Uni of paarden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:50

Gracezellaa schreef:
Zou een studie als biologie dan iets voor je kunnen zijn? Wel richting dieren en evt ook richting paarden, maar zoveel variatie in wat je later kunt.

Daar zat ik ook aan te denken. Plus je zou veldwerk kunnen doen, maar ook onderzoek etc. Ik denk dat je met biologie ook goed onderzoek in het buitenland zou kunnen doen.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:51

Een universitaire studie zal door velen niet als leuk ervaren worden. Maar je hoeft toch niet al je tijd daar aan te wijden? Op de uni heb je over het algemeen (verschilt wel per studie) juist veel meer vrijheid om je tijd zelf in te delen. Je zou het zelfs nog uit kunnen smeren en daarnaast in de paarden gaan werken parttime.
Of gewoon ergens een soort stage/working student ervaring in NL tussendoor.

Paarden voor andere verzorgen is een tijdje leuk, maar je hebt daardoor veel minder tijd en financiële vrijheid om je eigen ding met paarden te kunnen doen.

Ik ben iig heel blij dat ik mijn studie nu bijna afgerond heb. In de paarden kan altijd nog.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:55

mingming schreef:
Sanned schreef:
Een tussenjaar nemen is natuurlijk altijd een optie, als je niet weet wat je wil zou ik dat ook vooral doen! Dat ene jaartje extra maakt op een heel leven echt niet uit, en misschien bedenk je tijdens dat jaar wel wat je wel zou willen.

Verder zou ik als ik jou was wel voor een universitaire studie gaan. Je hebt daarmee meer perspectief op een goed betalende baan waardoor je later gewoon als hobby paarden kan houden. Zeker bij een University College is de kans op een goede baan groot.
Je zegt dat je niet van academisch leren houdt. Ik ook niet, maar ik doe wel een universitaire studie en omdat ik mijn studie erg leuk vind is het leren ook een stuk makkelijker (maar nog steeds echt niet mijn hobby). En weet je, dat leren is maar voor een jaar of 3-4. Daarna kan je lekker aan het werk. Wat mijn inziens belangrijker is, is nadenken over wat voor soort baan je later zou willen. Ik ben tijdens mijn eerste half jaar studeren tot de conclusie gekomen dat ik in elk geval niet de rest van mijn leven achter een bureau wil zitten. Daarom ben ik toen met mijn studie gestopt en nu studeer ik diergeneeskunde.

Een vriendin van me heeft trouwens naast haar universitaire studie een instructeursopleiding gevolgd en geeft nu les als bijbaantje. Dat kan natuurlijk ook nog :) De instructeursopleiding was één avond in de week dus dat kon er gewoon naast.

Het is nog niet eens zozeer dat ik er niet van houd, maar ik denk soms 'waar doe ik het eigenlijk voor, want dit is niet wat ik wil'. Klinkt dat logisch?

Als ik denk over wat ik wil qua baan voor later, kom ik momenteel uit op: Geen bureau werk, geen 9-5 baan.
Het liefste zou ik de wereld willen zien en daarna settelen en mijn eigen stal kunnen beginnen.

Instructeurs opleiding naast studie ga ik inderdaad naar kijken als ik zou gaan studeren, dan moet ik alleen nog kijken waar ik een paard vandaan haal waarmee ik kan starten.

FriesWytske schreef:
Bij Stal van Silfhout zoeken ze ook nog een stalmedewerker.

https://www.facebook.com/stalvansilfhou ... 1772312395

Dankje! Ik zoek wel pas iets vanaf juni, omdat ik tot en met dan in England zit. En ik ben denk ik niet ervaren genoeg? Ik vind dat altijd zo lastig inschatten als ze 'ervaren' vragen.

Echt onwijs bedankt voor jullie berichten! Als ik terug lees, lijkt het alsof ik overal echt kritisch op reageer, maar dat is een beetje een manier om voor mij alles duidelijk te krijgen voor mezelf.
Ik ben nu eigenlijk veel zekerder dat ik een tussenjaar neem, dit betekend wel dat ik nu moet kiezen of ik mijn aanmelding voor UCU doorzet of niet. Als ze me namelijk aannemen en ik ga niet, dan kan ik waarschijnlijk niet na een jaar alsnog wel beginnen.

