Ontslag 0-uren contract, heb ik het goed begrepen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eilleen333

Re: Ontslag 0-uren contract, heb ik het goed begrepen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-16 23:50

Ik heb gewoon een vast contract voor onbepaalde tijd, maar zonder een vastgesteld aantal uren. Er staat in dat de werkgever me kan oproepen en dat ik dan moet komen.

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:54

eilleen333 schreef:
Ik heb gewoon een vast contract voor onbepaalde tijd, maar zonder een vastgesteld aantal uren. Er staat in dat de werkgever me kan oproepen en dat ik dan moet komen.

De uren worden automatisch vastgesteld als het ware naar je gemiddelde. 0-uren klink heel leuk maar in theorie is veranderd dat al heel gauw naar een uren-contract.

@hiervoor, die 20 uur gaat meer over het feit of je überhaupt een arbeidscontract hebt. Is hier niet echt van toepassing maar uiteraard wel een voor vraag. Wanneer er geen AC is, is immers 7:610B ook niet van toepassing nu dit enkel geldt voor AC's.

Edit; je zag het zelf al. Verwarring is niet zo vreemd want het heeft er indirect wel mee te maken.
Laatst bijgewerkt door Vera96 op 16-11-16 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 23:55

Klinkt als een MUP: oproekcontract met uitgestelde prestatieplicht. Als ik het zo lees, zou je in gesprek kunnen treden. Als er economische redenen zijn waarom ze je niet meer kunnen betalen moeten ze ontslagprocedure starten. Veel werkgevers denken dat ze safe zitten met zo'' contract maar werknemers genieten extreem veel bescherming.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 00:13

Omdat je al zo lang werkt heb je behoorlijk wat rechten en kunnen ze je niet zomaar meer oproepen. Veel werkgevers gokken erop dat werknemers dat niet weten en proberen zo makkelijk van ze af te komen.
Dat ze in het contract een bepaald wetsartikel uitsluiten is natuurlijk helemaal een lachertje, want dat kan dus echt niet, wet staat altijd boven contract

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-16 01:04

Naja, als alles gaat zoals ze gepland hebben verdwijnt het avond werk. Of ik moet dan 1,5 uur reizen (enkele reis met auto, maar die heb ik niet), of overdag werken (kan niet ivm school).
Dus als alles voor heb goed gaat hebben ze geen werk op de tijden en locatie waarvoor ik nu in dienst ben.

Ik heb voor de zekerheid ook een bericht gestuurd naar het juridisch loket, en ik wacht nog op antwoord.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 08:25

eilleen333 schreef:
Naja, als alles gaat zoals ze gepland hebben verdwijnt het avond werk. Of ik moet dan 1,5 uur reizen (enkele reis met auto, maar die heb ik niet), of overdag werken (kan niet ivm school).
Dus als alles voor heb goed gaat hebben ze geen werk op de tijden en locatie waarvoor ik nu in dienst ben.

Ik heb voor de zekerheid ook een bericht gestuurd naar het juridisch loket, en ik wacht nog op antwoord.

Dit kan de zaak wel degelijk veranderen denk ik, want er is dus nog wel werk (het is niet zo dat je functie vervalt) maar niet meer op de manier zoals het jou goed past. Ik kan niet duiden wat de consequenties daarvan zijn, maar het voelt voor mij alsof je minder sterk staat.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 09:12

Wet gaat lang niet altijd boven wat je afspreekt. Er zijn, ook in het arbeidsrechts, veel semi-dwingende en driekwart dwingende wetbepalingen maar dit kan alijtd in het betreffende artikel of paraplu-artikel gelezen worden.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 12:44

Net even contact gehad met de rechtsbijstandsverzekering, en ik val inderdaad onder het gewone ontslagrecht. Dat uitsluiten van het wetsartikel kan maar voor 6 maanden.

