Ontslag en WW

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:15

Kun je het met je huidige werkgever niet op een akkoordje gooien? 50/50?
Oftewel werk door tot 15 december en krijg voor 3 weken betaald oid.
Dan heb je toch nog even fijn die 2 weken om te ontspannen en loop je financieel de minste schade op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:16

Electra63 schreef:
Cinderella schreef:
Maar waarom zou de TS een beëindigingsovereenkomst willen zonder vergoeding? En wel een uitkering aanspreken?
De TS heeft haar arbeidsovereenkomst opgezegd en de werkgever wilt de arbeidsovereenkomst eerder opzeggen, doordat de TS niet gemotiveerd is.
Een WW-uitkering is niet bedoeld voor mensen die een baan saai vinden en dus stoppen. :)

Inderdaad alleen om het recht op een uitkering te hebben.

Persoonlijk vind ik dat werknemer betaald wordt om je werk goed te doen. Als je geen motivatie of zin meer hebt, zeg dan inderdaad maar op, zonder recht op WW, immers die is voor mensen die verwijtbaar werkeloos zijn.

Ik zou als werkgever niet blij zijn, als nieuwe medewerkers weer snel weg willen en zeker als ze niet gemotiveerd zijn om het werk, waar ze voor betaald worden, goed te doen. Ik zou daar zeker geen vergoeding tegenover zetten, maar deze medewerker aanbieden haar opgebouwde verlof op te nemen en de rest via onbetaald verlof. Maar daar zit TS ook niet op te wachten, denk ik.

Ik kan me wel vinden in de mening van Khalab

Ik kan het ook omdraaien.. Ik ben hier met een bepaald doel aangenomen, er is mij werk toegezegd, daarvoor ben ik immers aangenomen. Dat ZIJ dan onderschatten hoe snel ik de boel blijkbaar oppik en daardoor nu geen f*ck te doen heb, dat is wel normaal? Dit is ook al vanaf het begin besproken, ik heb hierover vrij snel aan de bel getrokken. Dat ZIJ hier dan niks mee doen en niet voor werk zorgen.. Ga dan niet roepen dat ik lui en ongemotiveerd ben, ZIJ hadden er veel meer uit kunnen halen, maar dan moet je wel genoeg werk hebben.

UrbanL

Re: Ontslag en WW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:25

Ziek melden dus.....ze kunnen je dan niet ontslaan en contract eindigt gewoon.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:29

Waarom nou weer ziekmelden? TS is niet ziek, wat een onzin.
Overigens ook onzin om alles bij TS neer te leggen, dat zij geen zin zou hebben en te ongemotiveerd zou zijn. Soms pakken dingen gewoon anders uit dan verwacht, en zoals ik dit topic lees is het wederzijds anders uitgevallen.

Ik zou dan ook gewoon in gesprek gaan met je werkgever TS. Misschien is er wel een mooie middenweg te vinden. Zoals ik het begrijp hebben zij er namelijk wel degelijk belang bij dat jij eerder stopt, omdat ze gewoon geen werk voor je hebben. Gewoon je probleem voorleggen en kijken wat ze je te bieden hebben.

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:35

Ik begrijp dat een andere mening dan degene die je wil horen niet altijd leuk is, maar ik vind het gewoon niet helemaal tof hoe je dit aanpakt. Het zijn maar drie weken hè, nog maar twaalf dagen werken. Dat is echt wel te overzien.

Waarom ben je niet in je proeftijd weggegaan?

Overigens hoef je van hun niet weg hè. Ze hebben een voorstel gedaan om je tegemoet te komen. Dat jij dit als negatief ziet is jou visie hierop, ik vind het erg netjes dat een werkgever zoiets aanbiedt als hij ziet dat zijn werknemer het werk niet leuk vindt.

Als het echt zo stom, saai, lang, enz. is, waarom ga je dan niet?

