Hulp gezocht met betrekking tot ziek zijn en werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:17

Heel herkenbaar dit, mijn vorige werk accepteerde het niet dat ik langer als een dag thuisbleef bij het overlijden van mijn vader (ik ben enigst kind, mijn moeder stortte in dus was voor het regelen begrafenis, condoleance, kaartjes etc. Wettelijk staat hier volgens mij een week voor).

Wettelijk kunnen ze volgens mijn CAO alleen maar een arbo-arts sturen in geval van ziekte en kunnen ze verder niets, ontslaan kunnen ze ook niet tijdens ziekte. Het niet verlengen van een contract welke afloopt kan wel (gebeurde dan bij mij ook door o.a. bovenstaande reden).

Medische verklaring van een arts wil vaak wel helpen, ook je CAO en contract meenemen naar zo'n gesprek wil helpen (toont dat je bent voorbereid) en zorg ervoor dat je dan het CAO voor het grootste gedeelte uit je hoofd weet.
Zoals ik nu lees heeft je baas er 1 persoon bij zitten, als ze met z'n 2en zitten zijn ze vaak veel sterker als dat jij bent (tenzij je jezelf keihard en neutraal kunt verwoorden). Neem zelf ook iemand mee die je vertrouwd en je verhaal kent. Dat mag altijd in zo'n situatie.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:20

Als jou werkgever niet gelooft dat je ziek bent dient die werkgever een bedrijfsarts in te schakelen. Dit gaat meestal via de arbodienst. De werkgever kan namelijk geen inschatting maken of er sprake is van ziekte en of jij ondanks ziekte toch zou kunnen werken, hij is geen medicus en heeft er simpelweg niet voor gestudeerd.

Dus als de werkgever dat tijdens het gesprek aanhaalt kun je gewoon aangeven dat eventueel een volgende keer zij de bedrijfsarts kunnen inschakelen en jij hieraan zal meewerken. Dan hebben ze geen poot om op te staan.

Roosje01

Re: Hulp gezocht met betrekking tot ziek zijn en werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 17:25

Iemand meebrengen is helaas geen optie mijn ma zou ontploffen := en verder heb ik niemand die overdag beschikbaar is maar idd hun zijn 2 sterke tegenover 1 zwakke.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:26

Roosje01 schreef:
Dat doe ik en dan word er gezegt we accepteren je ziekmelding niet.

Dan moeten zij jou laten beoordelen door hun bedrijfsarts. Die bepaalt of iemand ziek genoeg is voor een ziekmelding of dat je wel moet werken (zij het met minder uren, aangepast werk etc.)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 17:31

Ik heb al meerdere keren om arbo gevraagd met ziekmelden en die word niet gestuurt

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:34

Ik zou sowieso zelf een afspraak maken rechtstreeks met de arboarts. En als ze die zelf niet sturen vanuit je werk, kunnen ze je verder ook niets verplichten. Zo simpel is het eigenlijk wel.

xxwienekexx

Roosje01 schreef:
Ik heb al meerdere keren om arbo gevraagd met ziekmelden en die word niet gestuurt

Dan hoef je je er in principe niet meer druk om te maken, alhoewel het natuurlijk wel vervelend is als je werk zo over je denkt.

Want inderdaad (zoals je zelf aangeeft) eventueel beëindiging van contract of geen verlenging zit er dan wel in als het niet uitgesproken wordt.

Is het misschien een idee om tijdens je gesprek op papier te zetten hoe jij erover denkt en waar jij bereid toe bent en dat in tweevoud zelf en door je werkgever laat ondertekenen? Dan heb jij ten alle tijden het bewijs dat jij hebt gedaan en aangegeven wat jij er aan kan doen :)

Anoniem

er is hier al meerdere malen aangegeven dat je zelf contact op moet nemen met de arbo, als zij het niet willen doen.
waarom laat je alles zo van je werkgever afhangen als je al weet dat je werkgever jou gaat intimideren?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:38

Roosje01 schreef:
Iemand meebrengen is helaas geen optie mijn ma zou ontploffen := en verder heb ik niemand die overdag beschikbaar is maar idd hun zijn 2 sterke tegenover 1 zwakke.

Is er op je werk geen vertrouwenspersoon/iemand afdeling P&O, die je zou kunnen vragen bij het gesprek aanwezig te zijn??