Ik kan aantonen (omdat ik er al zo lang werk) dat ik gemiddeld een X aantal uren per week maak, en daar heb ik dan ook gewoon recht op. Ik kan dan gewoon een uitkering krijgen, transitievergoeding etc.
Dus dat haalt wel wat druk van de ketel. Ik doe verder niets tot ik van mijn werkgever iets hoor. Gister hadden we het erover en het toekomstplan van het bedrijf laat wel heel erg doorschemeren dat de werkzaamheden gaan verdwijnen, maar dit is dus nog niet officieel bevestigd.
Dus ik doe nu even niets. Hoe later ze me ontslaan, hoe langer ik inkomen heb. Ergens ben ik wel benieuwd of het bedrijf heeft nagedacht over het ontslag van de part-timers (we zijn met 4 in totaal), en wat er in de toekomst gaat gebeuren. Het meest hoop ik dat er werk voor me blijft, want ik heb het daar gewoon enorm naar mijn zin.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 12:27

Inmiddels gaan de werkzaamheden bijna over naar de andere vestiging (3-3,5 uur enkele reis met het ov vanaf mijn huis :') ). Er waren voor morgen gesprekken gepland met werknemers. Ondanks dat ik ingepland sta om te werken was er met mij geen gesprek gepland. Dus zelf maar een gesprek aangevraagd. Ben erg benieuw waar ze meer komen.

Ik ken inmiddels het CAO uit mijn hoofd, evenals artikel 10 van Burgerlijk Wetboek 7 :') . Maar het blijft gewoon lastig. Ik kan nergens echt iets vinden zeg maar.

Mogelijke opties voor mij in dit bedrijf zijn voor zover ik kan bedenken:
- zelfde werktijden in de avonduren, maar dus 7 uur reistijd met het OV per keer (lijkt mij dat dat niet reeel is). Plus dat ik dan voor het eind weg moet, omdat ik anders niet meer thuis kom. Daarbij zal ik altijd te laat zijn, ivm studietijden (maar of dat laatste een goed argument is, is dus maar de vraag)
- zelfde werktijden in de avonduren , maar 'slechts' 3,5-4 uur reistijd per keer als de werkgever mij een auto 'geeft'.
- overdag werken, hetgeen onmogelijk te combineren is met mijn studie (afgelopen 3 jaar in de avond gewerkt, wat wel te combineren is met de studie)

Ik ben echt onwijs benieuwd naar waar ze morgen mee komen...
Volgens het CAO heb ik een opzegtermijn van 2 maand, en dat mag alleen op de eerste van de maand, dus dat zou betekenen dat ik tot 1 mei werk heb. Vraag is alleen... wat ga ik doen dan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:41

Ts, is het lenen van de duo nog een optie mocht je een aantal maanden te weinig hebben??

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 12:46

bigone schreef:
Ts, is het lenen van de duo nog een optie mocht je een aantal maanden te weinig hebben??

Ik leen al behoorlijk. Ik heb een dure kamer en een duur paard :') . Maar ik ga zsm mijn overige coschappen inplannen, dan kan ik de kamer opzeggen. Dat is minimaal nog 4 maanden, maar dat is wel te doen.

Maar goed, daarna moet ik dan nog afstuderen. Tot die tijd kan ik niet in mijn toekomstige beroepsgebied werken omdat ik geen diploma heb. Echter zal een andere werkgever met niet snel aannemen, omdat ik bijna 29 ben, geen diploma's heb, en vermoedelijk voor korte tijd zal werken (op lastige uren ivm studie).... Dus als dit ophoudt denk ik dat ik niet echt een andere bijbaan ga vinden. Uitzendbureaus zien het iig somber in...

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 12:52

Maar als je al het werk wel aan wil pakken dat het uitzendbureau heeft, kom je die paar maanden vast wel door toch? Zeker met uitkering / transitievergoeding er nog bovenop. Dan heb je misschien telkens baantjes voor 2 weken, maar een baan is een baan toch? En dan hopen dat je na je afstuderen snel werk vind dan komt het vast goed :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:20

Callcenters zullen je echt wel willen hebben, vooral in de avonduren.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:21

Kijk eens bij young capital of studentenwerk...

Eventueel Studentsplus, als je open staat voor het geven van bijlessen...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 18:42

Vorige week gesprek gehad en de opties besproken. Deze zouden worden doorgegeven aan iemand van personeelszaken en ze zouden mij daarover bellen.
Dat is niet gebeurd en vandaag via via na weer aandringen te horen gekregen dat mijn werkgever niet van plan is een vergoeding te betalen omdat ik met mijn nul-uren contract buiten de regeling van een transitievergoeding zou vallen. Enige optie die zij voor mij hebben is zoveel mogelijk mee naar het nieuwe pand, á minimaal 6 uur reizen per werkdag ipv 10 minuten fietsen (en dan moet ik daar ook eerder weg omdat ik anders niet thuiskom).