Ik snap niet dat ziekmelden zo vaak geopperd wordt. Waarom niet gewoon op een volwassen manier dit oplossen? Als TS wil mag ze thuisblijven en moet ze er genoegen mee nemen dat ze drie weken loon mist. Wil ze dit niet dan zal ze drie weken moeten blijven werken. Zo simpel is het. :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 11:42

UrbanL schreef:

Om dit soort reacties kan ik best pissig worden... ziekmelden terwijl je niet ziek bent? Weet je wat daar het effect van is en wie dat allemaal mag betalen? En dat is echt niet alleen haar werkgever hoor.

Maar TS ik begrijp je wel... ik heb ook in eenzelfde situatie gezeten en je echt vervelen is gek makend. Maar dan nog zal jij zelf de kosten moeten dragen wanneer je kiest voor eerder weg gaan.
Voor je werkgever zijn er namelijk twee opties... je de opzegtermijn laten uitdienen betaald. Of eerder naar huis sturen met wederzijds goedkeuren onbetaald (en imo niet geheel volgens wetgeving).
Maar stel dat je echt zo gedemotiveerd bent en echt voor een negatief effect zorgt op de werkvloer kan die zelfs zichzelf de kosten toe bedelen en je naar huis sturen. Maar als je je als werknemer zo zou gedragen zou ik het ook niet echt chique vinden. :+

Nachocheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:05

UrbanL schreef:

Volwassen en dan nog zulke tips geven.

Lekker die werkgever laten betalen als ts niet ziek is, goed plan +:)+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:09

Relaxed schreef:
Nu zou dan mijn ontslagdatum vrijdag 9 december worden, zij beëindigen het dus 3 weken eerder. Dit betekent echter ook dat ik maar betaald wordt tot 9 december. Mogen zij mijn dienstverband op deze manier eerder beëindigen? Kan ik dan voor die 3 weken WW aanvragen?

Heeft een werkgever niet ook een opzegtermijn? Dit kan toch alleen met wederzijds goedvinden? (en kan je dan niet op papier zetten dat de werkgever je doorbetaald?)
Heb je al contact gehad met de vakbond of je rechtsbijstand? Want er is volgens mij wel een constructie waarbij dit mag, en de werkgever je doorbetaald. Want zo komt het qua tijd wel in de buurt van ontslag op staande voet, terwijl de gronden daarvoor niet aanwezig zijn...

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:12

Relaxed schreef:
Ik zal proberen het kort en duidelijk te omschrijven.. Ik ben 1/10 bij mijn huidige werkgever begonnen. Al vrij snel beviel dit niet omdat ik erg weinig te doen heb. Ik heb op 29/11 dan ook mijn ontslag ingediend omdat ik terug kan naar mijn oude werkgever. Ik heb dus ontslag genomen per 1/1 (1 maand opzegtermijn) Dat is allemaal akkoord. Alleen nu begon mijn leidinggevende gisteren dat het zinloos om nog samen door te gaan (heb ook echt weinig te doen na donderdag) en zijn voorstel was dat donderdag mijn laatste werkdag is. Ik vind dit helemaal prima, want verveel me echt.

Nu zou dan mijn ontslagdatum vrijdag 9 december worden, zij beëindigen het dus 3 weken eerder. Dit betekent echter ook dat ik maar betaald wordt tot 9 december. Mogen zij mijn dienstverband op deze manier eerder beëindigen? Kan ik dan voor die 3 weken WW aanvragen?