Jouw droomtoekomstsperspectief is natuurlijk fantastisch (had ik ook wel gewild en velen met ons denk ik), maar niet heel realistisch. om de wereld te kunnen zien heb je of geld nodig, of een baan waarmee je op veel locaties komt (en dan vaak weer weinig ziet want dat is touch and go), of je moet kiezen voor studenten baantjes waar je niets of weinig mee verdient.

Voor het beginnen van een eigen stal heb je kapitaal nodig, ik weet niet hoe jouw familie er financieel voor staat, maar dat kapitaal dat benodigd is is wel heel aanzienlijk. Bank gaat echt niet zomaar geld lenen aan iemand die stal wil openen omdat dat zijn droom is.

Kortom, goede opleiding, met goede baankansen en fatsoenlijk salaris zijn dan allicht niet eens zo'n gekke optie. Daarmee kan je dan in ieder geval je hobby paarden bekostigen, allicht instructeurs diploma gaan halen of iets anders ernaast in de paarden gaan doen. Mocht dat een success worden kan je je helemaal op de paarden toeleggen. Maar de basis degelijke opleiding met kans op baan zou ik echt niet laten glippen.

Wel is een jaar naar het buitenland werken heel erg leuk en prima te doen (en je bent maar 1 x jong, dus grijp je kans zolang het kan), zou dat in jouw geval ook zeker doen en geeft je jaar de tijd om na te denken over wat je nu echt wilt.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 16:58

mingming schreef:
Het is nog niet eens zozeer dat ik er niet van houd, maar ik denk soms 'waar doe ik het eigenlijk voor, want dit is niet wat ik wil'. Klinkt dat logisch?
(...)

Klinkt heel logisch en ook erg herkenbaar :P Toen ik net klaar was met de middelbare school en ook tijdens mijn vorige studie had ik heel erg hetzelfde gevoel. Maar wat Sannens zegt klopt bij mij ook. Als je een studie doet die je leuk vindt is het opeens wel duidelijk waar je het voor doet. Je hebt er natuurlijk altijd nog wel vakken tussen zitten die echt niet interessant zijn en waarvan je je afvraagt waar het goed voor is. Maar tijdens een studie, in tegenstelling tot de middelbare school, volg je vakken in één vakgebied, die op elkaar aansluiten en op elkaar doorgaan. Je hebt echt het gevoel dat je je kennis steeds verder uit aan het breiden bent en dat je ergens verstand van hebt. Dat vind ik erg leuk. En daardoor is het gevoel "waar doe ik het eigenlijk voor" ook veel minder.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 17:03

Sjolvir schreef:
Jouw droomtoekomstsperspectief is natuurlijk fantastisch (had ik ook wel gewild en velen met ons denk ik), maar niet heel realistisch. om de wereld te kunnen zien heb je of geld nodig, of een baan waarmee je op veel locaties komt (en dan vaak weer weinig ziet want dat is touch and go), of je moet kiezen voor studenten baantjes waar je niets of weinig mee verdient.

Voor het beginnen van een eigen stal heb je kapitaal nodig, ik weet niet hoe jouw familie er financieel voor staat, maar dat kapitaal dat benodigd is is wel heel aanzienlijk. Bank gaat echt niet zomaar geld lenen aan iemand die stal wil openen omdat dat zijn droom is.

Kortom, goede opleiding, met goede baankansen en fatsoenlijk salaris zijn dan allicht niet eens zo'n gekke optie. Daarmee kan je dan in ieder geval je hobby paarden bekostigen, allicht instructeurs diploma gaan halen of iets anders ernaast in de paarden gaan doen. Mocht dat een success worden kan je je helemaal op de paarden toeleggen. Maar de basis degelijke opleiding met kans op baan zou ik echt niet laten glippen.

