Wat is slim om te doen? (Studie)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Re: Wat is slim om te doen? (Studie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:11

Haal dan je havo diploma en ga daarna een jaar op een stal aan het werk. Dan kan je het jaar daarna alsnog paraveterinair doen, nadat je contacten in de paardenwereld hebt gelegd en al een jaar ervaring op hebt gedaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:12

Klopt, opleidingen zijn ook niet leuk :') naar school gaan is niet leuk, weet er alles van. Ik vond studerend echt geen drol aan. Maar vind het heerlijk dat ik nu alle kennis heb die ik moet hebben om mijn vak goed uit te voeren en ik blijf leren omdat ik mijn werk zo leuk vind.

Een opleiding duurt alleen maar 4 jaar, en je moet daarna nog ong 50jaar werken (als je 20 bent na je opleiding).. dus even doorbijten op een opleiding die je niet leuk vindt en dan 50jaar wel goedbetaald werk doen zodat je paard kunt blijven rijden, of 4 jaar een pretopleiding doen en dan 50jaar zwoegen op een poedersuiker, of geen werk doen... ik zou het wel weten.

Nu kan het nog. Als je nu een opleiding doet waar je niks aan hebt en je wilt later wel iets anders studeren doe je dat niet zo makkelijk meer als je vast zit aan een hypotheek, kinderen hebt etc

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:20

Haal dan je havo diploma en ga over een paar jaar een beroepskeuzetest doen. Je bent nog zo jong, wat je nu helemaal het einde lijkt kan over een paar jaar veranderd zijn. En ga eens nadenken. Wil je echt geld uitgeven aan een pret opleiding waar je helemaal niks mee kan?

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 11:23

verootjoo schreef:
Klopt, opleidingen zijn ook niet leuk :') naar school gaan is niet leuk, weet er alles van. Ik vond studerend echt geen drol aan. Maar vind het heerlijk dat ik nu alle kennis heb die ik moet hebben om mijn vak goed uit te voeren en ik blijf leren omdat ik mijn werk zo leuk vind.

Een opleiding duurt alleen maar 4 jaar, en je moet daarna nog ong 50jaar werken (als je 20 bent na je opleiding).. dus even doorbijten op een opleiding die je niet leuk vindt en dan 50jaar wel goedbetaald werk doen zodat je paard kunt blijven rijden, of 4 jaar een pretopleiding doen en dan 50jaar zwoegen op een poedersuiker, of geen werk doen... ik zou het wel weten.

Nu kan het nog. Als je nu een opleiding doet waar je niks aan hebt en je wilt later wel iets anders studeren doe je dat niet zo makkelijk meer als je vast zit aan een hypotheek, kinderen hebt etc

Ja je moet goed beloond worden voor hetgeen wat je doet, maar elke dag iets doen wat je niet leukt vind sloopt je.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:23

Ik ken 8 mensen die de opleiding paraveterinair hebben gedaan.
1 werkt enkele dagen in de dierenwinkel (waar je het eigenlijk niet voor nodig hebt), en heeft het geluk dat ze daar de DA kan/mag helpen 1 ochtend in de week.
1 mocht eenmaal een korte periode invallen waar zij stage had gelopen en doet nu heel ander werk.

De andere 6 hebben nooit werk kunnen krijgen in die richting en doen allemaal werk waar je geen opleiding voor nodig hebt.

Mijn jongste dochter (2 havo) wil ook heel graag die kant op.
Maar heb haar aangeraden de administratieve kant op te gaan.
Dit omdat daar veel meer werk in te krijgen is en daarna kan zij altijd nog de verkorte opleiding paraveterinair (2 jaar) doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:30

REnD schreef:
verootjoo schreef:

Ja je moet goed beloond worden voor hetgeen wat je doet, maar elke dag iets doen wat je niet leukt vind sloopt je.

Elke dag iets doen wat je leuk vindt en daarmee je huis en eten niet kunnen betalen sloopt je ook ;) :+

Het is wel heel erg overrated dat alles wat je doet per se leuk moet zijn ;) niet je hele leven is leuk, niet alles in je werk is leuk, niet alles in je opleiding is leuk. Dus zorg eerst dat je een goede basis in de vorm van een waardevol diploma hebt en kijk dan naar een baan waarmee je jezelf goed kunt onderhouden en ga dan eens kijken wat je echt leuk vindt en wil doen.
Je kunt ook een hele algemene opleiding doen waarmee je pas later kan kiezen waar je wilt gaan werken :)

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 11:38

Brainless schreef:
Ik ken 8 mensen die de opleiding paraveterinair hebben gedaan.
1 werkt enkele dagen in de dierenwinkel (waar je het eigenlijk niet voor nodig hebt), en heeft het geluk dat ze daar de DA kan/mag helpen 1 ochtend in de week.
1 mocht eenmaal een korte periode invallen waar zij stage had gelopen en doet nu heel ander werk.

