedankt! :)
Eline_S_S schreef:

Bedankt! Dit is al wat ik sinds mijn 3e wil.( ja niet de opleiding dan :') maar iets in de paarden wel. Heb er nu 2 jaar ongeveer uitgelezen en merk echt dat ik er ongelukkig van word. Ik ben ook alweer een tijd opzoek naar een lease paard of verzorgpaard. Helaas is het aanbod niet zo veel.