Wel is een jaar naar het buitenland werken heel erg leuk en prima te doen (en je bent maar 1 x jong, dus grijp je kans zolang het kan), zou dat in jouw geval ook zeker doen en geeft je jaar de tijd om na te denken over wat je nu echt wilt.

Dat weet ik, daarom had ik het niet in de openingspost gezet, maar dat is meer in de trant van 'als je alles kan doen, wat zou je dan willen'.

Yunomi schreef:
Gracezellaa schreef:
Zou een studie als biologie dan iets voor je kunnen zijn? Wel richting dieren en evt ook richting paarden, maar zoveel variatie in wat je later kunt.

Daar zat ik ook aan te denken. Plus je zou veldwerk kunnen doen, maar ook onderzoek etc. Ik denk dat je met biologie ook goed onderzoek in het buitenland zou kunnen doen.

Biologie heb ik destijds inderdaad ook naar zitten kijken! Toen sprak het me niet erg aan, maar ik keek er een paar weken geleden weer naar en toen leek het me eigenlijk een stuk leuker, zeker een optie, dankje!

Lioony schreef:
Een universitaire studie zal door velen niet als leuk ervaren worden. Maar je hoeft toch niet al je tijd daar aan te wijden? Op de uni heb je over het algemeen (verschilt wel per studie) juist veel meer vrijheid om je tijd zelf in te delen. Je zou het zelfs nog uit kunnen smeren en daarnaast in de paarden gaan werken parttime.

Paarden voor andere verzorgen is een tijdje leuk, maar je hebt daardoor veel minder tijd en financiële vrijheid om je eigen ding met paarden te kunnen doen.

Ik ben iig heel blij dat ik mijn studie nu bijna afgerond heb. In de paarden kan altijd nog.

Op de een of andere manier lijkt studeren me dus eigenlijk ook wel leuk, ik vind het gewoon lastig om te bepalen wat ik wil. Ik vind leren en dergelijke echt wel leuk, maar het maakt me niet helemaal gelukkig. Ik vind het lastig om het uit te leggen.

Daarnaast weet ik ook echt niet wat voor baan ik later zou willen als het niet met paarden is, nou hoef ik dat nu natuurlijk nog helemaal niet allemaal te weten, maar het zou mijn studiekeuze makkelijker maken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:08

En een opleiding tot iets heel anders.. bijvoorbeeld anesthesie assistent? HBO V? of tandarts (nee, niet voor dieren, maar die voor mensen) of een technische opleiding? Zit daar niet ergens iets bij wat je interesse heeft?

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 17:10

Sjolvir schreef:
En een opleiding tot iets heel anders.. bijvoorbeeld anesthesie assistent? HBO V? of tandarts (nee, niet voor dieren, maar die voor mensen) of een technische opleiding? Zit daar niet ergens iets bij wat je interesse heeft?

Helaas niet, ik ben echt op heel veel open dagen wezen kijken en de meest uit een lopende dingen bezocht. Van wiskunde tot rechten, en media studies, psychologie, ga maar door.

Ik heb op zich best veel interesses, en ik vond eigenlijk alles wel leuk, maar niks leuk genoeg om alleen dat te studeren, daarom leek ucu me een goed plan, want dan kon ik wiskunde, Engels en neuroscience doen en daarnaast ook nog iets van talen/media/performing arts.

Yunomi

Re: Uni of paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:17

Qua biologie is er ook weer verschil per universiteit. Dus dat is wellicht ook nog interessant om naar te kijken :)

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 17:20

Yunomi schreef:
Qua biologie is er ook weer verschil per universiteit. Dus dat is wellicht ook nog interessant om naar te kijken :)

Ga ik zeker doen, ik ben destijds bij Leiden geweest, maar zal eens bij andere universiteiten kijken.

luuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:22

Je bent (bijna?) 18 en hebt je hele leven alleen maar in de schoolbanken gezeten. Ik denk dat je als je er even uit bent wel weer wilt studeren, dat is namelijk heel anders dan fulltime werken. Jaartje werken en dan weet je waarschijnlijk al veel meer wat je wilt studeren!