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:54

Wat een drama. Ik heb dat ook gehad en bij mij duurde het welgeteld 6 maanden (toen kwam ik in het ziekenhuis terecht) voor ze eindelijk geloofde dat er echt iets aan de hand was. Heeft echt wel iets achtergelaten bij mij.

Veel sterkte ermee en neem morgen zelf eens contact op met het uwv. Begin gewoon ergens te bellen want dit kan niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 17:58

Roosje01 schreef:

Dan is het jouw probleem niet en kunnen ze de rambam krijgen. Ze kunnen dan ook je ziekmelding niet afkeuren. Dat mag alleen die arts.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 18:20

Ik heb geen contact gegevens van de arbo helaas.
Inmiddels contact gehad met juridis loket ze kon me alleen maar vertellen dat ze ziekmelden niet mogen weigeren dus helaas weinig mee opgeschoten. Zal vanavond op werk is kijken of ik ergens iets van vinden over een vertrouwens persoon die mij advies kan geven. En anders contact gegevens van het hoofdkantoor achterhalen

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:22

Roosje01 schreef:

Dan juist wel meenemen :)*

Echt, kom eens voor jezelf op en ga toch geen uitvluchten zoeken of omstandigheden verzachten.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 18:26

Ik ga iedergeval niks tekenen

xxwienekexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:28

Roosje01 schreef:
Ik ga iedergeval niks tekenen

Ik heb het over een bericht wat je zelf opstelt he :) Dus waar je zelf alle invulling aan hebt, zodat je mocht er gezegd worden dat je 'niet wilde meewerken' wel wat achter de hand hebt :)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:34

https://www.cnv.nl/werk-en-inkomen/ziek ... -plichten/

Wat mag wel en wat mag niet?

De volgende zaken zijn belangrijk bij ziekte:

Als werknemer ben je verplicht je ziek te melden bij je werkgever.
De werkgever mag dan niet vragen wat je mankeert en wanneer je verwacht weer aan het werk te kunnen.
De medewerker hoeft dus niet te vertellen welke ziekte hij heeft, ook niet aan een casemanager of een verzuimbedrijf! Beide zijn namelijk contactpersoon van de werkgever. Bovendien hebben casemanagers of medewerkers van verzuimbedrijven geen beroepsgeheim.
In de eerste week meldt de werkgever de zieke werknemer aan bij de arbodienst of bij de zelfstandig gevestigde gecertificeerde bedrijfsarts met wie een contract is afgesloten.
De werkgever mag wel van de medewerker verlangen dat hij of zij de bedrijfsarts bezoekt.
Een werknemer heeft recht op ziekteverzuimbegeleiding door een professionele bedrijfsarts.
Een arts heeft beroepsgeheim, dus die zal niet met de werkgever communiceren over de ziekte van de werknemer.
De bedrijfsarts beoordeelt of iemand in staat is om aangepast werk te verrichten en hoelang het verzuim ongeveer zal duren.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:39

Roosje01 schreef:
Is er iemand met verstand van zaken op het gebied van arbeidsrecht die mij via pb zou kunnen helpen met ziek zijn en werkgever die je niet geloofd en onderdruk zet? Ik ben geen lid van een vakbond ivm te duur.

...voor een tientje per maand ben je al lid.
En behalve een advocaat ivm een arbeidsconflict doen ze nog veel meer - dus ik zou toch lid worden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:46

Roosje01 schreef:

Denk ook dat dat een heel rare indruk zou maken...je bent een volwassen vrouw!

En zie het eens andersom: zij zijn de zwakken in dit geval en jij de sterke!
Ze kunnen je niets maken.
Ze mogen je niet ontslaan.
Ze mogen je ziekmelding niet weigeren of in twijfel trekken.

Je meldt je ziek en dan sturen zij de "controlerend geneesheer", zoals dat vroeger zo mooi heette, maar op je af!

En lid worden :j

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 18:54

Luuntje al die dingen die niet mogen doen ze dus wel. Ze sturen mij ook elke keer naar de huisarts deze weet dus ook ervanaf hoe het gaat op mijn werk en adviseerd mij dan wat ik wel en niet mag door communiceren.