De andere 6 hebben nooit werk kunnen krijgen in die richting en doen allemaal werk waar je geen opleiding voor nodig hebt.

Mijn jongste dochter (2 havo) wil ook heel graag die kant op.
Maar heb haar aangeraden de administratieve kant op te gaan.
Dit omdat daar veel meer werk in te krijgen is en daarna kan zij altijd nog de verkorte opleiding paraveterinair (2 jaar) doen.

Familie heeft erin gewerkt. Is al ja-ren werkloos

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 11:43

En, ik zie administratief gewoon echt niet zitten. Echt niet. En ik ben 14 als ik naar het mbo ga. Dan heb ik als ik 19 ben paardenhouderij en -sport, en paraveterinair dierenartsassistent.

En jongens, jullie zeggen wel maak de havo af, maar dit lukt niet. Aangezien ze naar de overgang naar de bovenbouw kijken naar heel je schooltijd. Ik heb elk jaar op het eind 9s moeten halen. En mijn mentor zegt ook, het kan zo niet door. Ik leer heel goed. Te goed. Ik blijf doorlezen, laten overhoren, maar op de toets is alles weg. Dus OF ik ga naar de vmbo en dan mbo. Of naar het mbo, dan paardenhouderij en -sport doen, en paraveterinair, zodat ik ook in een paardenkliniek paraveterinair kan worden, en daarna doorstroom naar het HBO over dierenwelzijn etc. Of ik ga een opleiding doen 'dierenverzorging' zodat ik ook km een dierenwinkel, dierentuin, kennel etc. Kan gaan werken

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:44

TS zoals mijn voorgangers ook al schreven, de opleidingen die je noemt verdoemen je tot een leven achter de kassa. En dat is niet leuk en verdient ook niet leuk.

Zo af en toe geef in voorlichting aan meiden van jouw leeftijd op middelbare scholen. Dit gaat dan over vervolgopleidingen in de techniek. Als eerste vraag ik de meiden wat ze willen gaan doen, je wil niet weten hoe vaak ik paraveterinair en dierverzorging langs hoor komen. Ik probeer ze daar toch een beetje af te remmen, maar de mbo scholen geven geen realistisch beeld over het toekomstperspectief na zo'n opleiding.

Veel meiden vinden opleidingen in de techniek onaantrekkelijk klinken, maar ik kan je zeggen dat het erg leuk werk is en dat er ook goede banen in te vinden zijn. Vraag op school eens naar de mogelijkheden. Bekijk deze link voor meer informatie: http://www.vhto.nl/meisjes-ouders/meisjes/

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:45

Ik zou echt knokken voor je havo diploma. Ik denk dat je nog niet beseft hoeveel waarde dat diploma heeft. Maak er gewoon het beste van, en als je dingen lastig vind vraag dan gewoon bijles ofzo. Met je havo diploma kun je alles nog doen wat je wilt, ook al zie je dat nu misschien niet.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 11:45

Mijn opa en oma hadden een transport bedrijf. Mijn ouders namen die over maar iepen steeds tegen problemen aan en vomden er niks leuks aan. Ze zijn dan ook gestopt en geven (na 2/3 andere banen gehad te hebben) nu beide les in transport, de 1 praktijk en de ander theorie. Mijn oom en tante hebben het bedrijf overgenomen. Wat mijn tante doen (administratief ) is echt nisk voor mij. Ben veel liever met het vak zelf bezig en in de praktijk

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 11:46

IK HEB AL HUISWERKBEGELEIDING EN DAAR WETEN ZE OOK NIET WAAR MN CIJFERS VANDAAN KOMEN. AANGEZIEN IK DAAR ELKE DAG ALLEEN MAAR AANT LEREN BEN

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 11:47

En ben al naar drie bedrijven met Girlsday geweest en zie dat ook niet zitten.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:48

Ik wil echt niet banketstaaf doen, en dat weet je hopelijk ook. Maar je zegt telkens dat andere opties er niet zijn voor jou. Dus waarom open je dan dit topic als je eigenlijk toch al weet wat je wilt doen?

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 11:49

Meer als watvoor ervaring hun hebben en wat er voor dit hopeloze kind nog te doen is

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:49

Alsjeblieft ts doen geen opleiding in de paarden. Daar heb je, hoe bot het misschien ook klinkt, geen toekomst in. Tuurlijk je kan op een stal gaan werken en gaan uitmesten, maar als je 40+ ben? Denk je dat je dat nog allemaal aan kan? Ik denk het niet. En wat dan? Dan heb je niks om verder een baan in te zoeken.. ;) en dan kan je idd achter de kassa eindigen. En dat is zeker geen pretje, en verdiend ook niet genoeg om echt een leuk leven te leiden.