Houd er wel rekening mee dat jij kennelijk een hoog denkniveau hebt en school je redelijk makkelijk af gaat. Ik denk wel dat jij in je studie uitdaging nodig hebt en niet zo snel naar hbo moet gaan :) Al hangt dat natuurlijk ook van de studie af maargoed. Biologie is misschien wel een goede optie ja, daar zijn heel veel mogelijkheden mee na de opleiding.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:23

Lioony schreef:

Op de een of andere manier lijkt studeren me dus eigenlijk ook wel leuk, ik vind het gewoon lastig om te bepalen wat ik wil. Ik vind leren en dergelijke echt wel leuk, maar het maakt me niet helemaal gelukkig. Ik vind het lastig om het uit te leggen.

Daarnaast weet ik ook echt niet wat voor baan ik later zou willen als het niet met paarden is, nou hoef ik dat nu natuurlijk nog helemaal niet allemaal te weten, maar het zou mijn studiekeuze makkelijker maken.[/quote]

Studeren maakt mij ook absoluut niet gelukkig. Feit is wel dat ik sinds het studeren wel zeeën van tijd heb voor de paarden en om te werken dus kan ook lekker mn ding doen met paard qua les/wedstrijden en vrijheid in keuze qua stalling. En daarnaast houd ik ook nog wat over voor andere dingen want het leven bestaat niet alleen uit paard.
De meiden die ik ken die in de paarden werken hebben veel minder tijd voor paard of voor andere dingen en verdienen ook een stuk minder.

Ik ben wel benieuwd wat jouw verwachtingen dan precies zijn van een baan in de paarden? En wat voor richting je dan op zou willen.

Het is ook moeilijk om zo jong al te willen weten wat je precies wil. Dat is haast onmogelijk en gaat nog wel een aantal keer veranderen. Daarnaast is een gewone baan al snel veel meer dan een bureau. Je hebt ook collega's, verantwoordelijkheden en misschien wel projecten die jouw persoonlijk aanspreken.
Ik zou juist gaan voor een brede studie waar je een beetje kan proeven van verschillende dingen en dan kun je vanzelf je eigen koers bepalen. En daarnaast gewoon lekker met de paarden bezig zijn of nog een tussenjaar nemen tussen bachelor en master.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 17:31

luuca schreef:
Je bent (bijna?) 18 en hebt je hele leven alleen maar in de schoolbanken gezeten. Ik denk dat je als je er even uit bent wel weer wilt studeren, dat is namelijk heel anders dan fulltime werken. Jaartje werken en dan weet je waarschijnlijk al veel meer wat je wilt studeren!

Houd er wel rekening mee dat jij kennelijk een hoog denkniveau hebt en school je redelijk makkelijk af gaat. Ik denk wel dat jij in je studie uitdaging nodig hebt en niet zo snel naar hbo moet gaan :) Al hangt dat natuurlijk ook van de studie af maargoed. Biologie is misschien wel een goede optie ja, daar zijn heel veel mogelijkheden mee na de opleiding.

Ik ben eind oktober 18 geworden :)
Inderdaad hoop ik ergens dat ik er na een jaar gewoon achter kom dat ik paarden onwijs leuk vind en ze als hobby wil houden, maar niet als werk en dat ik dan opeens zie wat ik nou echt wil. Ik weet eigenlijk niet waarom ik me niet verder in biologie heb verdiept, want die studie is best wel leuk.

Ik ben ook op open dagen van MBO's en HBO's geweest en had toen ook wel dingen die me leuk leken, maar daar heb ik verder niet echt veel meer naar gekeken.

Lioony schreef:
Studeren maakt mij ook absoluut niet gelukkig. Feit is wel dat ik sinds het studeren wel zeeën van tijd heb voor de paarden en om te werken dus kan ook lekker mn ding doen met paard qua les/wedstrijden en vrijheid in keuze qua stalling. En daarnaast houd ik ook nog wat over voor andere dingen want het leven bestaat niet alleen uit paard.
De meiden die ik ken die in de paarden werken hebben veel minder tijd voor paard of voor andere dingen en verdienen ook een stuk minder.