Dus Tsja... na 9 jaar je rooster aanpassen aan je werkgever krijg je dit...
ga zo maar weer naar het werk. Er is iemand ziek, dus pak ik een 6e werkdag deze week. Nu spijt van dat ik dat heb toegezegd :+

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 18:50

... en met zo'n passieve houding kom je niet echt vlot ergens in het leven schat :')
Natuurlijk kun je er van uitgaan dat een werkgever zich niet naar jou gaat richten, ook al "offer je jezelf al jaren op"... welkom in het echte leven. Stop ermee, ga gewoon lekker wat anders doen. Genoeg te vinden. Iemand zei het al eerder, ga naar het uitzendbureau en kijk wat ze voor je hebben. Ga de supermarkten af, die zijn tegenwoordig allemaal tot minimaal 21 uur open. Vraag bij een taxi centrale na of ze chauffeurs zoeken (hier bijvoorbeeld altijd, juist als bijbaan zodat de fulltimers gewoon dagdiensten kunnen rijden, bijvoorbeeld). De Mac draait ook op parttimers. Ik noem maar wat. Waar een wil is, is een weg. Maak het jezelf niet zo moeilijk en neem het vooral je werkgever niet kwalijk ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 18:53

eilleen333 schreef:
Vorige week gesprek gehad en de opties besproken. Deze zouden worden doorgegeven aan iemand van personeelszaken en ze zouden mij daarover bellen.
Dat is niet gebeurd en vandaag via via na weer aandringen te horen gekregen dat mijn werkgever niet van plan is een vergoeding te betalen omdat ik met mijn nul-uren contract buiten de regeling van een transitievergoeding zou vallen. Enige optie die zij voor mij hebben is zoveel mogelijk mee naar het nieuwe pand, á minimaal 6 uur reizen per werkdag ipv 10 minuten fietsen (en dan moet ik daar ook eerder weg omdat ik anders niet thuiskom).

Dus Tsja... na 9 jaar je rooster aanpassen aan je werkgever krijg je dit...
ga zo maar weer naar het werk. Er is iemand ziek, dus pak ik een 6e werkdag deze week. Nu spijt van dat ik dat heb toegezegd :+

Tja, dat kan je baas wel willen maar ik denk dat je maar eens op je strepen moet gaan staan. Geen enkele weldenkend persoon laat een parttimer 6 uur reizen per dag, hij doet dit om simpel van je af te komen.Maak er eens werk van, nee heb je en ja kun je krijgen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 19:02

Ik zou weer even teruggaan naar het juridisch loket en checken hoe het zit met nul-uren contract en transitievergoeding, als ik dat google is dit de eerste hit (ik heb er geen verstand van maar is denk ik wel het checken waard): http://www.transitievergoeding.nl/veelg ... ding-.html

En callcenters bijvoorbeeld hebben vaak ook wel plek voor hoogopgeleiden die een wat langere periode (enkele maanden) willen werken, maar ik zou sowieso op je strepen gaan staan bij je oude/huidige werkgever. Je draait altijd al avonden dus wat dat betreft zijn er geen werkzaamheden meer voor je, dus je contract laten doorlopen heeft geen zin voor hen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 21:48

Juridisch loket, rechtsbijstand en een kennis met kennis van het ontslagrecht zijn aangeschreven.
Ik wil wel, ben zeker niet passief. Dit is al maanden bekend en ik ben er al maanden mee bezig, de werkgever echter niet.

Ik ben wel bezig met ander werk, maar werkgevers zijn niet zo happig op iemand die iets zoekt voor onregelmatige tijden, dagen, voor max een half jaar. Daarbij werk ik hier op tijden waarvoor ik een toeslag ontvang van 150-200% en door meerdere jaren bij 1 werkgever te zitten heb ik een vrij hoog loon.
Ik ben 50-60 uur bezig met mijn studie, 6 dagen per week. Dan is het heel lastig om genoeg te verdienen en nog tijd over te houden om te slapen en mijn zelfstudies te doen.

Ik kan altijd lenen, en dat doe ik ook wel. Maar het kwetst mij zeer dat er zo makkelijk met personeel omgegaan wordt. Ik snap wel dat ik voor een werkgever slechts een nummer ben, voor mij 10 anderen. Maar het druist ontzetten in tegen wat ze tegen mij zeggen als ik ze face-to-face spreek.
Ik heb gewoon rechten, en ik wil gewoon dat waar ik recht op heb.