Omdat Ts een andere baan heeft gevonden heeft zij haar oude baan opgezegd. Met haar (in overleg met haar) werkgever is er keurig een opzegtermijn afgesproken. Nu heeft de werkgever besloten dat Ts per direct kan gaan, waardoor Ts 3 weken geen inkomen zal hebben. Dat is niet zo netjes, beide partijen dienen zich aan de afspraak te houden. Ongeacht wat de reden voor ontslag is! Dus gewoon even contact opnemen met het UWV, daar zal je vast wel duidelijke antwoorden krijgen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:20

Janine1990 schreef:
Relaxed schreef:

Heeft een werkgever niet ook een opzegtermijn? Dit kan toch alleen met wederzijds goedvinden? (en kan je dan niet op papier zetten dat de werkgever je doorbetaald?)
Heb je al contact gehad met de vakbond of je rechtsbijstand? Want er is volgens mij wel een constructie waarbij dit mag, en de werkgever je doorbetaald. Want zo komt het qua tijd wel in de buurt van ontslag op staande voet, terwijl de gronden daarvoor niet aanwezig zijn...

Ja en nee.
Als je werkgever van je af wilt, heeft hij zich te houden aan veel regels.
Maar bij wederzijds goedvinden, mag hij daar gewoon van afwijken.

TS heeft gewoon volgens de regels opgezegd (1 maand opzegtermijn) en zou gewoon per 31-12 weg mogen.
Maar zij heeft ook aangegeven dat ze het eigenlijk niet ziet zitten om nog 3 weken te werken.
Haar werkgever heeft als oplossing; dan mag je nu ook gelijk gaan; maar dat houdt dan ook in dat ze per direct geen loon meer krijgt.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:26

Nachocheese schreef:
UrbanL schreef:

Volwassen en dan nog zulke tips geven.

Lekker die werkgever laten betalen als ts niet ziek is, goed plan +:)+

Soms zijn er nu eenmaal situaties dat het niet anders kan. Zoals ik lees gaat de TS er onderdoor en loop ze misschien het risico dat het misloopt en slechte start bij een nieuwe baan hebt. Ziek zijn komt in vele vormen voor... als je er down van wordt kan dat ook ziek zijn. Werkgever of wij kunnen daar niet over oordelen.

Als je bijna 30 jaar werkt dan merk je hoe slecht sommige werkgevers zijn en soms de enige uitweg is.
Vind dat de werkgever van de TS nu doet is niet correct... daar mag hij best voor bloeden.

Wel raar dat er zo heftig op gereageerd wordt in andere topics wordt dit ronduit geroepen... ik vind dit geen gezonde situatie voor de TS en vraagt om zulke acties.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:30

santie schreef:
Omdat Ts een andere baan heeft gevonden heeft zij haar oude baan opgezegd. Met haar (in overleg met haar) werkgever is er keurig een opzegtermijn afgesproken. Nu heeft de werkgever besloten dat Ts per direct kan gaan, waardoor Ts 3 weken geen inkomen zal hebben. Dat is niet zo netjes, beide partijen dienen zich aan de afspraak te houden. Ongeacht wat de reden voor ontslag is! Dus gewoon even contact opnemen met het UWV, daar zal je vast wel duidelijke antwoorden krijgen.

UWV zal weinig juiste info geven ze zal naar rechtsbijstand of bond moeten gaan. Als ze nu stopt gaat ze naar 75% van laastet inkomen niet echt netjes. Als ze recht heeft op de uitkering. En geld duurt wel ff... (eind januari).

Werkgever wil liever onder de afspraak uit en van haar af kwaad of goedschiks.... niet netjes mag hij best voor bloeden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:32

UrbanL schreef:
Soms zijn er nu eenmaal situaties dat het niet anders kan. Zoals ik lees gaat de TS er onderdoor en loop ze misschien het risico dat het misloopt en slechte start bij een nieuwe baan hebt. Ziek zijn komt in vele vormen voor... als je er down van wordt kan dat ook ziek zijn. Werkgever of wij kunnen daar niet over oordelen.

Als je bijna 30 jaar werkt dan merk je hoe slecht sommige werkgevers zijn en soms de enige uitweg is.
Vind dat de werkgever van de TS nu doet is niet correct... daar mag hij best voor bloeden.