Ik ben wel benieuwd wat jouw verwachtingen dan precies zijn van een baan in de paarden? En wat voor richting je dan op zou willen.

Het is ook moeilijk om zo jong al te willen weten wat je precies wil. Dat is haast onmogelijk en gaat nog wel een aantal keer veranderen. Daarnaast is een gewone baan al snel veel meer dan een bureau. Je hebt ook collega's, verantwoordelijkheden en misschien wel projecten die jouw persoonlijk aanspreken.
Ik zou juist gaan voor een brede studie waar je een beetje kan proeven van verschillende dingen en dan kun je vanzelf je eigen koers bepalen. En daarnaast gewoon lekker met de paarden bezig zijn of nog een tussenjaar nemen tussen bachelor en master.

Als ik zou studeren zou ik een verzorgpaard proberen te zoeken denk ik of een stal waar ik part time kan helpen.

Baan in de paarden? Voor een tussenjaar verwacht ik vooral stallen uitmesten, paarden binnen/buiten zetten, gewoon de standaard dingen die gedaan moeten worden op een pensionstal/ranch/handelsstal/fokkerij/waar dan ook.
Voor later weet ik het niet... Toen ik jong was, wilde ik altijd graag "wedstrijdruiter" worden, maar dat gaat niet gebeuren.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:36

Hoi TS

Ik ben inmiddels 31, heb eerst maandje HBO paardensport gedaan (destijds nog via NHB deurne), maar dat beviel helemaal niet. Ik had het niet naar mijn zin op mijn stageplek, werd afgezekern, en er werd gereden op een manier die ik niet acceptabel vond. Teveel dwang en teveel focus op het koppie in de krul. Ik ben toen gaan werken omdat ik ook niet wist wat ik moest gaan doen. Had als vooropleiding VWO en kon best goed leren, maar heb er wel best hard voor moeten werken.

Na aantal jaren verschillende banen gedaan te hebben toch nog steeds niet helemaal mijn plekje gevonden.

Ben uiteindelijk op mijn 25e weer gaan studeren, Biologie, want dat vak vond ik interessant en lag me op het VWO wel goed. Heb dit aan de VU gedaan, dus als je daar meer over wil weten kun je me altijd PB'en. Door diverse persoonlijke omstandigheden en het feit dat de onderzoekswereld toch echt niet mijn ding blijkt (de praktijk wel, maar niet het literatuuronderzoek en reports schrijven) uiteindelijk gestrand in mijn laatste jaar bachelor.

Nu toch alsnog weer bezig met instructeursopleiding en hard aan het werk om mijn plannen van eigen stalletje te realiseren. Kleinschalig beginnen met wat trainen en lesgeven bij mensen op locatie en vooral jezelf door blijven ontwikkelen. Hierboven wordt gezegd te weinig uitdaging, maar er komt echt nog wel veel bij kijken, en ik merk dat mij dat wel voldoende uitdaging geeft. Echt eigen stal is lastig zonder kapitaal, maar er zijn plekken waar je ook gewoon enkele boxen kunt huren en deel in eigen beheer kan doen bijvoorbeeld. Deze zijn wel schaars, dus goed zoeken en met een goed plan kunnen komen helpen daar zeker bij.

Achteraf had ik beter MLO of HLO kunnen gaan doen, maarja. Achteraf is het altijd zoveel makkelijker.
En mijn andere grote passie muziek is ook al niet zoveel in mogelijk. En ook hier was er veel druk van mensen om me heen dat het zonde was om niks te doen met mijn VWO en dat ik maar moest gaan studeren etc...

Dus mijn advies: Pak dat tussenjaar gewoon lekker, studeren kan altijd nog, en wie weet kun je inderdaad door stages/werkvakantie ontdekken wat voor jou de juiste keuze is!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:37

Lastig ts.
Je bent echt zoekende en weet nog niet wat je wilt.