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:08

Maar hoe moeilijk is het om te zeggen 'ik kom niet, ik ben ziek en bij twijfels hierover schakelen jullie de arbo maar in. Aju.'

Elke keer dat je toch op komt draven na een ziekmelding krijgen zij hun zin én lijk jij een stuk 'minder' ziek in hun ogen. Echt, accepteer gewoon niet dat je toch 'moet' komen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:10

Precies.
Als jij toch komt, ben je blijkbaar ook niet te ziek om te werken...

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:10

Maar waarom LAAT je je naar je huisarts sturen?
Je schrijft zelf dat je weet dat het niet hoeft en mag maar toch ga je?
Je moet voor jezelf opkomen en je niet zo laten intimideren.
Je moet naar de bedrijfsarts, punt uit.
En ze kunnen zoveel zeggen maar zo is geregeld in NL, overal.
Of jij naar je huisarts wilt gaan of niet is niet relevant voor hen.
De bedrijfsarts constateert of je wel of niet kunt werken of ander aangepast werk kunt doen en hoe lang het vermoedelijk gaat duren.
Kort gesprek ook morgen, je eist een arbo arts te zien en verder laat je ze gewoon praten, nergens op ingaan, dan krijg je een wellis/nietes verhaal, en ze proberen je gewoon onder druk te zetten.
Ook absoluut verder niet ingaan op je klachten en ziektes en waarom wel of niet werken.
Gewoon rustig, beleefd en vriendelijk maar beslist blijven en gewoon iedere keer blijven herhalen en benadrukken dat je graag de bedrijfsarts wil zien. En dat je dat overigens al veel vaker hebt gesuggereerd dus waarom dat tot nu toe telkens nog niet is gebeurd.
Is het gesprek zo klaar.
Dus zou er verder geen stress van hebben.
En alles wat je later de bedrijfsarts verteld, dat je onder druk bent gezet om naar de huisarts te gaan, onder druk bent gezet om te werken terwijl je dat niet kunt etc. etc. is allemaal in vertrouwen. En hij kan contact opnemen met je eigen huisarts die zoals je zegt van alles op de hoogte is.
Laatst bijgewerkt door pvdbosch op 24-11-16 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:12

Roosje01 schreef:
Luuntje al die dingen die niet mogen doen ze dus wel. Ze sturen mij ook elke keer naar de huisarts deze weet dus ook ervanaf hoe het gaat op mijn werk en adviseerd mij dan wat ik wel en niet mag door communiceren.

Maar waarom ga je daar dan in mee :? Ziekgemeld = ziekgemeld endan kom je toch gewoon niet :?
En wat doe je dan bij de huisarts :? Die heeft in NL niks te maken met wel of niet werken.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:18

Ik ken het, ik heb 40 jaar in de zorg gewerkt, viel altijd in als het nodig was enz.
Ik ben misschien in de 40 jaar 10 x ziek geweest waarvan 2 x been gebroken.
Ze hingen de volgende dag aan de telefoon wanneer je dacht weer te komen.
Als je dan zei, ik weet het niet. Ik weet niet wanneer ik beter ben dan maakte hun wel uit dat je na 2 dagen moest beginnen.
Zelf met gebroken been moest je komen.

Zelf Arboarts bellen. Deed ik op een gegeven moment ook en zelf een afspraak maken daar.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:26

Ik zou een aantal dingen schriftelijk gaan doen, zo bouw jij zelf namelijk ook dossier op.
Stuur ze een mail waarin je vraagt om naar de arboarts te worden doorgestuurd.

Dan staat dat zwart op wit, mocht dat vaker gebeuren dan heb je die iig altijd.
Ook ziekmelding en betermelding, ik zou het telefonisch doen en daarbij aangeven dat je gesprek met arbo arts wil, of betermelding in samenspraak met arbo arts.

Verder....ik weet dat het moeilijk is, maar je komt zo onzeker over, met wat je hier schrijft....
Als ik dat lees dan denk ik....gemakkelijke prooi, ze maken gehakt van je.
Dus, maak je eens lekker kwaad, denk eens, ik zal jullie wel een poepie laten ruiken.

Overigens kun je wettelijk :D via je loonadministratie een lidmaatschap op de vakbond nemen, betaald als het goed is je baas ook aan mee :D :D :D
En, iig was het een aantal jaar terug zo, dat je het af kon trekken van belasting.