Wel raar dat er zo heftig op gereageerd wordt in andere topics wordt dit ronduit geroepen... ik vind dit geen gezonde situatie voor de TS en vraagt om zulke acties.

Nee dat heeft niet te maken met werkervaring of nare werkgevers. Dit heeft te maken met zelfdiscipline en de maatschappij op laten draaien voor zaken waar je blijkbaar zelf niet sterk genoeg voor bent om op te lossen.
Als je echt ziek bent... somatisch, psychisch, natuurlijk geen probleem. Maar bij een regulier arbeidsconflict? Nee dat vecht je aan of je zorgt dat je iemand hebt die dit voor je oppakt (rechtsbijstand oid) maar ziek melden is de makkelijkste ruggegraadloze oplossing waarmee je juist niet de werkgever schaadt. Die is er voor verzekerd... uwv die hoest het meeste op... en ja... dat wordt door ons werkende burgers zelf betaald. Dus nee... daar kan ik geen begrip voor op brengen.
Mensen vergeten soms hoe verdomd goed wij het hebben in NL. Soms gebeurt het dat je de verkeerde keuzes maakt... heel vervelend en behoed jezelf inderdaad voor een burn of bore out. Maar daarvoor moet je soms zelf consessies doen om er later beter en gezond uit te komen. (Zoals bv eerder weggaan en die enkele weken geen salaris accepteren )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:36

Ziek melden ga ik ook echt niet doen, dat gaat idd tegen mijn principes in :n

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:39

Je hebt er uiteindelijk ook niks aan. Maar het is gewoon bagger als je niet op de juiste plek zit en je veel meer wil en kan dan er te doen is. Zoals ik al zei heb ik er ook mee te maken gehad... en ben ik dom genoeg door blijven werken omdat ik wist dat ze me daar nodig hadden. Met als resultaat dat ik zonder enig plezier naar mijn werk ging, gestrest was, een draak was privé en overal kwaad om kon worden. Uiteindelijk heb ik voor mezelf gekozen en wel wat zaken moeten laten. Maar ik denk wel dat ik veel gelukkiger en weer mezelf ga worden met mijn nieuwe uitdaging.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:44

Brainless schreef:
Ja en nee.

TS heeft gewoon volgens de regels opgezegd (1 maand opzegtermijn) en zou gewoon per 31-12 weg mogen.
Maar zij heeft ook aangegeven dat ze het eigenlijk niet ziet zitten om nog 3 weken te werken.
Haar werkgever heeft als oplossing; dan mag je nu ook gelijk gaan; maar dat houdt dan ook in dat ze per direct geen loon meer krijgt.

Aan ons, niet aan de werkgever. Die komt er nu mee dat ze wel eerder kan gaan. Spontaan, zoals ik het bericht van TS begrijp.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:49

Ik zou de weken uitzitten. Hoe rot het ook is.
Ik denk dat je weinig aanspraak maakt op een uitkering. Je bent immers eerst zelf weggegaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:53

Janine1990 schreef:
Brainless schreef:
Ja en nee.

Aan ons, niet aan de werkgever. Die komt er nu mee dat ze wel eerder kan gaan. Spontaan, zoals ik het bericht van TS begrijp.

Maar TS hoeft daar dus niet mee eens te zijn.
Zij geeft wel aan dat ze het ook niet ziet zitten om nog langer te weken.

Ze heeft dus de keus:
Of ze blijft of ze gaat eerder weg.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:55

Brainless schreef:
Maar TS hoeft daar dus niet mee eens te zijn.
Zij geeft wel aan dat ze het ook niet ziet zitten om nog langer te weken.

Ze heeft dus de keus:
Of ze blijft of ze gaat eerder weg.

Logisch, dat is altijd je keus.
De vraag is, hoe moeten TS en de werkgever dit inrichten. En hoe moet TS dit aanpakken, of is het af te raden hier überhaupt op in te gaan.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 12:57

Kun je niet voorstellen het te middelen? Dat 9 december inderdaad de laatste dag is dat je komt, maar dat de eerste 1,5 week dan betaald vrijgesteld van werk is, en dat jij 1,5 week eerder het contract officieel beëindigd?