Als ik jou was zou ik echt een tussenjaar doen en in het buitenland gaaan werken. In china en amerika en canada zoeken ze vaak wel mensen. Ervaring is niet altijd noodzakelijk

Dan heb je een jaar ervaring. Dan weet je hoe het in elkaar steekt en kun je misschien een betere beslissing maken. Plus je ziet nog wel wat van de wereld.

Je kan ook kijken of je bijv. 9 maand naar het buitenland gaat en dan nog 3 maand nl. En dan kijken of je mag meelopen met beroepen wat je misschien wel leuk lijkt. Dan weet je daarna waar je je op in kan schrijven. Er zijn zoveel gerelateerde beroepen (paardendysio, paardentandarts).

Ik wil je wel met klem adviseren om te gaan studeren. Je bent een slimme meid en het studentenleven is ook erg leuk.

In de paarden kun je ook zonder diploma. Dus dat kan altijd nog. En zijn nog 100 dingen. Paard en hulpverlener, zadelpasser etc etc.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 17:41

mingming schreef:
luuca schreef:

Ik ben eind oktober 18 geworden :)
Inderdaad hoop ik ergens dat ik er na een jaar gewoon achter kom dat ik paarden onwijs leuk vind en ze als hobby wil houden, maar niet als werk en dat ik dan opeens zie wat ik nou echt wil. Ik weet eigenlijk niet waarom ik me niet verder in biologie heb verdiept, want die studie is best wel leuk.

Ik ben ook op open dagen van MBO's en HBO's geweest en had toen ook wel dingen die me leuk leken, maar daar heb ik verder niet echt veel meer naar gekeken.

Lioony schreef:

Als ik zou studeren zou ik een verzorgpaard proberen te zoeken denk ik of een stal waar ik part time kan helpen.

Baan in de paarden? Voor een tussenjaar verwacht ik vooral stallen uitmesten, paarden binnen/buiten zetten, gewoon de standaard dingen die gedaan moeten worden op een pensionstal/ranch/handelsstal/fokkerij/waar dan ook.
Voor later weet ik het niet... Toen ik jong was, wilde ik altijd graag "wedstrijdruiter" worden, maar dat gaat niet gebeuren.

Ik denk dat je het idee een beetje los moet laten dat je 1 doel achter na kan gaan. Er zijn maar heel weinig mensen die precies weten wat ze willen en hoe ze daar komen. Onderweg ontdek je jezelf ook!

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 18:36

Bedankt voor jullie reacties :)

Deze laatste reactie van Lioony helpt echt heel erg. Je hebt gelijk, het gaat niet eens om het doel, maar om alle ervaringen die ik opdoe. Echt heel erg bedankt daarvoor, dit is was echt even een realisatie die ik nodig had.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:47

Ik zou je aanraden de kans te grijpen om nu een jaar met paarden in het buitenland te gaan werken, en je tijdens dat jaar te gaan ontwikkelen en oriënteren op je studiekeuze.
Dat jaar is een mooie kans en waarschijnlijk ga je zoiets na je studie niet meer snel doen. Grote kans dat je daarba toch het besluit neemt een studie te gaan doen, en zo niet ben je tenminste beter voorbereid op het leven in de paardenwereld en het onderhouden van jezelf.
Ik hoop dat het voor jou gaat lukken een goede keuze te maken.
Verdiep je er goed in. Studie keuze moet en hoef je niet te overhaasten! Zeker niet gezien het feit jou ouders je hier fijn in steunen!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 18:52

Je komt er wel. Je klinkt als een ontzettend verstandige meid!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:04

Ten eerste ga ik even mee met maaikemuis en wil ik even zeggen dat je heel volwassen overkomt en dat je duidelijk de tijd neemt om je keuzes te nemen. Dat is echt heel knap en het siert je zeker!