En je er zijn zoveel mogelijkheden wbt mbo opleidingen, er zit vast wel eentje tussen die je leuk lijkt :). En daarnaast, de studie kan misschien niet altijd leuk zijn, maar het gaat uiteindelijk om je beroep :). Ik weet al van mijzelf dat mijn studentenleven een niet zo'n leuke tijd gaat worden, maar hé als ik daarna een leuk beroep kan uit oefenen en een beetje een leuk bedrag per maand verdien ben ik happy hoor! :)

Lijkt je het niet leuk om te werken in de zorg?

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 11:51

Iejoor schreef:
Alsjeblieft ts doen geen opleiding in de paarden. Daar heb je, hoe bot het misschien ook klinkt, geen toekomst in. Tuurlijk je kan op een stal gaan werken en gaan uitmesten, maar als je 40+ ben? Denk je dat je dat nog allemaal aan kan? Ik denk het niet. En wat dan? Dan heb je niks om verder een baan in te zoeken.. ;) en dan kan je idd achter de kassa eindigen. En dat is zeker geen pretje, en verdiend ook niet genoeg om echt een leuk leven te leiden.

En je er zijn zoveel mogelijkheden wbt mbo opleidingen, er zit vast wel eentje tussen die je leuk lijkt :). En daarnaast, de studie kan misschien niet altijd leuk zijn, maar het gaat uiteindelijk om je beroep :). Ik weet al van mijzelf dat mijn studentenleven een niet zo'n leuke tijd gaat worden, maar hé als ik daarna een leuk beroep kan uit oefenen en een beetje een leuk bedrag per maand verdien ben ik happy hoor! :)

AHHH OP DEZE REACTIE WAS IK AAN HET WACHTENNN

Ik krijg uit testen 'social work'. En ligt eraan welke tak, maar werken met mensen is ook leuk. Maar dat kan ik ook nie als ik ouder ben

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:51

REnD schreef:
Meer als watvoor ervaring hun hebben en wat er voor dit hopeloze kind nog te doen is

De ervaringen zijn slecht zo te lezen :')

Maar werken in de zorg dan? Verpleegkundige ofzo?
Een andere opleiding dan dierenopleidingen betekenen niet gelijk dat je gedoemd bent tot op kantoor zitten he ;)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:52

Werken met mensen; SPW? Verpleegkunde? Doktersassistent? Tandartsassistent?

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:52

Sorry hoor maar met zo'n instelling kom je ook niet ver..

Iejoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:53

REnD schreef:
Iejoor schreef:

AHHH OP DEZE REACTIE WAS IK AAN HET WACHTENNN

Ik krijg uit testen 'social work'. En ligt eraan welke tak, maar werken met mensen is ook leuk. Maar dat kan ik ook nie als ik ouder ben

https://www.scheidegger.nl/opleidingen/ ... lsrc=aw.ds
:)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:54

Dat je gaat stoppen met de havo vind ik een wijs besluit, maar kies dan wel een echte MBO opleiding en niet zo'n pretopleidingen waar je niks aan hebt en alleen maar een berg geld kost. Ik snap niet dat dat nog mag. Als je het allemaal niet zo goed weet kies dan iets waar je wat meer kanten mee op kunt en waarmee je geen kassamedewerker of schoonmaakster wordt, want dan kun je net zo goed gewoon niet verder gaan.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-16 11:55

Iejoor, dan moet ik weer kieze welke tak, dat kN ik niet |(

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:55

Bizzybijtje schreef:
REnD schreef:
Jongens ik haal de havo waarschijnlijk niet. Vandaar.

Dan maak je je vmbo t af. Je bent erg jong en ik durf er vergif op in te nemen dat jij een heel rooskleurig beeld hebt van de paardenwereld.

Als jij je Havo al niet haalt, en aangezien je punten die je ergens eerder al neergezet hebt hier op Bokt.
Dan zou ik als ik jou was, even van het rozerige beeld afkomen wbt de paardenwereld.
Werk is er sowieso weinig in te vinden, en rijk wordt je er ook niet mee!

En dan is het nog maar de vraag, als jij je havo niet afmaakt, of je dan wel toegelaten wordt tot de opleiding.

Mocht je deze opleiding ontzettend graag willen doen, dan zeg ik.... KNALLEN en als een sodemieter je punten omhoog krikken!!

En wat betrekking tot administratie. Daar is ontzettend veel werk in te vinden juist!
Ik zie genoeg vacatures voorbij komen, ook op social media.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 11:58

REnD schreef:
En, ik zie administratief gewoon echt niet zitten. Echt niet.

Als paraveterinair en bij paardenhouderij doe je ook heel veel administratie.
Dat is echt de basis!

Als je van HAVO 3 naar het MBO (3 of4) wilt, zul je een goed overgangsrapport moeten hebben.
Anders raden ze je aan eerst je VMBO-tl te halen, helemaal als je nog jong bent.