Dan hebben jullie er allebei wat aan: jij hebt 3 weken vakantie voor de "prijs" van 1,5 week, en je werkgever hoeft je 1,5 week minder te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:01

Oplossing van Kelan lijkt me een goed voorstel.

Ik las al dat je je niet ziek gaat melden TS, maar voor degene die dat een goed idee vinden . Ziek melden zonder ziek te zijn, daar kun je ( terecht ) heel erg veel problemen mee krijgen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:05

Fijn ts dat je principes niet overboord zet, dat middelen had ik ook al voorgesteld, twee maanden werk levert ook nog vier verlofdagen op, en indien je werkgever een week extra betaald dan gaat het om één week salaris minder. Maar ben je wel drie weken vrij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:07

Kelan schreef:
Kun je niet voorstellen het te middelen? Dat 9 december inderdaad de laatste dag is dat je komt, maar dat de eerste 1,5 week dan betaald vrijgesteld van werk is, en dat jij 1,5 week eerder het contract officieel beëindigd?

Dan hebben jullie er allebei wat aan: jij hebt 3 weken vakantie voor de "prijs" van 1,5 week, en je werkgever hoeft je 1,5 week minder te betalen.

Ik zit hier idd ook aan te denken.. :j Even kijken hoe ik het ga formuleren.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:07

Kun je niet al wat eerder beginnen bij je andere werkgever? Evt gedeeld in de kosten met je huidige werkgever?

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-16 13:17

c_alsemgeest schreef:
Nee dat heeft niet te maken met werkervaring of nare werkgevers. Dit heeft te maken met zelfdiscipline en de maatschappij op laten draaien voor zaken waar je blijkbaar zelf niet sterk genoeg voor bent om op te lossen.
Als je echt ziek bent... somatisch, psychisch, natuurlijk geen probleem. Maar bij een regulier arbeidsconflict? Nee dat vecht je aan of je zorgt dat je iemand hebt die dit voor je oppakt (rechtsbijstand oid) maar ziek melden is de makkelijkste ruggegraadloze oplossing waarmee je juist niet de werkgever schaadt. Die is er voor verzekerd... uwv die hoest het meeste op... en ja... dat wordt door ons werkende burgers zelf betaald. Dus nee... daar kan ik geen begrip voor op brengen.
Mensen vergeten soms hoe verdomd goed wij het hebben in NL. Soms gebeurt het dat je de verkeerde keuzes maakt... heel vervelend en behoed jezelf inderdaad voor een burn of bore out. Maar daarvoor moet je soms zelf consessies doen om er later beter en gezond uit te komen. (Zoals bv eerder weggaan en die enkele weken geen salaris accepteren )

Je hebt vast nog geen burn-out meegemaakt en een werkgever die niet wil luisteren of niet mee wil werken.... behoeden voor burn-out... ga je er eens in verdiepen dan praten we verder.
Het overkomt je en werkgevers maken dan rare sprongen....HELE rare. Als je een arbeidsconflict hebt en advocaat inschakelt is de situatie onhoudbaar... op kantoor blijven komen geeft hele vervelende situaties.

Er zitten vele mensen bij het UWV die echt werk weigeren omdat ze andere alimentatie of andere zaken moeten betalen die komen overal onderuit en ermee die langdurige zieken kosten ons bergen met geld. Mij ook... heb altijd braaf gewerkt alleen paar jaar geleden kon ik niet anders. Door een werkgever niet luisterde en dwong heb ik er een jaar ziek geweest. Dat was niet nodig geweest.

Met ziekmelden is vaak/helaas de enige manier om een werkgever te laten luisteren want dan voelt hij het.

btw ben salarisadministrateur/administeur en veel met HRM te maken.