Verplichtingen bhv'er

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:26

bigone schreef:
Mijn man is vroeger ehbo-er geweest bij het bedrijf waar hij toen werkte, zij kregen begin jaren 80 al een vergoeding van 250 gulden per jaar. Opleiding werd door bedrijf betaald maar aangezien er ook nogal wat tijd in ging zitten kregen alle EHBO-ers die vergoeding, ging er van uit dat alle bedrijven daar een vergoeding voor geven, niet dus.

Dit is bij mijn werkgever ook het geval!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:27

Bij ons inderdaad ook geen vergoeding. Cursussen ehbo en bhv worden wel door het bedrijf betaald.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:37

De opleiding wordt inderdaad wel betaald en de tijd die je daar dan aanwezig bent ook.
Maar verder geen vergoeding.
Ook niet toen er voor ploegleider werd gevraagd.
En wij kregen nog eens een extra reanimatie cursus. Naast de BHV reanimatie.
En extra ontruiming.
Leuk spelen in de baas zijn tijd :P

dalmarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:44

KimD schreef:
bigone schreef:
Deze bhv'er is die titel niet waard, wel de vergoeding opstrijken elk jaar maar niet helpen. En iemand hier melde dat je altijd moet helpen, als je geen diploma's of opleiding hebt moet je daar heel erg mee uitkijken. Veroorzaak je namelijk ernstiger letsel door ondeskundig handelen dan kun je wettelijk aansprakelijk zijn. Maar met diploma help je gewoon.

Vergoeding? Welke vergoeding?

Wat jou collega heeft gedaan vind ik niet netjes, tenzij onderstaande situatie van toepassing is, dan kan ik er begrip voor hebben. Maar zoals jij de situatie schetst ga ik daar eigenlijk niet vanuit.

Ik ben ook BHV'er en heb al in enkele situaties BHV moeten toepassen. Ook buiten werktijd, en daar heb er ik één geweigerd te helpen. Deze was dakloos, smerig en behoorlijk dronken. Deze meneer was aangereden door een auto en had duidelijk letsel. Maar ik, en met mij een aantal andere ter plekke hebben hem niet aangeraakt. Wel heb in de ambulance gebeld en de situatie uitgelegd, zij zijn gekomen en hebben hem met de nodige voorzorgsmaatregelen meegenomen.

Dan heb je prima gehandeld. Eigen veiligheid staat altijd op nummer 1 leren we als BHV`er! En je hebt hulp geregeld dmv bellen.

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:50

slimmerik schreef:
bron: http://ikehbo.nl/eerste-hulp-bij-ongelu ... _content=/

Citaat:
Wetboek van Strafrecht, Artikel 255:

"Hij die opzettelijk iemand tot wiens onderhoud, verpleging of verzorging hij krachtens wet of overeenkomst verplicht is, in een hulpeloze toestand brengt of laat, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie."

Wetboek van Strafrecht, Artikel 450:

"Hij die, getuige van het ogenblikkelijk levensgevaar waarin een ander verkeert, nalaat deze die hulp te verlenen of te verschaffen die hij hem, zonder gevaar voor zichzelf of anderen redelijkerwijs te kunnen duchten, verlenen of verschaffen kan, wordt, indien de dood van de hulpbehoevende volgt, gestraft met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de tweede categorie."

Elke burger heeft volgens deze artikelen de plicht om een ander in levensgevaar te helpen. Help je niet dan ben je strafbaar. Dit hulpverlenen is naar wat je kan. Er wordt in ieder geval verwacht dat er hulp geregeld wordt. Dit kan bijvoorbeeld zijn: het bellen van 112 of de hulp vragen van iemand die wel kan helpen.

Doe je dit niet dan kan er een aanklacht ingediend worden. De kans dat iemand wettelijk aansprakelijk wordt gesteld is in Nederland in de praktijk klein omdat nalatigheid moeilijk te bewijzen is.

Dit is precies zoals ik het geleerd heb. Elke NL'er is verplicht om hulp te verlenen!

_Liiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 16:54

Voor de duidelijkheid van het verhaal; de man die onwel was geworden had aankopen bij ons gedaan. De man had voor de rest geen alcohol of drugs gebruikt. Hij sprak enkel wat vreemd door de hypo en was bezweet, mede door de warmte en zijn lichamelijke conditie destijds.
De desbetreffende bhv'er heeft zijn volledige bhv moeten halen omdat hij sleutelhouder is. Dat wil zeggen dat hij soort van tot het management behoort. Hij neemt waar op het moment dat de (assistent) Filiaalmanager niet aanwezig is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:56

Dus wat wil je nu zeggen Stef _Diva?
Dat elke voorbijganger nu een verbandje aan met gaan leggen of 112 moet gaan bellen?

Dit is hier nu toch helemaal niet van toepassing?
Leuk dat Slimmerik dit hier nu plaatst, maar heeft niets met deze situatie te maken waar al hulp was.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:00

_Liiene schreef:
Voor de duidelijkheid van het verhaal; de man die onwel was geworden had aankopen bij ons gedaan. De man had voor de rest geen alcohol of drugs gebruikt. Hij sprak enkel wat vreemd door de hypo en was bezweet, mede door de warmte en zijn lichamelijke conditie destijds.
De desbetreffende bhv'er heeft zijn volledige bhv moeten halen omdat hij sleutelhouder is. Dat wil zeggen dat hij soort van tot het management behoort. Hij neemt waar op het moment dat de (assistent) Filiaalmanager niet aanwezig is.

Wat andere dus ook al zeggen.
Die mag wel op het matje komen.
Zijn BHV afgepakt worden. Bah bah. Waarom heeft hij überhaupt ja gezegd omdat te gaan halen.
Gelukkig dat jij en je collega zo goed hebben gehandeld.

Of hij de verplichting heeft?
Want dat is dus je vraag. Ik heb geen idee.
Want als BHV-er zou je je die vraag gewoon niet af moeten vragen maar meten handelen.
Misschien kun je die vraag eens sturen naar de instituten die de opleiding geven.

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:34

Ik zeg niet iedere voorbijganger een verbandje aan moet leggen. Wel dat als er om hulp gevraagd wordt, je op dat moment doet wat je kan doen.
Er staat in de bijgeleverde post qua 'strafboek' dat het niet bieden van hulp als dat nodig is strafbaar is. Ook al was er al hulp, blijkbaar was er meer hulp nodig. Hij had op zijn minst kunnen vragen wat hij wél had kunnen doen.

Ja, ik vind dat je ongeacht of je BHV'er bent of niet je hulpt dient te verlenen aan mensen die dat nodig hebben. En als dat op dat moment niet de hulp is die gevraagd wordt -ben je in mijn ogen verplicht- te vragen of je een andere manier van hulp kan verlenen.
Al is het zijn vrouw ondersteunen/kalmeren, aan haar vragen wat ze normaal doen in zo'n situatie. Bevraag naar medicatie/ziektebeeld en zo kan ik nog wel even doorgaan. Al ondersteun je alleen al je collega BHV'er tijdens de situatie. Het ophalen van je schouders en doorlopen of zoals hij durfde een schoftelijke opmerking maken... nee, je kan op alle mogelijke manieren je medemens te hulp schieten. En dat is wat ik met mijn vorige post bedoelde.

Ik vind dat je als BHV'er verplicht bent om te doen wat je kan. Om te doen waar je je bekwaam voor voelt. En als dat niet het ondersteunen van het slachtoffer is, dan is er vast iets anders waar je mee kan helpen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:50

Stef_Diva schreef:
Ik vind dat je als BHV'er verplicht bent om te doen wat je kan.

Wat iedereen vindt is leuk om te weten, maar totaal niet relevant. TS vraagt wat een BHV'er vanuit zijn/haar functie (of als burger in het algemeen) verplicht is te doen. Niet wat wij vinden dat de verplichtingen van een BHV'er zouden moeten zijn.