Toch ga ik even advocaat van de duivel spelen en zeggen dat ik het wellicht niet zo'n goed idee zou vinden om een jaar in het buitenland te gaan werken. Ja, als het van de grond komt en je komt op een bedrijf terecht waar je daadwerkelijk een volledig jaar kan gaan werken helemaal top. Feit blijft wel dat je er niks aan overhoudt. Vaak zijn ze enorm blij met buitenlandse toeristen/semi-vrijwilligers die tegen kost en inwoning willen komen werken, omdat het een stuk goedkoper is voor een bedrijf dan een fulltime medewerker aannemen. Van de verhalen die ik erover gehoord heb is het kei- en keihard werken. Je werkt niet 40 of 50 uur per week, je woont daar en er wordt dus ook heeeel veel van je verwacht. Alleen al om een plek om te wonen te hebben.
Zelfs al houd je er iets aan over bokst het vaak niet op tegen wat je kwijt bent of kwijt zou moeten zijn. In de landen die je in je openingspost opnoemt zal je hoogst waarschijnlijk afhankelijk zijn van het hebben van een eigen auto om je rond te kunnen bewegen, en dus ook om bijvoorbeeld naar het dorp te gaan om een snack te halen oid. Zelfs als er een auto voor de deur staat die je kan gebruiken zal je dus eerst je rijbewijs moeten halen. Imo is het zonder echt niet te doen.
Daar komt nog eens bij dat je vliegtickets moet boeken, een potje geld moet hebben om in geval van stress last-minute een ticket terug te kunnen boeken, je moet onwijs veel geluk hebben met het bedrijf waar je te werken komt en wat je er kan/mag doen.

Ik ben geen studeerder. Ik werk graag maar ik vind het verschrikkelijk om hele dagen in de schoolbanken te moeten zitten om droge stof op te slaan. Het helpt bij mij dat ik een HBO studie doe en dus ook veel praktisch bezig ben, maar het is en blijft niet mijn ding (wat de rede is dat ik ben gestopt met twee studies). Maar op die manier kan je het eindeloos blijven uitstellen. Ik heb vrienden die elk jaar wel weer een ander baantje of een andere bezigheid vinden om maar niet te hoeven studeren, en die zitten uiteindelijk in de oliebol omdat ze wel graag een studie willen afronden maar simpelweg niet weten hoe ze er weer aan moeten beginnen. Bij die mensen is de financiele support vanuit de ouders ook nog eens weggevallen omdat ze al zo lang aan het aankloten zijn, en als je zelf je collegegeld, boeken, extra kosten en eventueel huur moet betalen dan wordt het voor de gemiddelde student wel een stukje pittiger. Of in ieder geval, niet meer zo makkelijk.

University College is volgens mij een hele fijne plek waar je juist tijdens je studie heel goed kan bepalen welke kant je op wilt. Stel je volgt de vakken die je aanspreken maar twijfelt er toch weer over, dan maak je toch een uitstapje naar iets anders? Dat is het unieke aan UC en volgens mij ook het enorm grote voordeel t.o.v een klassieke academische studie waar je volledig van richting moet veranderen om iets anders te kunnen doen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:12

Kom diergeneeskunde studeren in België :-), geen uitlootsysteem en relatief dicht bij de deur...

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 19:13

Had toevallig net iets over werken in de paarden in een ander topic geschreven, dus ik zal het even hier plakken:

Guinevere schreef:
Ik heb trouwens zelf een droombaan in de paarden. Ik werk op een manege waar ik paarden verzorg; borstelen, opzadelen, buiten zetten, voeren, medicijnen toedienen, bijscholen (rijden). Uitmesten hoef ik niet, dus het is heerlijk, makkelijk werk. Maar ik verdien nog geen kwart van bij mijn vorige baan! Een eigen paard, vakantie, kinderen, eigen huis, een auto, uiteten, etc, etc vergeet het maar ...

Gelukkig voor mij is het een tussenjaar, nadat bij mijn vorige baan een flinke burnout kreeg. Maar eerlijk is eerlijk; ook al heb ik denk ik een van de leukste, makkelijkste banen in de paardenwereld zou ik het op de lange termijn helemaal niks vinden. Ik red het nu op mijn spaargeld, maar anders is het je leven lang elk dubbeltje keren om alleen aan je basisbehoeften te voorzien. Nooit iets leuks doen voor jezelf. Mijn collegas hebben of rijke mannen, of een andere baan ernaast. Verder is het ook heel simpel werk zonder enige uitdaging ... fijn als je een burnout heb, maar zelfs ik word er een beetje kriegelig van soms.

Hoe ik aan deze baan gekomen ben? Ik had mijn inmiddels overleden, eigen paard op de manege staan en de dag nadat ik mijn oude baan opgezegd had kwam de eigenaresse van de manege naar me toe om te vragen of ik voor haar wilde werken. Ik ben geen ster ruiter, heb nooit enige opleiding in de paard/dieren gehad, maar ze vindt me een leuke meid en dat was genoeg haha. :D

Dus ook van mij het advies om een opleiding te zoeken waar je wel iets aan hebt.

Toevallig heb ik zelf ook op University College Utrecht gezeten en dat was een geweldige tijd! Wat ik zelf erg fijn vond is dat je niet gelijk aan een richting vastzit. Die vrijheid is zo belangrijk wanneer je nog niet precies weet wat je wil. Ben overigens na 1 jaar na Amerika vertrokken, maar ik heb daarna nooit zulk goed onderwijs gehad als bij UCU.

Een tussenjaar werken met paarden lijkt me ook een mogelijkheid, al zou ik eerder ervoor kiezen om in de zomervakantie een paar maanden weg te gaan. Een jaar is lang en het is vaak zwaar werk tegen kost en inwoning, waarbij je zelf voor vliegtickets etc opdraaid. Maar het geeft je wel een realistisch beeld van de paardenwereld.

mingming schreef:
2. Diergeneeskunde, ik heb me ook aangemeld, maar ik wil eigenlijk helemaal geen diergeneeskunde doen, maar het is het enige 'academische' dat richting de paarden leid.

Juist heel veel academische opleidingen leiden tot paarden ... eigen paarden omdat je daar genoeg voor verdiend. :D Als het je verder niet trekt, zou ik juist niet voor diergeneeskunde kiezen.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 20:16

maximuss schreef:
Kom diergeneeskunde studeren in België :-), geen uitlootsysteem en relatief dicht bij de deur...

Of biologie... Zelf doe ik Biologie in Antwerpen, en wij hebben juist een rooster met heel veel pratica. Dus pakweg 50% hoorcolleges en 50% lekker bezig met allerlei dingen.
Hier in Antwerpen is zelfs een onderzoeksgroep die zich bezig houdt met morfologie, en die hebben dit jaar drie onderzoeken lopen naar de werking van paardenbenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:29

Ook in NL hebben veel academische studies practica hoor, vooral studies waar een labcomponent bij zit. Dus voor het praktische hoef je denk ik niet echt naar België.

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:42

Gun jezelf een tussenjaar, dan kun je ervaren hoe het is om in de paarden te werken en nog even goed nadenken. Ik wist zelf wel echt wat ik wilde maar kwam er tijdens mijn maanden werken in Canada juist achter dat ik paardrijden/trainen zeker voor mezelf wil blijven doen maar zéker niet als fulltime baan. Het was heel hard werken en echt geen goedkoop grapje :) Maar een goede ervaring.

En ik zou adviseren om je er niet te veel op vast te pinnen dat een studie echt geweldig moet zijn of je echt 'gelukkig' moet maken. Tuurlijk moet het leuk genoeg zijn maar ik zeg eerlijk dat ik van mijn 'droomstudie' tot nu toe ook zeker niet altijd denk dat ik het geweldig vind :') Met een heleboel studies ga je ook niet per se een vaste richting op! Binnen die richting zijn nog vaak zo veel mogelijkheden.

Ik zou zeggen pak je kans en neem je tijd in een tussenjaar om een goede beslissing te maken. Je bent net 18 dus echt álle tijd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:55

Al eens gedacht aan Australie als tussenjaar?

Daar kun je je working holiday visa aanvragen om zo legaal te kunnen werken en dus ook geld te verdienen.

Op Yardand Groom vind je werk in de paarden en er zitten op bokt een paar mensen die in Austalie wonen en ook met paarden werken. Zij hebben zelfs wel eens vacature's geplaatst.